lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Woestijn hitte, extra fan?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Apr. 2012, 22:18    Onderwerp: Woestijn hitte, extra fan? Reageer met quote

Zoals deze? nis dit nodig of aan te raden?

http://www.advmachines.com/ProductDetails.asp?ProductCode=RALLYFAN-1001

Ad

Aleph

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Apr. 2012, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bean heeft daar al over gepost, zoek maar eens, ik vind het even niet. Enkel bij intense professionele woenstijnrally's nuttig meen ik me te herinneren.
DaBit

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Geen ervaringsdeskundige met de LC8, maar met de LC4 was ik toch verrekte blij dat ik 'm had. Ik kan niet zo goed rijden als Dr. Bean, dus ik heb op een gegeven moment echt wel serieus staan ploeteren in wat van die feshfesh-meuk. Toen kwam-ie goed van pas. En ergens op een heel steil rotsenveld waar het ploeteren was ook.

OK, da's hooguit 15km van de 3000 ofzo dat-ie echt van pas kwam, maar dat vond ik genoeg om een eventuele volgende keer weer een 2e fan te monteren.

Buiten dat: die dingen kunnen ook stuk. Komt niet vaak voor, maar kan wel. Heb je gelijk een reserve.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

niet nodig.
je kan de hele dag bij 50+ graden bijna stapvoets rijden zonder dat de motor oververhit.

Zware zandduinen ga jij toch niet door, en zelfs dan kan het lang aan voor je het echt nodig heb.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

Niet mee eens. Ik heb die tweede fan. Zelfde setje van adventure machines zelfs incl. Bracket. Zonder extra fan bij 40 graden offroad raakt ie weliswaar niet overhit, maar wel behoorlijk heet. Ik vind persoonlijk te heet. Met die fan blijft ie mooi op neutraal gebied qua temperatuur. Moet zeggen dat ik ook een andere temperatuursensor in de radiator heb gezet waardoor hij nog eerder aanslaat.

Daarnaast is het ook psychisch. Ik word zenuwachtig als die staafjes helemaal bovenaanstaan;-)

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

als je met wind mee een half uurtje door de zandduinen ragt, en dan stil gaat staan, zie je net even het rode lampje aangaan (en dan zit je nog een klein stukje van oververhiiting vandaan).

Ik heb een extra-fan (EXC, met eigen gemaakt aanzuig-deel over de radiator). Deze zet ik met de hand aan als je veel warmte verwacht: dan slaat de grote fan niet steeds af en aan...

Maar nodig is het zeker niet!

De enige keer dat ik de lc8 echt aan de kook had, was bij de OTR lichtenvoorde... toen de radiator volledig dichtgeslagen was met modder, en de motor wel door diezelfde modder moest werken.

ATAK

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heren, hartelijk dank voor de info.

Ik bespaar me de aanschaf en ga zo rijden, uiteindelijk zijn ze voor Parijs-Dakkar gemaakt en zou het moeten kunnen.

Nogmaals dank, Ad

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

ach, en anders moet je gewoon even rustig aan doen, of een pauze nemen. je bent op reis immer.

ps.: Wat veel mensen vergeten is dat de motor VEEL koelt door de lucht die die er zelf doorheen trekt... dus probeer niet extra laag in toeren te rijden om de motor koel te houden, maar ga juist in het 'normale' bereik rijden. 3500 is een mooi rustig toerental, waarbij de motor kracht heeft, en toch koel blijft bijv.

anders gezegd: Ook als je TE laag in de toeren rijdt wordt de motor warm.

koen warnar

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Apr. 2012, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe hoger het toerental, hoe harder de pomp loopt ... toch??
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Apr. 2012, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Nou je hebt al besloten, zo te lezen.. maar eindelijk een onderwerp waar ik iets van ervaring in heb, dus ik ga gewoon alsnog reageren.

Volgens mij is ie niet nodig. Wellicht wordt de motor onder bepaalde omstandigheden te warm, maar dan slaat Dr Bean de spijker op de kop: dan neem je effe een korte pauze. 19 van de 20 keer ben jij ook te warm, als de motor te warm is... en wat is er dan mis met even een paar minuten rusten/wachten??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zat trouwens nog te bedenken... rijden met alleen maar 100% koelvloeistof (niet gemengd met water) maakt dat nog verschil. De meeste Afrikanen die ik sprak deden dat zo; ik tegenwoordig ook, maar geen idee of dat nou verschil maakt.............
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

?
Antivries daar hoor je water bij te mengen,

Koelvloeistof is heel ander spul, daar mag jke nooit water bij mengen: Als je daar 10% water bij doet, dan bevriest het gewoon!

Puur Water koelt theoretisch nog het best, maar is niet zo goed voor het aluminium enzo.
Dus gewoon (puur) koelvloeistof van de Hema... doet het idd prima!

Sjarelke

BerichtGeplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, terminologie... Nu snap ik waarom ik AntiFreeze zo'n rare term vond voor koelvloeistof!? stars Weer wat geleerd.

Weet toch wel bijna 100% zeker dat KTM Kenia en Namibie mij aanraadden de radiator volledig te vullen met Motorex AntiFreeze, anti-vries dus als ik het Engels correct vertaal... maar dat slaat dan dus eigenlijk nergens op?!?
Wellicht heb ik het verkeerd begrepen en bedoelden ze coolant... als motorex dat heeft.

Hoe dan ook, ik heb wel weer veel meer gezegd dan ik had moeten doen; ik ga mijn mond houden..
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Koelvloeistof bestaat uit ruwweg de helft ethyleenglycol (of propyleenglycol in bijv. Engine Ice), de helft water, en wat toevoegingen om corrosie tegen te gaan.

Hier in NL vinden ze ons te dom om bij een liter 'antifreeze' nog een liter water te mikken, dus we vinden het hier meestal voorgemengd met gedemineraliseerd water kant en klaar voor gebruik.

Maar da's dus niet altijd en overal zo...

Een beetje water bij de koelvloeistof kan nog niet zo heel veel kwaad overigens. Tabelletje van Wikipedia:

Code:

% ethyleenglycol vriespunt (Celcius)
0         0
10        -4
20        -7
30       -15
40        -23
50        -34
60        -48
70        -51
80        -45
90        -29
100       -12

Dus 50/50 komt overeen met ca. -34 graden C. Klinkt dat getal toevallig bekend? zo niet, kijk maar eens op een kan koelvloeistof Smile
Gooi d'r 10% water bij, en je gaat naar -23C.
Uiteraard verdun je ook je additievenpakket, maar als ik 2,1 liter koelvloeistof nodig heb en een kannetje van 2 liter, dan heb ik er geen problemen mee om die missende 100ml aan te vullen met demiwater.

Zou je nu 'pure antivries gebruiken' dan is je bevriespunt maar -12C. Heeft daarvoor dus weinig zin. Maar wel hiervoor:

Code:

% ethyleenglycol kookpunt (Celcius)
0          100
10           102
20           102
30           104
40           104
50           107
60           110
70           116
80           124
90           140
100        197

Met bijna pure glycol in je koelsysteem gaat het kookpunt omhoog naar 197 graden. Het moge duidelijk zijn dat je motor dan niet gauw gaat spugen.

Nadeeltje daarvan is alleen dat glycol niet zo goed warmte transporteert als water (ca. half zo goed)
In feite is er zelfs nauwelijks een betere warmtetransportvloeistof te vinden als water, dus hoe hoger het percentage water waar je mee weg kunt komen, hoe beter zelfs. Er gaat weinig boven Redline Racing WaterWetter + demiwater als het om efficiente koelvloeistof gaat. alleen dat bevriest dus bij 0 graden en kookt bij 100.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 28 Apr. 2012, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

mmm Ik weet niet anders dan dat de 'ouderwedse' antivries, iets anders is dan de koelvloeistof van nu.

Maar ik kan ook niet vinden wat het wel is.. dus misschien zit ik er wel naast...

Kookpunt verhoging heb je overigens niet nodig, want water kookt welligwaar bij 100 graden, maar niet onder 1.4 bar, zoals in je koelsysteem: Dan is het +/- 140 graden, meer dan genoeg.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: