lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

welke batterij?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
demito

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 0:17    Onderwerp: welke batterij? Reageer met quote

Mijn tweede batterij in < 4j tijd is stilletjes aan de geest aan het geven. Zat te denken aan een Ultrabatt LiFe alternatief maar twijfel tussen de UB600 en UB400 versie. Iemand hier ervaring mee? Is de 400 voldoende voor de 990?

Tnx

T

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 0:37    Onderwerp: Reageer met quote

Geen ervaring met dat merk. Maar bij nalezen blijkt dat ze zou moeten geschikt zijn (als vervanging tot 14Ah, 1000cc viertaktmotoren).

Wat ik ook lees op de site van de fabrikant en een verdeler, is dat ze absoluut afraden om er een gewone druppellader aan te hangen, dat zou nefast zijn voor de batterij. Enkel een "speciale" druppellader van het merk. Vraag ik me onmiddellijk af wat er zo speciaal aan zou zijn dat je bvb geen Optimate zou mogen gebruiken. Misschien is het wel commercieel gezwets. Verder vind ik ze ook niet bepaald goedkoop...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ivanbase

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 0:43    Onderwerp: Reageer met quote

geen ervaring ermee, maar wel ook al een tijdje aant denken in die richting.

wat ik tot nu ervan vernomen heb is dat je ze beter niet te licht neemt, bij lithium koop je normaal een speciale lader die alle cellen afzonderlijk volledig laad omdat de ktm dat niet doet.
misschien heeft deze accu de technologie zodat het niet moet... maar daar twijfel ik strerk aan.

ik denk dat qua betrouwbaarheid lithium het nog niet is, denk aan lipo4?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
demito

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 0:59    Onderwerp: Reageer met quote

ivanbase schreef:
denk aan lipo4?

Dat zijn die Shorai betterijen, nee? Wil ik niet omwille van niet waterbestendig. Goedkoop maar ook onbetrouwbaar. Goed voor op de weg maar niet om volgend jaar mee naar Nepal, Noord India en Pakistan te reizen... Die ultrabatts zijn licht en moeten heel wat langer meegaan, maar ik vind er niet veel referenties van terug voor de KTM LC8... Is gewoon LiFe technologie...

@ Raket: duurder, ja, maar alles heeft zijn prijs. Om de 1,5 jaar een standaard batterij moeten vervangen kost ook. Eens het kouder wordt springt mijn klokje op 00u00. Deze week geraakte ik niet weg zonder bijladen. En speciale (snel)lader is nodig (geen druppellader!) voor alle Li batterijen.

T

ivanbase

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 1:12    Onderwerp: Reageer met quote

life wordt ook als afkorting gebruiket voor lifepo4

deze accu's zijn ook lifepo 4 zie ik net. maar heeft wel een chip ingebouwd om te voorkomen dat individuele cellen overladen worden... misschien toch beter dan shorai?

volgende text is van:

http://www.bikegear.co.za/f8996045-1b18-4093-8d96-d86121adaecd-9.html

Currently the premium grade of Lithium is Lithium iron phosphate (LiFePO4) which is also used in hybrid and electric vehicles. Lower grades of Lithium batteries simply cannot provide the equivalent cranking amps, recharge time , deep cyle or lifespan of a LiFePO4 unit. More so they are potentially also unsafe.

2. It is very important with Lithium battery technology that there is a battery management system integrated into the battery. To reduce costs some manufacturers dispense of this management system which has the potential to be dangerous as a cell could overcharge and even explode.

All Ultrabatt's have a unique micro chip management system developed on the GP and Dakar race circuits.

This microchip management system balances the charge to the cells helping prolong its life and eliminating the chances of one cell being overcharged. The micro chip also has low and over voltage protection which ensures your battery remains at peak efficiency and reliability. This is unique to Ultrabatt.
Naar boven
Harry

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 4:58    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zelf een Ultrabat geplaatst in de 660 Rallye. Hij zou probleemloos de oude gelaccu moeten kunnen vervangen volgens de specs en volgens de leverancier. Niet dus. Hij krijgt de motor niet snel genoeg rond om aan te slaan (zowel koud als warm) en ik moet nu ouderwets aantrappen. Volgende keer zet ik er een Motobatt in, die trekt het tenminste wel.

Voor de 950/990 zou ik zeker eerst een keer proberen voordat je hem koopt. Beetje lullig als je hetzelfde probleem krijgt en geen kickstarter hebt... Daar kosten die accu's net even te veel voor.

demito

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Harry schreef:
Heb zelf een Ultrabat geplaatst in de 660 Rallye.

Welk type? 200, 400, 600?

disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben mezelf ook al een tijdje aan het verdiepen in de pro's en contras en in het wel-of-niet kiezen voor een LiFePo accu.

2 zeer leerrijke topics die je hieromtrent zeker zou moeten lezen:

Motorcycle Batteries .. AGM, GEL, Wet, Lithium Iron Phosphate (Li-ion)

What kind of battery for adventuring, is Lithium up to the challenge?

Hieruit blijkt wat het voordeel is van de "speciale" lader voor LiFePo accu's. Kort gezegd is bij vele motoren de laadspanning komende van de spanningsregelaar (14.5V) net niet hoog genoeg om alle cellen volledig vol te laden. Hierdoor gaan de cellen meer en meer uit balans geraken. De speciale lader corrigeert dat weer.

Uit de 2de link blijkt ook welk merk je best niet en welk merk je best wel kiest v.w.b. LiFePo accu's stunned

Verder enkele bedenkingen voor als je anno 2012 een LiFePo wilt kopen voor de motor:

- Pas altijd N+1 toe. De specificaties van de fabrikanten zijn altijd te optimistisch. Als ze zeggen "accumodel N is geschikt voor V-twin motoren van 1000cc met een normale accu van 14Ah", kies dan niet voor model N maar kies voor model N+1. Of nog beter: kies gewoon de sterkste accu die fysiek in je accucompartiment past. Let op polariteit van de aansluitingen.

- Ik zou zeker opteren voor een speciale lader, dit om te vermijden dat de cellen uit balans geraken (zou er tot kunnen leiden dat je de accu weg kan smijten na een jaar). Tenzij de laadelectronica reeds in de accu zelf zou zitten.

- Wees kritisch in het merk en de soort accu.

LiFePo gaat volgens mij pas echt doorbreken van zodra de laadelectronica in de accu zelf wordt geintegreerd en je dus gewoon gebruik kan maken van de "domme" spanning die de spanningsregelaar van bijna alle motoren geven.

Laatst aangepast door disco stu op Zo, 9 Dec. 2012, 13:17, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zelf al getest met eigen losse LiFePO4 (lithium-ijzer-fosfaat) cellen.

Je hebt om te starten 2 dingen nodig:
- kortstondig VEEL stroom, en
- voldoende capaciteit om de motor ook nog even door te starten, als ie een keer verzopen is (als ie bijv is omgevallen); dit vooral bij een carburateur (950)

Bij een injectie heb je nog een andere eis: De spanning mag niet te ver inzakken tijdens het starten, anders doen de injectoren het niet meer (die hebben ook flink stroom nodig)

De UB200, bevat 1 set in serie (geschakelde) cellen, 2,3Ah.
Als ze WARM zijn leverende die cellen best heel veel stroom: Genoeg om een lc8 mee te staren!! Ik heb dat zelf geprobeerd (950). MAAR: het is wel heel krap...

met 2 rijen cellen (Een UB400) start de LC8 prima zolang de temperatuur redelijk is (boven de 10 graden). Alleen ik denk dat de capaciteit niet genoeg is als je een keer een verzopen motor moet doorstarten.

Maar dan komt het ergste: LiFePO4 verliest (net als ander Lithium accus) heel veel kracht (maximale stroom) als het koud word!
Bij een graad of 5 kreeg ik de 950 al niet meer gestart op de 'UB400" configuratie.
Bij -10 gaat een UB600 ook niet werken kan ik je vertellen!

Maar: Je kunt in noodgeval dan even proberen te starten... en dan warmt de accu zichzelf op. Dit is wel echt slecht voor de levensduur van zo'n ding!!!, maar waarschijnlijk krijg je het dna wel voor elkaar.

1 ding kunnen lithium accu VEEEL beter dan AGM loodaccus: Stilstaan! Een LiFePO4 accu loopt in 1 jaar nog geen 10% leeg... Let wel: Als je motor stroom gebruikt (klok, alram etc) dan loopt ie wel leeg... en een lithium accu is STUK als ie leeg is. En je hebt een speciale druppellader nodig!

Dus mijn advies:
- als je een winter rijder bent... en je motor buiten staat (thius of op het werk... neem dan gewoon een AGM loodaccu.
- voor minder dan 60 euro koop je ze op E-bay: doe goeie/dure/originele gaan ook niet langer dan 4 jaar mee....

-Ben je een zomerrijder, of rij je weinig: Dan gaat de AGM accu meestal stuk door steeds een maand stil te staan. Een druppellader helpt zeker, maar dan moet je wel een goede hebben, en systematisch gebruiken.
- Voor de zomerrijder biedt de LiFePO4 een hele goede oplossing (neem wel een UB600 dan), en zorg dat ie in de winter niet leeg raakt.

Oja... je kunt ze hier o.a. kopen:
http://www.allroadshop.nl/contents/nl/d2099.html

En dat van die 'speciale lader': Dat is wel waar maar ook onzin... De cellen staan namelijk in serie, en je kunt een lithium-accu niet 'doorladen' zoals een lood-accu: Als een cel vol is gaat er gewoon niets meer in, en kan er dus ook niets doorheen om een andere cel in de serie-schakeling wel vol te krijgen.
Daar is maar 1 echte oplossing voor: Blanseer-elektronica die PER cel de celspanning bekijkt. Die elektronica moet dan ofwel IN de accu zitten (en dat is nu volgens mij nog niet zo) OFWEL j emoet per cel een aansluiting hebben: Dit wordt in de modelbouw-wereld volop gedaan!! Maar kan met zo'n motoraccu dus niet.
Overladen met een hogere spanning werkt dus gewoon niet echt en lithium cellen gaan daar snel aan stuk als je het toch probeert.

Het best zou gewoon zijn als de motorfabrikant het systeem meteen voor lithium accu ontwerpt natuurlijk.

disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Shorai heeft toch per cel een aansluiting?

Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Dec. 2012, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ja inderdaad: Die had ik nog niet gezien...

Zo is idd als zoals het moet.
Alleen kan je voor de prijs van die acculader wel een boel AGM accu's kopen denk ik!

Een balancer IN de accu werkt ook, mits goed ontworpen; Voordeel: Die werkt altijd, gewoon als je motor rijdt; .... maar ik heb nog geen commercieel merk gezien die dat had volgens specificaties (ze zijn altijd onduidelijk over wat er in zit).

Verder zou een lithium accu moeten afschakelen als de spanning te ver zakt (om de accu te beschermen), maar 200A afschakelen heeft ook zijn nadelen! Dus meestal doen ze dat niet.

Harry

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Dec. 2012, 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

demito schreef:
Harry schreef:
Heb zelf een Ultrabat geplaatst in de 660 Rallye.

Welk type? 200, 400, 600?

Ik heb de 400 erin zitten. Die zou geen enkele moeite moeten hebben met het vervangen van de 12Ah gel accu volgens de fabrikant en de leverancier. Geschikt voor motoren tot 1000 cc (dat zegt ook zo lekker weinig) Hij trekt de 660 ééncilinder net rond, maar zoals gezegd met veeel te weinig gang om aan te slaan. En dan hebben we het nog over de zomer, laat staan wat hij presteert als het straks koud wordt, wat Dr. Bean ook al aangaf. Die gaat er dus gewoon weer uit en er komt een Motobatt voor terug. Jammer van al het werk van het maken van een kleiner accubakje uit aluminium in het design van de originele accubak... Geen succes wat mij betreft.

ivanbase

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Dec. 2012, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

de testen wijzen dus uit dat alle fabrikanten zwaar overdrijven met hun ah waarden en ook met de cca, dus let goed op dat als je een accu koopt:

niet met de platte plastic cellen maar met cylindrische cellen type li-po a123, dit zijn de beste cellen (met de hoogste capaciteit per volume) op de markt momenteel.
ik wist dit al bij e-bikes en dit blijkt bij motoaccu's ook zo te zijn.

ook wordt dan aangeraden om deze zwaar genoeg te nemen, voor racerij op onze moto een 10/12 cell afhankelijk van het weer en voor tourgebruik een 16 cell zou moeten volstaan.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Dec. 2012, 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, zoals ik al zei: minstens een 3 rijige (=12 cell, ala UB600), of een 4 rijige (16 cell dus).

Dan blijf je nog houden dat een iedere LiFePO4 accu bij koude veeeeeeel minder stroom levert. Dus echt -15 koud buiten starten zou nog wel eens erg tegen kunnen vallen.

ALs je daarentegen uit bent om een lichte rallymotor te maken die alleen bij 20 graden of hoger moet starten... dan kan je wel met veel minder gewicht uit natuurlijk en bepaar je maar zo 3,5 kg!

(ik heb zelf getest met A123 LiFePO4 cellen (van die ronde dus, beste etc...)

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: