lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Bouw composiet bagagerek en koffers
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 10:59    Onderwerp: Bouw composiet bagagerek en koffers Reageer met quote

Ik vind het originele kofferrek op de verkeerde plek zitten (te ver naar achteren), te breed staan, en te zwaar (richting de 6kg). Heb je wat aan; mik je de originele uitlaten eraf en vervang je ze door dure Akra's voor de gewichtsbesparing zo ver achteraan, en vervolgens compenseer je de winst weer met zo'n rek. rolleyes Op de LC4 had ik een zelfbouwrek zitten dat veel meer richting zwaartepunt van de motor ging, en dat beviel tijdens de Marokko-trip uitstekend.

Eerste plan was een lichter rek van aluminium maken, maar de kosten van een warmtebehandeling naar -T6 op een enkelstuks gelaste 6060 aluminium constructie zijn wel erg gortig.

Tweede plan was buis van dunwandig hoogwaardig staal, maar ik kan niet krijgen wat ik hebben wil, en bij dunwandig is indeuken bij puntbelasting (motor om laten knikkeren, steen in de weg) nog een probleem.

Plan 3 is composiet. Rare materiaalkeuze, dus eerst eens een testje gedaan met een paar reststukjes Kevlar rondom een PVC pijpje:

Het laminaat is ronduit mislukt (reststukjes wilden niet lekker blijven zitten dus veel te veel hars en veel te weinig vezels), maar toch is het ding niet stuk te krijgen.

Betonblok van een kilo of 20 ofzoiets van een meter hoogte met de scherpe kant op de pijp laten stuiteren:

Je ziet in het midden een wit plekje waar de steen 'm geraakt heeft. Het buitenste laagje glasvezel is daar gekrakt, de aramide geeft geen krimp.

Zelfde test met een 28mm dikke RVS304 pijp met 2mm wanddikte:

Auw....

Dan toch maar composiet. Ik moet er nog ooit een benzinetank mee bouwen, dus ik kan zowiezo de extra ervaring wel gebruiken.

Goed, rek d'r af, en beetje spelen. Doel is een rek van zo'n 800 gram. Niet dat dat nou noodzakelijk is ofzo, maar een mens moet een doel hebben he?
Gaat nog niet heel simpel worden allemaal.

De hoepels buigen van 5/8" slagvast PVC-elektra-buis als drager voor laminaat. Was lastiger dan ik dacht; die buis wil niet graag in een radius van 30mm gebogen worden. Met wat hitte erbij om het spul z'n definitieve vorm aan te laten nemen gaat het beter, maar da's een heel delicate balans. Te weinig warmte en het houd z'n vorm niet of de bocht trekt plat als-ie uit de mal is, teveel warmte en de buis begint te rimpelen aan binnenzijde bocht en geeft de buigveer niet meer terug (zonder te slopen).

Rimpelen doet de buis nu ook nog wel een beetje, maar dat slijp ik er nog wel uit anders verzwakken de rimpels het laminaat teveel. Het PVC heeft alleen een dragerfunctie en geen echte constructieve functie, dus ik kan ze wegslijpen tot 'gat' als het moet.

Hoepels zijn kopieeen van het origineel, alleen ietsjes ruimer omdat er nog laminaat rondomheen moet. Binnenmaten moeten uiteindelijk ongeveer hetzelfde uitkomen als het origineel. Beter goed gejat dan....

Voor het laminaat rondom de buizen plan ik aramide/carbon hybrideweefsel en een afwerklaag van carbon als ik het er netjes rondom heen krijg (heb zo m'n twijfels...). Het hybrideweefsel schijnt ook al goed tegen puntbelastingen te kunnen.

Beter nog zou voornamelijk unidirectioneel weefsel zijn, maar dingen aanklikken in zo'n composietwebshop levert al heel gauw een fors bedrag op, dus ik hou het wel bij enkel kepergeweven doek; wat er overblijft komt elders ook nog wel van pas.

Misschien dat ik nog wat voorgespannen aramidedraden in de lengterichting aan de voorkant van de pijpjes maak in de hoop dat ik het rechtsonderaan de hoepel stijf genoeg krijg zodat de verbindingsstang langs het nummerbord tussen beide hoepels weg kan blijven. Die stangen zijn ranzig, en met de hoepels wat verder naar voren doen ze ook niet zoveel meer omdat er een grote knik in komt.

Ik ga ook geen aramideband bestellen om te wikkelen trouwens. Spul is minimaal 25mm breed en dat laat zich niet lekker in die kleine radiussen wikkelen zonder dat de laagdikte terplekke wel erg groot word, plus dat ik de vezels door wil laten lopen naar de bevestigingen. Daar komen immers de grootste krachten op te staan, dus daar wil ik zoveel mogelijk ononderbroken vezels.

Om het laminaat er strak op te krijgen plan ik de gebruikelijke opbouw: nat vezeldoek, scheurweefsel, bleeder, absorber. Maar dan geen vacuum maar krimptape. Krimpkous in plakbandvorm, zeg maar. Ben benieuwd of dat werkt.

Beetje spelen met de bevestigingen aan de motor. Dit soort brede vormen die van hoepel-buisdikte teruglopen naar een mm of 6 bij de bouten met een royale metalen versterking bij die bouten moeten het toch wel worden. Die geven veel stijfheid en sterkte met een relatief lage wanddikte

Hiervoor is nu 3mm PVC-plaat gebruikt, want dat had ik liggen en laat zich makkelijk in vorm zetten met een beetje warmte. Geleidelijk aan opdikken richting de hoepel met schuim (Depron).

De massieve PVC plaat is echter wel zwaar en doet constructief niet zoveel. Hmm, het doel is nog steeds een rek van 800 gram compleet.

Paar gaten erin maken, of helemaal door schuim vervangen. Moet ik nog over denken.

[/quote]

Laatst aangepast door DaBit op Wo, 29 Aug. 2012, 23:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zooo! tof hoor. Subscribing!!

Waarom niet ook buis naar de bevestigingen toe?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Benny

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

mooi werk , dit is niet voor iedereen weggelegd, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

SM 950
Naar boven
Roeligan

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Very nice!

Als het iets wordt, blijft het dan bij eentje? bucktooth
Denk dat er wel aardig wat interesse kan/gaat zijn wideeyed

Dekster

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Beter, suc6. Dit zijn de projecten waar ik van hou.

Gr. Dekster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Benny

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Roeligan schreef:
Very nice!

Handmade kan verschrikkelijk duur zijn laugh2

SM 950
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jun. 2012, 14:56    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Waarom niet ook buis naar de bevestigingen toe?

Hoe groter de diameter van iets, hoe stijver/sterker bij gelijkblijvende wanddikte. Stijfheid neemt zo'n beetje kwadratisch toe, gewicht lineair.

Zo'n brede bevestiging is dus vanuit sterkteoogpunt best wenselijk. Verder wil je ook graag dat juist die bevestiging een zo groot mogelijk deel van de belasting voor z'n kiezen neemt, want die zit het dichtste bij het sterke hoofdframe.

Nouja, da's mijn theorie dan tenminste. In de praktijk werken dingen meestal nog wel wat anders dan ik voor ogen heb en van mechanica en sterkteleer enzo heb ik weinig kaas gegeten.

Roeligan schreef:
Very nice!

Ik was niet echt van plan om d'r meer dan 1 te maken, maar daar zou met een goed bod best verandering in kunnen komen devil
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 10 Jun. 2012, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Niet zo heel veel meer gebeurd; ik wacht nog op een grote doos van carbonwinkel.nl

De bevestiging aan de bovenkant van het rek:

Nog een stukje ijzer voor onder het bagagerekje:

PVC ietsjes lichter gemaakt; een massieve plaat van dat spul is toch relatief zwaar.
Vervolgens dat gewicht weer op peil gebracht met een stalen plaatje en bussen op de plek waar de voetsteunbouten zitten. Daar heb ik geen losse foto van; batterij camera leeg.

Wat reststukjes carbon tegen het PVC aangeplakt om de stijfheid wat te vergroten en ervoor te zorgen dat de flap tegen de buis aan blijft zitten. Ik zal d'r straks nog wel eens flink aan moeten sjorren bij het aanbrengen van het laminaat, en dan zit het ding niet tegen de motor aan. Wat extra vormvastheid is wel gewenst, plus dat het carbon ook gebruikt word om de stalen plaat vast te zetten.

Ik heb nog geen officiele gaatjesfolie en absorber, dus de gaatjesfolie maar even zelf gemaakt door met een speld gaatjes te prikken in een stukje dikke PE-folie, en de absorber is een poetslap.

Stevig aandrukken van de carbonlaag doe ik met een stugge variant van dat rebond-schuim en een paar lijmtangen. Daar haal je heel wat kilootjes per vierkante centimeter mee om overtollige hars eruit te persen.

En zo staat het er nu bij:

Ik heb ook een experimentje voor het maken van een knipmal voor de doek lopen: kwak vloeibaar latexrubber over de 2e hoepel heen gesmeerd. Idee is opensnijden, openvouwen, inknippen waar nodig, en gebruiken om op een stuk karton de knipmal af te tekenen.

Zal wel niet werken, anders hadden vele anderen dat al wel gedaan Smile
Naar boven
wreckah

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

schitterend! ben benieuwd naar het vervolg Smile
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

lol, een prachtproject !

bij jou thuis denken ze dat je hartstikke gek bent. Ben ik van overtuigd ! laugh3 laugh3 laugh3

Maar het zijn mensen met gekke ideeën die de grootste uitvindingen gedaan hebben. Als dit je lukt en je slaagt er in om de productie wat te vereenvoudigen, dan zou je wereldwijd wel eens bizar veel interesse kunnen gaan hebben. En niet enkel voor enduro's, en niet enkel voor ktm's... thumbsup thumbsup thumbsup

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wheeeheee! Ik had een hele grote doos verwacht vandaag, maar helaas :(

Aleph schreef:
lol, een prachtproject !
bij jou thuis denken ze dat je hartstikke gek bent. Ben ik van overtuigd ! laugh3 laugh3 laugh3

Bij mij thuis hebben we een dame die zich er niet mee bemoeit zolang het niet veel geld kost en ze d'r geen last van heeft, een tweeenhalfjarige die het prachtig vind als-ie maar mee mag 'schroeven en meten ook, maar zagen niet, want dat is gevaarlijk', en een mini van een paar maanden oud die gewoon gekke bekken wil zien Smile

Weinig last van dus Smile

Quote:
Maar het zijn mensen met gekke ideeën die de grootste uitvindingen gedaan hebben. Als dit je lukt en je slaagt er in om de productie wat te vereenvoudigen, dan zou je wereldwijd wel eens bizar veel interesse kunnen gaan hebben.

Vast wel, en ik zou ook wel weten hoe ik de productie eenvoudiger zou kunnen krijgen. Kwestie van ervoor zorgen dat diverse delen in mallen passen.

Maar ik heb die interesse om d'r wat commercieels van te maken niet zo. Interessante dingen verzinnen en productierijp maken doe ik wel voor de klanten van de baas. In mijn eigen tijd doe ik gewoon wat ik leuk vind, en dat moet niet teveel op werk gaan lijken Smile

Buiten dat: er zullen maar weinig mensen geinteresseerd zijn. Een paar hier, een paar op AdvRider, en dat was het dan. Alu kisten en een grof stalen rek zijn nu eenmaal stoer, en die 15 kilo ofzo die het weegt nog voordat je er bagage ingegooid hebt boeit bijna niemand.

Je gelooft me niet? Praktijkgeval: de alu carterplaat. Te zwaar, reflecteert een hoop geluid, glijd niet over obstakels, deukt in, en scheurt op den duur. Plastic is in bijna alle opzichten beter, maar toch kiest iedereen alu als ze de keus hebben.
Naar boven
Muug

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:

Je gelooft me niet? Plastic is in bijna alle opzichten beter, maar toch kiest iedereen alu als ze de keus hebben.

Allez, ex-Aleph hier uhoh

Wijs mij eens sites waar ze deftige plastieken carterbeschermingen kopen? evilgrin

DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Allez, ex-Aleph hier uhoh

Die volg ik niet. Ik mis een stukje historie vrees ik.

Quote:
Wijs mij eens sites waar ze deftige plastieken carterbeschermingen kopen? evilgrin

Hyde racing is de enige die ik zo uit 't hoofd weet. Geen idee of er nog anderen zijn.
Naar boven
skippie

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2012, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

aleph heeft zijn naam veranderd in MUUG, mischien dat je het dan snapt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jun. 2012, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

skippie schreef:
aleph heeft zijn naam veranderd in MUUG, mischien dat je het dan snapt.

jep
even snel van gedaante veranderd, zoals Superman en Batman en Spiderman en vele andere superhelden. wink3
(check ook "effe voorstellen")

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: