lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vragen van een nieuwe LC8-rijder
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Apr. 2012, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, zowel glas, aramide als koolstof is keperweefsel. De koolstof vind ik zelf eigenlijk een beetje te flexibel; een droog geknipt stuk oppakken levert al gauw een vormeloze mat op met 'mazen' tussen de fibers. Achja, tegen de tijd dat je je dat gerealiseerd hebt is het ook geen probleem meer want dan weet je dat het dat doet.

Het probleem is meer dat de vezeltjes zich niet lekker blijvend in relatief scherpe buitenhoeken laten werken als je niet daarna nog wat extra 'platte kant' hebt; ze springen los. In mijn geval; de verspringing waar de aansluiting tank-kuipdeel zit, en de scherpere rand aan de bestuurderskant.

Ik had de springerige vezeltjes nog eens aan moeten duwen als de epoxy wat kleverig geworden was, maar die epoxyhars L + verharder L van Carbonwinkel is t-r-a-a-g; dat was dan in de nacht geweest. Met carbon is er toch eigenlijk niet onder een malletje uit te komen, of het moet echt een mooi glooiend deel zijn.

Magoed, alles bij mekaar ben ik nog niet ontevreden voor het resultaat van het eerste experiment met dat spul. De randen zijn wat minder mooi dan een 'echt' carbondeel, voor de rest is het zeer acceptabel. De carbonmat is net niet helemaal 100% regelmatig; de schuine strepen wobbelen net iets. Ach, dat zie je vanaf 30cm afstand al niet meer. Nog een laagje epoxy er overheen en gladschuren om een gladde bovenkant te krijgen, en wat blanke lak voor de anti-UV en blingbling.

Kapje weegt nu 130 gram, BTW.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Apr. 2012, 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

traag -> beetje warm maken... dan wordt ie heeel veeel sneller. En das juist fijn, want dan heeft ie een lange potlife, maar kan je makkelijk versnellen door warmte.

ps: Folietje er aan de buitenkant overheen, drukt de vezeltjes vaak ook goed aan.

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 24 Apr. 2012, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, ik had er toch een tijdje een haardroger op gemikt, maar dat was toch niet snel genoeg om binnen te zijn voordat ik van de dame op de donder zou krijgen.

Blijft die folie niet zodanig goed aan de epoxy plakken dat het weghalen een zootje word?
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Apr. 2012, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, vanavond weer eens wat tijd gehad om nog wat aan die kapjes te doen. Plan was eigenlijk om er een laag epoxy overheen te mikken zodat ik genoeg laagdikte heb om dat glad te schuren.

Maar bij nadere inspectie was ik toch nog niet helemaal tevreden. Zo hier en daar kwam er nog net aramide-geel tussendoor, er zat een los vezeltje op, zo hier en daar had ik met de kwast net de mazen wat uit elkaar getrokken, er zaten wat luchtbubbels in.

Hmm, ik had nog wat carbondoek over en voorlopig geen plannen om dat nog te gebruiken. Doen we d'r toch gewoon nog een laagje overheen?

Zo gezegd, zo gedaan. Restant carbondoek opgeknipt in drie stukken, alledrie iets aan de grote kant maar da's makkelijker plaatsen. Kapjes goed schoongemaakt met wat water, licht opgeschuurd, epoxy erop gesmeerd, doek neerleggen en voorzichtig in de natte epoxy drukken met de vingers.

Na het plaatsen van 2 lagen extra op een kapje en eentje op de ander de doek verzadigd met epoxy, en met de haarfohn die epoxy heel mooi uit laten vloeien. Geen luchtbubbel meer te vinden.

Het ligt uit te harden. En nou ben ik wel blij Smile
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 5:08    Onderwerp: Reageer met quote

zijn er niet van die plastic zakken te koop die je met je stofzuiger vaccuum moet laten trekken daar staat me nog iets van bij ..... maar waar rolleyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

Die zijn er zeker. Volgens mij plak je dan twee stukken plastic aan elkaar met een of andere dubbelzijdige tape en gebruik je een vacuumpomp.

Magoed, da's voor gevorderden. Dit is mijn eerste composiet-projectje, dus ik wilde het een beetje simpel houden.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Laatste loodjes.
Kapjes zijn op maat, en er zit blanke lak op.

Je kunt de weerspiegeling van de motor erin zien Smile
Jammer dat op de foto die mooie diepe gloed die erin zit niet overkomt.

Spul heeft helaas nog wel ietwat een sinaasappelhuidje. angry
Op de een of andere manier is het mij nog nooit gelukt om een laag blanke lak volledig strak en glad te spuiten. Niet met een spuitbus, niet met een (lucht)verfspuit. Het rechterkapje ging helemaal mis; dunne laag erop gespoten, even uit laten dampen, dikkere laag erop, en flap, zakker. Grmbl.

Nouja, als ik het echt als een spiegel wil hebben zal het toch polijsten worden vrees ik. Magoed, da's eigenlijk parels voor de zwijnen. en bovendien is een sinaasappelhuid in de mode als ik zo eens goed naar nieuwe auto's kijk.

Ik heb de epoxylaag bovenop het carbon wat dikker gemaakt; mocht ik ooit krasjes weg willen werken dan is een keer schuren en een vers laagje blanke lak voldoende.

Die lagen epoxy aanbrengen was trouwens wel een drama. Op de een of andere manier bleef ik last houden van 'kuiltjes'; plekken waar de epoxy wegtrok om een kratertje met een diameter van 1-2 millimeter achter te laten. Goed wassen met water+Dreft mocht niet baten, nog een keer extra met aceton schoonmaken mocht niet baten, enzovoorts. 't waren ook steeds andere plekjes. Raar.

Malletjes maken zodat de zichtkant meteen goed is is overigens toch echt sneller dan dit.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ah.. lol,

tja.

Heb zelf net de eerste vacuum-infusie carterbak gemaakt vandaag (voor de 690). Dat ging ook niet helemaal vlekkeloos.....

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Gheheh, het zou ook saai zijn als alles meteen wel goed ging he? Ik weet nou tenminste voor de volgende keer hoe het niet moet laugh2

Wat is het voordeel van vacuum-infusie boven de 'normale' scheurweefsel/ademspul/vacuumzak methode?
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

als het goed is: minder hars, meer vezel, geen luchtbellen => sterker en lichte product.

Maar om een of ander redene gaat het bij mij nooit zo als in de demo-filmpjes. Misschien is dat ook omdat ik geen makkelijke vorm wil maken,

Anyway: next step (morgen): aramide honingraadje er in voor stijfheid, en dat nog de binnenlagen.

Daarna hopen dat ik voor de afwisseling eens iets makkelijk uit de mal krijg....

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
als het goed is: minder hars, meer vezel, geen luchtbellen => sterker en lichte product.

Kan volgens mij nooit heel veel schelen. Met de 'gewone' methode druk je ook met 6-7 ton per vierkante meter het hars uit het laminaat. Stook de boel eventueel nog wat warm zodat die epoxy zo vloeibaar als water word, en het lijkt me niet veel verschil maken.

Maar spelen is ook leuk Smile
Als ik het geweten had was ik effe langsgekomen om te spieken Smile

Quote:
Daarna hopen dat ik voor de afwisseling eens iets makkelijk uit de mal krijg....

Dacht dat ik weer eens als enige het probleem had om het spul los te krijgen. Waar je iets ertussen kunt steken om te wrikken is het makkelijk, maar waar dat niet makkelijk kan...

Is dus gelukkig ook niet zo Smile

Bij mij deed een dikke tierap wel wonderen; stevig genoeg om door te kunnen duwen, flexibel genoeg om een kromming te volgen.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Apr. 2012, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze er vanmiddag maar even opgeplakt.
Niet perfect, maar wel goed genoeg Smile

Originele tankprotectortjes passen nog, dus die ook maar weer gemonteerd. Ze duwen zowiezo het kapje mooi strak tegen de tank aan.

Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Apr. 2012, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Niet perfect beweert hij dan uhoh bucktooth

grin

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Apr. 2012, 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, ziet er erg netjes uit, heel de motor trouwens. Zijn dat standaard handkappen met een spoiler?
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Apr. 2012, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Niet perfect beweert hij dan uhoh bucktooth
grin

Zeker de linker-voorkant (kant van het wiel dus) niet. Die sneed ik verkeerd af en heb ik naderhand weer met 2 lagen carbon opgebouwd. Dat bobbelt behoorlijk. Nouja, boeien Smile

De laklaag idem; op de (tank-)zijkanten heb ik vanochtend nog een laag extra lak gezet, zo dik als ik durfde. Op de (tank-)voorkanten moest ik wat beschaafder doen, dus die zijn niet helemaal mooi strak. Is overigens wel strak te polijsten als ik dat zou willen, maar daar ben ik nou pas echt te lui voor.

Handkapjes weet ik zo gauw niet wat het is. Zat er al op toen ik 'm kocht. Volgens mij gewoon iets origineel KTMmerigs.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende
Pagina 9 van 11

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: