Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 27 Mei. 2012, 11:09 Onderwerp: |
|
|
spanningsregelaar er tussenuit lijkt me duidelijk geen goede optie: Dat is: dat kan echt niet: De spanningsregelaar maakt namelijk ook van de 3 fase wisselspanning de 12V gelijk... Ik zou niet graag 2 fase wissel ongeregeld aan de kabelboom hangen, tenzij je idd wil dat alles stuk gaat
De stekker er tussenuit kan natuurlijk: De enige rede om dat te doen is als ie verrot is en je tijdleijk niets anders hebt. De fatsoenlijke oplossing zou dan natuurlijk zijn om gewoon een nieuwe stekker te bestellen en te monteren!!
Maar waarom was die stekker dan stuk?
zie ik nog niet hoe een ongezekerde kabel tegen de uitlaat kan komen te liggen... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Zo, 27 Mei. 2012, 12:27 Onderwerp: |
|
|
WickedWilly schreef: |
Maar bedoeld Peter nu dat ze de aders uit de kabelboom rechtstreeks op de spanningsregelaar gemaakt hebben, of de spanningsregelaar overbrugd hebben? |
Eu, geen idee eigenlijk...
De spanningsregelaar zelf zal wel niet weg zijn, wrsch was die fiche kapot, en hebben ze alles rechtstreeks verbonden.
Mij lijkt het logischer om een nieuwe fiche te monteren, toch ??
Als er een fiche zit, heeft die een functie, dus rechtstreeks verbinden lijkt me geen goed idee, toch ? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 27 Mei. 2012, 12:54 Onderwerp: |
|
|
functie van die STEKKER is gewoon dat je de generator of de spanningsregelaar kunt vervangen, zonder draden los te knippen etc.
tevens kun je dan de generator nameten.
Maar peter: Heb je niet gewoon nog garantie (op de motor zelf...)?? Daar valt dan alles onder.
Ik vind niet dat men kan zeggen dat een slechte accu alles kapot gemaakt heeft, immers wordt zelfs de beste kwaliteit accu ook ooit slecht. en dan mag niet het hele systeem kapot gaan. (En ik kan je verzekeren dat dat ook niet gebeurt bij een KTM, anders hadden we er al veel meer gehad, want ze hebben zelf ook een tijd behoorlijk matige accus geleverd) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 27 Mei. 2012, 13:57 Onderwerp: |
|
|
Geen garantie meer als ik mij niet vergis.
Die stekker is één van de vele dingen waardoor het verhaal van de dealer zo ongeloofwaardig klinkt. Je knipt er die idd gewoon vantussen als hij rot geoxideerd is en dus slecht contact geeft (of gaat verbranden).
Maar nogmaals : ik heb die stekker in februari in mijn handen gehad en open gemaakt. Daar was niks mis mee. In die dikke 2 maand kan zo'n stekker nooit van perfect naar rot gaan. En dan nog is de manier waarop zo'n "herstelling" uitgevoerd wordt in een zogenaamd professionele garage beneden alle peil. Stekker ertussenuit is idd een oplossing om verder naar huis te kunnen, een goeie herstelling is idd de stekker vervangen door een nieuw exemplaar.
Maarja, de batterij in kwestie die zogenaamd de schuldige is van alles is niet bij de dealer aangekocht hé, ik denk dat daar een groot deel van alle heisa dient gezocht te worden. De batterij was trouwens een Landport, dus geen rommel per definitie.
Mijn persoonlijke ervaring met deze dealer is ook vrij negatief. Toen ik 6 jaar geleden aan het rondshoppen was voor een Adventure wou men mij daar een 2de hands met 16.000km aanpraten. Toen ik ernaar ging kijken stond hij achter in een bestelwagen, met een oostenrijkse nummerplaat, vol modder en zodanig aangetrokken in de spanriemen dat de beide achterkappen in de uitlaten gesmolten waren. Ze gingen er toen nieuwe kappen opzetten en kuisen. Toen ik naar de prijs vroeg, inclusief een kofferset, kwam er een hoger getal dan de prijs voor een nieuwe . Niet onderhandelbaar. Ik heb toen eens hard gelachen, buitengewandeld en nooit meer teruggekeerd... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Zo, 27 Mei. 2012, 22:16 Onderwerp: |
|
|
tja...
Maar vergis ik me nu zo: De draad die tegen de uitlaat lag, zou toch de draad van de lambda sensor geweest zijn, of nie?
Deze sensor heeft welliswaar een voeding, maar die loopt toch echt via contact en dus via zekeringen!
Generator stekker, accu e.d. hebben daar niets mee van doen.
en wat betreft accu: Tja... zoals ik al zei: Zelfs een slechte accu MAG dat rpobleem niet geven, en ZAL dat probleem niet geven.
Ik zou die slechte generator/spanningsregelaar stekker wel eens willen zien. En idd, aan merk zal het niet gelegen hebben. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 28 Mei. 2012, 10:28 Onderwerp: |
|
|
Het was niet de kabel van de lambda die tegen de uitlaat lag, maar 2 dikke kabels die vertrokken vanaf de centrale + pool die je bij een 990 rechts onderaan vindt (met dat rode rubber kapje erover). Die 2 kabels zaten bij elkaar gesmolten tegen de uitlaat aan.
Zo krijg je dus vuurwerk ... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 28 Mei. 2012, 10:36 Onderwerp: |
|
|
zelf getrokken kabels?? die daar origineel niet zitten?
(of de ABS kabels of start-motor kabel?)
in principe wil je nooit ongezekerde kabels. Iedere kabel moet aan het begin van de kabel dusdanig zijn afgezekerd, dat de zekering eerder doorbrand dan de kabel zelf.
Bij een startmotor-kabel heeft dat geen zin: Deze is zo dik dat de 'bron' (=accu) de kabel niet KAN opblazen. Afzekeren gaat niet in dat geval. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 12:50 Onderwerp: |
|
|
Bon, ik ben terug van hautekiet.
Hij houdt vol dat de 2 maand oude Landport batterij rommel is, en dat die een piekspanning heeft gegeven.
De fiche/stekker van de spanningsregelaar is niet vervangen omdat die blijkbaar niet apart te krijgen is, dus is ie gesoldeerd. En die stekker was dus rot volgens hem.
Kheb hem dus een Yuasa batterij laten plaatsen, omdat als ik nog es vodden heb hem kan aanspreken. En als ik nog es problemen heb, is "het enige" wat nog een probleem kan zijn de spanningsregelaar zelf.
Totaal betaald bedrag : 350 : batterij, startrelais en een paar uur werk.
Opm : bij het eerste nazicht zat volgens de dealer de kabel van de lambdasonde in kortsluiting tegen het frame.
Opm2 : ik geloof geen zak van zijn uitleg.
Opm3 : idd, geen garantie meer, de moto is van 2007, en er was 4j garantie op.
Opm4 : kzou graag met iemand met kennis van zaken de bekabeling nog es nazien... _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 13:21 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | Bon, ik ben terug van hautekiet.
Hij houdt vol dat de 2 maand oude Landport batterij rommel is, en dat die een piekspanning heeft gegeven.
De fiche/stekker van de spanningsregelaar is niet vervangen omdat die blijkbaar niet apart te krijgen is, dus is ie gesoldeerd. En die stekker was dus rot volgens hem.
Kheb hem dus een Yuasa batterij laten plaatsen, omdat als ik nog es vodden heb hem kan aanspreken. En als ik nog es problemen heb, is "het enige" wat nog een probleem kan zijn de spanningsregelaar zelf.
Totaal betaald bedrag : 350 : batterij, startrelais en een paar uur werk.
Opm : bij het eerste nazicht zat volgens de dealer de kabel van de lambdasonde in kortsluiting tegen het frame.
Opm2 : ik geloof geen zak van zijn uitleg.
Opm3 : idd, geen garantie meer, de moto is van 2007, en er was 4j garantie op.
Opm4 : kzou graag met iemand met kennis van zaken de bekabeling nog es nazien... |
ik heb enkele jaren bij een groothandel in motoronderdelen gewerkt en daar waren er zowel Varta als Landport batterijen, zelden komt er een batterij terug binnen die stuk is binnen de garantietermijn, dit voor beide merken.
De meeste gevallen waren er die verkloot waren door met een verkeerde lader te werken!
Een piekspanning kan volgens mij nooit van de batterij komen maar enkel van de alternator. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 19:49 Onderwerp: |
|
|
Een accu kan inderdaad geen piekspanning geven.
Heb je de "rotte" stekker van de spanningsregelaar en de Landport accu opgevraagd? |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 20:17 Onderwerp: |
|
|
disco stu schreef: | Een accu kan inderdaad geen piekspanning geven.
Heb je de "rotte" stekker van de spanningsregelaar en de Landport accu opgevraagd? |
Nee, hadden ze niet meer.
De accu heb ik wél meegekregen, gaat terug naar die gast die hem me verkocht heeft. En die kan me terugbetalen, of een andere geven, die ik dan als reserve hou, of gewoon terug verkoop. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 20:34 Onderwerp: |
|
|
petervdc schreef: | disco stu schreef: | Een accu kan inderdaad geen piekspanning geven.
Nee, hadden ze niet meer.
De accu heb ik wél meegekregen, gaat terug naar die gast die hem me verkocht heeft. En die kan me terugbetalen, of een andere geven, die ik dan als reserve hou, of gewoon terug verkoop. |
Als je me kan zeggen wie je die accu verkocht heeft dan ik kan ik wel nagaan of deze terug gaat naar de groothandel en wat het probleem zou kunnen zijn eventueel.
Stuur me maar een pb anders. _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Di, 29 Mei. 2012, 20:40 Onderwerp: |
|
|
Benny schreef: | Als je me kan zeggen wie je die accu verkocht heeft dan ik kan ik wel nagaan of deze terug gaat naar de groothandel en wat het probleem zou kunnen zijn eventueel.
Stuur me maar een pb anders. |
Okay, merci. _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
petervdc
|
Geplaatst: Za, 23 Jun. 2012, 12:45 Onderwerp: |
|
|
Moet je nu es wat weten.
De batterij die volgens de dealer kapot/defect is, heb ik teruggebracht naar de verkoper.
Die test de batterij, en alles is oké, op het 1e zicht.
Hij zou nog een extra belastingstest doen.
Dus, als die batterij idd oké is, heeft de dealer mij gewoonweg bedrogen & belogen, om een nieuwe batterij te kunnen verkopen.
WTF ????? _________________ ...tjah... |
|
Naar boven |
|
 |
|