Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Svenster
Geregistreerd op: 29-1-2010 Berichten: 14 Woonplaats: Scherpenheuvel (België)
|
Geplaatst: Di, 12 Jun. 2012, 20:40 Onderwerp: Tweede torque limmiter |
|
|
Vandaag is de motor terug binnen gegaan wegens het luide gekraak bij het starten.
In het verleden heb ik dit nogmaals gehad en er is toen onder garantie een nieuwe torque limmiter kit geïnstalleerd. Dat wan na ongeveer 8.000 Km.
Nu is het probleem dus terug. Heb nog een tijdje afgewacht maar het gekraak wordt steeds erger.
De dealer vond dit raar gezien er bij mij ooit reeds een andere torque limmiter werd geplaatst. Het probleem is hem goed gekend doch hij heeft nog nooit iemand gehad die de vervangende en zogezegd verbeterde torque limmiter stuk had.
Een technisch verslag werd opgestuurd naar KTM maar deze komen niet meer tussen. De kosten zullen dus zelf te dragen zijn.
Zijn er onder jullie nog mensen die de vervangingskit stuk hebben gekregen?
De motor heeft nog maar 20.000 Km. Z'n torque limmiter zou toch meer dan 12.000 Km moeten mee gaan hoop ik.
Wat zou eventueel de oorzaak kunnen zijn dat dit onderdeel verslijt/stuk gaat. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Di, 12 Jun. 2012, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Uitleg van dealers over zogenaamde "verbeterde" onderdelen heeft voor mij nullerlei waarde. Zo is mijn waterpomp ooit 2x vervangen door een "verbeterde" versie, ze waren nog sneller kapot dan de eerste. Ook de koppelingsslave is eens vervangen door een "verbeterde" versie met "andere interne componenten", maar ook die ging slechts even lang mee dan de eerste. Toen ik ze uit elkaar haalde en naast elkaar legde was er niks nul verschil te ontdekken tussen de twee...
Dus voor hetzelfde geld is er gewoon een nieuw "oud" stuk ingegaan. Dat KTM niet meer tussenkomt verbaast mij ook niet echt...been there, done that. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 13 Jun. 2012, 0:20 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het wel leuk vinden, een motorfabrikant die alles wat er kapot gaat aan de motor vergoed. Een bandenfabrikant die ik erop aan kan spreken dat de banden maar zo kort meegaan zou nog leuker zijn. En de levensduur van een liter benzine is helemaal kort, en voor de prijs die je ervoor betaalt mag je eigenlijk best wel een wat langere levensduur verwachten. Shell, schokken graag!
Maar zo werkt het helaas niet.
Ik heb tot nu toe aan KTM NL en AT meer gehad dan aan alle andere motorfabrikanten bij elkaar.
Met de LC4 een wazig probleem gehad waar toch maar mooi via KTM NL en KTM Oostenrijk wat 'highly confidential' documentjes naar boven kwamen. Het benodigde special part wat niet eens een partnummer heeft konden ze dan weer niet leveren want die waren er niet meer. Jammer, maar als ik weet wat er gefabriekt moet worden kom ik er wel uit.
LC8 ook zoiets: toen de pilaren van de koppelingsversterker braken en ik de dealer vroeg of ze niet eens na konden vragen of er bij KTM nog een zwikkie van die dingen lagen ipv alleen de complete (dure) koppelingsversterker was het antwoord 'nee', maar kon er wel wat extra korting gegeven worden op de hele koppelingsversterker. Besloot de dealer dat of KTM NL? Goeie vraag. Bij de dealer kom ik alleen voor onderdelen, dus die heeft nergens een morele verplichting om me korting te geven....
Probeer hetzelfde maar eens bij Kawasaki, Honda, Suzuki, whatever... |
|
Naar boven |
|
 |
Svenster
Geregistreerd op: 29-1-2010 Berichten: 14 Woonplaats: Scherpenheuvel (België)
|
Geplaatst: Wo, 13 Jun. 2012, 17:27 Onderwerp: |
|
|
Dit vond ik op http://www.ktm950.info/how/ktm_950_issues.html
Starter Torque Limiter:
Years: 2005.5 - 2006. Torque limiter slips with a loud clacking noise when starter button is pushed. KTM redesigned the entire unit and issued a Tech Bulletin which describes the replacement procedure.
Note: the torque limiter was an update by the factory to fix a problem that was sporadically showing up on 2003 - 2004 bikes and on early works racers. This was reportedly caused by "kick-back" during starting under certain conditions. If the Freewheel starts slipping on the early bikes, the only fix is a new rotor/freewheel assembly PN 60039005100. It is recommended that the cause of the kickback be fixed and the new torque limiter PN 60040016044 be fitted at the same time as the new rotor/flywheel.
Dit toont toch aan dat het onderdeel zou bijgewerkt zijn en dat de nieuwe versie dit probleem moet oplossen.
Het probleem zou komen door "kickback" als ik deze tekst juist interpreteer.
Wat kan de mogelijke oorzaak zijn van deze "kickback"?
Ik vermoed dat als ik de oorzaak niet aanpak, ik het probleem na verloop van tijd terug ga krijgen. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 13 Jun. 2012, 17:57 Onderwerp: |
|
|
Die 'kickback' is terugslaan van de motor tijdens het starten. Startmotor slingert de motor rond met wat te weinig vaart, een cylinder zegt boem, en de krukas word terug de andere kant op geduwd.
Startmotor trekt de boel goed rond? Geen klepjes die op een speling van ongeveer 0 staan? Je geeft geen gas bij het starten? Stationairtoerental staat niet laag? |
|
Naar boven |
|
 |
|