Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 8 Aug. 2012, 16:56 Onderwerp: |
|
|
Al je TE weinig olie hebt... valt bijna in 1x de oleidruk weg.. en moet je dus ONmiddelijk stoppen langs de kant van de weg....
Daarvoor heb je een olie-druk-lampje dus!
Als je 'weinig' olie hebt... dan is dat ook niet heel fijn: De kleine hoeveelheid olie SLIJT harder (simpelweg omdat het minder is en dus vaker 'hetzelfde beetje' rondgepomp wordt. Het heeft dan ook minder tijd om zijn warmte af te staan, en dus zal de olie+motor warmer worden.
tot slot schuimt de olie een beetje.. en die luchtbellen smeren niet goed (ook niet als ze onder druk staan): in de tank kunnen de luchtbellen rustig naar boven komen, drukloos. bij weinig olie heb je dus meer bellen in je olie (een drukmeter zal dan niet zien...)
Te veel olie zie je op de pijlstok...
ALs je echt rijdt met te veel olie zal er idd meer olie meekomen in de carter-ontluchting, die boven de voorste carburateur uitkomt. Dat geeft blauwe oliewolken en op den duur een nat filter waardoor de motor te wienig lucht kan krijgen en te rijk gaat lopen. _________________ Dr_Bean |
|