lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Voorwiel ovaal en toch niet ...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vrom



Geregistreerd op: 25-11-2008
Berichten: 188
Woonplaats: Schellebelle - B -

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Jun. 2011, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

zou je dat niet zien ?
_________________
Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.

www.VROM-rijopleidingen.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
KosTroM



Geregistreerd op: 27-8-2011
Berichten: 86
Woonplaats: Pajottenland

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 23:03    Onderwerp: Re: Voorwiel ovaal en toch niet ... Reageer met quote

Vrom schreef:
Als ik tegenwoordig rond snor lijkt het wel alsof mijn voorwiel ovaal is. De voorkant wipt namelijk op en neer thinking Het is gemakkelijkst te voelen tussen 50 en 65 km/u maar je voelt het eigenlijk altijd.

Het voorwiel is al uitgebalanceerd (5 gram). Ik heb al eens het achterwiel tegen de grond getrokken en een blokje onder het voorwiel gelegd maar zo lijkt het wiel perfect rond.

Wat kan er nog aan de hand zijn ?


Mijn oog viel toevallig op deze "oude" topic....

en inderdaad heb dit ook al bij de mijne (02/2012 14000 km) gemerkt. Zowel met mijn eerste set originele banden als nu met de tweede set orig..
En beter nog, toen ik een zo goed als splinternieuwe Adv. (bwj 2012)kreeg als vervangmotor (toen de mijne op onderhoud was) viel het mij bij deze laatste nog meer op.

Gewoon een KTM-karaktertrekje zeker... smiley

_________________
KTM Adventure 2011. A white one!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Een wiel dat op en neer veert is geen karaktertrekje, dat wil zeggen dat er iets mis is...
Mijn 950 heeft daar geen last van, al heb ik gemerkt dat ik er de laatste rit een deuk in is gekomen. rolleyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Nov. 2012, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het ook geen normaal gedrag. Even uitgaande van:

- Wielen rond en goed in het midden gespaakt (zuig-uit-de-duim: zeg max 1mm hoogteslag ofzo)
- De banden ligen er goed op (zeg hooguit nog een extra millimetertje hoogteslag, maar 2mm word al best veel) en zijn niet versleten
- Wiellagers maken geen verdachte geluidjes

dan zou ik toch eens naar de stictie in de vering kijken, en dan voornamelijk voor. Met teveel stictie zorgt een heel klein hobbeltje dat de vering ineens een stuk inveert, en als die belasting weer weg is ook opeens weer een stuk uitveert. Dat gaat hobbelen ja.

Vooral voor kun je wel eens wat extra stictie oplopen als je de brommer een keer horizontaal geparkeerd hebt of onzorgvuldig het wiel gemonteerd hebt. In dat geval: voorpoten weer helemaal parallel in de kroonplaten zetten. Goeie kans dat het dan weg is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

Na de laatste voorbandwissel op mijn oude Adv had ik dat fenomeen ook. Onmiddellijk na de bandenwissel zelfs : kop die op en neer dribbelde bij vertragen tussen 70-50 km/h.

Heb ik ook nog eens het wiel losgehad, balancering nagekeken, stickslip gecontroleerd, uitlijning wiel bij monteren (vering induwen etc etc). Ging niet weg. Dan maar lekker genegeerd en tegen dat de band bijna versleten was, was ook het gedribbel volledig weg. Ondertussen had ik wel een keer of 2 met m'n andere set wielen gereden en daar was er ook niks verkeerd te ontdekken.

imho moet het met de buiten-of binnenband te maken hebben, maar wat juist is altijd een beetje een raadsel gebleven.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb na 2000 km onder garantie een nieuwe voorband (buiten) gekregen, begon na de eerste vijfhonderd te hameren. Werd langzaam erger.
_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 5:59    Onderwerp: Reageer met quote

Johan (VROM) heeft een tijdje terug ontdekt dat zijn voorwiel slecht gegoten was (waardoor de lagers erdoor gingen) is dit misschien hiermee ook opglost?
Johan?

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Hebben we het hier over adventure? Die heeft een spaakwiel... niet gegoten.
De velg is gemaakt uit rond-getrokken profiel, met een lasnaad ergens.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
african



Geregistreerd op: 19-6-2006
Berichten: 274
Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Hebben we het hier over adventure? Die heeft een spaakwiel... niet gegoten.
De velg is gemaakt uit rond-getrokken profiel, met een lasnaad ergens.


Allee voorruit, de naaf...

Als ik me goed herinner: de bus tussen de lagers zat tegen het giet stuk. De gaten binnenin (waar die bus door moet) waren excentrisch en dus niet in lijn met de uitsparingen van de lagers.
Heeft hem ettelijk sets lagers gekost en nen hoop frustratie tov motocare...

_________________
Greet's
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Johan heeft geen Adv meer, maar de lotgevallen van zijne moto kan ik nog wel opvolgen aangezien ne goeie maat van mij die nu gekocht heeft.

De lagerbussen zijn dit jaar tijdens een reis naar het zuiden terug losgekomen, en er is toen geopteerd om toch maar een nieuwe naaf in te spaken. Kwestie van er voor eens en altijd vanaf te zijn. Maar dat had uiteindelijk niets te maken met het op-en neer schudden...

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6798
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

african schreef:


Als ik me goed herinner: de bus tussen de lagers zat tegen het giet stuk. De gaten binnenin (waar die bus door moet) waren excentrisch en dus niet in lijn met de uitsparingen van de lagers.
Heeft hem ettelijk sets lagers gekost en nen hoop frustratie tov motocare...


geinig: dat had mijn LC8 wiel (2005) ook.. en daar was ik destijds na 2 weken al achter: Speling op het voorwiel. Toen ik ging checken zat de bus tussen de lagers wel erg los. Dat kwam omdat ie dus eigenlijk niet paste (omdat er te veel giet-materiaal zat, aan 1 kant) -> ktm had hem er scheef ingekeregen, waardoor de lagers niet goed naar het midden aangedruk zaten.
Schade: 2 lagers, een bus en de as! (want de bus had om de as gedraaid).

Ik heb destijds gewoon met de hand de naaf wat uitgekotterd, zodat de bus netjes 1mm speling had... sindsdien nooit meer losgeweest.

Overigens gaf dat bij mij geen hobbel in het wiel. link was het wel... de naaf HAD theoretisch vast kunnen lopen, wat niet leuk was geweest bij 150km.h ofzo thinking2

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif