lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppelingsmodificatie of niet?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Harry

BerichtGeplaatst: Do, 5 Apr. 2012, 17:36    Onderwerp: Koppelingsmodificatie of niet? Reageer met quote

Vraag me af of iemand hier al eens de modificatie van de koppeling heeft uitgevoerd. e.e.a. te vinden op ktm950.info:

http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Engine/clutch/Feliciani%20Mods/feliciani_clutch_mods.html

Te beginnen bij de oil jet: Latere Adventures zouden een groter exemplaar hebben: 0,40-0,50 mm? Wel, de mijne is een 2003 model met de originele 0,30 sproeier. Maar diezelfde sproeier zit volgens de tekeningen ook in alle latere versies t/m 2012 en ook in de RC8-blokken.
Van een grotere oliesproeier wordt nergens melding gemaakt.
Wat is nu waar... En voor zwaar offroad gebruik zou je hem moeten wisselen voor een 1 mm-versie: Uitboren of niet? (Wel ga ik deze sproeier buitenom wat aanpassen zodat je hem er met een pincet makkelijk uit kan pakken, dit is natuurlijk gewoon een K-constructie zo.)

Het uitboren van de oliekanaaltjes in de koppelingskorf van 3,5 naar 4 mm kan ik me nog wel in vinden, al twijfel ik of het echt effect zou hebben, laat staan dat het boren van extra kanalen nut zou hebben.

Ik heb de zaak nu uit elkaar liggen voor een nieuwe waterpompas, nieuwe type drukstift en veertje van de dumpklep, maar zou willen weten of iemand hier positieve ervaringen heeft met deze modificatie.

Ben benieuwd...

Harry

BerichtGeplaatst: Do, 5 Apr. 2012, 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een 0,5 mm sproeier gevonden: CJ Designs verkoopt ze.
http://cjdesignsllc.com/CjdLC8oilJet.html

Tja, misschien toch maar eens uitboren naar 0,5 mm dan. Tamelijk achterlijke prijs voor zo'n sproeiertje. Het is meer een restrictie tenslotte, niet echt een sproeier.
(of misschien zou er bij Ruud Fredriks nog ergens een oude benzinesproeier van die maat liggen...)

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 5 Apr. 2012, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Waar jij het over hebt is een officiele KTM mod die er geweest is voor de 2003 modellen, en die je kunt vinden in de downloadarea als je dat wil.

er staat in:
Quote:

Dpt.: Customer Service No.: 0309/38/01-E
FH 18.09.2003
Subject: Oil return valve and further recommendations
Model: 950 Adventure / 950 Adventure S modelyear 2003
Countries:All

Dear KTM Distributor!

......

B)
To improve the clutch function and to prevent unnecessary wear on the clutch push rod a reduction jet 600.38.029.000 is to be installed as part of the next regular scheduled service in place of the threaded plug 600.038.027.000. See Figure 2

For Retrofit B:
Repair kit 600.38.029.000 1 unit / vehicle

For Retrofit B:
Code T39001 30 970 10 minutes

.

Harry

BerichtGeplaatst: Do, 5 Apr. 2012, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Nou nee, niet helemaal. De eerste 2003 modellen hadden een plug (600.038.027.000) erin zitten in plaats van een oliesproeier (600.38.029.000). Die kon je als modificatie krijgen.

Waar het mij om gaat is of het werkelijk zinvol zou zijn om van 0,30 naar 0,50 mm te gaan. Jah... Hij verstopt natuurlijk wel iets minder snel maar daar heb ik tot nog toe geen problemen mee gehad.

Wietse

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

Das nou toevallig, stel net een vraag over die oliesproeier in een andere post.
Ik heb namelijk nog die plug in mijn 2003 zitten.
Via de dealer begrepen dat er een nieuwe is, ter vervanging van de 600.38.029.000, namelijk 600.38.029.200`´REDUCING JET '30' M6X0.75´
Kosten 12 euro nog wat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
disco stu

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Over dat onderwerp is er al wat geschreven op advrider.

De plug moet inderdaad vervangen worden door de "sproeier".
De sproeier zou in principe ok moeten zijn maar kan nogal snel verstoppen. Zeker nakijken elk onderhoud.

Sommigen boren hem groter, maar dan zijn er weer een aantal die klagen dat je de bak moeilijker of zelfs niet meer in neutraal krijgt...
Naar boven
Harry

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Apr. 2012, 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

We zullen het zien, ik heb de sproeier vandaag opgeboord naar 0,50 mm.
En verder heb ik de kop van de sproeier meteen zodanig aangepast dat ik hem er met een pincet nu zo uit kan pakken.

Die plug die er bij die eerste modellen in zat moet inderdaad vervangen worden door een soort sproeiertje. De standaard maat voor alle LC8 en RC8 blokken is 0,30 mm. Hiermee moet de drukstift van de koppeling beter gesmeerd zijn en dus langer mee gaan.

Als je die plug er nog in hebt zitten, zou het ook zomaar kunnen dat je nog de oude koppelingsdrukstift hebt. Misschien ook de moeite waard om daar eens naar te kijken. (ik heb nu een stalen drukstift over, bij mij bleek hij al te zijn vervangen)

Wietse

BerichtGeplaatst: Za, 7 Apr. 2012, 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

De koppelingsdrukstift heb ik een tijd geleden al eens vervangen. Ik kreeg toen de sproeier er niet uit, ik had meer moeite moeten doen achteraf.... Nu was ik bezig met groot onderhoud, dus het alles even grondig aangepakt. Met een dikke platte schroevendraaier pakte ik hem er zo uit. In een ander post melde iemand de sproeier er met een lucifersstokje uit te halen.

Heb nu 50K op de teller staan met die plug, en de laatste 15K met de nieuwe koppelingsdrukstift die volledig uit één stuk van staal is (wat al een verbetering was). De sproeier komt volgende week binnen.

Maar als je het gat van de sproeier vergroot, bouw je toch op andere onderdelen minder druk op? bijvoorbeeld de kettingspanners.
Naar boven
Harry

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 4:30    Onderwerp: Reageer met quote

Wietse schreef:
De koppelingsdrukstift heb ik een tijd geleden al eens vervangen. Ik kreeg toen de sproeier er niet uit, ik had meer moeite moeten doen achteraf.... Nu was ik bezig met groot onderhoud, dus het alles even grondig aangepakt. Met een dikke platte schroevendraaier pakte ik hem er zo uit. In een ander post melde iemand de sproeier er met een lucifersstokje uit te halen.

Heb nu 50K op de teller staan met die plug, en de laatste 15K met de nieuwe koppelingsdrukstift die volledig uit één stuk van staal is (wat al een verbetering was). De sproeier komt volgende week binnen.

Maar als je het gat van de sproeier vergroot, bouw je toch op andere onderdelen minder druk op? bijvoorbeeld de kettingspanners.

Klopt, je krijgt hem er ook wel uit, maar ik erger me gewoon dood als ik zulke constructies zie. Zeker als ze zo makkelijk te verbeteren zijn.

Wat betreft de verminderde olieflow ergens anders... Theoretisch wel ja, maar dat gaat lang niet altijd op. Dat is eenzelfde redenering als wanneer 1 pomp 10 liter per minuut pompt, 2 parallel staande pompen dan 20 liter per minuut zouden leveren. Ook niet waar want dat hangt af van leidingweerstand en pompkarakteristiek. Zou zomaar kunnen dat die 2 pompen parallel samen maar 14 liter per minuut leveren.
Grotere diameters resulteren in minder weerstand. En bovendien praten we hier over een verschil in diameter van 0,2 mm t.o.v. origineel. Merkt de rest van het blok niks van! Bij de Meoni-machine zou er zelfs een 1 mm sproeier in zitten volgens ktm950.info.

Ik hoop de boel vandaag dicht te sleutelen, dan nog eventjes wachten op een nieuw koelwater expansievaatje (eigen stomme schuld, ik was vergeten de slangetjes en rubbermanchetjes eruit te halen bij het reinigen... Die losten dus op in de ontvetter lipsrsealed ) Nou ja, iets van 25 euro compleet, kan er nog wel bij.

rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf 2009 is er een nieuwe oiljet gekomen.
Zie foto.
Het probleem is namelijk dat de oiljets dicht gaan zitten met vuil waardoor er minder of geen smering is.
Als je goed kijkt op de foto dan zie je dat de linker oiljet een kegeltje met een gat in het midden heeft. (Kijk naar midden van linker oiljet).
Hierdoor kan de jet minder snel verstoppen.

Betreft update 2009.

Betwijfel overigens of het groter maken van het gat in de oiljet een goede oplossing is.

oiljet.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  65.88 KB
 Weergegeven:  8358 keer

oiljet.jpg

Freebert

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

rene+adventure schreef:
Zie foto.
Het probleem is namelijk dat de oiljets dicht gaan zitten met vuil waardoor er minder of geen smering is.
Als je goed kijkt op de foto dan zie je dat de linker oiljet een kegeltje met een gat in het midden heeft. (Kijk naar midden van linker oiljet).

Betreft update 2009.

Betwijfel overigens of het groter maken van het gat in de oiljet een goede oplossing is.

Is het mogelijk deze '09 sproeier in een 950 van '03 te gebruiken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
rene+adventure schreef:
Zie foto.

Betreft update 2009.

Is het mogelijk deze '09 sproeier in een 950 van '03 te gebruiken?

Yep. Heb ik zelf ook in een 950.

Harry

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Apr. 2012, 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ze passen in alle LC- en RC8 blokken. Bij mijn 950 zat deze er ook in, en nu dus iets verder gewijzigd...
Harry

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Apr. 2012, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

De mijne heeft gistermiddag even proefgedraaid met de gaten in de koppelingskorf opgeboord naar 4 mm en de oliesproeier naar 0,50 mm. (kan pas gaan proefrijden als ik woensdag of donderdag mijn nieuwe koelwaterexpansietankje heb)

Eerste indruk: koppelt en ontkoppelt prima. Lijkt ook iets vloeiender op te pakken maar dat kan verbeelding zijn. het bij stilstand vinden van de vrijloop lijkt inderdaad iets moeilijker te gaan dan voorheen, maar niet storend. Meer een beetje zoals dat bij de good old Africa Twin ging.
Ik heb er goede hoop op dat het wel goed zit. Meer na een echte proefrit!

Harry

BerichtGeplaatst: Do, 12 Apr. 2012, 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Beurt geheel klaar en een proefrit -met nog de oude olie erin om geen vertekend beeld te krijgen, was tevens warmrijden voor de oliewissel- achter de rug. De verschillen zijn niet enorm groot, maar toch merkbaar. De gaten in de koppelingskorf heb ik dus opgeboord naar 4 mm, waardoor er (theoretisch in elk geval) een betere olieflow door de platen is. Als je dit ooit wil gaan doen, ZEER voorzichtig boren om niet de splines te beschadigen, je raakt zo de zijkant. Extra gaten geboord zoals op ktm950.info voorgesteld heb ik niet gedaan. Ook de oliesproeier opgeboord van 0,30 naar 0,50 mm.

De koppeling is duidelijk vloeiender met oppakken. Iets meer olieflow tussen de platen is dus zeker effectief. Geen slip bij volle belasting en komt geheel vrij bij ingetrokken koppeling.
Als hij eenmaal warm is, is de vrijstand even makkelijk te vinden als voorheen, mogelijk dat een nog grotere boring van de sproeier zou kunnen resulteren in het moeilijker vinden van de vrij maar bij 0,50 mm dus niet of nauwelijks merkbaar.

Al met al heb ik geen spijt van de aanpassing en we zullen zien wat het op termijn brengt. Nu eerst maar eens genieten! 2thumbsup

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: