lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Bouw composiet bagagerek en koffers
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, lastig. Voor mijn kunnen dan tenminste.
De hoek word dan of te scherp en scheurt, of de maatvoering gaat eraan.

Of ik had de hoeken helemaal mooi rond moeten maken, radius van 5cm ofzo. Was ook nog wel een optie geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

ja meestal doe je zo'n hoek door de binnenkant verstek in te zagen (dan raak je de zaagdikte kwijt. de buitenkant laat je dan net staan, daar buig je dan om. De 'verloren zaagsnede in de hoek helpt je precies.

maar ik geef toe: je moet eigenlijk wel een echte verstekzaag hebben om dat goed te krijgen.

Dapper van je om die dunne profieltjes zo OP de hoek te lassen! Dat zou mij niet lukken...

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

In theorie werkt dat allemaal uitstekend, maar dat in de praktijk nog netjes op maat zien te krijgen en het zien te buigen zonder dat het aluminium scheurt met zo'n nogal kleine radius valt behoorlijk tegen.

Dan hou ik liever een radius van een centimeter of 5-6 aan, bijvoorbeeld door een stuk 110 PVC als buigmal te gebruiken. Met driehoekige 'hapjes' uitzagen kun je die radius er prima inkrijgen, en vanwege de grotere radius kun je wel die 1-1,5mm foezelen die je er geheid ergens naast gaat zitten. Of nouja, die ik er geheid naast ga zitten.

Had achteraf misschien nog geen verkeerde optie geweest; die composietplaat in dezelfde radius maken is evengoed makkelijk.

Kwa verstekzaag: ik heb thuis helemaal geen bijzonder gereedschap voor wat dan ook. Voor verstekzagen heb ik de keus uit een handverstekzaag op plastic frame die ik al eeuwen heb, of een klein draagbaar lintzaagje van Chinese makelij.

Kwa lassen: ik heb nog eens een poging gedaan en ben er eens voor gaan zitten. Het kan nog iets beter dan de vorige plaatjes. Vanaf een 'afstandje':

Ziet er best acceptabel uit, toch?

Closeup:

Met mijn lasapparaat gaat het niet beter worden. Mijn lasapparaat is een transformator-DC-apparaat waar ik zelf een AC-inverter aan toegevoegd heb. Ik kan alleen de stroom en AC-balans instellen, en dan moet de stroom nog 30Amp of hoger zijn op AC anders krijg ik geen stabiele boog. Apparatuur misbruiken voor doelen waarvoor het nooit ontworpen is heeft zo z'n beperkingen. En 30 Ampere is nog best veel voor dit soort prutswerk op 1,5mm dik aluminium.

Als ik bij de lokale lastoko vraag of ik daar een middagje met een echte inverter voorzien van alle toeters en bellen mag spelen dan is dat waarschijnlijk geen probleem, dus da's wel een optie. Die moderne machines zijn uitstekend in het compenseren van slechte lassers. Zit je alleen weer met een andere machine die net effe anders reageert. Verder lukt dit truukje me blijkbaar best 2x achter elkaar zonder missers, maar 16x achter elkaar is ook alweer wat anders.

Nouja, ik zie het nog wel. Als het met alles in elkaar gezet een beetje mooi naadloos aansluit allemaal dan is een beetje epoxy ertussen en met een sleutelvijltje ietsjes rond vijlen zeker zo handig.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Sep. 2012, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Die arme postbode met mijn composietspulletjes was wel erg verdwaald, maar uiteindelijk wist-ie toch uiteindelijk vanmiddag het afleveradres te vinden. Uiteraard was ik met de motor op het werk, dus ik heb nog wel een paar mensen vreemd zien kijken naar een LC8 met een paar hele brede dozen achterop devil

Nieuw speelgoed en niks doen werkt niet, dus vanavond maar even de paneeltjes in elkaar behangen, eh, gelamineerd en in de 'pers' gelegd.

D'r ligt eigenlijk bij lange na niet genoeg gewicht op (2,5 ton zou pas redelijk ideaal zijn), maarja.

De 'nieuwe' epoxy (R&G hars L / harder GL) bevalt uitstekend. 210 minuten verwerkingstijd betekent dat je je niet als een zot hoeft te haasten, het spul is zo vloeibaar als 'soep', trekt als een dolle in de vezels, kost niet al te gek veel, is transparant zonder gele tint en heeft nog een Lloyds goedkeuring voor boten en windmolens ook nog, joepie.

Nadelen heeft 't ook: op kamertemperatuur 48 uur uitharden (en oh, ik heb toch zoveel geduld...) en daarna 15 uur op 70 graden voor de maximale sterkte en warmtebelasting. Nouja, je kunt niet alles hebben.

Ben benieuwd of het gelukt is, zoveel ineens.
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 7:56    Onderwerp: Reageer met quote

Had je geen bak Duvel staan? Da's veel zwaarder bier dan dat, eh, Hollands produkt wat je nu gebruikt. evilgrin
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dan moet ik weer zo stil zijn. Ssst, hier slaapt den duvel.

Verder vond ik het eigenlijk wel aardig dat ik eindelijk eens een goed doel gevonden heb voor een krat Heineken devil
Naar boven
demito

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Had je geen bak Duvel staan? Da's veel zwaarder bier dan dat, eh, Hollands produkt wat je nu gebruikt. evilgrin

Ik zie vooralsnog geen bier op die foto's... tongue3

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ook niet laugh2

Links buiten de foto staat gelukkig een koelkast waar wel bier in ligt. Wat wieckse witte, wat hertog jan, paar palmpjes, en een duveltje ook nog wel geloof ik.

Erg hard was de epoxy trouwens nog niet vanochtend. Sja, lange verwerkingstijd heeft ook een keerzijde.
Dus ik heb de plaatjes die in de oven passen maar in de oven gemikt, en de rest buiten in de zon gezet. Ik wilde toch eigenlijk wel gaan lakken vanavond namelijk.

Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

best mooie lasnaadjes !

Maar van zodra je motorfiets zo'n koffer als zijstandaard gaat gebruiken, begeven die naden het toch?

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Die lasnaadjes zijn puur cosmetisch. Uiteindelijk zit straks de boel helemaal in elkaar gelijmd met epoxy (en glasvezel). Zelfs de hoekprofielen zijn op wat hoekversteviging en -afwerking na niet erg nodig. Die zijplaten zijn echt sterk...

Maar ik denk niet dat ik ga lassen. Diezelfde kwaliteit 16x herhalen word niet makkelijk, en het brengt noet wat ik ervan verwachtte.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2012, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een paar plaatjes.

Berg platen voor de koffers:

Andere plaatjes ook nog maar een paar uur in de oven. Heel hard was de epoxy nog niet, en da's wel tricky als je gaat verven. Moet officieel 15 uur op 70 graden. Nouja, 3 uur moet de truuk voor nu maar doen, de rest doe ik wel als de koffers in elkaar zitten; daarvoor heb ik toch nog meer epoxy nodig.

Maar ook na slechts 3 uur is de epoxy knettersterk. Ik heb een leuke snee in m'n vinger van een uitstekend randje epoxy :shock: . Duidelijk te merken dat dit geen hobbyistenspul meer is.

En hop, kwak kunststofprimer erover als onderlaag voor de alkyd-urethaan lak. Spul doet hetzelfde als een extra laag epoxy: niet glad trekken. En dan heb ik toch braaf het oppervlak afgewassen met wat schoon water en schuursponsje ('amine blush' weghalen indien aanwezig), licht opgeruwd met korrel 80 en er nog wat aceton overheen gejaagd. Grmbl.

Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels wat vertraging; er kwam een zware operatie aan een Opel Astra van familie tussendoor. Niet mijn hobby, maar schoonpa de klus alleen op laten knappen is ook zoiets. Rampenbak was dat. De godsganse week dingen als koppelingsleidingkje los, helaas, leidingkje vastgerot. Uur zoet mee. Stuk plastic los, krak, einde pielekes. Pielekes fixen, weer een half uur verder. Boutje los, boutje wil niet los, gasbrander en kruipolie erbij en hij komt wel. Enzovoorts. Drama. Uiterst frustrerend als je na een avond sleutelen zo ongeveer maar 6 extra boutjes en 2 stukken gietalu extra in de bakken hebt liggen.

En dan was een KTM lastig om te sleutelen? Echt niet....

Goed, dus van 't weekend weer wat tijd voor de koffers. Die kunststofprimer was een drama. Deed precies wat je niet wilde. Tot overmaat van ramp sijpelde wat aceton die ik bij het restaureren van de schade gebruikte in de schuimkern, waar dan niks meer van overblijft.

Zucht. Die schuimkern maar gerestaureerd met een mengsel van holle glasbubbels en epoxy. Paar kleine gaatjes boren, spul injecteren zodat het de holte vult, klaar. Moet de truuk maar doen.

De platen restaureren heb ik deels met epoxy gedaan, deels met spuitfiller. Eens kijken welke het beste werkt. Spuitfiller is het snelste, maar epoxy werkt beter (en is heel wat goedkoper ook; busje filler van 18 euro is zo leeg)

Maar epoxy gaat ook niet altijd soepel. Sommige platen worden gewoon een maanlandschap. Maakt geen drol uit of je ze van tevoren schoonmaakt met water, aceton, wasbenzine, ammoniak, opschuren, grondig stofjes verwijderen, noem het maar op. Altijd wel een paar puntjes en soms een heel maanlandschap. :twisted:

Overigens ben ik niet de enige; in 'professionele' carbondelen zie ik ook maar al te vaak een bijgewerkt visseoogje in de bovenste laag of putjes tussen vezels, etc.

Nouja, dan is het dus gewoon hard werken met schuren en schilderen.

Da's nou enigzins acceptabel:

Niet super, helaas. Beter dan het gemiddelde opgeverfde raamkozijn zeg maar, maar weer eens net niet superstrak. Als het eenmaal goed fout gaat (zoals met die primer en aceton) dan is het lastig te herstellen.

Randjes van de plaat weer kaal maken. Zit schilderstape onder, maar met een laagje epoxy er overheen is het niet lostrekken, rats, klaar.

Epoxy aangemaakt, een klein deel as-is gehouden dus helder met ongeveer de stroperigheid van olijfolie. Het merendeel verdikt tot ergens tussen de stroperigheid van yoghurt en mayonaise in zodat het spleetvullend werkt. Die twee varianten zie je in 2 plastic bekertjes staan.

Da's wel het mooie van epoxy. Wil je het paars hebben, dan gooi je er paarse pigment bij, en een druppel later heb je knalpaarse epoxy. Wil je het dikker hebben, dan verdik je het mer een verdikkingsmiddel. Ik heb een prutje wat ervoor gemaakt is, maar houtzaagsel oid werkt ook uitstekend. Wil je een sterke, lichte plamuur, dan gooi je er holle glasbubbeltjes bij. Enzovoorts.

Hier had ik ook lijm uit een dubbelspuit oid kunnen gebruiken, maar dat spul kost een euro of 9 voor een tube van 24ml, oftewel een ruime 25 gram. Alleen al voor de onderkant van de koffer heb ik een gram of 50 nodig (waarvan een aanzienlijk deel op een afveegdoekje beland). Dat zou me met Bison spul dus een vermogen kosten. Heb je het spul regelmatig nodig (en als het er staat dan heb je dat), dan is een euro of 20 betalen voor een hele kilo van het spul zo gek nog niet.

Om de hechting aan het alu te verbeteren heb ik eerst de profielen opgeruwd aan de binnenkant met wat korrel 80 schuurpapier, daarna ingesmeerd met de dunne epoxy, en vervolgens nog een keer opgeschuurd, door de epoxy heen. Zo weet ik zeker dat de epoxy kan hechten op het metaal, en niet op de oxidelaag.

Beetje prutje-smeren later staat koffer 1 uit te harden:

En nummer 2 ook:

Hmm, daarvoor ben ik het sluitprofiel nog vergeten te zagen blijkbaar. Geen ramp.

Ik had trouwens best in een keer alles in elkaar kunnen steken, maar ik doe het in 2-3 stappen. Als er iets fout gaat is het niet meer te corrigeren, dus rustig aan maar.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 25 Sep. 2012, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Weer ietsjes verder:

Op 1 koffer moeten enkel de slotjes nog en wat schoonmaken/binnenkant afwerken (losse vezeltjes en verfvlekken wegschuren enzo). Nummer 2 nog wat rand-verstevigingen aan de binnenkant, slotjes en schoonmaken/binnenkant afwerken.

Oja, en dan nog op de motor knopen. Ook handig.

Wat weegt het nou?

Hmm, met slotjes erop word dat zo'n 400 gram meer dan vooraf berekend. Maar altijd nog een stuk minder dan vol-aluminium koffers en met de degelijkheid zit het ook wel snor.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Okt. 2012, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een tijdje niets aan kunnen doen wegens andere zaken. Maar vandaag had ik ze eigenlijk toch echt nodig om wat tere elektronica te transporteren, en die kun je niet in een roltas douwen en lekker aansjorren met spanbanden.

Dus gisteravond na een latertje op het werk nog maar even gauw het bevestigingssysteem (dat al deels af was) in elkaar geflanst. Moet wel nog gefatsoeneerd worden.

Bevestiging onderaan: carbon beugeltjes.

Bevestiging bovenaan: 'hockeypucks' gemaakt van met een gatenzaag bewerkt multiplex dat daarna lekker in de epoxy gezet is. Het vastzetten gebeurt met een stukje stalen strip waar een stukje M10 draadeind in gelast is, en aan de binnenkant van de koffer een vleugelmoer. Beetje TT-systeem kopie. Simpel doch doeltreffend.

Helemaal lekker past het nog niet; ik moet nog nette stalen busjes in de houten hockeypucks zetten en de strips op maat maken enzo.

Gemonteerd:

De ene koffer hangt net een tikje meer naar buiten dan de ander. Da's het nadeel van composiet; eenmaal gemaakt kun je het niet meer bijbuigen, en het spul vormvast houden terwijl je er een hoop kracht op zet om het laminaat te verdichten gaat ook niet vanzelf.

Rijden gaat prima. Met een kilo of 10 in een koffer toch de nodige meters met 2 wieltjes van de grond gevlogen over verkeersdrempels, en ze geven geen krimp.
Wel merk ik ook bij deze koffers goed dat ze eraan hangen. Die LC8 is daar toch gevoeliger voor dan een GS.

Ben ik tevreden? Mwoah. Gaat.
Het is lichter dan een alukoffersysteem, de totale kosten voor koffers en rek zullen zo'n 200 euro aan materiaal zijn geweest wat een schijntje is voor een koffersysteem, en zeker als leerprojectje z'n centen dubbel en dwars waard.

Maar al met al toch wel veel kleine minpuntjes; koffers hangen niet allebei even recht, het oppervlak van de rekjes-buizen is wat rommelig, de koffers zijn niet 100% strak, etc. Jammer maar helaas, ze doen het prima in ieder geval.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Okt. 2012, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

toch leuk geworden, en idd zo leer je altijd weer meer.

vaak zijn het toch de afwerk-zaken waar je vooraf niet genoeg over nadenkt (niet altijd kan overzien ook), die dan aan het eind het minst mooit worden.

knap staaltje composietwerk iig!

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: