Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ives
|
Geplaatst: Wo, 3 Okt. 2012, 20:02 Onderwerp: motor valt uit tussen 5e en 6e versnelling... ?! |
|
|
Jongens,
Ik had dit al een paar keer eerder meegemaakt en ik dacht dat het nu, na het laatste onderhoud, verholpen was. Maar vorig weekend was het opnieuw "prijs" : bij het opschakelen van 5 naar 6 (met ingetrokken koppelingshendel dus) viel de motor gewoon plots uit. Midden in een lange zwieper ... Niet leuk en feitelijk wil ik dit echt wel definitief voorkomen voortaan. Weet iemand waaraan dit kan liggen ?
Bedankt al weeral.
Voor de rest : niks dan lof over mijn adventure (had vroeger een 990 SM)
We hebben samen 7 dagen Wales "onveilig" gemaakt dit jaar... : Big Smile!! |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Wo, 3 Okt. 2012, 20:48 Onderwerp: |
|
|
Effe iets meer info. Adventure van welk bouwjaar? En hoe slaat ie af. Smoort ie? Of is het echt in 1x met een tik ofzo? _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Vr, 5 Okt. 2012, 9:59 Onderwerp: |
|
|
Sensor zijstandaard misschien?? Daarna gewoon weer te starten? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Vr, 5 Okt. 2012, 12:47 Onderwerp: |
|
|
koen warnar schreef: | Sensor zijstandaard misschien?? Daarna gewoon weer te starten? |
Misschien is de veer van de zijstandaard gewoon te slap omdat hij alleen op hoge snelheid uitvalt.
Ik heb namelijk de sensor een keer kapot gehad en dan kom je echt nergens meer. Zodra je dan n' versnelling inschakelt is het afgelopen.
(nood oplossing is inderdaad de neutraal lamp altijd te laten branden ) _________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Vr, 5 Okt. 2012, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Nee, in feite gaat het enorm snel : van op het moment dat ik de koppelingshendel intrek om van 5 naar 6 te gaan, gaat het rode lampje op het dashboard aan en "bol" ik met een uitgeslagen motorblok. Als ik dan de koppeling los, slaat het motorblok gewoon terug aan (uiteraard : met die snelheid) Ik hoor evenwel niks : geen tik of niks van die aard. Heel vreemd allemaal hoor ... |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 5 Okt. 2012, 15:22 Onderwerp: |
|
|
denk je dat het echt met de 5-6 te maken heeft?
Ik heb dat al een paar keer voorgehad bij lagere snelheden en lagere versnellingen. Afin, ne keer of vijf op 60.000 km, niet echt een drama.
Is het een carbu-beest? Trekt de tank vacuum? Ik heb mijn tankdoppen aangepast zodat ze gemakkelijker lucht binnen trekken. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 5 Okt. 2012, 21:11 Onderwerp: |
|
|
Dit was ook mijn vermoeden. Gewoon effe kortsluiten of sensortje/kabel nakijken. |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2012, 10:29 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: | denk je dat het echt met de 5-6 te maken heeft?
Ik heb dat al een paar keer voorgehad bij lagere snelheden en lagere versnellingen. Afin, ne keer of vijf op 60.000 km, niet echt een drama.
Is het een carbu-beest? Trekt de tank vacuum? Ik heb mijn tankdoppen aangepast zodat ze gemakkelijker lucht binnen trekken. |
Om te beginnen : het is een 990 van 2008 de EFI (injectie) dus, de grijze... Ik begin meer en meer te denken dat het iets met de tank te maken moet hebben, omdat hij ook soms al eens "op reserve" sprong" om daarna vrolijk terug op de gewone tellers terug te vallen. Eén van de tanken trekt waarschijnlijk vacuum dus of de verluchting werkt niet naar behoren... Vandaar mijn vraag aan u : hoe heeft u uw tankdoppen aangepast dan ? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2012, 10:38 Onderwerp: |
|
|
Kijk eerst eens de zaken na die gewoon goed moeten zijn:
- ontluchtingen van beide tanks goed open, geen slangetjes geknikt of verstopt?
- Doe eens de 15 minuten reset (koud starten, 15 minuten laten lopen zonder iets aan te raken. afzetten en opnieuw aanschakelen.
- geen lekken in de uitlaat e.d.?
- knoop de standaard even vast voor een testrit
- meet de koppelingsschakelaar gewoon even na.
eenvoudige check voordat je aanpassingen gaat maken. Origineel had je die problemen ook niet, dus waarom nu ineens wel.... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Ives
|
Geplaatst: Za, 6 Okt. 2012, 21:04 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Kijk eerst eens de zaken na die gewoon goed moeten zijn:
- ontluchtingen van beide tanks goed open, geen slangetjes geknikt of verstopt?
- Doe eens de 15 minuten reset (koud starten, 15 minuten laten lopen zonder iets aan te raken. afzetten en opnieuw aanschakelen.
- geen lekken in de uitlaat e.d.?
- knoop de standaard even vast voor een testrit
- meet de koppelingsschakelaar gewoon even na.
eenvoudige check voordat je aanpassingen gaat maken. Origineel had je die problemen ook niet, dus waarom nu ineens wel.... |
Bedankt al zover !
De dealer heeft (de motor moest sowieso binnen) de ontluchtingsslangetjes de laatste keer gechekt zegt hij (en eentje zat inderdaad gekneld!) Is nu gemaakt en dat zal al zeker helpen ! ... Na die check springt de motor precies toch niet meer ten onrechte "in reserve" dus vermoed ik nu dat de oorzaak van dit euvel bij de koppelingsschakelaar te zoeken is. Ik wil gerust wel eens proberen om die zelf na te kijken ... Alleen : hoe meet ik dat na ? Staat dat ergens uitgelegd ? Ik ga het toch niet erger kunnen maken (ik poets veel meer dan dat ik sleutel ... Ik rij enorm graag en veel en ik poets enorm graag en veel, maar van sleutelen ben ik een beetje bang, altijd bevreesd om iets kapot te maken ...  |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2012, 8:52 Onderwerp: |
|
|
Ik heb dat eens op een superduke gehad, koppelings microschakelaar stuk. Nieuwe besteld en in de tussentijd de draadjes tussen de microscakelaar en het verbindings stekkertje geknipt en door verbonden.
De fiets wil een signaal krijgen bij het ontkoppelen en in de versnelling staan. Dit gebeurt via het micro schakelaartje aan de koppelings hendel. Als je deze kortsluit/doorverbind krijgt de fiets altijd het signaal dat er ontkoppeld is, pas wel op, je kunt dan starten met de fiets in de versnelling....goed op het groene lampje letten
Microschakelaartje is niet duur, gewoon ter zekerheid vervangen.
Zelfde kun je doen bij de zijstandaard schakelaar. Deze heb ik nooit vervangen dus ik weet niet hoe makkelijk of lastig dat dit is.
Andere vraag: hoe hoog staat je stationair?
Groet,
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2012, 19:51 Onderwerp: |
|
|
Als je bij de injectie de koppelingsschakelaar doorverbind, dan wordt ook een aparte 'neutral' mapping geselecteerd: pas daar mee op dus. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2012, 23:32 Onderwerp: |
|
|
Heb ik een paar daagjes mee gereden op de 990 SD, ging best. Tot ik mijn bestelde microschakelaar ontving. Gemonteerd en klaar. Eigenlijk geen verschil gemerkt. Kan in Tune ecu ook geen mapping voor neutral vinden. Ik dacht dat de microswitch alleen voor de veiligheid was, iedere keer als ik de koppeling in trek zou de mapping veranderen? Kan maar je kunt er best even mee rijden.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2012, 19:24 Onderwerp: |
|
|
hoogstwaarschijnlijk selecteerd ie de I-LOF (low octane fuel)-map.
Bij de 690 doet ie dat ook, maar dan in combinatie met de neutral gasklep mapping (=drive by wire...).
Ik schat dat de 990 hetzelfde doet.. dus ook de low-octabe fuel pakt.
Je hebt dan een beetje beperkt vermogen, zodat de motor onbelast niet zo lomp klimt als je eens tussengas geeft... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|