Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
disco stu
|
Geplaatst: Do, 21 Jun. 2012, 16:52 Onderwerp: |
|
|
Om nog iets nuttigs te doen in afwachting van de rotor extractor en een hittepistool, heb ik met een ongebruikte nummerplaat en een mini-siertuin-emmertje een hitteschild gemaakt. Zo kan ik de rotorbout goed en geleidelijk opwarmen zonder de magnetische rotor zelf te hard op te warmen. Het ziet er misschien niet uit maar het past perfect:
Voorzijde:
Achterzijde:
En over de bout heen geschoven:
 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 30 Jun. 2012, 16:50 Onderwerp: |
|
|
Eindelijk een update.
Bout rotor-krukas loskrijgen is een pijn in de aars.
Vervolgens wachten op de push screw (M16x1.5) en de extractor (M22x1.5).
Beiden eerst met de hand proberen in te draaien om te controleren of ik wel de juiste spoed heb. Deze zijn echt nodig om de rotor eraf te krijgen. De rotor met conisch vlak zit ook zeer goed vast op het conisch vlak van de krukas. De krukas heeft bij mij een spie en de rotor een spiegleuf.
Vervolgens rotor eraf gekregen. De 6 boutjes houden het geheel van rotor, vrijwielhuis en lager bijeen. De boutjes zijn vastgezet met "sterke" loctite. Bij de contactvlakken tussen vrijlwielhuis en rotor bleek géén loctite gebruikt te zijn.
Trukje om de 6 bouten makkelijk los te krijgen.
De bouten losmaken per 2 (telkens 2 tegenover elkaar liggende bouten). Op de foto wil ik rechterbout losmaken. Rechterratel (met langste handvat) op "losmaken CCW" en linkerratel op tegenoverliggende bout op "vastmaken CW". Met rechterratel kracht uitoefenen tot de loctite losbreekt en met de linkerratel kan je tegendruk uitoefenen. Vervolgens rotor 180 graden draaien en de andere bout op dezelfde manier losmaken. Dan doorgaan met het volgende koppel bouten. |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 30 Jun. 2012, 16:52 Onderwerp: |
|
|
Nu, de waarnemingen van slijtage:
Het vrijlooptandwiel heeft op het loopvlak slijtage, duidelijk zichtbaar op foto. Voelt met de vinger lichtjes ruw aan:
Bij het losmaken van de laatste van de 6 bouten kwam het lager al onmiddellijk eruit en vielen er al een paar tonnetjes uit. De lange smalle veer van het lager is op verschillende plaatsen gebroken of geplet en vervormd.
Slijtage op de tonnetjes:
Slijtage loopvlak van het vrijwielhuis. Zeer gelijkaardig aan de slijtage op het tandwiel. Voelt met de vinger ook wat ruw aan.
Wat volgens mij dus moet vervangen worden:
- tandwiel
- tonnetjes van lager
- veer van lager
- vrijwielhuis
... maar ik ben verre van een expert ter zake dus jullie input is zeer welkom!
- Het tandwiel is normaal apart te bestellen als origineel KTM LC8 onderdeel.
- De tonnetjes van het lager van de 640 te verkrijgen.
- De veer: geen idee. Ook uitwisselbaar met die van de 640 of andere motor of is die toch een andere lengte/veerkracht/dikte?
- Het vrijwielhuis: niet apart te verkijgen maar als geheel met de rotor te bestellen (=duur). Is dit 1 op 1 uitwisselbaar met een BMW vrijwielhuis? |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 1:22 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Wat volgens mij dus moet vervangen worden:
- tandwiel
- tonnetjes van lager
- veer van lager
- vrijwielhuis
... maar ik ben verre van een expert ter zake dus jullie input is zeer welkom!
- Het tandwiel is normaal apart te bestellen als origineel KTM LC8 onderdeel.
- De tonnetjes van het lager van de 640 te verkrijgen.
- De veer: geen idee. Ook uitwisselbaar met die van de 640 of andere motor of is die toch een andere lengte/veerkracht/dikte?
- Het vrijwielhuis: niet apart te verkijgen maar als geheel met de rotor te bestellen (=duur). Is dit 1 op 1 uitwisselbaar met een B*W vrijwielhuis? |
Tandwiel orgineel KTM nemen.
Tonnetjes + veer is 1 geheel en kan van BMW rotax , 640 KTM (geen ervaring mee) of lC 8
het vrijwiel huis lijkt me bij jou een probleem als ik de foto zie, de putting is tamelijk ver
Je moet dus afwegen , alles vervangen in 1 set van KTM en ruim 500 aftikken of vrijlooptandwiel KTM en ring met tonnetjes van BMW.
Ik vind het ABSOLUUT waardeloos dat dit zo simpel kapot gaat bij zo een dure motor. Eigenlijk een schande. Lijkt wel of men een verkeerde serie heeft gehad die te zacht is.
Heb je nog een pb gestuurd suc6 _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 1:24 Onderwerp: |
|
|
Wat onzettend kinderachtig , als je B M W tikt krijg je bmw
net een kleuterklas  _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 11:13 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: |
Ik vind het ABSOLUUT waardeloos dat dit zo simpel kapot gaat bij zo een dure motor. Eigenlijk een schande. Lijkt wel of men een verkeerde serie heeft gehad die te zacht is.
suc6 |
Hangt natuurlijk af van gebruik, km-stand, onderhoud e.d., maar zoiets mag niet echt stuk gaan binnen 100'000km zou je zeggen.
Kaart het aan bij je dealer, of anders rechtstreeks bij KTM. (gaat langzaam, maar vaak genoeg komen ze toch met een soort coulance regeling buiten de garantie termijn) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 12:12 Onderwerp: |
|
|
Wel gezien de slijtage aan het vrijwielhuis (de ring waar het lager in draait) denk ik niet dat het wijs is om enkel het lager en het tandwiel te vervangen en het huidige ingesleten vrijwielhuis er terug in te steken. Dan zal ik, zoals gesuggereerd, deze reparatie binnen een jaar nog eens mogen herhalen.
Ik vrees dat er niets anders op zit dan het gehele rotorblok met vrijloopwiel en het tandwiel nieuw te bestellen En dan hopen dat het nieuwe exemplaar beter is.
En gezien de 100.000km die je vermeldt ongeveer een 10-voud is van mijn huidige km-stand, is dit inderdaad heel spijtig wetende dat dit geen slijtage-onderdelen zijn. Duidelijk inferieure kwaliteit.
Gebruik: ik rijd als een bompa.
Onderhoud: oliewissels frequenter dan voorgeschreven. Voor de rest kan ik niets van onderhoud bedenken dat relevant is voor dit probleem.
Het is inderdaad misschien geen slecht idee om de situatie aan te kaarten bij de Belgische importeur. Ik ken daar nog een contactpersoon die van goede wil is (helaas kan dat niet echt van Oostenrijk gezegd worden). We zullen zien...
Als er ondertussen iemand nog een geniale ingeving heeft: laat het me aub weten. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 16:24 Onderwerp: |
|
|
je kan dat vliegwiel ook wel tweedehands kopen, even zoeken. Scheelt veel geld. Goed om te bedenken dat die onderdelen bij alle lc8blokken gelijk zijn, mag dus ook uit SE of SM komen. Ik heb begrepen dat oudere exemplaren (2003, 2004?) dit probleem hebben end at later dat vliegwiel aangepast is (ander materiaal of andere oppervlaktebehandeling). Ik heb er een vliegwiel van een SMuit 2006 ingezet en nu is het allemaal OK.
Je kan ook alleen tandwiel en tonnetjs + veer vervangen en het vliegwiel oplappen (polijsten), maar dan moet je iemand vinden die dat voor je doen wilt. Risico is dan laag hoor, denk ik.
Als je dat allemaal niet vertrouwd dan zit er niet veel anders op dan het hele vliegwiel nieuw te kopen ben ik bang (hopen dat KTM coulant is naar jou toe).
succes,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 16:51 Onderwerp: |
|
|
het deel aan de tandwielkant vind ik nog niet eens zo slecht, maar die buitenring zou ik zeker wel vervangen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 20:34 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | highrider schreef: |
suc6 |
Hangt natuurlijk af van gebruik, km-stand, onderhoud e.d., maar zoiets mag niet echt stuk gaan binnen 100'000km zou je zeggen.
Kaart het aan bij je dealer, of anders rechtstreeks bij KTM. (gaat langzaam, maar vaak genoeg komen ze toch met een soort coulance regeling buiten de garantie termijn) |
Onzin vind ik , het gebruik heeft 0,00 binding. Bij mij lag ie eruit met 30 K , bij eenkennis met 35 k , mijn reserve onderdelen zijn naar iemand van het forum gegaan die ook een "jonge" uitvoering had. Die dingen vliegen eruit , in ieder geval teveel en te vaak das zeker . 100K halen velen niet eens.
Het meest vervelende vind ik dat KTM de problemen kent en zich gewoon in stil zwijgen hult. Ze weten dat ze een tijd lang een te zachte partij hebben gehad. Gewoon vervangen ongeacht onderhoud historie of wat dan ook. Dat mechaniek hoort niet zo makkelijk kapot te gaan PUNT
KTM 2 x aangeschreven. Die hebben niet eens het fatsoen om je brief te beantwoorden. Van KTM verwacht ik dus helemaal niets meer. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 20:35 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | het deel aan de tandwielkant vind ik nog niet eens zo slecht, maar die buitenring zou ik zeker wel vervangen. |
En die is dus niet los te vervangen.
Das nu net het probleem bij deze reparatie _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 1 Jul. 2012, 22:00 Onderwerp: |
|
|
highrider schreef: |
KTM 2 x aangeschreven. Die hebben niet eens het fatsoen om je brief te beantwoorden. Van KTM verwacht ik dus helemaal niets meer. |
Tja. Die mening kan ik niet delen. Ik ken velen waarbij KTM zeer hulpzaam is/geweest is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
highrider

|
Geplaatst: Ma, 2 Jul. 2012, 0:47 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | highrider schreef: |
KTM 2 x aangeschreven. Die hebben niet eens het fatsoen om je brief te beantwoorden. Van KTM verwacht ik dus helemaal niets meer. |
Tja. Die mening kan ik niet delen. Ik ken velen waarbij KTM zeer hulpzaam is/geweest is. |
Als KTM zo behulpzaam is zouden ze met een oplossing komen voor dit geintje want het is bekend bij ze.
Ik heb nog geen behulpzaamheid gezien van KTM om zelfs maar een coulance regeling bijvoorbeeld 50/50 op te zetten. _________________ Nog steeds 750 ST zal het ooit een KTM worden. Ja per 16-06-2008 een mooie oranje erbij. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 2 Jul. 2012, 12:20 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | Met rechterratel kracht uitoefenen tot de loctite losbreekt en met de linkerratel kan je tegendruk uitoefenen. |
Losbreekt zonder te verwarmen? Nee toch zeker? |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 2 Jul. 2012, 18:04 Onderwerp: |
|
|
Alvast bedankt voor ieders input. Dit topic met jullie input is allesinds handig om alle opties rationeel op een rijtje te zetten.
snowball schreef: | je kan dat vliegwiel ook wel tweedehands kopen, even zoeken. Scheelt veel geld. Goed om te bedenken dat die onderdelen bij alle lc8blokken gelijk zijn, mag dus ook uit SE of SM komen. Ik heb begrepen dat oudere exemplaren (2003, 2004?) dit probleem hebben end at later dat vliegwiel aangepast is (ander materiaal of andere oppervlaktebehandeling). Ik heb er een vliegwiel van een SMuit 2006 ingezet en nu is het allemaal OK. |
Wel de mijne is van 2006, dus toen was het probleem duidelijk nog niet opgelost (motorbloknummer begint ook met 06). Tweedehands heb ik reeds zitten rondkijken echter
- verkrijgbaarheid van die onderdelen is 2dehands nihil (de rotor darentegen...)
- indien ik het toch vind zet ik vraagtekens bij de staat ervan: hoe oud is het onderdeel al, hoeveel starts heeft het al te verduren gekregen etc...
Quote: | Je kan ook alleen tandwiel en tonnetjs + veer vervangen en het vliegwiel oplappen (polijsten), maar dan moet je iemand vinden die dat voor je doen wilt. Risico is dan laag hoor, denk ik. |
Jep ook dat heb ik al overwogen, maar:
- dat vrijloopwiel heeft op sommige plaatsen diepe pitting/slijtage. Er zou nogal wat afgepolijst moeten worden voor ik terug een mooi oppervlak heb over de gehele omtrek.
- de hardheid van de buitenlaag van het wiel was al ontoereikend. Door het polijsten neem ik van de hardste buitenlaag materiaal weg, naar binnen toe wordt het materiaal alleen maar zachter. Zachter dan zacht dus...
Op korte termijn zal dat het probleem oplossen maar ik vrees dat ik de herstelling binnen een paar 1000 km weer zal mogen herhalen.
Quote: |
Als je dat allemaal niet vertrouwd dan zit er niet veel anders op dan het hele vliegwiel nieuw te kopen ben ik bang (hopen dat KTM coulant is naar jou toe).
succes,
Jos |
Ik vrees dat het daarop neer zal komen helaas.
Dr_Bean schreef: | het deel aan de tandwielkant vind ik nog niet eens zo slecht, maar die buitenring zou ik zeker wel vervangen. |
Daar is het amper minder erg, misschien een klein beetje minder. Foto geeft misschien een andere perceptie maar op het tandwiel is de slijtage ook effectie met de vinger voelbaar. Voelt als ruw oppervlak.
Zoals Jos het zegt is het een kwestie van "vertrouwen". En daaraan ontbreekt het met de slijtage aan de huidige onderdelen. Mijn voorkeur gaat uit naar het vervangen van de onderdelen met slijtage door nieuwe onderdelen anno 2012 (in de hoop dat ze de hardheid van de loopvlakken ondertussen wel wat verbeterd hebben). (*)
Dit is misschien de duurste optie, maar ik vrees dat "goedkoop = duurkoop" in dit geval anders wel eens waarheid zou kunnen worden in de toekomst.
V.w.b. de discussie of KTM zijn klanten goed helpt of niet: daar kunnen we uiteraard over blijven discussieren maar zullen we niet uitgeraken. Tot nu toe heb ik nog niet de positieve ervaring van Dr. Bean maar laten we hopen dat dat in de nabije toekomst mag veranderen. Ik heb de importeur aangeschreven. Ik ga er niet vanuit maar hoop er toch een beetje op dat ze hierin wat kunnen regelen.
DaBit schreef: | disco stu schreef: | Met rechterratel kracht uitoefenen tot de loctite losbreekt en met de linkerratel kan je tegendruk uitoefenen. |
Losbreekt zonder te verwarmen? Nee toch zeker? |
Jahoor toch wel. De eerste heb ik losgemaakt met verwarmen.
Poging 1: de bout werd amper lauw.
Poging 2: hierbij heb ik er niet meer aan gevoeld
Conclusie was dat zonder te verwarmen even goed ging als met verwarmen. Alle bouten zijn redelijk goed losgekomen zonder enige beschadiging van schroefdraad of binnenzeskant.
(*) Hardheid van de loopvlakken van tandwiel en vrijwiel verhoogd. Hardheid van de tonntjes bewust niet verhoogd. Als er dan slijtage optreedt zal dit enkel aan de tonnetjes zijn, niet aan de andere 2 onderdelen. De tonnetjes (als goedkoopste onderdeel) worden dan "slijtageonderdeel". |
|
Naar boven |
|
 |
|