Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 19:22 Onderwerp: Zelf groot onderhoud aan het doen |
|
|
Onderhoud in volle ontwikkeling:
Reeds uitgevoerde werkzaamheden (30000 km):
- klepspeling controleren (uitlaat van achterste cylinder staat ietsje strak: de voeler van 0,25 mm gaat er net tussen, maar met vrij veel frictie).
Vraag: maar zo laten of best toch eens kijken voor een andere shim?
- Koppeling uitgehaald en nagemeten. Met het platenpakket was niks mis, behalve het klassieke geval van de binnenste plaat die uitgesleten was door de belleville veer. Gewoon gewisseld met een andere plaat. Ik kwam in het koppelingsdeksel echter wel het volgende tegen:
De oliefilter zag er nog goed uit (geen golven):
Vraag: krijg je al mayonaise voordat de filter protesteert? Maw: is het alweer tijd om de waterpomp te reviseren? Kan dit nog een restant zijn van de vorige keer dat de waterpomp het begaf (toen is de vervanging bij de dealer gebeurd, koppelingsdeksel is toen wellicht niet open geweest).
- De achterbrug werd gedemonteerd om alle lagers goed te smeren
Vraag: is er een manier om de achterveer gemakkelijk terug uit te lijnen met de achterbrug bij herinstallatie of is het gewoon proberen tot het lukt?
- Oil jet uitgekuist, was nodig blijkbaar...
Nog uit te voeren werkzaamheden:
- Bougies vervangen: OPGELET: mensen met een post-2009 model: er dienen andere bougies gebruikt te worden dan bij de adventures van voor 2009. Ook de bougiesleutels die passen op de oudere modellen kunnen niet gebruikt worden op post-2009 modellen! (Vraag me niet hoe ik dat weet... )
- Balhoofdlagers smeren
- HID-kit installeren
- 19-17 wielsetje installeren
Vraag: ben ik nog iets vergeten? Nu de motor toch open ligt en ik moet wachten op een geschikte bougiesleutel en de juiste bougies kan ik wel nog een paar dingen doen. Tips zijn welkom!!
Met dank aan Disco Stu voor het gezelschap en de foto's! _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 22:43 Onderwerp: Re: Zelf groot onderhoud aan het doen |
|
|
Master of Disaster schreef: | Vraag: maar zo laten of best toch eens kijken voor een andere shim? |
Ik zou d'r een ander shimmetje in stoppen. De Harley-dealer verkoopt ze in 0,025mm stapjes, wat je in staat stelt om mooi in het midden van het stelbereik uit te komen.
Quote: | Vraag: krijg je al mayonaise voordat de filter protesteert? Maw: is het alweer tijd om de waterpomp te reviseren? Kan dit nog een restant zijn van de vorige keer dat de waterpomp het begaf (toen is de vervanging bij de dealer gebeurd, koppelingsdeksel is toen wellicht niet open geweest). |
Mayonaise kun je ook al krijgen van een aantal korte stukjes rijden. Koppelingsdeksel is relatief koel, en daar slaat dus relatief veel vocht op neer.
Toch zou ik het zekere voor het onzekere nemen....
Quote: | Vraag: is er een manier om de achterveer gemakkelijk terug uit te lijnen met de achterbrug bij herinstallatie of is het gewoon proberen tot het lukt? |
Ik had er weinig problemen mee om de veer terug te plaatsen. Terug in de achterbrug had wat overtuiging nodig, maar dat was het wel geloof ik.
Quote: | Vraag: ben ik nog iets vergeten? Nu de motor toch open ligt en ik moet wachten op een geschikte bougiesleutel en de juiste bougies kan ik wel nog een paar dingen doen. Tips zijn welkom!! |
Oliedrukveertje misschien?
Bougiesleutel is trouwens heel makkelijk te maken van een elcheapo pijpsleuteltje en een slijptolletje. Bougies kun je bij zo'n beetje elke motorzaak wel gewoon kopen; NGK DCPR8E bougietjes zijn niks speciaals. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Quote: | NGK DCPR8E bougietjes zijn niks speciaals |
Dat is 't 'm net: die had ik liggen, maar blijkbaar gaan er in de modellen vanaf 2009 exotische bougies: NGK LKAR8BI9 _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 9 Apr. 2012, 13:35 Onderwerp: |
|
|
aha, dan heb ik niks gezegd. Partnummer ziet er inderdaad maar exotisch uit. Wat is er zo bijzonder aan die dingen dan? |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 9 Apr. 2012, 14:40 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | aha, dan heb ik niks gezegd. Partnummer ziet er inderdaad maar exotisch uit. Wat is er zo bijzonder aan die dingen dan? |
Al sla je me dood... Om te beginnen heb je er een bougiesleutel maatje 14 voor nodig. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 9 Apr. 2012, 14:50 Onderwerp: |
|
|
iridiums dacht ik...en technisch gezien denk ik niet dat je iets kwaad kan doen met het "oude" type bougie en die dan gewoon bij elk groot onderhoud vervangen.
Shim zou ik ook één maatje dunner steken.
Mayonaise...geen prut in het koelstofreservoir of onder de radiatordop ? Niveau in het reservoir blijft hetzelfde ?
Als daar allemaal niks abnormaals aan de gang is zou ik dat deksel eens goed uitkuisen, binnen een paar duizend km er nog eens afhalen en checken. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Ma, 9 Apr. 2012, 14:58 Onderwerp: |
|
|
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=551805
Lees deze post eens door, vanaf #16 zou het interessant kunnen worden voor je. Geen garanties uiteraard!  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Ma, 16 Apr. 2012, 21:33 Onderwerp: |
|
|
Ok, het zijn dus irridium bougies.
Ze zijn besteld, maar nog niet toegekomen. Ik zit echter op hete kolen om de motor terug in elkaar te steken, aangezien de carburateur van mijn suzuki beslist heeft om net nu te gaan lekken en ik dus zonder motor zit.
Vraag: is het te doen om de bougies pas bij het volgend onderhoud, dus over 7500 km te vervangen? ze zitten er al in van bij het vorig groot onderhoud, dus zo'n 15000 km. Gaan die dingen mee gedurende 22500 km of is dat toch wat overdreven? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 16 Apr. 2012, 21:35 Onderwerp: |
|
|
geen garantie,
maar dat gaat best goed met die bougies hoor. 50'000 gaat ook, alleen loopt ie dan meestal niet mooi meer. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Ma, 16 Apr. 2012, 21:52 Onderwerp: |
|
|
Nog onvoldoende ervaring met de LC8, maar bij zo'n beetje alle brommers die ik gehad heb wisselde ik de bougies meer 'omdat het zo hoorde' of omdat ze vol troep zaten dan dat het voor de normale levensduur nodig was. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Vr, 20 Apr. 2012, 20:04 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | iridiums dacht ik...en technisch gezien denk ik niet dat je iets kwaad kan doen met het "oude" type bougie en die dan gewoon bij elk groot onderhoud vervangen. |
Ik heb net de juiste bougies binnen en kan nu wel met zekerheid zeggen dat ze totaal verschillend zijn van het oude type. Om te beginnen is de schroefdraad al een stuk langer. Niet zomaar onderling inwisselbaar dus lijkt me.
Heb trouwens ook maar een volledige shimset gekocht en heb alle klepjes mooi juist gezet (2 aan de uitlaatkant van de achterste cylinder). Morgen gaat de motor weer helemaal in elkaar. Alleen jammer dat de achterrem naar de knoppen is, kan ik nog niet rijden  _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 21 Apr. 2012, 8:42 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: |
Heb trouwens ook maar een volledige shimset gekocht |
Wat kost dat? |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 21 Apr. 2012, 9:30 Onderwerp: |
|
|
Misschien toch goed dat je de kleppen hebt gedaan, dan ben je zeker.
Wat is er dan misgelopen met de achterrem? |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Za, 21 Apr. 2012, 9:59 Onderwerp: |
|
|
DaBit schreef: | Master of Disaster schreef: |
Heb trouwens ook maar een volledige shimset gekocht |
Wat kost dat? |
Als je wat zoekt een dikke 60 euro, inclusief verzending:
http://www.amazon.com/Hot-Cams-Valve-Shim-Kit/dp/B00384D584/ref=sr_1_10?ie=UTF8&qid=1334994972&sr=8-10
Quote: |
Misschien toch goed dat je de kleppen hebt gedaan, dan ben je zeker.
Wat is er dan misgelopen met de achterrem? |
Wat er is misgelopen weet ik niet, feit is dat er geen remdruk kan worden opgebouwd en de piston aan het rempedaal remvloeistof lekt. Ik weet echt niet wat we zouden kunnen gedaan hebben om dat te veroorzaken . _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Za, 21 Apr. 2012, 18:45 Onderwerp: |
|
|
Hm bij de monage van het rempedaal ben ik nochtans vrij voorzichtig geweest en ben ik ook niet aan de piston bezig geweest (op dat moment geen achterwiel als ik me goed herinner, dus mocht niet ingeduwd worden). Als in normale omstandigheden de achterrem wordt bediend, wordt die piston veel zwaarder gebruikt.
Misschien een onrechtstreeks gevolg van het verwijderen van de remklauw van de geleider toen we de achterbrug wouden demonteren? Dat was iets hardhandiger.
Toevallig nog foto's gemaakt bij de kleppen afstellen of het dichtmaken? |
|
Naar boven |
|
 |
|