Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Zo, 26 Aug. 2012, 10:19 Onderwerp: Kettingselectie |
|
|
Môgge saam,
Hoewel de zoekfunctie uitgebreid ingezet, kom ik er niet goed uit.
950 adventure, bj '03
Ik ben toe aan een nieuwe kettingset.
O ring
X ring
M ring
VM
ZVM
ZVM2
tandwielverhoudingen
Ik word er gek van.
Mijn gebruik: meestal gewoon op straat, incidenteel wat modder.
Ik zit niet op schoonmaken, heb wel een kettingsmeersysteempje geplaatst (zelfbouw)
Wat is mijn beste keus? mijn huidige kettingset zit er denk ik zo'n 43000 km op...
Graag uw meningen!
THNX!! |
|
Naar boven |
|
 |
snicker
Geregistreerd op: 6-11-2009 Berichten: 112 Woonplaats: de Wijk
|
Geplaatst: Zo, 26 Aug. 2012, 11:39 Onderwerp: |
|
|
Als je huidige setje er nu 43.000 km op zit, zou ik een zelfde set er op laten zetten. 43k is imho een erg mooie score.
Tandwielverhouding, tja is erg persoonlijk, ik heb op mijn adventure gekozen voor 16 tands voor en origineel achter, bevalt erg goed.
Succes met je keuze.
Groet'n
Wim aka snicker _________________ Liever een slippertje dan een schuiver |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 26 Aug. 2012, 11:43 Onderwerp: |
|
|
O, X of M of W -ring zijn type afdichtingen in de ketting: veel kwaliteitsverschil zit er niet in.
VM ZVM ZVM2 zijn type aanduidingen van DID-kettingen (een type van dat Merk dus). DID kettingen zijn erg goed, gaan lang mee.
Belangrijk is de maat: de adventure heeft een 525 ketting
(5/8" steek - 2,5/8 ofwel 5/16 breed)
Tandwielverhouding:
- origineel 17-42 (goed voor veel snelweg/ 160km/h cruising)
- pretting in NL: 16-42
- bij veel offroad: 16-45
Omdat een 525 ketting vrij ' klein' is voor een 950CC 100pk machine (meestal nemen ze dan een 630 ketting), moet je een STERKE 525 ketting uitzoeken, en dan kom je al heel snel bij DID ZVM.
kijk maar in dit tabelletje:
http://www.didchain.com/streetChains.html
makkelijkst en goedkoopst ben je dan meestal uit door een kettingset te bestellen met dus: 16-42 + een DID-ZVM ketting. Met smering gaat die goed 50'000km mee. Mijn advies is om halverwege een nieuw voortandwieltje te nemen, dan gaat de set nog langer mee.
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
pindkaas

Geregistreerd op: 23-2-2011 Berichten: 121 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Zo, 26 Aug. 2012, 21:06 Onderwerp: |
|
|
Iemand nog goede tips waar je goedkoop een DID ZVM kettingsetje kan scoren? Ebay staat er vol mee, maar ken de kwaliteit van de tandwielen niet. _________________ KTM 950 Adventure S '03 - Te Koop! |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Zo, 26 Aug. 2012, 22:54 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
makkelijkst en goedkoopst ben je dan meestal uit door een kettingset te bestellen met dus: 16-42 + een DID-ZVM ketting. |
Gewoon een vraag: hoe denk jij over 17-45 ipv 16-42? Dat deed ik op de LC4; kon ik mooi een 16T voortandwieltje steken voor offroadgebruik en een 17T voor weg/allroadgebruik. |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 0:07 Onderwerp: |
|
|
Hoi Pindkaas,
Het originele KTM voortand wieltje heeft een beide zijden een rubber ring, dit tandwiel is gedempt, lekker stil enzo. Je kunt op Ebay een goede DID ketting kopen en een fatsoenlijk achterblad, SJ, Esjot of supersprox (SJ is goed en goedkoop)... En dan een origineel ktm voortandwiel. _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
pindkaas

Geregistreerd op: 23-2-2011 Berichten: 121 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 8:24 Onderwerp: |
|
|
Een tijdje geleden heb ik al een nieuw voortandwiel geplaatst (5000km terug ongeveer) en toen inderdaad een ktm 16 tandwiel gepakt.
Achtertandwiel is binnenkort ook aanvervanging toe, met 47000km vind ik dat nog niet zo slecht. _________________ KTM 950 Adventure S '03 - Te Koop! |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 27 Aug. 2012, 8:40 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Dit weekend net een DID ketting gekocht&gemonteerd bij StevenD. Het was de "beste" DID die hij had. Ook de duurste (139 euri's) die hij had :( Dit had op e-bay misschien iets goedkoper gekund.
Het is de 525 ZVM-X 120 shakels met nieuw 16VTW (rubberen demper is eraf gehaald, drukt het vuil in de ketting?). 45ATW was toch ook versleten.
Is ook besteld......
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 13:13 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels besteld bij motoronderdelen.nl
Tot aan de bestelling prima informatie via email gekregen.
Het is een D.I.D. ketting met standaard tandwielen geworden.
het opschrift op de oude ketting bleek ook naar D.I.D. als fabrikant te leiden.
Prijd inclusief verzenden, € 142,00
Grtzz |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 20:23 Onderwerp: |
|
|
Standaard tandwielen bedoel je dan aantal tandjes? Of materiaal?
Merk is DID, maar welk type ketting heb je gekozen? O of X
Het type staat ook op de ketting.....
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 228
|
Geplaatst: Wo, 29 Aug. 2012, 22:44 Onderwerp: |
|
|
Standaard tandwielen zijn het aantal tanden.
De ketting is een O - ring exemplaar....
Grtzz
Michel |
|
Naar boven |
|
 |
orrie!
Geregistreerd op: 25-6-2012 Berichten: 34 Woonplaats: Walsoorden
|
Geplaatst: Do, 30 Aug. 2012, 11:35 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ik heb eens een vraagje. Op mijn motor staat 18k op de teller, alleen de ketting is versleten.. Waarschijnlijk slecht onderhouden door de vorige eigenaar. Alleen zit ik zwaar in twijfel.. Ik rij eigenlijk niet offroad en wij hebben bij ons in de buurt ook geen snelweg ( Ja, ik woon in dat verlaten stukje zeeland XD)
Mijn keuze lijkt dan het beste 16-45, nu hoor ik jullie allemaal over dat je het beste een origneel voortandwiel kan pakken omdat deze gedempt zijn. Maar wat voor lengte ketting pakken jullie dan? Aangezien ik normaal een complete set koop. ( in het verleden voor andere motoren ) _________________ Honda CRF250 2009
Husqvarna 570SMR 2005
KTM 950SM 2007
Neem eens een kijkje op Hidxenonverlichting.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 30 Aug. 2012, 11:54 Onderwerp: |
|
|
ik heb nog nooit horen zeggen dat het originele tandwiel gedempt moet zijn.... ik zie niet meteen in welk fundamenteel nut daarin schuilt. Hoogstens wat trillingsdemping vermoed ik.
ik rij bij voorkeur met het gewone aantal tanden. Mensen die heel veel off-road doen willen nogal eens 16-45 steken zodat men sneller naar 2de kan schakelen. Die behoefte heb ik dus niet.
Verder maak ik me niet druk over het soort ketting. Ik bestel bij de bandenboer een nieuwe set, die weet dat dat een standaardset moet zijn en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Het 17tands voortandwiel van die bandenboer is trouwens niet gedempt. Niet echt nodig ook... _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 30 Aug. 2012, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Die rubberdemping is puur voor het geluid. Daar merk je zelf volgens mij weinig van (ik heb nog nooit bij geen enkele brommer zoiets gehad van 'zozo, wat maakt dat voortandwiel veel herrie' tenminste), maar het scheelt weer iets in het voldoen aan allerlei regeltjes voor wegggoedkeuring, waaronder de 50km/u-langsrij-geluidseisen.
Ik vind de standaardoverbrenging (ik ga er even vanuit dat ik die ook heb; nooit tandjes geteld) overigens net een tikkie aan de lange kant. Zo rond de 100km/u of net er beneden in de 6e versnelling laat het motortje merken dat-ie het niet zo prettig meer vind en dat-ie graag heeft dat je naar z'n 5 gaat. En de andere kant op ook: ga je richting de 200km/u dan krijgt-ie het ook moeilijk in z'n 6 en is de 5 een betere keuze.
Als m'n ketting op is dan ga ik toch eens 16-42 of 17-45 proberen. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 30 Aug. 2012, 13:33 Onderwerp: |
|
|
Wat heet trouwens standaard...vanaf (dacht ik) 2009 zit er standaard 16-42 op, daarvoor was het 17-42.
17-42 vind ik niet zo fijn, dan rij je heel veel in de zone 4500-5000rpm, waar je de meeste trillingen hebt en (indien de motor standaard staat) er een dipje in het vermogen zit.
16-42 gaat voor mij het meest ideaal : je kan hem makkelijker in lage toeren laten draaien, het oppakken gebeurt dan soepeler dan met het 17t voorste tandwiel.
Wat betreft de rubberdemping : bij offroad rijden zou die er net voor zorgen dat er meer vuil in de ketting geperst wordt (dixit onze moderator), dus niet ideaal. Ik heb me de gewoonte genomen om een tandwiel zonder rubber te bestellen, als er toch eens een set langskomt met rubber dan snij ik die er direct af. Je merkt daar wat geluid betreft totaal niets van of die erop zit of niet. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
|