lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Help motor start niet meer!
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het begint ernaar uit te zien, toch?
Haal die startrelais eens los van de motor (je weet wel, die blok met de 30A zekering). 1 van de 'polen' waar een kabel vastzit is eigenlijke een metalen plaatje dat wel eens wil doorroesten. als dat nog heel is, bekabeling beginnen uitmeten na eerst alle connecties gecontroleerd te hebben, ook de aarding aan het frame. Desnoods losmaken, reinigen en weer vastzetten, voor de zekerheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Hanu

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vandaag alle kabels nagekeken. Losgehaald en schoongemaakt maar het heeft niet geholpen. Kabels heb ik niet gemeten omdat ik niet weet hoe dat moet.

Ik denk dat het toch aan de accu moet liggen al geeft hij 12,98 volt aan.

Graag jullie advies wat verder te doen.

Ps: Ik heb wel de accu leeggestart en ik las op het forum dat de originele yuasu accu dan meteen kapot is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

NEE: het ligt niet aan je accu.

je zegt zelf: Als je de startknop indrukt dan gebeurt er niets en de accu blijft mooi op spanning: Dus is je accu niet het probleem, maar je startsysteem.

ofwel startknop-start-relais, ofwel Accu-startrelais-startmotor

OFWEL: een start-interlock die blijft haperen!!!
Trek je koppeling in bij het starten! (koppelingsschakelaar overruled alle andere interlocks bij de 950). Check evt je koppelingsschakelaar (en zijstandaard schakelaar)

Hanu

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist geprobeerd te starten te starten met koppeling in maar helaas het heeft niet gewerkt :(

Pfff hoe kan ik zoiets meten of het nog werkt?
Ik heb wel een multimeter maar daar heb ik alleen de stand V alleen maar gebruikt.

Van accu naar startrelais kabels losgehaald en schoongemaakt.

Van start relais naar startmotor ook losgehaald en schoongemaakt.

Bij de startmotor zelf 2 draden op het blok losgehaald en schoongemaakt( Ik neem aan dat dat de massa is) Zit er nog ergens anders massa?

Ik vind het nog steeds vreemd dat het ineens niet meer werkt nadat de motor toch 30 sec heeft gelopen.
Naar boven
disco stu

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Hanu schreef:
Als ik mijn contact draai gaan me lampen aan en zakt deze naar 12,49.

Dit moet toch genoeg zijn om mijn startmotor te draaien?

Als ik op de startknop druk gebeurt er namelijk niks. Accu daalt wel naar 12,44.

Je zei eerder dat je het display minder fel ziet schijnen als je op de startknop duwt (echter zonder dat de motor draaide).
Een spanningsdrop van 12.49V naar 12.44, dus 0.05V kan je echt niet zien aan een minder fel schijnend display.

Die waarneming van het display komt dus niet overeen met hetgeen je meet. Ben je zeker dat je correct gemeten hebt? Heb je die 12.44V afgelezen terwijl je de startknop nog ingeduwd hield, of nadat je hem net had gelost?
Naar boven
Hanu

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:
Hanu schreef:
Als ik mijn contact draai gaan me lampen aan en zakt deze naar 12,49.

Dit moet toch genoeg zijn om mijn startmotor te draaien?

Als ik op de startknop druk gebeurt er namelijk niks. Accu daalt wel naar 12,44.

Je zei eerder dat je het display minder fel ziet schijnen als je op de startknop duwt (echter zonder dat de motor draaide).
Een spanningsdrop van 12.49V naar 12.44, dus 0.05V kan je echt niet zien aan een minder fel schijnend display.

Die waarneming van het display komt dus niet overeen met hetgeen je meet. Ben je zeker dat je correct gemeten hebt? Heb je die 12.44V afgelezen terwijl je de startknop nog ingeduwd hield, of nadat je hem net had gelost?

Nee gemeten met startknop in
Naar boven
disco stu

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Dec. 2012, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dan is er alleszins een ander probleem dan de accu (zonder accu al 100% te vertrouwen...).
- Startrelais schakelt niet, maar krijgt wel stuursignaal om te schakelen.
- Startrelais krijgt geen stuursignaal. Zoals hier al gezegd: startnop, koppelingsschakelaar, zijstandaard, ecu, bekabeling,...
Naar boven
Hanu

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst beste wensen allemaal! grin

Om uit te sluiten of het aan mijn startmotor ligt kan ik de 2 draden die aangesloten zitten op de start relais tegen elkaar aanhouden? ( zeg maar de plus van de accu rechtstreeks op de startmotor) of gebeurt er dan niks?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 13:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan, maar let wel:

Die draden/kabels zijn niet afgezekerd: Dus als je iets fout doet of bijv het frame aantikt dan heb je echt een gevaarlijke kortsluiting!

Meetal laat ik ze gewoon zitten en overbrug ik het startrelais dan heel kort met een dik stukje koperdraad, over de schorefklemmen heen. (100Amp ofzo he!)

Je kunt dat met het contact uit doen: Je startermotor moet dan meteen even een beetje draaien. ps: Je motor start dan niet, want de rest van de motor is uit (ontsteking etc); dus niet proberen te starten.

Je kunt ook eerst eens meten of je wel spanning krijgt bij de stuurdraad van het startrelais als je de startknop indrukt.
Als daar geen spanning op het startrelais komt te staan gaat ie ook nooit starten.

Hanu

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist de kabels doormiddel van een dikke koperdraad te verbinden en de startmotor draaide gelukkig!

Kan het zijn dat met relais niet meer goed is?

Als ik de multimeter aansluit met de min op de accu en de plus op de wit/rode draad zie ik gewoon met contact aan 12,50 volt aangeven.

Als ik linksonder meet zie je natuurlijk nog niks staan omdat ik de startknop niet hebt ingedrukt. Druk ik de startknop in geeft deze 10,85 aan??

De kabel van de startrelais naar startmotor is gewoon goed.

Relais.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  112.51 KB
 Weergegeven:  414 keer

Relais.JPG

Naar boven
disco stu

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dat weet je al.
De vraag is nog: is het startrelais zelf kapot of werkt het wel maar krijgt het geen stuurspanning.

Op pagina 7-4 van WPHB staat het systeem mooi op schema.
Als volgende stap zou je zoals Dr.Bean zegt, best meten of er stuurspanning komt op het startrelais. Je kan ook testen of het startrelais effectief schakelt als het een stuurspanning krijgt. Je kan alle veiligheidsvoorwaarden die voldaan moeten zijn, omzeilen door zelf 12V aan te leveren van het relais.

Als ik het schema juist lees: pin3 (met de rood-witte kabel) met een draadje rechtstreeks doorverbinden met de + klem van de accu.
(maar misschien kan best nog even iemand anders bevestigen dat het niet fout is wat ik zeg)

Doe je dat en begint de startmotor niet te draaien, dan is het startrelais zelf kapot.
Doe je dat en begint de startmotor te draaien, dan werkt het startrelais maar krijgt het geen stuurspanning. Volgende logische stap zou dan zijn om het "start auxillary relay" manueel van stuurspanning te voorzien.

Ahja: de noodstopknop staat toevallig toch niet verkeerd?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 1 Jan. 2013, 17:56    Onderwerp: Reageer met quote

Disco... Niet helemaal goed....

Dit is dus geen 950 Adventure in ieder geval (zou best handig zijn als je antwoord gaf op die vraag: welke motor is het?..)

mijn bijv een 950 SM...

Het startrelais heeft 4 draadjes:
De 2 wit-rode krijgen via de 30A zekering spanning vanaf de accukabel die aan het relais vast zit. verder hebben die 2 niets met het relais te maken.

Het relais wordt bekrachtigd door de blauw-rode draad, en bruin is massa (as always bij KTM)

De blauw-rode komt overigens weer van een ander relais: Het start-interlock-relais wat kijkt naar de interlocks.

Je geeft zelf al aan dat de blauw-rode draad 10.8 volt is als je de startknop indrukt, en dat zou wel eens net te weinig kunnen zijn (maar misschien ook niet...., beetje grensgeval). Eigenlijk moet daar ook gewoon een echte 12V aankomen als je de startknop indrukt.

Die spanning komt via je contactslot en je kill-switch, dan via het start-interlock relais naar de blauw-rode draad.
(je kunt ook zelf in het schema kijken....)

Je kan even kort 12V aanbrengen op de blauw-rode draad door:

een van de 2 rood-witte (zijn gelijk) door te verbinden met de blauw-rode: dan zou het startrelais moeten activeren.

zoniet: dan lijkt inderdaad je startrelais stuk (niet zo waarschijnlijk, maar het kan)

gaat je startrelais dan wel aan... dan zit er dus in de stuurspanning te veel overgangsweerstand: Misschien contactslot... misschien killswitch, en (onwaarschijnlijk) misshcien het interlock-relais

Hanu

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Heren voor jullie reacties thumbsup

Op de 1e pagina had ik al aangegeven dat ik een smr950 had.

Ik zal vanavond een paar testjes uitvoeren. Ik hou jullie op de hoogte grin
Naar boven
Hanu

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Jan. 2013, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag de wit/rood kabel doorverbonden naar mijn blauw/rode maar de startrelais deed niks. Is de relais dan stuk?

Zojuist wel de motor gestart door de dikke kabels met elkaar te verbinden.

Motor klonk als muziek in mijn oren grin Deze paar minuten laten draaien en voorzichtig gas gegeven en de motor reageerde goed.

Toch vreemd dat de motor zaterdag bijna uitsloeg als ik gas gaf. En daarna toch nog uitviel ( En niet meer gestart kreeg )

Hebben jullie nog toevallig een startrelais voor mij liggen? Anders bestel ik er wel 1 bij de dealer.
Naar boven
Harry

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Jan. 2013, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ehm.... Beetje vreemde vraag misschien hoor, maar heb je de beide 30A zekeringen ook nog doorgemeten of in ieder geval vernieuwd? Op het oog controleren en zelfs doormeten geeft niet 100% uitsluitsel!

Heb zelf ooit iets dergelijks bij de hand gehad bij een Africa Twin, zekering zag er prima uit en ook doormeten leek in orde maar niet starten. Nieuwe zekering erin en bingo! Toen ik de oude zekering eens sloopte bleek hij toch gescheurd te zijn.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: