Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bazz
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 21:00 Onderwerp: tikkend geluid` |
|
|
He allemaal,
ik heb onlangs een groot onderhoud laten doen bij een offciele KTM dealer en dat beklaag ik me ondertussen een beetje. Ze hebben een hoop gedaan..kleppen nagekeken, olie(en fillter vervangen), 1 van de nokkenaskettingen vervangen (was nodig volgens hen) en dan nog een hoop kleine zaken nagekeken.
De eerste 300 km leek alles goed te zijn..moto draaide erg goed..maar dan..in totaal 4 olielekken moeten herstellen (oil pressure switch, deksel oliefilter en nog 2 andere waar ik de naam niet van weet. Washers en seals lekten). Geen ramp op zich maar ik heb helaas ook een tikkend geluid gekregen. Niet het geluid dat je soms in het begin hebt maar heel de tijd. Het meest irritant in 1ste of 2de.
Na wat zoekwerk denk ik dat het eerste misschien aan een veertje ligt die een klep bediend onder / achter het koppelingshuis? (en kan het kwaad)
Ik heb soms ook moeilijkheden om van 4de naar 5de te schakelen of terug. Ik weet niet of dat samen kan hangen?
Iemand die hier een idee over heeft?
Bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2012, 21:55 Onderwerp: |
|
|
Hm. Voor zover ik er iets van ken.
Tenzij ze natuurlijk bij het kleppen stellen gemerkt hebben dat die ene ketting echt einde carriere was.
Nokkenasketting vervangen maar de spanner niet? Het geratel wanneer je start komt daar vandaan: spanners die nog niet genoeg oliedruk hebben. Blijft dat geratel langer dan enkele seconden (het zijn de nokkenaskettingen die niet opgespannen worden) dan zijn de eerste verdachten de spanners die moe worden. Bij mij waren die duidelijk buiten spec, heb toen de kettingen mee vervangen, wat eigenlijk niet echt nodig was, 't verschil in lengte met de nieuwe was minimaal.
Tweede verdachte, zoals je zegt, het overdrukventiel van de oliepomp. Veertje en plunjer verslijten, laten te snel olie door, niet genoeg druk opbouw, ratelende kettingen.
Kettingspanners en plunjer+veertje zijn geen dure onderdelen. Om die laatste te vervangen moet wel de koppeling eruit en de oliepomp. Beetje tricky zegt men, omdat de retourpomp op dezelfde as zit, aan 't andere einde.
Foto's van mijn gepruts alhier
Is het getik rijdend hetzelfde als bij starten? blijft het ook in hogere toeren?
Slecht schakelen tussen 2 versnellingen zal toch een andere oorzaak hebben denk ik. Over naar familie.  |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Zo, 4 Nov. 2012, 20:58 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het nog eens nagevraagd en blijkt dat ze twee 'Timing Chain Tens hydr 03' vervangen hebben en niet de kettingen zelf.
Dus dat zou goed moeten zijn. Volgens de technieker van KTM Cape Town zijn er dan nog twee mogelijke verdachten: overdrukventiel van de oliepomp. Of de nokkenas zelf die dan door een 990 model zou moeten vervangen worden. Klopt dat laatste?
Dat geratel bij het opstarten heb ik altijd gehad voor 1 of 2 seconden en dat is nog steeds het zelfde.
Heb het nog eens goed beluisterd...bij een koude motor heb ik het nieuwe tikken niet..Hoe warmer de motor wordt hoe harder het tikken. Het getik gaat sneller als ik hogere toeren maak. Eenmaal in 2de of 3de hoor ik het niet meer.
Het maken zal niet meer voor in Afrika zijn. Morgenvroeg gaat de moto een krat in en de boot op richting Maleisie. Maar ik ben in contact met de KTM garage daar om eventueel stukken te bestellen.
Bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Di, 11 Dec. 2012, 14:27 Onderwerp: |
|
|
Ondertussen bij KTM Maleisie geraakt..
De technieker daar heeft alles nog eens bekeken en hij zegt me dat de pas vervangen Tensioners alweer kapot zijn ('jammed') en dat dit komt door de kettingen die versleten waren...Waarom ze die dan niet in Johannesburg vervangen hebben weet hij ook niet. maar hij is 'zeker'dat dit het probleem is.
Hij zegt ook dat ze de clutch cover er niet afgedaan hebben in JB en de kettingen dus niet nagekeken kunnen hebben. Klopt dit?
daarnaast viel het hem ook op dat ze in JB 3,7 liter olie aangerekend hebben wat veel te veel is en een verklaring zou kunnen zijn voor de olielekken. Maar ik kan zelf nogal moeilijk geloven dat een officiele KTM dealer veel te veel olie in de moto zou kappen.
Dat het probleem aan de nokkenas zou liggen doet hij af als onzin..
Zit weinig anders op dan afwachten en hopen dat deze dealer mijn vertrouwen in de KTM dealers wat hersteld. |
|
Naar boven |
|
 |
Hanu
|
Geplaatst: Di, 11 Dec. 2012, 16:41 Onderwerp: |
|
|
Grappig laatst ging ik ook olie halen bij een Ktm dealer. Die zei ook tegen mij dat ik 3,7 liter olie nodig had.
Ik heb mijn olie nog niet erin gedaan omdat ik nog bezig ben met mijn blok.
Maar ik gooi wel eerst 2,7 liter erin volgens het handboek en daarna nog 0,3. Lijkt mij ook sterk dat er 3,7L olie in moet. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 11 Dec. 2012, 21:09 Onderwerp: |
|
|
volgens mij gaat er 3.6 liter olie in als alles leeg is, de filter er uit geweest zijn (nieuwe filters) en je daarna tot max aftopt.
Maar laten we eerlijk zijn: Je hebt toch zelf wel eens olie gepeild nadat de dealer die vervangen heeft?? En was het toen veel te veel??
zoniet, dan zat er niet te veel in... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Do, 3 Jan. 2013, 18:30 Onderwerp: |
|
|
eh nee dat had ik niet gechecked. Maar in de toekomst zeker wel dus!
Maar goed het tikprobleem is ondertussen opgelost.
Het bleek dat de gloednieuwe timing chain tensioners al terug defect waren en dat de oorzaak hiervan de timing chain was die niet meer goed was. Waarom deze ook niet vervangen was met de tensioners weet ik niet.
Maar ondertussen een nieuwe timing chain en tensioners en het geluid is weg! |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Wo, 9 Jan. 2013, 22:01 Onderwerp: |
|
|
3,7 liter is de hoeveelheid waar de fabrikant van uit gaat, dus bij een volledig nieuw blok, of totaal gereviseerd en dus volledig gereinigd. Als je olie inclusief filters ververst, blijft er altijd nog een kleine hoeveelheid in het blok achter, voornamelijk door dode hoeken maar ook wel doordat olie zich hecht aan assen, lagers, tandwielen, wanden van olietank en carter. Dat verklaart de verschillen met de praktijk.
Goed trouwens dat je probleem is opgelost!  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Di, 19 Mrt. 2013, 18:20 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info!
Ondertussen is het schakelprobleem ook opgelost...Bleek dat de shift arresting cpl en arresting lever cpl versleten waren. Met dank aan Dynamic Motors in Bangkok vervangen en goed bevonden.
Voor de rest geen problemen behalve in de befaamde bangkok traffic jams waarin de moto zowat wegsmelt ...al verschillende keren een flikkerende temperatuur waarschuwing gehad...(is hier 35-40 graden gemiddeld)
grt |
|
Naar boven |
|
 |
|