Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Thorri

|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 11:10 Onderwerp: Vraagje over uitlaat mapping |
|
|
Ik heb een vraagje over uitlaat mapping.
Mijn orginele uitlaat is aan vervanging toe. Ophang beugel links van Y-stuk is afgescheurd. Dus ben aan het shoppen voor wat anders. Maar moet je / of is het verstandig als je een aftermarket uitlaat monteert om je mapping te veranderen?
Ik lees veel over de akra mapping, maar lees niets over mapping voor Leo's, Wing's of ander merken uitlaten.
Alvast dank voor jullie antwoord.
Groeten Bjørn. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 15:39 Onderwerp: |
|
|
Ja, verstandig om andere mapping erop te laten zetten.
De originele mapping gekoppeld aan de originele uitlaten staat in het milieu goedkeur gebied (bepaald toerental) afgesteld zodat de fabrikant typegoedkeur etc kreeg.
Relatief arm.
De open aftermarket uitlaat verstoord de lucht/brandstof verhouding...en met originele mapping zou je nog iets 'armer' (meer lucht in verhouding tot brandstof) komen te rijden.
Een sportmapping verbeterd die balans weer, waardoor e.e.a. iets 'rijker' komt te lopen. Brandstofverbruik gaat dus ook iets omhoog (de invloed van je rechterhand is overigens vele malen groter dan de mapping)
De akra mapping is gewoon een sportmapping die er rekening mee houdt dat je "opener"uitlaten hebt zonder katalysator.
Ik heb nu Akra's en hiervoor Leo Vince's...gewoon een en dezelfde mapping er bij je dealer op laten zetten. (of via de PC en kabeltje aanpassen, hebben een aantal ook gedaan).
Als ik veel onzin heb verteld wordt dat vast aangevuld of gecorrigeerd, maar that's my opinion  |
|
Naar boven |
|
 |
toktok

|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 17:08 Onderwerp: |
|
|
Voor de Wings-uitlaten is het ook dezelfde akra-map, staat ook vermeld op de website van Wings.
Grtz, Tok |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 18:58 Onderwerp: |
|
|
helemaal mee eens Erik,
het MOET niet, maar met een 'sport' uitlaat zal de motor een beetje meer lucht krijgen, en dus iets armer gaan lopen als je het mengsel niet aanpast. Je krijgt dan 'gebieden' waar de motor moeilijker/haperig gaat lopen.
Met de 'akra' mapping zijn voor die stukke rijker, en loopt de motor mooi rond. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 19:31 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel. Dus met een aftermarket uitlaat nieuwe mapping. Dus als ik straks wat nieuws heb ff langs de dealer voor akra(sport)mapping. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 19:32 Onderwerp: |
|
|
toktok schreef: | Voor de Wings-uitlaten is het ook dezelfde akra-map, staat ook vermeld op de website van Wings.
|
Kleine nuance : als je met één van de dB-killers rijdt is het niet nodig om een andere mapping te laden, als je ZONDER dB-killers gaat rijden doe je het beter wel (wegens anders te arm).
Je voelt dat trouwens wel, Wings zonder dB-killers en ori mapping lijkt het net of hij een deel van zijn koppel kwijt is. Het klinkt wel stoer maar het gaat merkelijk minder goed vooruit. Met de dB-killers heb je dat totaal niet. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|