lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

voorvorkolie en remolie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bazz

BerichtGeplaatst: Di, 31 Jul. 2012, 18:12    Onderwerp: voorvorkolie en remolie Reageer met quote

Hallo allemaal,

ik heb een lekkende voorvork. Ondertussen heb ik de vervangstukken al..nu de olie nog.
Na wat gezoek hier dacht ik dat het 5W moest zijn.
En na uren zoeken heb ik een liter busje 5W40 gevonden(quartz 9000). Is dat goed voor de voorvork?
Als het goed is ga ik me aan de volgende handleiding wagen.. http://www.ktm950.info/how/Suspension%20Shop/Forks/seals/fork_seals.html

En de Remolie..Na een 10 minuten rijden verlies ik alle kracht op men achterrem dus dacht eens te beginnen met de olie te vervangen. 5.1 zegt de manual. Ik vind hier niets ander dan 3 en 4. De 4 zal ook wel goed zijn hoop ik?

Alweer bedankt voor alle hulp!
grt uit Malawi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 31 Jul. 2012, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

vorkolie is geen motorolie. (meer hydroliek-olie). die 5W40 is waarschijnlijk motor-olie: niet geschikt voor je vork.

Zoek naar een vork-olie. (meestal aangeduid met alleen een 5 of 7,5 of 10W)
dit hoort er in: http://motorex.com/index.cfm?oid=1147&lang=de&webtoolDbTemp=eintragDetail&kategorieId=12&eintragId=94

rem-olie bestaat niet, alleen rem-vloeistof (is echt geen olie). Dot 4(.x) of 5.1 is goed. (absoluut GEEN dot 5.0).

Sjarelke

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hey bazzzzzzzzzz,

Laatst ook gedaan, volgens dezelfde handleiding. Gaat wel werken.
Volgens mij mist ie alleen 1 puntje: dat je de circlip moet verwijderen voordat je de buizen uit elkaar trekt (voor stap 10 dus).... da's wel zo hendig!!! Al kom je er vrij snel achter dat het anders niet werkt wacko
Je kunt ook de handleiding van de vork downloaden hier, die is ook wel zo duidelijk (wel op tijd stoppen, anders haal je meer uit elkaar dan nodig wacko )

Om de "fork cap" los te krijgen kun je idd de sleutel voor de achterwielmoer gebruiken. 2 gaatjes erin, moertjes, inbussleutels erdoorheen of pinnetjes erop lassen. Werkt goed. (goede tip Dr. Bean!!)

Succes met zoeken!!!
En veeeeeel plezier daar nog!

J.
Naar boven
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Oh trouwens, had destijds in Lilongwe een yamaha dealer gevonden.. wellicht dat ze t daar hebben?? Op loopafstand vh centrum.. ergens.. tongue2

SUC6
Naar boven
marc lenssen

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Lopen de vorken leeg of zweten ze? Als ze niet echt leeg lopen kun je ook de boel beetje opschonen.
Stof ring naar beneden weghalen en dan een heel dun plastiekje (film negatiefje dun) tussen de poot en de afdichting insteken, rond om de poot draaien en uittrekken. Zo haal je fijn zand en dergelijke weg. Doe dit een paar keer en druk de vering paar keer goed in. Als het dan niet meer zweet; dust seal weer terug omhoog en klaar.
http://www.youtube.com/watch?v=8wlzfoVroSY&feature=pyv
in video vorm.

Marc

bazz

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 16:34    Onderwerp: Reageer met quote

He allen,

vandaag me te pletter gezocht achter vorkolie maar helaas..onvindbaar hier.
De yamaha garage gevonden sjarelke maar ook daar hadden ze het niet.
Wat me aangeraden werd was...
Ofwel ATF gebruiken (er is witte en rode, de rode is de dunste)
ofwel 2T olie gebruiken.
of desnoods toch gewoon engine oil.
Wat doe ik best?

Het is geen zweten wat de vork doet...als ik over wat hobbeliger terein ga hangt men band en rem echt vol met olie.

tx voor die tip de met sleutel voor de achterwielmoer...
(andere oplossing 'the tool for fitting grinding discs for a Bosch 4in angle grinder works perfectly')

Nu nog wat werk, banden uit Z Afrika en we zijn weer klaar voor de weg.
Merci allemaal.
grt
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Aug. 2012, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

ATF zou 't werk goed moeten kunnen doen. Da's ook hydraulische olie met een viscositeit die aardig overeen komt met 5W voorvorkolie. 't schijnt dat je de 'Dexron' variant moet hebben, en niet de 'Ford' variant. Nouja, als je de keus hebt tenminste..

2T olie lijkt me niks; dat spul is meestal nog best dik. Dan liever een 5W30 motorolie.

Plasticje langs de keringen halen is zowiezo het eerste wat je moet doen. Het kan zomaar zijn dat je lekprobleem dan opgelost is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
bazz

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen werkt de achterrem terug goed. Er zat lucht in de leiding.

Heb me ook twee pinnetjes op de sleutel voor de achtermoer laten zetten..werkt perfect
Bij de voorvork was het wel degelijk het 'oil seal' dat kapot was.
Vervangen, alles grondig gekuist, vork met ATF gevuld en dat blijkt te werken.
Het lastigste was nog die veer op men eentje naar beneden krijgen. Maar met behulp van spanbandjes is dat uiteindelijk ook gelukt.

bedankt en grt
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 6 Aug. 2012, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

?? je moet ook niet de veer naar beneden duwen... je moet de demper omhoog halen....!
bazz

BerichtGeplaatst: Di, 7 Aug. 2012, 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

ja maar zelfs met de demper helemaal omhoog zat de veer nog te hoog om mijn sleutel er tussen te steken. Is dat niet normaal dan?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 7 Aug. 2012, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

ja, je moet de veer heel iets naar beneden trekken, maar normaliter lukt dat best met de hand (wel voorspanning naar 0 draaien natuurlijk... )
bazz

BerichtGeplaatst: Di, 7 Aug. 2012, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
wel voorspanning naar 0 draaien natuurlijk...

ahhh surprised
Dat klinkt verschrikkelijk logisch nu je het zegt...zeker gezien de veer erg hard staat met al dat gewicht dat ik meesleur.

Maar 't is zoiezo handig die spanbandjes als je alleen bent en ook geen bankschroef of iets dergelijk ter beschiking hebt.

Alweer wat bijgeleerd 2thumbsup
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: