Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 9:43 Onderwerp: Test binnenbanden, iemand ooit zoiets gezien? |
|
|
Koen in een topic over wiebelend stuur schreef: | Juiste bandenspanning (loopt soms snel terug) kan ook wonderen doen,
|
Die ervaring heb ik nu ook. Toen ik de K60's erop lepelde heb ik de binnenbanden ook vervangen door verse Continental binnenbanden en metalen ventieldopjes.
Ik vind dat allebei die binnenbanden redelijk rap lucht verliezen. Wekelijks de bandenspanning controleren en bijpompen is toch wel nodig. Vergeet het een keer een weekje, en 0,4-0,6 bar ben je al gauw kwijt.
Ik heb het idee dat Heidenau binnenbandjes daar minder last van hebben.
Heeft er eigenlijk ooit iemand een test gezien van binnenbanden? |
|
Naar boven |
|
 |
Gianni
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 11:21 Onderwerp: |
|
|
Heb me ooit laten wijsmaken dat dit een van de redenen is om stikstof ipv gewone lucht te gebruiken
stikstofmoleculen zouden groter zijn ....
was bij een banden vervanging uit noodzaak in buitenlandn enige dat ik me dervan herinner pokkeduur, was voorbeeld van "toeristje pluimen", had echter toen geen alternatief
heb daar echter men ernstige twijfels over aangezien in gewone lucht toch reeds 70% uit stikstof bestaat
heb je al is een test in een grote bak water (vijver of zo) kunnen doen of die nergens lucht verliest eventueel rij je er met de adventure helemaal in ....kan die toch tegen
dit verlies lijkt me toch erg veel en doet me eerder denken aan een lek ventiel eventueel |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 11:58 Onderwerp: |
|
|
Als het 1 wiel was, okee, dan was een lekkend ventiel wel een optie. Maar ze doen het allebei, met nieuwe binnenbandjes dus, en met metalen ventieldopjes (waar ook nog een dichtring in zit). Voorwiel een tikkie meer dan achter, maar in de achterband zit dan ook veel meer lucht.
Het zijn dus gewoon ietwat poreuze binnenbanden lijkt me. Da's voor natuurrubber ook niks raars BTW. Geen idee of die banden van natuurrubber of nitrielrubber gemaakt zijn overigens. Of misschien lagen ze al erg lang op de plank. Geloof ik niks van bij zo'n internetbandenboer overigens, en als die banden donker en niet al te warm liggen mogen ze best lang liggen.
Voordeel van de poreuzere rubbersoorten is wel weer dat ze goed te plakken zijn en dat de plakkers het ook goed houden bij hoge temperaturen. Kan ook wat waard zijn.
Ach, een drama is het niet. Voor een motor die voornamelijk op de weg gebruikt word en zo af en toe eens op een onverhard pad of doorsteekje door het bos had ik misschien liever een wat luchtdichtere band gehad die dan misschien wat minder goed te plakken is. Hoe dan ook; de ene binnenband is de ander niet.
Daarom zou zo'n testje waar de de eigenschappen van die dingen vergeleken worden wel handig zijn; weet je tenminste wat je de volgende keer moet kiezen.
Dat stikstof-verhaal geloof ik trouwens ook niet. Dan zou je overigens nog beter je band kunnen vullen met HFC-134a oid. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Heb ik ook al gehad. Dat van dat "ineens" lucht verliezen dus. Nieuwe buitenband erop, en ineens moet ik elke week bijblazen. Binnenband dan getest op lekken in watervat, komt geen enkel bubbeltje tevoorschijn. Ook niet langs het ventiel.
Op den duur wordt het dan soms zo erg dat ik gewoon nieuwe biba's steek, probleem opgelost. Heb ik nu al een keer of drie gehad, zelfs al eens bij zo'n setje superdikke biba's. De grap is dat ik dan die zogenaamd lekkende banden opblaas, en 2 weken later zijn ze nog geen gram verloren.
Very strange ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 26 Jun. 2012, 19:14 Onderwerp: |
|
|
biba's verliezen altijd druk, en zijn altijd iets poreus, maar 0.4 ot 0.6 bar in een week is wel veel (tenzij je van 5 uitgaat ofzo...): ga maar eens na hoeveel lucht-volume dat is.
Als het zo veel is , dan is ie of oud, of het ventiel lekt.
maar je moet idd ook niet een maand niet gebruiken en dan aannemen dat de band nog steeds netjes op 2.4 staat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 0:30 Onderwerp: |
|
|
Die 0,4-0,6 is 2 weken he? Kan ook ooit 3 geweest zijn. En ik vond het inderdaad veel.
Nouja, gezien het tempo waarin een LC8 banden vreet (achter in ieder geval) hoef ik niet heel lang te wachten voordat ik er toch wat aan moet doen  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 8:10 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Die 0,4-0,6 is 2 weken he? Kan ook ooit 3 geweest zijn. En ik vond het inderdaad veel.
Nouja, gezien het tempo waarin een LC8 banden vreet (achter in ieder geval) hoef ik niet heel lang te wachten voordat ik er toch wat aan moet doen  |
maarja... heb jij de 2004 originele biba's er nog in zitten ? ... maw: hoe oud zijn die? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 27 Jun. 2012, 9:07 Onderwerp: |
|
|
Nee, ik heb bij het wisselen van de banden ook meteen nieuwe binnenbanden gemonteerd.
Niet dat die oude lek waren ofzo hoor. Maar officieel moet je die binnenbanden tegelijk met de buitenbanden vervangen. Dat doe ik dan ook weer niet, maar heel oud laat ik ze ook niet worden op een brommer waar je zo af en toe serieuze snelheden mee rijd. |
|
Naar boven |
|
 |
|