Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 21:53 Onderwerp: km stant op teller juist zetten |
|
|
hallo mijn teller heeft een hele tijd niet gewerkt en heeft daardoor niet de juiste km. weet wel hoeveel km ik heb ongeveer en wil hem dan ook doorzetten naar die km stand. dacht eerst een nieuwe tellen met ongeveer die stand te zoeken maar das onbegonnen werk.
wie weet hoe ik de km kan doordraaien _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 22:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo Rob,
Ik denk dat enkel de dealer dat kan met speciale software. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 22:24 Onderwerp: |
|
|
pulsje op de sensor zetten en een paar dagen 200+ km/h rijden, op de hobbytafel dan...  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

Geregistreerd op: 16-12-2009 Berichten: 839 Woonplaats: voorshoven (neeroeteren)
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 22:32 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | pulsje op de sensor zetten en een paar dagen 200+ km/h rijden, op de hobbytafel dan...  | en hoe moet ik da aanpakken de teller gaat tot 299 dus _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 22:55 Onderwerp: |
|
|
boormachine met een radje boutjes er op, dan kan je hem wel doordraaien.
maar de stand? who cares?
of wil je de motor verkopen... _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 22:57 Onderwerp: |
|
|
Nee dealer kan dat niet denk ik. Ik heb het ze toch ooit al eens gevraagd.
Voor Robs vraag had ik al eens in wphb gekeken maar van de sensor vind ik niet echt info.
Uit het draadschema maak ik op dat de sensor 3 draden heeft tot aan de teller. Ik vermoed 2 voor voeding+massa en 1 voor de puls (over spanningsdeler). Uit het symbool lijkt me dat de speed sensor zich als variabele weerstand gedraagt. De vraag is dus welk piekspanning, pulsbreedte etc nodig zijn opdat de teller het signaal accepteert (of steekt dat niet nauw?).
Verder heb ik geen idee of er verschillen zijn tussen jaargangen of non-ABS versus ABS.
 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 23:02 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | boormachine met een radje boutjes er op, dan kan je hem wel doordraaien.
maar de stand? who cares?
of wil je de motor verkopen... |
Tot hoe snel detecteert de teller de pulsen? Anders kan je wel eens heel lang moeten staan boren om tot 70.000kn te geraken. "Blauwe Bosch" kopen dan  |
|
Naar boven |
|
 |
Rob Motard

|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 23:06 Onderwerp: |
|
|
het gaat om een abs versie 990 van 2008 _________________ Waar een wil is, is een weg... En waar geen weg meer is, is een KTM Adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 18 Jul. 2012, 23:38 Onderwerp: |
|
|
die boormachine is na een uur constant draaien ook stuk denk ik , lol. En mijn blauwe bosch krijg je daar niet voor
Sensor is een Hall-sensor. De ene kant hangt aan de 12V maar de 'massa' hangt niet direct aan massa, maar aan de teller...
Het is zo gemeten, maar daar heb ik effe geen tijd voor... en geen 990 bij de hand. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 9:43 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet hoe het bij jouw teller is, maar op de mijne (2011) kan de wielomtrek worden ingesteld. Als je die oneindig groot instelt, gaat het heel hard. _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 10:14 Onderwerp: |
|
|
[quote="disco stu"]Nee dealer kan dat niet denk ik. Ik heb het ze toch ooit al eens gevraagd.
Ik denk dat een dealer het wel kan. Ik heb zelf ooit het bekende vochtprobleen in mijn teller gehad.
Onder garantier laten vervangen. Daarbij is de oude km-stand ingevoerd in de nieuwe teller.
Gr. Dekster |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1592 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 11:42 Onderwerp: |
|
|
ik heb dat vroeger op mijn ouwe GS ooit eens geprobeerd : kabel van km-teller vastgezet in boormachien en draaien maar. Na vijf minuten ben ik er mee gestopt. De reductie op die overbrenging was zo enorm groot dat het tellerke maar langzaam opschoot. Véél te langzaam. Tuurlijk, met een KTM kan het anders zijn. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 16:16 Onderwerp: |
|
|
daarom een wieltje, een boor rondje kan dan wel 40 pulsjes geven.
Dealer kan deze tellers overigens NIET programmeren. De marktplaats jongens misschien al wel maar denk ik ook niet door de kleine afzetmarkt van ktm. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 18:31 Onderwerp: |
|
|
Zo veel verschillende personen, zoveel verschillende benaderingen.
Ook al kan je 40 pulsen per omwenteling geven, ik vrees dat het aantal pulsen per seconde dat de teller kan registreren beperkt is.
Als de teller tot 299km/u kan registreren dan ben je nog gedurende een week 24u/24u aan het boren. Ik vrees dat een boormachine dat niet overleeft en deze dag en nacht laten draaien is niet echt veilig.
Ik zou daarom voor de "bewegingsloze" manier gaan:
- labo pulsgenerator van iemand lenen
- met een RS232 kabeltje je pc aan de sensorkabel hangen en de gewenste frequentie van de pulsjes programmeren
- met een NE555, een paar weerstanden, condensatortjes en een potmeter zelf een pulsgenerator maken
-... |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 19 Jul. 2012, 19:25 Onderwerp: |
|
|
hij wil er geen 70.000km er op zetten, dan praat je over veel teveeel tijd inderdaad.. Hij wil de km's die niet zijn geregistreerd bijtellen, Rob, zijn het er meer dan een paar duizend?
Op de digitale manier met een pulse generator kan niet iedereen in zijn hobby schuurtje hoor  _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
|