Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Wo, 29 Feb. 2012, 7:17 Onderwerp: Ervaringen Afrika - einde |
|
|
Hey,
Nou, een maandje of wat geleden was het dan eindelijk zover. Na een maand of tien rijden dan toch in Zuid-Afrika aangekomen. Tijd voor een laatste update. Mooi moment om weer wat nieuwe info achter te laten.. zie ook vorige post [url]http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4054[/url] en [url]http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=4308[/url]. AL ben ikzelf ook wel benieuwd wat ik deze keer ga melden..
Motor: KTM 990 Adv uit 2006
Kms afgelegde totaal: 41.696km
Kms nog te gaan: 0km
[u]Algemene motordingetjes: [/u]
Ik blijf erbij, het is een topmotor. Misschien niet geschikt voor de kleine paadjes maar daarom is het ook een 990 en geen 250. Op een beetje doorgaande wegen heerlijk om mee te rijden.
[u]Specifieke motordingetjes tot nu toe: [/u]
Zie ook eerdere posts
- Veel gedoe gehad met verstopte benzinefilters.
- Accu: deed op gegeven moment beetje raar. Ging over na grondig schoonmaken contacten, stekkers etc. Geen idee wat het was dus.
- Stationair gedoe: eigenlijk zelfde verhaal, ging opeens raar doen. Na grondig negeren van het probleem ging het vanzelf over.
[u]Benzineverbruik[/u]
Gemiddeld 1:15-17 verhard, 1:10-12 onverhard
[u]Banden [/u]
- Voor asfalt gebruikte ik zoveel mogelijk de Pirelli Scorpions. Hebben het ongeveer 15.000km uitgehouden!
- Voor offroad (zand, gravel, "earth") heb ik de MT21 voor en Mefo Superexplorer achter. Die hebben in totaal zo'n 15.000km gedaan. Op gravel deed de MT21 het ook verrassend goed, maar sleet wel snel. Dat je hem in 2 richtingen kunt gebruiken vond ik wel een erg groot voordeel.
- Heb even een Chinese voorband van Vee-rubber (geen idee welk type) geprobeerd; was goed op asfalt en harde ondergrond, zodra het een beetje zachter/losser werd, ronduit eng. NOOIT MEER!
- Derde setje banden waren de Scouts: ik vond ze op elk terrein wel goed genoeg. Zelfs in zand best te houden. Geen modder mee(r) geprobeerd. De achterband ging er wel snel aan, iets van 5-6000km. Maar daar moet bij gezegd worden dat dit voornamelijk snelle offroad was in Namibia, met temperaturen van 35-45 graden; wellicht dat dat invloed heeft gehad.
- Huidige achterband is een Michelin Desert. Een vriendelijke Zuid-Afrikaan had hem liggen en wilde hem wel doneren. Ga ik geen nee zeggen natuurlijk. Kan er weinig bijzonders over zeggen; hij doet het. Niet veel kilometers mee gedaan.
- Beschikbaarheid: ik ben nergens banden tegengekomen, behalve die van Chinese makelij. Chris van Jungle Junction (Nairobi) heeft soms iets liggen; 1 of 2 nieuw, andere achtergelaten door anderen. Ian Duncan van KTM Nairobi schijnt dealer van Metzeler te zijn, dus die heeft wellicht ook iets, maar op tijd contact opnemen denk ik. Duur begreep in van Rene/Wouter
[u]Routes [/u]
Er wordt flink geasfalteerd in de wereld, dus denk je dat je in Afrika alleen offroad rijd, dan heb je het mis. Mijn ervaring is dat je er langzaamaan echt naar op zoek moet.
Persoonlijke hoogtepuntjes / aanraders (vanaf Tanzania):
- Schandalig weinig offroad gereden na Tanzania.
- Zambia lijkt me in het juiste seizoen wel een soort van walhalla voor avonturiers. In de regentijd kom je er gegarandeerd vast te zitten. Misschien heb je een kleine kans als je er echte crossbanden onder legt en een schop meeneemt.
- Namibie: overal wel tof. Vooral meest noordwestelijke hoek ERRUG gaaf. Richting Puros was geniaal. Epupa falls is een eitje tegenwoordig. Skeleton Coast bizar mooi (beetje opletten met benzine). Sossusvlei is gesloten voor motoren tegenwoordig (heeft Demito daar iets mee te maken toevallig?? ). Oh, en in Swakopmund kun je een -gratis- permit scoren om in de duinen daar te crossen; geldig voor iets van 3 maanden...
- Zuid-Afrika: je kunt tot zo'n 200km van Kaapstad op onverhard rijden. Verschillende mogelijkheden hiervoor.
[u]KTM in de wereld: [/u]
KTM Namibie: goede gast daar. Snel met bestellen, snel met inroosteren, geeft korting en bijkomende service. Als ik ooit eens terug moet reizen vanuit zuidelijk Afrika na een langere trip, zou ik absoluut hier een grote beurt doen en niet in Kaapstad.
KTM Kaapstad: is precies niet wat KTM Namibie wel is. Ongelooflijk ongeinteresseerd, niet service-gericht, niet meedenkend, schandalig langzaam en onnauwkeurig met bestellen. Ze zijn de enige KTM dealer in de regio en dat is te merken.
Wellicht heeft iemand hier iets aan. In dat geval: veel plezier!!
Oh, en ook zeker het vermelden waard:
[u]Lc8-forum[/u]: supervet om hiervan gebruik te kunnen maken, lekker snelle antwoorden en ook nog eens spot-on. Top jongens, BEDANKT!
Volgende bericht komt ergens vanuit Azie, vermoed ik.... (was te koud om naar huis te komen!!). Voor de verhalen, nogmaals, zie longsolodown.wordpress.com
Groeten,
Jeroen |
|
Naar boven |
|
|
koen warnar
Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 990 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Wo, 29 Feb. 2012, 10:45 Onderwerp: |
|
|
Heel goed! _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
|
demito
Geregistreerd op: 25-8-2009 Berichten: 881 Woonplaats: Overijse
|
Geplaatst: Do, 1 Mrt. 2012, 1:16 Onderwerp: Re: Ervaringen Afrika - einde |
|
|
Sjarelke schreef: | Sossusvlei is gesloten voor motoren tegenwoordig (heeft Demito daar iets mee te maken toevallig?? ). |
I'm from Barcelona
Lijkt me een reuze trip die je hebt gemaakt! Cool! _________________ Husqvarna 701 enduro
|
|
Naar boven |
|
|
bazz
Geregistreerd op: 13-6-2010 Berichten: 109
|
Geplaatst: Vr, 9 Mrt. 2012, 14:58 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Volgende bericht komt ergens vanuit Azie, vermoed ik.... (was te koud om naar huis te komen!!) |
Misschien dat ik je daar dan toch nog ergens tegenkom... |
|
Naar boven |
|
|
Guus
Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 9:58 Onderwerp: |
|
|
Heb een TKC80 in 140/80 in Lusaka (hoofdstad Zambia) gescoord. Niet goedkoop, maar de Italiaanse eigenaar van TyreServices heeft al het mogelijke in werk gesteld om de kostprijs te achterhalen.
Verder is mijn ervaring met KTM Cape Town ook niet positief. Bij het uitkratten kwam ik er achter dat ik de spacer van mijn achterwiel vergeten was. Gelukkig 1,5 km van KTM CT af... maar niet heus. Ze hadden de spacer niet, konden het bestellen (duurde minimaal 1,5 week). Van alle modellen in de showroom konden ze echt niet een spacer "lenen", want waren al verkocht (waarom hebben ze dan nog geen nummerplaten?) of het waren demomodellen die dagelijks gebruikt werden. Jaja. Uiteindelijk na lang zeuren en vermelden dat ze niet zo'n goede naam hebben in het helpen van overlanders mocht ik in de werkplaats op zoek naar een stuk metaal wat ik kon gebruiken. Stuitte op een oude wiellager en heb de binnenkant daaruit geslagen. Maar meedenken of helpen, ho maar. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
|
KadvenTureMan
Geregistreerd op: 12-9-2011 Berichten: 118 Woonplaats: NvhL
|
Geplaatst: Vr, 20 Apr. 2012, 13:23 Onderwerp: |
|
|
- dank Jeroen voor het delen van je ervaringen; na kennismaking met Marokko via AB, wil ik nog wel een keertje naar dit continent en wat verder gaan... Jammer dat ze er (ook) veel asfalteren; goede reden om niet te lang te wachten _________________ XRV750 '02 - '12
990ADV '11 - ...
Oranje boven, zwart onder! |
|
Naar boven |
|
|
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Ma, 23 Apr. 2012, 11:43 Onderwerp: |
|
|
Nou graag gedaan hoor. Het was mij een waar genoegen!
Het IS mij overigens nog steeds een waar genoegen, binnenkort een update EN tegelijk afsluiter mbt Zuid-Oost Azie.... |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|