Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 22:18 Onderwerp: lekke/zwetende benzine tank KTM 950 |
|
|
Mijn benzine tank is lek Niet echt heel lek, maar er "zweet" benzine uit. Ik heb er een foto van proberen te maken, maar in het donker is het wel lastig ..
Het is wat lastig te zien, maar het zit dus onder die rode cirkel. Wanneer ik met een doek de benzine weg veeg zie je in een paar seconde de benzine als een vlek er doorheen komen. Ik kan geen lek zien (het is ook weinig wat eruit komt), ik denk dat het onder de lak zit, niet op dat kale stukje wat je op de foto ziet), maar het lekt wel genoeg om de motor nu 1:10 te laten lopen (dat was in eerste instantie ook de trigger, samen met een benzine-lucht in de schuur natuurlijk).
Iemand een idee hoe dit aan te pakken (anders dan een nieuwe tank, want die zijn nogal duur ..)? De tank is van PA6 gemaakt (Polyamide toch, nylon dus).
groeten,
Jos _________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 22:37 Onderwerp: |
|
|
PA6 is te lassen, ook met handapparatuur. Het is alleen niet erg simpel; het moet toch bij voorkeur met beschermgas (stikstof, waterstof) gebeuren, en het PA6 moet eigenlijk volledig gedroogd zijn, dus alle vocht en benzine eruit. Kost je de nodige uren drogen op 85 graden.
Eigenlijk is dat iets dat enkel een fatsoenlijke kunststoflasser kan doen. Komt-ie met z'n heteluchtapparaat aan, dan laat maar. Die las word lekker bros.
Tweede optie die de moeite waard is om te proberen: epoxy hecht op PA6, alleen niet voor de eeuwigheid. Maar een benzinebestendige epoxy en wat glasmat zou best een aantal jaren goed kunnen gaan. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 23:14 Onderwerp: |
|
|
Ja, epoxy repareren.
Maar: Daarvoor zul je toch echt eerst heel precies het lek moeten vinden.
door:
- een aantal maken schoonmaken met remmenreiniger, en kijken waar het weer gaat vloeien
- evt kleurstof in de benzine erbij doen
- beetje druk (0.5 bar) op de tank zetten kan helpen.
dan de lek-plek goed uitschuren (verf weg etc...), beetje droogstoken en plakken met epoxy.
Als de epoxy eenmaal uitgehard is, is ie goed benzinebestendig.
(en dan kun je natuurlijk daarna ryustig zoeken naar een 2ehandsje) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 23:19 Onderwerp: |
|
|
dank allebei voor de tip, ga morgen eens langs bij een epoxy-boer. En eerst de benzine tank leegrijden natuurlijk.
Het vervelende is dat dit al een tweede-handse is .. Goede nieuws is dat het wel net onder de zijkap zit (onder het waterreservoir) dus het hoeft niet supermooi te worden.
groeten,
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 7 Apr. 2012, 11:00 Onderwerp: |
|
|
vraag is natuurlijk hoe het komt:
De tank is best dik, zeker in de 'uiteinden' , het is namelijk gemaakt met een rotatie-gietvorm (Nylon wordt daarbij in een mal die ronddraait verdeeld: in de hoeken hoop zich dan altijd wat meer op dan op de vlakken).
Je hebt op die plek een slijtpunt van de voor-zijkap (denk ik.. lastig te zien hoe de foto precies genomen is).
- Is het die slijtplek ?
- is het gewoon een heel klein belletje in het kunstof (fabrikagefoutje dus eigenlijk)?
- of is het een scheurtje door belasting (oogje/schroefpunt ??)
Daarom: Eerst kijken waar het echt vandaan komt!
Nylon 'zweet' niet door van zichzelf, dus er moet echt wel een lekpunt zijn! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Za, 7 Apr. 2012, 23:22 Onderwerp: |
|
|
helemaal gelijk hoor, ik moet eerst de root cause achterhalen. Bij de vorige tank was ik gewoon op een boomstammetje gevallen .. dit is me vooralsnog een raadsel. Ik ben niet gevallen of zo, dus moet het haast wel slijtage zijn (of fabricage fout). Op de foto zie je wel slijtsporen, die zijn idd van de "tussenkap" (kap tussen tank en koplamp). Maar dan moet er toch behoorlijk gesleten zijn, die tank zal toch wel zeker 2 mm dik zijn vermoed ik.
Eerst maar eens beter kijken bij daglicht, daar ben ik nog niet aan toegekomen
.
groeten,
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 7 Apr. 2012, 23:26 Onderwerp: |
|
|
Ja, eerder 4mm minimaal.
Misschien helpt een goede lamp er in zetten en dan in het donker kijken ook wel... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het lek gevonden, ziet er uit als een speldeprik (kleiner dan een mm). Kon het pas vinden door er een beetje overdruk op te zetten. Geen idee hoe die er in gekomen is, is geen slijtage. Kan wel gaan reclameren bij KTM, maar redelijk kansloos ben ik bang (het is al een tweedehands tank ..).
Ben voor epoxy hier langs geweest:
http://www.polyester-paint.nl/ in Eindhoven (wat voor jou Gerben, of heb je al je eigen "epoxy-boer"?). Daar raden ze aan het te laten lassen, zij kunnen dat professioneel doen (jaja, hoor ik jullie nu al denken, maar het voelde wel goed. Speciale tools met PA6 toevoerdraad). Dus over een paar dagen klaar en dan laat ik het resultaat wel zien.
groeten,
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Wo, 11 Apr. 2012, 22:47 Onderwerp: |
|
|
Oh, maar je kunt polyamide ook heel goed lassen hoor. Je moet alleen weten wat je doet opdat het geen brosse las oplevert. Het is nu eenmaal geen PE ofzo. |
|
Naar boven |
|
 |
Jos van Vliet
|
Geplaatst: Do, 26 Apr. 2012, 18:35 Onderwerp: |
|
|
Zo, de tank is gerepareerd:
is dus gelast, ziet er netjes uit. Gelukkig valt het weg onder de zijkap, dus ik ga niet opnieuw lakken. Misschien niet zo goedkoop als zelf met epoxy aan de slag gaan, maar hier heb ik meer vertrouwen in.
groeten,
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
|
Naar boven |
|
 |
|