DaBit
|
Geplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 22:28 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is koelvloeistof voor auto's en motoren al eeuwen ethyleenglycol+water en anti(elektro)corrosieadditieven. OK, een enkeling gebruikt propyleenglycol.
De additieven zijn wel veranderd. Waren vroeger silicaten; die laten een beschermlaagje op de binnenwanden van je koelsysteem achter en beschermen zo het metaal. Maar da's niet best voor optimale warmteoverdracht en de levensduur is beperkt. Dus sindsdien zitten we met allerhande kleurtjes koelvloeistoffen die niet erg compatibel zijn met elkaar.
Kookpuntverhoging, mjah. Er is een groep die zegt dat dat door drukverhoging best kan en dat dat voldoende is.
En er is een groep die zegt dat je dampvorming op de hete metaaldelen zoveel mogelijk moet voorkomen, want het creeert een isolerende damplaag op het metaaloppervlak en erger: de bubbelstjes imploderen wat een schokgolf oplevert en zo het metaal aantast. Beetje cavitatie-bij-scheepsschroeven idee.
Ik ben er nog niet helemaal uit bij welke groep ik hoor. Ik denk bij de drukverhogen-is-genoeg groep, want ik heb nog geen blok kapot zien gaan vanwege cavitatie-achtige verschijnselen. |
|