lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppeling doet niets ..... en dan HAP
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Aleph schreef:

ik ben momenteel info aan het zoeken om die centrale moer van die drukversterker (inner clutch hub) los te krijgen. beadyeyes2

met 2 man:
In de 6e versnelling
1 man: de achterrem indrukken met de voet en motor vasthouden

de ander: Met een GOEDE dopsleutel, kort verlengstuk, wringijzer (met evt verlenging (stalen buis van eeen meter ofzo, of andere grote sleutel..) de moer normaal losdraaien.

ps.: Moer vastzetten met noramale loctite (243) en voorgeschreven moment, op dezelfde manier.

Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

zo, ik heb wat foto's toegevoegd.

Heb ik zonet ontdekt :
- de ongevoerde platen zaten niet allemaal met de scherpe kant in dezelfde richting. De helft had de scherpe kant aan de binnenkant, de helft had die scherpe kant aan de buitenkant.

Vraagje :

kan ik de buitenste gevoerde plaat - die dus aan de buitenzijde gegroefd is, zoals je op de foto kan zien - omdraaien? De andere kant is nl. perfect in orde. Zo zou een mooie ongegroefde kant tegen de drukplaat liggen en de gegroefde kant tegen een mooie gladde ongevoerde plaat.

De tip van Bean ga ik toepassen zodra vrouwlief terug is van te gaan winkelen. Als wringijzer gebruik ik al jaar en dag een oud vorkbeen (van mijn CB900FD) dat perfect over de steel van mijn ratelsleutel past. thumbsup

Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

hm
mijn 32 mm dop is duidelijk te ruim om hier met goed gevolg toe te passen. Dat riskeer ik niet. confused

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

idd: j emoet het in 1x goed doen: Niet met een gare dop beginnen en dan eerst de kanten van de moer af draaien...

De moer is vrij dun, dus als je een dop hebt, die de eerst 2-3 mm schuine kant heeft helpt dat ok niet (afslijpen helpt dan wel..)

grts

Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Aleph schreef:

Vraagje :

kan ik de buitenste gevoerde plaat - die dus aan de buitenzijde gegroefd is, zoals je op de foto kan zien - omdraaien? De andere kant is nl. perfect in orde. Zo zou een mooie ongegroefde kant tegen de drukplaat liggen en de gegroefde kant tegen een mooie gladde ongevoerde plaat.

Mag dit?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

sorry geen idee:

Het gaat om het voeringsmateriaal: Dat is anders omdat het tegen Alu aan lopen moet.

Als die plaat dus aan beide zijde hetzelde voeringspul heeft, dan zie ik Geen probleem. Bij een oude plaat lastig te zien, bij een nieuwe zie je het zo.

Laatst aangepast door Dr_Bean op Zo, 29 Apr. 2012, 19:14, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Als die plaat dus aan beide zijde hetzelde voeringspul heeft, dan zie ik een probleem. Bij een oude plaat lastig te zien, bij een nieuwe zie je het zo.

Wacht effe : bedoel je niet te zeggen "als die plaat aan beide zijden hetzelfde voeringsspul heeft, dan zie ik Geen probleem"?

Want als aan weerskanten van die plaat eenzelfde voeringsmateriaal zit, dan maakt het helemaal niet uit welke kant tegen het alu drukt !

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Apr. 2012, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

excuse.. typO, gecorrigeerd...

psies zoals je zegt idd.

Aleph

BerichtGeplaatst: Za, 5 Mei. 2012, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Het happen (grinding noise) is geheel verdwenen. Koppeling is als nieuw. Gewoon door de stalen platen mooi met de afgeronde zijde naar binnen te steken. Hierdoor glijden de platen vlotjes terug naar binnen als je het hendel loslaat. Zitten de platen omgekeerd (in mijn geval dus met de afgeronde zijde naar buiten), dan blijven ze bij het loslaten van het hendel met hun scherpe kantjes wat haperen op de ingeslepen "tandjes" in de tanden van de buitenkorf.
DaBit

BerichtGeplaatst: Za, 5 Mei. 2012, 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, ik betwijfel of het 'm dat geweest is. Die stalen platen hebben nog best wat ruimte naar de buitenkorf toe. Nouja, best wat... In ieder geval genoeg om geen last te hebben van eventuele kleine braampjes enzo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Aleph

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Mei. 2012, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Hmm, ik betwijfel of het 'm dat geweest is. Die stalen platen hebben nog best wat ruimte naar de buitenkorf toe. Nouja, best wat... In ieder geval genoeg om geen last te hebben van eventuele kleine braampjes enzo.

samen met het omdraaien van de gevoerde plaat die tegen de buitenste alu drukplaat duwt, is dat het enige dat ik gedaan heb.

DaBit

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Mei. 2012, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, het zal 'm wel ergens in zitten, dus misschien heb je gelijk. Ik vind het alleen wat lastig te geloven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Mei. 2012, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog wel een andere theorie:

Het slijt allemaal netjes op elkaar in, waardoor het aangrijp-traject steeds kleiner wordt. Hierdoor wordt de koppeling, icm die koppelingsversterker happerig...

Haal je alles los, en monteer het net weer iets anders, dan heb je weer een minder 'hard' koppelingspunt, en is ie beter te doseren... en hapt ie niet meer.

theorie wordt onderstreept door het feit dat het happen/trillen van de koppeling, vooral voorkomt bij mensen die brij subtiel op de weg rijden. Bij mensen die altijd wheelies trekken op de koppeling, offroad rijden etc, komt het minder voor (of die klagen minder... als je de koppeling altijd in 1x loslaat, dan heb je nergens last van smiley )

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: