Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Ma, 17 Sep. 2012, 14:12 Onderwerp: Re: Injectie + electrical gremlins? |
|
|
Dr_Bean schreef: | Roeligan schreef: | behalve rond uur of 10 toen ik (denk ik) Dr. Bean kruiste in een noord grieks dorpje (is die daar rally rijden?)). |
dat geloof je toch niet he!!
in de middel of no-where...
yes that was me! ik meende al een bekende te zien, maar 't was net effe te snel.
Balkan-rally: www.balkanoffroad.com
ben net weer thuis
Wij zijn de dag erna ook compleet verzopen op een van de specials.
daar viel achtereenvolgen uit:
- roadbook (liep automatisch door (sluiting...)
- roadbook helemaal dood
- 690 injectie... middengebied liep ie niet meer !! allerlei injectie fouten
- GPS (sluiting in de antenne)
- mijn waterdichte Samsung tough phone...
Ik blijf het raar vinden, maar het was net alsof het zout-water was... Misschien door onweer zwaar geioniseerd ofzo??
in ieder geval: zoveel water dat het overal in zat (o.a. ook in mijn paspoort wat IN een zipzakje zat enzo...), en dat water leverde sluiting en storingen op in allelei zaken, waaronder injectie (failcode op de manifold-pressure sensor (aanzuigdruksensor)).
Na opwarmen onder een droog afdak ging het probleem over... en later kwam het weer terug (motor staat nu op transport ik zal 't wel nakijken als ie thuis is).
mogelijk is bij jou hetzelfde: ergens vuil water in een stekker van een sensor.... |
Die blik in jouw ogen: hmmm die ken ik precies... Net hetzelfde als bij mij waarschijnlijk . Wereld is klein.
Ondertussen zijn we verder, zit in toscane en heb sleutelmogelijkheden.
Gevonden: zeer veel water in de stekker tss motor en tripmasterswitch. losgemaakt, uitgedroogd. tellerpartij doet het weer. Hang ik er de afstandsbediening terug aan: zelfde probleem. Nu ja, kan ik mee verder.
heb batterij daarnet zelf gemeten. Mat (na paar keer starten, koplamp is er wel vanaf) nog 13,6V.
heb nog ooit probleem gehad. KM teller gaf toen elke snelheid aan behalve de juiste. Was ook opgelost door batterij te vervangen. Kan hier eventueel wel auto lenen om batterij te gaan zoeken. Misschien toch maar eens doen.
heb daarnet ook 15 min idle kunnen draaien, en gaskabels zijn (just to be sure) opnieuw afgesteld. Die grote grijze stekker en de stekkers van de ECU ook los gehad, maar die waren mooi droog.
Dach in eerste instantie dat het opgelost was (staat nu al van eergisterenavond droog, eerst in boot, nu in zon en garage).
Heb motor in propere omgeving even laten draaien zonder luchtfilterdeksel en luchtfilter, zodat ik alles mooi kon zien werken. Imo doet die voorste kleppen hetzelfde als de achterste, mooi gelijktijdig bewegen. zowel de primary als de secundary.
Geen wifi, wel dure 3G, dus kijk straks nog wel eens voor antwoord. als jullie nog steeds denken dat het de batterij kan zijn (of please let me know hoe/wat meten buiten V op de polen, mijn externe disk heeft blijkbaar ook problemen, kan niet zo goed aan de manuals :( ),probeer ik morgen eventueel een nieuwe te scoren hier.
edit:
batterij zonder draaiende motor (zonder verlichting) 13,4V
Met draaiende motor 14,6 a 14,66V
Is dat niet wat hoog?
edit 2:
met gasgeven zakt de laadstroom naar 14V en blijft ie daar stabiel hangen, onafhankelijk van hoeveel gas ik geef...
Ondertussen: eeuwig dankbaar! _________________ www.roeligan.net
Laatst aangepast door Roeligan op Ma, 17 Sep. 2012, 15:24, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 17 Sep. 2012, 15:22 Onderwerp: |
|
|
14,6 is het maximum maar geen probleem. Wat je ook eens moet proberen is de batterijspanning proberen meten op het moment dat je op de startknop drukt met koude motor. Beetje afhankelijk van de meter, maar als je'm onder de 10V ziet duiken heeft de batterij zijn beste gehad. Die 13,6V is een restspanning net na het draaien (en dus bijladen), maar meet ze ook eens als hij een dag (of nacht stilgestaan heeft). Zou zeker niet onder de 12V mogen zakken.
Als je spreekt van veel vocht in de stekker van de tripmaster zou ik ook eens naar de stekker van de display zelf durven kijken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Ma, 17 Sep. 2012, 15:28 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | 14,6 is het maximum maar geen probleem. Wat je ook eens moet proberen is de batterijspanning proberen meten op het moment dat je op de startknop drukt met koude motor. Beetje afhankelijk van de meter, maar als je'm onder de 10V ziet duiken heeft de batterij zijn beste gehad. Die 13,6V is een restspanning net na het draaien (en dus bijladen), maar meet ze ook eens als hij een dag (of nacht stilgestaan heeft). Zou zeker niet onder de 12V mogen zakken.
Als je spreekt van veel vocht in de stekker van de tripmaster zou ik ook eens naar de stekker van de display zelf durven kijken. |
straks proberen, eerst terug afkoelen.
daarnet nog wat gemeten, bij starten zakte die alvast zeker niet onder 12 dacht ik.
jah... elke stekker heb ik losgehad en gechecked waar ik aan kon. kopkuip, hamsterwangen en rechtertank is er vanaf (anders moeilijk starten als ikd e linker er ook afhaal he). eigenlijk alleen die van de tripmaster waar water inzat :S. _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

|
Geplaatst: Do, 20 Sep. 2012, 11:27 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | Raketman schreef: | 14,6 is het maximum maar geen probleem. Wat je ook eens moet proberen is de batterijspanning proberen meten op het moment dat je op de startknop drukt met koude motor. Beetje afhankelijk van de meter, maar als je'm onder de 10V ziet duiken heeft de batterij zijn beste gehad. Die 13,6V is een restspanning net na het draaien (en dus bijladen), maar meet ze ook eens als hij een dag (of nacht stilgestaan heeft). Zou zeker niet onder de 12V mogen zakken.
Als je spreekt van veel vocht in de stekker van de tripmaster zou ik ook eens naar de stekker van de display zelf durven kijken. |
straks proberen, eerst terug afkoelen.
daarnet nog wat gemeten, bij starten zakte die alvast zeker niet onder 12 dacht ik.
jah... elke stekker heb ik losgehad en gechecked waar ik aan kon. kopkuip, hamsterwangen en rechtertank is er vanaf (anders moeilijk starten als ikd e linker er ook afhaal he). eigenlijk alleen die van de tripmaster waar water inzat :S. |
Batterij was en is dus nog goed.
Electrical gremlins (dashboard) was dus waarschijnlijk door water in de stekker van de tripmaster afstandsbediening (niet vragen waar ik overal water ben tegengekomen waar het niet hoort :s ).
Die is nu droog; gedisconnecteerd en dichtgetaped, en dashboard doet het terug.
Nog steeds injectie problemen. Gisteren van toscane naar huis gereden (paar keer moeten duwen in de file :( ) maar heb de indruk dat het iets beter is dankzij de injectiecleaner die ik in italy op de kop heb kunnen tikken. Iets beter... Nog niet verholpen.
Ik probeer morgen langs dealer te gaan om foutcodes uit te lezen. TPS voltage check ik straks met tuneecu.
Ik ga er meer en meer van uit dat het een combinatie is van de TPS en injector (slechte benzine/filters die niet meer doen wat ze moeten doen?)...
Ohmse waarde van de injectoren, is dat te controleren? Of is dat te miniem voor een gewone multimeter?
Even ter controle: hoor/zie/merk je een verschil tss stillvallen door 'verzuipen' (dus te veel benzine tov lucht) en te weinig? (dus eigenlijk injector die openblijft ipv niet ver genoeg opengaat, klep die dichtblijft terwijl er benzine blijft komen, ... )
Edit:
TPS voltage is net buiten spec, koud 0.68. Zou tss 0.56 en 0.64 moeten zitten. Straks maar weer ff luchtfilter uitbouwen om dat af te stellen.
Injectoren met tuneecu getest (en al de rest wat ik kon testen), alles nog ok.
Ivm foutmeldingen. Viel me nu net op dat die ook in TuneEcu zitten . Kzag alleen de laatste. Toen ik testte zonder het luchtfilterdeksel erop, en dus de temp sensor los. Die melding die ik aan de albanese grens zag, zie ik niet meer :s. Staat ook wel eentje in ivm de zijpootsensor. Maar die is vervangen door dat blokje (dus de sensor in zijn geheel is weg). Zou met de overvloedige regen/water deze problemen hebben gegeven (de stekker ofzo), en dat voor de uitval gezorgd hebben? _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Jerome
|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2012, 18:37 Onderwerp: |
|
|
Hey Roeligan,
wat is de beste methode om vocht in stekkers tegen te gaan? spuiten jullie deze in? en zo ja met wat dan?
grtz |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 8 Okt. 2012, 19:38 Onderwerp: |
|
|
niet veel... schoonhouden, zorgen dat de originele rubbertjes werken etc.
Je kunt siliconen spray gebruiken, maar dat wil; ook weer rotzooi aantrekken en kan het dan ook erger maken op den duur.
't was daar ook wel effe extreem nat.. en raar 'geleidend' water: waarschijnlijk doordat het zo'n actieve onweerstbui was.
Ik had vocht in mijn TPS draad/stekker/unit? -> alles losgehaald, schoongemaakt e.d. --> probleem 100% opgelost. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|