lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Moer VTW vast
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 13:37    Onderwerp: Moer VTW vast Reageer met quote

Voor de trouwe lezertjes.

Van het weekeinde een nieuwe kettingset besteld.
Ik dacht dus, Even voorbereiden. Tandwielen er vast afhalen voordat ik de ketting verwijder.

Zo gezegd, zo gedaan.
Motor in z'n vrij, borgplaat vlak getikt, grote dop op de moer van het voortandwiel, poot op de rem en trekken maar....

Na enig stevig trekwerk, heb ik de stang van de doppenset kromgetrokken maar de moer van het VTW zit nog moervast....

Hoe krijg ik dat kreng nou los? Aan domme spierkracht ontbreekt het niet, aan tactiek duidelijk wel!

Graag uw aller adviezen.

Michel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 13:47    Onderwerp: Reageer met quote

Als zo'n stang zich laat kromtrekken kan de kwaliteit nooit toppie zijn denk ik dan...

Los daarvan heb je een paar opties :

- hefboom op de sleutel zetten
- slagmoersleutel
- lokaal verwarmen (met risico op sneuvelen van de asdichting natuurlijk)

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, de stang is geen topkwalitiet, mijn spieren zijn kennelijk nog redelijk in orde....

Warmstoken doe ik liever niet omwille van wat je zelf aangeeft.
Slagmoersleutel heb ik.

Pijp op de sleutel zetten lijkt me de moeite waard. evt laten "schrikken" door een ferme tik met een hamer? Of is dat een stom idee....

EDIT

Slagmoersleutel (slagschroevendraaier met opzetstuk) geprobeerd.
Geen resultaat. Kennelijk heeft de vorige eigenaar de moer "lekker strak" gezet.

Van de week maar even langs de motorboer rijden....

Grtzz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Met een slagmoersleutel bedoel ik geen slagschroevendraaier, maar hetgeen in de vlaanders bekend staat als een "boulonneuse". De pneumatische slagmoersleutel dus...

Als hij daar niet mee losgaat dan heeft de vorige eigenaar hem vastgelast bucktooth .

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dat wordt morgen een ritje naar de garagist. het zal hem denk ik wel lukken.
Ik houd u op de hoogte, Thnx!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hè Michel,
Heb hetzelfde gehad met de centrale moer van de koppeling. Moet eraf vanwege het veertje van de oliepomp (nee, mij lukt dat niet zoals het jouw wel gelukt is wink2
Alles geprobeerd, een meter RVS pijp (gasleiding) kromgetrokken, zelfs niet met geleende luchtsleutel. Dus ook alles maar bij de dealer ingeleverd ..

Succes, Jos

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6793
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Sep. 2012, 23:04    Onderwerp: Reageer met quote

effe met zijn 2en:

de ene goed de poot op de rem, de ander met een wring-ijzer, een goede dop en 2meter pijp... zker weten dat ie los gaat. Beetje warmstoken en effe van te voren in de kruipolie helpt wel iets meestal en kwaad kan het niet (maar niet te warm.. denk aan de afdichting er achter!)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Sep. 2012, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

HIJ IS LOS!!!!

Even naar de garage gereden. Met een slagmoersleutel lukte het niet.

Dop er op, 2 meter pijp, deed niets.

Luchtdrukinstallatie laten bijpompen, stond wat laag en PATS! Los was hij.

Provisorisch vastgezet, naar huis en jawel, weer vast.

Terug naar de garage, bleek hij weer flink vast te zitten. Wederom met de luchtdruksleutel en nu heel losjes vastgezet. Voorzichtig naar huis gereden en jawel hoor... Losgekregen.

Wat me opviel is dat de uitgaande as behoorlijk warm wordt door het rijden, er zal wel warme olie overheen / langs lopen aan de binnenzijde dat zal een en ander ook niet hebben vergemakkelijkt lijkt me.

Nu staat de motor klaar voor de renovatie. Van de week komt de kettingset en dan is't nog een uurtje werk of zo.

Ik kan niet wachten!!!


Grtzz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Do, 13 Sep. 2012, 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Zo,

Ketting & tandwielen zijn vervangen. Op zich een klusje van niets met het juiste gereedschap.
Alleen de kettingspanmoer rechts (als je achter de motor staat, zat ook enorm vast. Met een dopsleutel eruit gedraaid, schoon gemaakt want er zat allemaal rommel IN de schroefdraad. Nu loopt hij weer mooi netjes en de boel is af.

We kunnen weer lekker rijden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 13 Sep. 2012, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

er kan water in de achterbrug staan,
en dat beinvloed ook de schroefdraad van de stelbouten.
(stelbout kan vastrotten dus)
toen ik destijds afwateringsgaatjes onderin de achterbrug boorde liep er zowat een half kopje water uit.

bij m'n 690 zitten aan de binnenzijde achterbrug grote gaten afgedekt met rubber doppen, doppen weghalen, en je kunt dan met een rietje de schroefdraad van de bouten binnenin de brug inspuiten met wd 40 oid.

slim bedacht thumbsup

PS: het was ff zoeken, maar kijk hier
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=201&highlight=water++achterbrug

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm,

2 gaatjes (1 mm) geboord in het laagste punt van de holle poten van de achterbrug.

Rechts (remzijde) helemaal droog,
Links (kettingzijde) liep 2 minuten lang een straaltje wittig vocht uit.

Is het nu slim de binnenzijde van de poten met iets in te spuiten?
Waarmee dan wel
En Hoe dat te doen?

Graag uw aller opinie!

Thnx!!

Michel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2725
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er wat siliconen olie in gespoten, maar zolang het droog is dan corrodeerd het ook niet hoor.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
michelbijl



Geregistreerd op: 16-10-2009
Berichten: 228

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

welke soort siliconenolie heb je gebruikt?

hoe weet jedat je de gehele binnenzijde van de poten hebt gedaan?

Het lijkt me nl wel zinnig dit grondig aan te pakken.

grtzz
Michel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie totaal niet in waarom de binnenkant van de brug met iets moet ingespoten worden. Destijds heb ik na 60.000km (ofzo) ook die gaatjes geboord onder/achterin de brug. Kwam veel water uit, langs beide kanten. Verder niks mee gedaan, de brug kan nu gewoon opdrogen of indien er vocht inkomt direct terug leeglopen. Eventuele producten aan de binnenzijde brengen imho niks constructief bij...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2725
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2012, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

ging mij alleen om daar waar het boutje voor de kettingspanning er in gaat.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif