lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

tandwielen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 16:38    Onderwerp: tandwielen Reageer met quote

Ik bestelde ergens een kettingset met een JT voortandwiel en een Esjot achtertandwiel. Nu kwam ik op het net een paar akelige fotootjes tegen van compleet vernielde assen doordat een te hard voortandwiel werd gemonteerd.
Iemand ervaring met deze tandwielen? Te vertrouwen of zal ik toch maar het standaard KTM spul bestellen?

michelbijl

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi is dat, heb ik net net zo'n setje tandwielen gemonteerd!
Ik ben er vanuit gegaan dat een setje dat, ook al is het after market, geschikt is voor de motor waarvoor het gemaakt is, of ben ik nou simpel?

Bij eerdere motoren heb ik overigens nooit problemen met after marker onderdelen gehad...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

euhm sorry, maar kun je dat uitleggen:

'vernielde assen door te harde tandiwlen??""

- welke assen?
- Waardoor dan?

VTW zit maar op 1 as.. en daar zit ie vast op... dus tenzij die gaat rammmelen ofzo, zal die de as niet stukmaken.

te harde transmissie kan ook niet; kan eigenlijk zowieso niet, want een ketting veert behoorlijk, maar hier al helemaal niet omdat het achterwiel een rubber-demper heeft..

Broodje aap, of begrijp ik het verkeerd?

Blackbert

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

In de Transalp- en AT draadjes op advrider staan wel een paar voorbeelden: VTW uit te hard staal vreet aan de uitgaande as van de motor. De tanden van 't kettingwiel slijten traag, de ribben op de as gaan eraan. Nu zit het VTW op die Honda's niet vast met een centrale moer en is er meer speling tov de as mogelijk. 'k Denk dat ik er in Orange Crush 1 tegengekomen ben met hetzelfde probleem op een LC8.

In mijn 67000km hebben er ook een paar aftermarket VTW opgezeten, nog geen merkbare slijtage aan de uitgaande as (wel al eens gemerkt dat de moer niet meer vastzat zoals 't hoorde).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

ja psies, bij een Honda zit het VTW vaak los op de splines van de as, met een speciaal plaatje als zijdelingse borging. Maar het tandwiel kan dan 'rammelen' op de as. Als het tandwiel slecht past op de as, dan kan het te veel rammelen.

ANderzijds: Ik had dat ook op mijn Honda XR600, en die heeft NIETS van demping in de transmissielijn (alles star!), en daar was na 150'000km de as ook nog steeds ok (wel iest ruimer dan origineel maar ok...)

Bij De LC8 zit het tandwiel vast op de as, met moer, met borging etc.. dus geen kans op rammelen als het goed is!

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 29 Sep. 2012, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoelde as, enkelvoud, die waar het voortandwiel aanhangt dus:

en zo zijn er nog wel een paar te vinden. Valt inderdaad wel op dat het meestal Honda's zijn. Al geloof ik dat Raketman me ooit eens verteld heeft over zijn ingesleten as, al kwam dat als ik het me goed herinner doordat de borgmoer was losgekomen.

En wat als die aftermarket dingen niet precies goed op maat zijn? Als de uitsparingen in het voortandwiel bijvoorbeeld wat te groot zijn, dan gaat het alsnog rammelen, niet?

Zijn er verschillen in achtertandwielen? Dat van Esjot dat ik net kocht ziet er fragieler uit dan hetgeen er nu opzit.

Iemand ervaring met JT en Esjot?

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Sep. 2012, 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

JT en Esjot zijn prima merken. De uitgaande as bij de Hond's ging meestal vroegtijdig stuk door een te strak gespannen aandrijfketting.
Maar voor onze KTMs koop je toch voor een 16 euro een mooi origineel vtw met demping notabene. Dan weet je dat het goed zit.

Marc

Raketman

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Sep. 2012, 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
Al geloof ik dat Raketman me ooit eens verteld heeft over zijn ingesleten as, al kwam dat als ik het me goed herinner doordat de borgmoer was losgekomen.

Idd, en dat heb ik daarna nog 55k kunnen rekken. Op het eind bleek het onmogelijk om de moer en het tandwiel nog te kunnen vastzetten, zelfs niet met de sterkste borgproducten.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Sep. 2012, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, maar ook met een origineel tandwiel gaat de as stuk als het tandwiel los zit....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: