lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling doet raar.
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arno

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 13:59    Onderwerp: Koppeling doet raar. Reageer met quote

Gisteren met de KTM naar t werk gereden, na een stuk snelweg van ca. 6 km kom ik op de afrit, trek koppeling in om terug te schakelen, en mijn koppelingshendel komt niet meer volledig terug. Er is ongeveer een speling van 1 cm van volledig ingetrokken naar lossen.
De koppeling slipt wel niet wanneer volledig los, maar de hendel komt niet vanzelf terug naar de normale positie.

Zou dit te maken kunnen hebben met de koppelinsgpomp?
Ik moet namelijk volgende maandag mijn motor binnen doen voor onderhoud bij Motocare, is het dan misschien aangewezen om ineens een Oberon koppelingspomp te laten monteren?

Grts

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Arno,

De originele help cylinders begeven het inderdaad regelmatig. Je kunt eens kijken bij de hulpcylinder onderaan of er vleoistof druppelt. Als je het zeker wilt weten kun je hem ook even loshalen, dat zijn twee boutjes. Als de hulpcylinder lek is dan loopt er een beetje vloeistof uit als je hem loshaalt, anders niet.
Kijk ook boven in het reservoir of er nog wel genoeg inzit. Overigens geen rem vloeistof gebruiken om bij te vullen, echt alleen minerale koppelings olie, anders gaat het systeem gegarandeerd stuk.
Het is sowieso een goed idee om de hulpcylinder voor een verbeterde versie (bv Oberon) te vervangen, het origineel gaat gewoon een keer stuk.

Groet,
Marc

arno

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Marc thumbsup

Had intussen de slave cylinder eraf gehaald, vloeistof kwam eruit gelopen en ondertussen is reservoir leeg.
Ga deze week nog proberen Oberon model te pakken te krijgen.
Vervangen is niet zo moeilijk had ik gelezen.

Hoe ontlucht je de koppeling? Zoals een rem, of heb je er een speciale kit voor nodig.

Naar welke vloeistof moet ik op zoek gaan? Van Magura zelf, of zijn er goedkopere alternatieven

Grts

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Arno,

verwisselen is inderdaad heel simpel, loshalen (heb je al gedaan) en dan de banjo bout bovenop los. Niet de kleine allerbovenste, dat is het ontluchtings nippel maar de dikke.
Ontluchten is een leuke klus smiley
Ik zou de nieuwe cylinder voor het monteren op de slang al zo veel mogelijk vullen met vloeistof, je kunt de schijf naar buiten trekken terwijl je van boven vleoistof er in laat lopen. Dan is die al vol voordat je gaat ontluchten.
Magura heeft setjes met vloeistof en een injectie spuit met slangetje. Op die manier kun je van onder af vullen en ontluchten, dus slang met gevulde spuit op de ontluchtings nippel en dan verse vloeistof naar boven drukken. Dan druk je de lucht er ook uit.
Is mij niet gelukt zo omdat het slangetje niet op de nipel paste. Ik heb het gewoon van boven af gedaan. Reservoir vullen, paar keer de koppeling knijpen, dicht houden, kort de ontluchtings nippel los en dan weer vast. Dan heel langzaam de koppeling weer lossen. Op het laatste stukje zie je dat de pomp iets leegloopt het systeem in. Gewoon blijven doen tot er verse vloeistof uit de ontluchtings nippel op de hulp cylinder komt.
Magura blood is de aangewezen vleoistof maar ik denk dat je iedere minerale koppelings vleoistof kunt gebruiken. Magura is ook niet heel makkelijk te verkrijgen.
Ik had voor mijn vorige fiets niet de oberon gekocht maar de Sigutech cylinder (sigutech.com). Deze ziet er nog steviger uit en heeft 3 keerringen. Als je die bestelt kun je ook dorect betaalbare vleoistof meebestellen.
Marc

arno

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Wat zijn de specificaties voor de koppelingsolie?

Kan ik deze bvb. ook bij autogroothandel kopen?

marc lenssen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

SAE 10 biodegradable
hydraulic oil (e.g. Motorex Kupplungs-Fluid 75).

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Met een grote injectiespuit en een slangetje kun je hem ook van onderaf vullen (via de ontluchtingsnippel: dus gewoon droog monteren en dan van onderaf vol drukken tot het potje boven vol genoeg is).

dat voorkomt langdurig ontluchten. Maar het gaat ook wel op de 'gewone'; ontluchtingwijze hoor.

er gaat volgens mij nog geen 50 cc in het hele systeem.

Laatst aangepast door Dr_Bean op Ma, 23 Jul. 2012, 20:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hydraulische olie van bij de Citroën dealer. 1liter groen spul kost minder dan die paar cc rood spul van Magura.
Wordt overigens wel even snel zwart spul, regelmatig vervangen is geen overbodige luxe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
arno

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 22:12    Onderwerp: Reageer met quote

Blackbert schreef:
Hydraulische olie van bij de Citroën dealer. 1liter groen spul kost minder dan die paar cc rood spul van Magura.
Wordt overigens wel even snel zwart spul, regelmatig vervangen is geen overbodige luxe.
N

Is dat dan hydraulische olie voor de ophanging?

Hoe heet dat dan officieel?

Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jul. 2012, 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

't Zal dat zijn, waarschijnlijk. 'k Heb ook maar een kwart liter overgenomen van Zappa.

Effe vragen in de garage naar minerale olie en je zal wel krijgen wat je noodig hebt.
Naar boven
disco stu

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een liter LHM Plus van bij de citroen dealer. Wordt in auto's gebruikt voor servostuur dacht ik. Ook te krijgen van Motul, Valvoline,...

Als je een liter hebt hoef je er ook niet te zuinig mee te zijn. Ik heb ook de tacktiek van Dr. Bean gedaan en van onderaan met een injectiespuit gevuld. Daarbij het reservoirtje aan de koppeling een paar keer vol laten lopen totdat alle vuiligheid uit de leiding gespoeld was en er alleen nog zuiver gifgroene LHM vloeistof uitkwam. In die bus zit voldoende om zo nog 10x de koppelingsvloeistof te verversen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 1:54    Onderwerp: Reageer met quote

Is ooit een post van mij geweest, na dit gezien te hebben in een ktm service truck.

citroen gebruikt dit voornamelijk in het hydraulica systeem van de veering die je hoog en laag kunt zetten zoals in de snoek en en de cx bx enz enz...

hier een foto van Valvoline LHM PLUS.........

valvoline LHM plus Hydraulic oil.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  85.92 KB
 Weergegeven:  599 keer

valvoline LHM plus Hydraulic oil.jpg

Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 1:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wat je erin kiepert moet:
- De rubber ringen niet opvreten
- Geen schade aanrichten in het blok als het lekt
- Dun genoeg zijn opdat het ook 's winters nog lekker koppelt.

Hoeft dus niet eens minerale olie te zijn. Ik heb in de LC4 ook wel eens synthetische (Dexron-)ATF en dunne (2.5W) voorvorkolie gebruikt omdat ik daar toevallig nog net een kletsje van had staan. Doet de truuk ook prima, en beiden smeren erg goed wat de levensduur van de koppelingscylinder bepaald niet negatief beinvloed.

Zaak is gewoon om die vloeistof regelmatig te vervangen. Dan gaat het koppelingsspul het langste mee.
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 1:57    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Wat je erin kiepert moet:
- De rubber ringen niet opvreten
- Geen schade aanrichten in het blok als het lekt
- Dun genoeg zijn opdat het ook 's winters nog lekker koppelt.

Hoeft dus niet eens minerale olie te zijn. Ik heb in de LC4 ook wel eens synthetische (Dexron-)ATF en dunne (2.5W) voorvorkolie gebruikt omdat ik daar toevallig nog net een kletsje van had staan. Doet de truuk ook prima, en beiden smeren erg goed wat de levensduur van de koppelingscylinder bepaald niet negatief beinvloed.

Zaak is gewoon om die vloeistof regelmatig te vervangen. Dan gaat het koppelingsspul het langste mee.

je kunt er zelfs sla olie in gooien en werkt perfect grin2 grin2
als je er mee thuis kunt geraken dan is het oke eeejjjjjj
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jul. 2012, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Slaolie is 's winters niet dun genoeg en het 'bederft', dus geschikt om thuis te komen maar niet om te laten zitten. Maar om desnoods een paarduizend km terug te rijden naar huis is het prima.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: