Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Za, 17 Nov. 2012, 22:34 Onderwerp: Voorvorkolie mengen |
|
|
Hallo,
Mag je 2 flesjes 5W voorvorkolie van een verschillend merk mengen?
Of best merk A in de linkse poot gieten en merk B in de rechtse?
Viscositeit is krak hetzelfde maar ik gooi niet graag een bijna nieuw geopend flesje weg. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 17 Nov. 2012, 22:49 Onderwerp: |
|
|
moeilijke vraag:
Als je het mengt weet je niet wat het doet: 9 van de 10 keer zal het goed gaan...
maar als je links en rechts verschillend doet weet je zeker dat links en rechts niet gelijk zijn, want SAE getal zegt niet alles ... (tenzij merk A en B toevallig hetzelfde spul is in een andere verpakking)
Ik zou het mengen denk ik. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 5:47 Onderwerp: |
|
|
Als je't mengt dan krijg je een gemiddelde viscositeit. Doe je ze apart in elke poot dan middelt de vork eventuele verschillen in demping ook weg.
Effect zal dus hetzelfde zijn, maar als je twijfelt of beide producten op elkaar zouden gaan inwerken dan doe je ze elk apart in een poot. Gelijk resultaat. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Hydrazine

|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 8:35 Onderwerp: Nooit twee verschillende smeermiddelen mengen |
|
|
Grondwet België
Annex 6 - Kan ik olie/vet met elkaar mengen?
Meng nooit verschillende olie/vet door elkaar. Elk type olie/vet bereikt de juiste frituurtemperatuur op een ander moment.
Kans bestaat op sludgevorming |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 11:02 Onderwerp: Re: Nooit twee verschillende smeermiddelen mengen |
|
|
Hydrazine schreef: | Grondwet België
Annex 6 - Kan ik olie/vet met elkaar mengen?
Meng nooit verschillende olie/vet door elkaar. Elk type olie/vet bereikt de juiste frituurtemperatuur op een ander moment.
Kans bestaat op sludgevorming |
Frituurvet kap niet meteen in m'n vork hoor, maar je brengt me daar zo op ideeën...
De viscositeit en het type olie is hetzelde, enkel het merk verschilt. Ik denk dat ik het er toch op ga wagen als ik de commentaar van dr. Bean zo lees. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 18 Nov. 2012, 12:05 Onderwerp: |
|
|
ja, ik vind de olie-meng angsten een beetje overdreven hoor.
Olie is zowieso een mengsel van vele componenten en heeft een frituur-traject (itt tot een frituurpunt )
De grote verschillen zitten niet in de basisolie (en die zijn allemaal prima mengbaar), maar in de toevoegingen. Als er toevoegingen zijn die niet goed samen gaan.. dan kunnen er rare dingen gebeuren.
mbt viscositeit: Vele merken zeggen dat je zelf tussenliggende viscositeit mag mengen (bijv 7,5 maken uit 5 en 10).
Ik heb in 35 jaar al heel veel soorten olie door elkaar gegooid... en al die tijd is het precies 1x mis gegaan, en dat weet ik nog goed: Ik mengde synthetisch een niet synthetische 2-takt olie bij elkaar... en dat leverde enorme plak en draden op, die mijn carburateur vrijwel onmiddellijk verstopte... ergens in Parijs op vakantie. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|