lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vragen van een nieuwe LC8-rijder
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi gedaan, stuk goedkoper dan deze manier;
http://www.ebay.de/itm/XTrig-PHDS-Lenker-Dampfung-28mm-KTM-Adventure-950-990-/400183981791?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D1291852759065271999%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2012, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, maar zo'n rubberdempingsding is meer voor als je veel last hebt van de trillingen. Daar blijk ik tot nu toe redelijk ongevoelig voor te zijn; na een volle dag op de LC4 had ik wel iets tintels in de linkerhand, maar dan heb je het ook over een motor die op de middenbok met draaiende motor en ietsjes gas gewoon achteruit loopt. rolleyes3

Gewoon van die normale SW-Motech oid stuurverhogertjes kosten een tientje of 3-4, wat toch al een stuk minder is.

Magoed, dit kostte me 3 euro voor 2 M10x100 inbusbouten en 2 verse nylock moertjes. Het nylon is afval en was gratis, dus ik kan nog wat spelen met de uiteindelijke hoogte.

Gisteravond een ritje van 170km gemaakt waarvan 165km asfalt en 5km zand. Voor 'ik ben lekker actief aan het rijden' is het een duidelijke verbetering. Voor lui onderuit gezakt een stukje snelweg afraffelen is het een tikkie minder dan het OEM stuur. Magoed, snelweg is toch noodzakelijk kwaad.

Stuurhoogte en plaatsing met de klemmen 'naar je toe' is voor asfalt wel prima (ik ben maar een klein menneke, in de lengte althans). Zou ik echter structureel offroad gaan rijden ipv zo af en toe een 'hee, waar gaat dit naartoe?' paadje meepakken, dan mag het stuur nog een mm of 15 omhoog en nog een stukje naar voren (=richting koplamp).

Ik vind trouwens dat zo'n LC8 het echt heel netjes doet voor zo'n zware brommer als de weg weg is, mits je een beetje de gang erin kunt houden. (Mul zand + wandelaars die je niet in een stofwolk wil zetten en beschaafd voorbij wil = drama)
Da's vervelend, want nu ligt de lat voor de SV-ombouw weer hoger Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dabit, ik heb al meermaals iets gelezen over die SV van jou. Kan je dat even specifiëren?
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Jawel hoor Smile Het voorverhaal bestaat uit 2 delen.

Deel 1 is mijn 'droommotor': da's in groffe lijnen een LC4 Adventure met licht, zuinig en betrouwbaar tweecylinderblok ipv het toch redelijk onbetrouwbare en sterk vibrerende LC4 blok. Zo'n LC4Adv is bijna de ideale motor voor mijn gebruik. Grote tank, drinkt niet teveel, doet het onroad en offroad wel prima, behoorlijk crashproof, goede vering, kliej kuipje, etc. Alleen het 300km-snelweg-met-140km/u deel van 'mijn eisenpakket' blijft wat achter; da's niet prettig op dat apparaat.

Ik had stiekum al plan A met een Kawasaki ER6 bloktransplantatie, maar LukasM op AdvRider heeft bewezen dat dat niet past zonder ingrijpende framewijzigingen.
Plan B was om dan maar een eigen frame te maken en de geometrie van de LC4Adv aan te houden. Want waar heb je het tenslotte over; 10 meter chroommolybdeenpijp ofzo? LC4 frame kun je ook nog eens best een eindje recyclen, bijvoorbeeld het deel waar het linksysteem zit.

Maar dan komt de Nederlandse roverheid weer om de hoek kijken; na een behoorlijk bedrag voor de technische keuringen heb je dan een nieuwe motor van fabrikaat DaBit type 650 Adventure, en mag je vrolijk BPM en BTW af gaan dragen waarbij ze een vergelijkbare motor als richtlijn gebruiken. Met een hoop truken kom je dan wel wat lager uit, maar toch steekt het dat die BPM en BTW op alle motoronderdelen behalve een paar kilo ijzer al ooit betaald is. Jullie weten toch waarom je niet mag stelen he? (de overheid heeft niet graag concurrentie).

Plan C was een BMW G650 eencylinderblokje pakken. Betrouwbaar, soepel en zuinig. Maar ook wat emotieloos. Plan is gauw afgeschoten, en ik besloot het voorlopig maar lekker met het LC4-blok te doen. In combinatie met een FCR loopt dat ook als een kogel met een hoge smiles-per-mile factor.

Deel 2:

Ik reed in Marokko de kop van m'n toenmalig LC4 stuk; ding spoot z'n koelvloeistof via de radiatoroverloop naar buiten. Het slepen van een Africa Twin door het zand rondom Merzouga zal daar wel iets mee te maken hebben gehad rolleyes4
Bleek achteraf een klein scheurtje in het alu tussen koelkanaal en uitlaatkanaal te zijn.

Nu had ik nog het grootste deel van een reserveblok staan en het blok wat erin lag was wat aan de vermoeide kant, dus ik besloot om van de twee blokken eentje te maken door van beiden de beste delen te combineren. En gelijk zaken als waterpomp en inlaattuimelaar enzo aanpakken.

Nu was ik toen ook bezig met de tuin afgraven tot zandvlakte en er wat anders van maken, dus ik zag het er van komen dat die LC4 niet met een weekje weer in elkaar stond.

Om toch te kunnen rijden (motor is mijn hoofdvervoer) moest ik dus een ander brikkie hebben van het type 'als ik die straks weer verkoop moet ik er niet veel op inleveren'. Toevallig liep ik tegen een SV650S aan van een bekende, Die jongen is er zoeentje die 3 dagen ziek is als er een vogel op z'n motor gepoept heeft, oftewel ik heb lang gezocht naar minpuntjes om de prijs omlaag te kletsen, maar het is me niet echt gelukt. Nouja, ding kostte zowiezo de wereld al niet; ik had hem ook al eens ooit eerder ergens mee geholpen.

Nu, zo'n SV650S is modelletje raceplee, en het enige wat daar leuk aan is is met 160+ door snelwegbochten janken. Maar dat blok, daar werd ik wel verliefd op. Da's een juweeltje hoor!

LC4 weer in orde, en eigenlijk wel zin in een hobbyproject. Leuk hoor, kleine kindertjes, maar op een gegeven moment geloof ik dat 'hij heeft 3x gepoept en de 3e keer was dunner dan de eerste keer'-gepraat wel en moet ik even een paar uurtjes met muziek op 10 in m'n eigen hok rondhangen om wat te prutsen.

SV-blok past uiteraard ook niet in een LC4, maar toevallig heeft zo'n SV best een mooi licht aluminium frame. En zolang je niet teveel aan de wielbasis en nummertjes van blok&frame morrelt mag je veel meer verbouwen. Dus zo gezegd, zo gedaan.

Dus zo ontstond het idee om er een 'LC6' van te maken. Een lichte tweecylinder avonturenmotor waarmee ik met 140 over de A61 naar de Alpen kan rijden, daar een feestje bouwen, en weer terug zonder het idee te hebben dat ik het ding pijn doe. En er gewoon m'n normale kilometers mee kan doen. En lol heb met het verbouwen (het belangrijkste, eigenlijk). Oja, en dat alles met laag budget. Met een budget van 20k een motor verbouwen is niet moeilijk, maar mijn maandgeld moet 4 monden voeden en om daar een hoop geld uit te onttrekken voor eigen plezier is niet zoals het hoort.

De eerste probeersels waren dan ook met absoluut lowbudget spul; eerst maar eens kijken of het concept werkt. Vork en wiel uit een DRBig voor niks, het 2e setje wielen van de LC4 gebruiken en passend maken ipv wat passends kopen of laten maken, voorkuipje van een XT660R die over de kop geslagen was, etc.

Inmiddels ben ik erachter dat het concept werkt en heb ik er opzich geen problemen mee om zo af en toe wat beter spul te gebruiken, maar de insteek blijft low-budget, zelf doen ipv laten doen, en dingen doen die ik leuk vind om eens te proberen ook al is het eigenlijk zinloos.

Huidige staat:

In deze staat weegt het ding zo'n 160 kilo RIJKLAAR grin, dus met circa halfvolle tank benzine, sleutel omdraaien, broembroem en weg.

De volgende stap is accu+spanningsregelaar naar de carterplaat verhuizen, tank eraf, subframe eraf, underseat tank die ook dienst doet als subframe erop. Daarvoor wil ik composiet (glas/kevlar) gebruiken, en aangezien dat composiet dan wel degelijk structureel belast word kan wat oefenen met een bagagerekje voor de LC8 geen kwaad laugh2

Voorbeeldje van ík gebruik wat ik heb liggen of goedkoop aan kan komen': de voorvork is van een DRZ-E, de balhoofdpen is een hybride tussen de DR-Z en SV balhoofdpennen (zaag d'r in en lassen), het wiel+remschijf is van een LC4Adv, de remklauw is van een LC4-620, de hoofdrempomp is van een DR-Big, en de remleiding heb ik de brommerboer afgetroggeld rolleyes4

Nog een paar plaatjes meer:

Ouder totaalplaatje:

De DR-Z kroonplaten en OEM radiator maakten ruzie. Hoe los je dat op? Nou, je koopt bij de autosloop 2 alu kachelradiatortjes voor 15 euro, en zet er de zaag in. Want aluminiumlassen moest ook nog geleerd worden, dus waarom niet gelijk beginnen met 0,8mm dik smerig aluminium uhoh .

Ik gebruik ook heel hightech gereedschap laugh2

8 koelwaterslangen ipv 2 zorgden ervoor dat standaard T/Y-stukken niet bruikbaar waren. Ook maar zelf doen:

SV en DR-Z balhoofdpen hybride. De ene was maatje 'te kort', de andere 'past niet'. Aan beiden had ik geen drol, dus eerst maar proberen om ze samen te smelten voordat ik een pen laat draaien.
Pen is goed gelukt Smile

DR-Z voorvork, LC4 wiel+(320mm) remschijf, LC4-620 remklauw, adapterspul uit staalplaat gedecoupeerzaagd

Mijn gereedschap is ook zo af en toe wat uitgebreid/aangepast. Zo is mijn lasapparaat een al wat oudere 160Amp DC-TIG waar ik zelf waterkoeling voor de toorts en een AC-inverter voor aluminium aan toegevoegd heb. Ik heb alle toeters en bellen van een moderne lasinverter niet, maar zonder toeters en bellen kom ik er ook.

Ouder plaatje met DR-Big voorvork (spatbordje gebruik nog steeds, overigens) en plastieken carterplaat:

Mooie zelfbouw knippertjes:

Voorkuipje van gelast polycarbonaat en een XT660R kapje. Tellertje is een Koso dingetje:

Spul in de achterbrug voor de EXC-remklauw:

Oef, ik kan nog wel eeuwen doorgaan zo..
Naar boven
Raketman

Nieuw berichtGeplaatst: Di, 14 Aug. 2012, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

...en dat moet je vooral niet laten, dit soort dingen interesseren mij mateloos thumbsup .

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wreckah

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 15 Aug. 2012, 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig. Smile ik hou er ook van om dit te zien. blokje sv650 is idd een parel.

waarom geen 690 LC4 enduro nemen, Rally raid tanks erop, bagagerek erop en klaar? groter voortandwieltje, en 130 op de autostrade is best doenbaar? Dan zit je aan 140kg, en nog steeds mono.

geen rallyraid tanks nodig voorlopig (en staat op SM wielen), maar toch al redelijk multi-inzetbaar dacht ik Smile

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Wo, 15 Aug. 2012, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Och, eigenlijk is de voornaamste reden gewoon 'knutselen is leuk'. Ik wilde wel eens iets verder gaan dan een knippertje veranderen of een bagagerekje erop schroeven. En zoiets begint nadat je een SV in de schuur ziet staan, een setje 18/21" KTM-wielen en je in je hoofd even een snelle 'minus kuipwerk etc., plus carterplaat etc.' gewichtsrekensommetje doet. Dan is het 'Hmm, zou het? Laten we het eens proberen...'.

Zoiets heeft in ieder geval tot gevolg dat ik meer verstand van mechanica/constructie heb dan ervoor, ik heb meer verstand van motorgeometrie, ik kan inmiddels een heel redelijk TIG-lasje leggen, ik kan kunststof lassen, enzovoorts.

Het resultaat is tot nu toe een erg leuk brommertje om te rijden. Die 65pk ofzo van een SV lijkt niet veel, maar met zo weinig kilo's zit er alsnog aardig wat gang in. Heb d'r ook dagjes Ardennen en Eifel mee gedaan van 600-700km/dag. Probleemloos.

De wereld kost het ook niet; alles bij elkaar, dus inclusief de donor-SV, zit er nog geen 2000 euro in. Zou ik uitgaan van een 690 en die pimpen dan is het kostenplaatje toch een tikkie anders....
Naar boven
wreckah

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 16 Aug. 2012, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

yups, helemaal gelijk, en dat zal inderdaad wel vooruitgaan, een standaard SV gaat ook al niet slecht. Smile Ooit nog een nieuwe sv650s gekocht in 2002 ofzo, zotverliefd was ik op dat motootje, en het loste de verwachtingen helemaal in Smile
Freebert

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 16 Aug. 2012, 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Knap om te zien waar kinderen toe kunnen leiden; De pappa moet af en toe gewoon even z'n kot in om z'n verstand niet te verliezen; ZO herkenbaar! laugh3

Hoe moeilijker de kindjes, hoe knapper het knutselwerk...nieuw vlaamshollands gezegde.
Naar boven
DaBit

Nieuw berichtGeplaatst: Do, 16 Aug. 2012, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

wreckah schreef:
en dat zal inderdaad wel vooruitgaan, een standaard SV gaat ook al niet slecht. Smile

Yup. Op hoge snelheden is de bekuipte SV650S iets vlotter dan de ombouw omdat-ie aerodynamisch beter is dan zo'n rijdende verticale plank van een allroad. Magoed, zandpad op, bij 3000rpm beginnnen, gas open, en door laten huilen dat blok, zoooooooo kicken!

Quote:
Ooit nog een nieuwe sv650s gekocht in 2002 ofzo, zotverliefd was ik op dat motootje

Ja, dat had ik dus met het blok.

Freebert schreef:
Knap om te zien waar kinderen toe kunnen leiden; De pappa moet af en toe gewoon even z'n kot in om z'n verstand niet te verliezen; ZO herkenbaar! laugh3

't enige nadeel is dat het voor geen meter meer opschiet. Vroeger kon ik nog wel eens een volle dag hobbyen, nu is het een uurtje of 2 per dag max. Oftewel: als je doordeweeks elke avond bezig bent heb nog niet zoveel gedaan als anders in een dag.
Gelukkig heb ik zelden haast wink

Op het LC8 front: ik heb een dag of 2 geleden nog wat carbondoek op maat geknipt. Het was warm, dus DaBit in z'n T-shirtje. Had ik beter niet kunnen doen, want ik kan nu nog zo af en toe een zwart vezeltje met een naald uit m'n huid pulken :( . Die zooi is nog rottiger dan glasvezel-isolatie.

Verder nog een speeltje voor een toekomstig probeersel:

Plan is simpel: rechterpijp loszagen, mooi bochtje eruit zagen zodat-ie vloeiend tegen de linkerpijp aan komt, gat in de linkerpijp maken, beetje knetterdeknetter met het lasvonkje, en ik heb een 2-in-1 die gewoon op de huidige Akra past.

Magoed, eerst de composietrekjes en koffertjes enzo. Is stiekum een hele forse berg werk.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Pagina 11 van 11

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: