Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 28 Mrt. 2012, 22:18 Onderwerp: soms getik bij koude motor bij koude buitentemperaturen |
|
|
Sinds de vorige allroadrit viel er mij iets op dat voorheen niet zo was.
Toen ik na de middagstop weer vertrok, tikte of ratelde de motor toen ik hem weer startte. Dit tikken/ratelen ging na 5 a 7 minuutjes vanzelf weer over.
Toen ik de dag erna naar m'n werk vertrok in de koude, had de motor er de eerste 10 minuutjes toch ook weer last van.
De motor heeft 67000km en is steeds voorzien van alle updates, onderhoudjes en heeft zelfs een revisie achter de kiezen (olieschraapveren, waterpomp, waterpompas, koppakkingen, ...)
Ik vermoed dat het de nokkenasketting is die ik zo hoor tikken/ratelen. Of zouden plots de kleppen zo kunnen tikken? Iemand een idee van hoe ik dit zou kunnen verhelpen? Of gewoon accepteren dat er een nieuw geluidje bijkomt en doorrijden?
Groeten,
Bert
Laatst aangepast door Freebert op Zo, 1 Apr. 2012, 11:13, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 29 Mrt. 2012, 2:03 Onderwerp: |
|
|
Die van mij doet dat héél soms ook, al van toen ik hem pas had. Lijkt wel alsof de distributiespanners niet onder druk komen. Komt het meest voor als de motor dicht bij zijn volgende onderhoudsbeurt komt. Het zou dus voor mijn part ook kunnen te maken hebben met de oliekwaliteit die achteruit gaat.
Als hij zo nog eens begint te tikken, direct uitzetten en herstarten. Dan is het bij mij meteen weg (tot nu toe)... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 29 Mrt. 2012, 3:04 Onderwerp: |
|
|
Toch effe checken of je waterpomp niet naar de neut is. Gewoon oliefilter ff controleren op waving. Ik had destijds hetzelfde. Aangezien ik destijds nog garantie had werden door de garage eerst de nokkenaskettingspanners vervangen, alleen die bleken niet het probleem te zijn. Wat wel het probleem was was (naast de waterpomp) de oliepomp. Gezien jouw kilometerstand zet ik mijn geld op dat laatste in. Doordat de dumpvalve door slijtage te snel olie gaat dumpen, komen de nokkenaskettingspanners aan het einde van het oliekanaal, niet op spanning. Resultaat: Ratel....
Nieuwe oliepompdeksel bestellen en vier uurtjes sleutelen. Kosten, inclusief nieuwe olie en oliefilter 90 euro. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Do, 29 Mrt. 2012, 7:21 Onderwerp: |
|
|
Zou ik ook doen, die oliepomp. En ineens de spanners meenemen, die zijn niet duur en krijgen ook last van 'moeheid' (specs staan in het WPHB). |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Do, 29 Mrt. 2012, 21:40 Onderwerp: |
|
|
De waterpomp is nog geen 2000km geleden vervangen, inclusief asje. Dat gaat het dus niet zijn. De olie is toen ook vervangen, dus die zou nog goed moeten zijn.
De oliepomp zou ook mee gereviseerd zijn volgens het factuur, dus dat is gek...
Kan ik een visuele inspectie doen van de oliepomp?
Ik ga volgende keer de motor eens afzetten en weer starten en kijken of het ook over is. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Vr, 30 Mrt. 2012, 6:01 Onderwerp: |
|
|
Je zou het kunnen zien, alleen dat is wel een beetje koffiedik kijken. Ik zie trouwens dat je zegt dat de oliepomp is vervangen. Dat lijkt me sterk, want daarvoor hadden ze het blok moeten splitsen.
Voor wat betreft de deksel van de oliepomp is het afhankelijk van welke motor je hebt. Een 990 of een 950? Bij de 950 is de deksel van de oliepomp, bij de dumpvalve (het tuitje) voorzien van een circlip om de veer op zijn plaats te houden. Wanneer deze deksel vervangen is voor het nieuwe examplaar dan zit daar alleen een ringetje. Aan de andere kant zouden ze bij een 950 vanwege het circlipje ook alleen de veer kunnen hebben vervangen. Kortom, alleen bij een 950 met een ringetje ipv het circlipje weet je zeker dat die deksel nieuw is.
Bij een 990 zit er volgens mij vanaf 2007 standaard de versie met een ringetje op. Daar kun je niet aan zien of die nieuw is. Ja, als je hem demonteerd ja, dan zie je aan de binnenzijde een bouwjaar staan.
Kortom, zeker weten doe je het alleen door een 950 met een ringetje te hebben, of door de boel te vernieuwen. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Vr, 30 Mrt. 2012, 18:15 Onderwerp: |
|
|
Tja, het stond op de factuur maar ik denk niet dat ze het blok gesplitst hebben want dan zouden ze me er iets van hebben gezegd. Ze vertelden me inderdaad iets over een veer, dus ze zullen die vervangen hebben?
Volgend onderdeel stond er ook op: JEU D.RECH.SOUP.RES.D'HUILE. Ik zou niet weten wat hiermee bedoeld wordt?
Er is dan 15W50 volsyntheet ingegooid, maar ik zie dat het handboek 10W50 specifieert. Ik heb dus zo'n vermoeden dat de iets dunnere 10W-olie wat beter smeert en sneller druk geeft bij koudere temperaturen. Wellicht zou een wissel met andere olie al genoeg doen. Aangezien de motor voor de laatste beurt normaal liep vermoed ik dus dat het aan de olie ligt.
@wtr: Als ik het blok moet splitsen vrees ik dat ik langer dan de door jouw geschatte 4 uurtjes ga bezig zijn. Dat vind ik nu nog wat voorbarig. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Vr, 30 Mrt. 2012, 23:37 Onderwerp: |
|
|
Nou, die oliepomp hoef je echt niet helemaal te vervangen hoor. Pyndon van advrider heeft dat ding een keer nagemeten na 100000km en was nog ruim binnen specs. Alleen dat dekseltje met die dumpvalve en veer, dat lukt jou ook binnen vier uur;-) ws hebben ze dan het veertje vervangen ja. Maar idd...ik zou eens beginnen met 10w50 volsyntheet en dan eens kijken wat ie doet. Overigens zou het me ook niets verbazen als ze er halfsyntheet in hebben gedaan met die 15w50, want die specs komen vaak overeen met een halfsyntheet. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 0:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Overigens zou het me ook niets verbazen als ze er halfsyntheet in hebben gedaan met die 15w50, want die specs komen vaak overeen met een halfsyntheet. |
Idd. Half syntheet is naar mijn mening geen goed idee in een LC8. Op de techniekdag was er een oliewissel met een 990, halfsyntheet en na ongeveer 7000km. Die olie was echt op, kolenzwart en totaal geen kleefvermogen meer. Het probleem zou dus idd wel eens de olie kunnen zijn.
Met de volsyntheet heb ik nog maar één keer vervuilde olie gehad, dat was toen de koppeling gesneuveld is. Dus logisch. De 10W60 kan er probleemloos 10.000km in blijven zitten. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 8:08 Onderwerp: |
|
|
Op de factuur stond nochtans volsyntheet 15W50 jongens...maar het zal wel aan de viscositeit liggen denk ik dan.
Dat splitsen valt precies nogal mee zie ik, dus dan weet ik wat ik eventueel nog zou kunnen doen als het probleempje zich blijft voordoen na olievervanging. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 15:05 Onderwerp: |
|
|
Blok splitsen valt nogal mee?  _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 17:04 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel dan niet splitsen, maar 'openen langs de zijkant' zekers!? Ik dacht dat dit genoeg was om het dekseltje te vervangen, of niet dan? |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Za, 31 Mrt. 2012, 20:33 Onderwerp: |
|
|
Nee ok, dan snap ik je . Zijkant openen is idd voldoende. Dan koppelingskorf verwijderen conform wp-handboek. Circlipje em tandwiel verwijderen, deksel ervan afschroeven, voorzichtig zijn en dan de nieuwe erop met loctite. Met voorzichtig zijn bedoel ik dat de andere kant van de oliepomp nu niet ondersteund wordt, zonder die deksel, dus als die erin valt aan de andere kant dan kan je dus ECHT gaan splitsen. Succes. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

|
Geplaatst: Zo, 1 Apr. 2012, 10:25 Onderwerp: |
|
|
Vraagje: heeft dat nieuwe type deksel ook voordelen? Volgens mij zit er hetzelfde veertje in als bij het oude type of niet?
Ik leg deze week het onderblok toch open voor vervanging van de koppelings drukstift en waterpompasmodificatie en laat dan alsnog even een dumpvalve veertje meekomen. (was ik vergeten te bestellen) Of is een nieuw type pomphuis compleet beter? _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
|
Geplaatst: Zo, 1 Apr. 2012, 11:11 Onderwerp: |
|
|
Merci wtr500 voor de beknopte handleiding. Ik ga nog even afwachten omdat ik echt vermoed dat het slechts de olie is. Het gebeurt enkel wanneer het echt koud is buiten, dus wanneer de olie iets dikker is. |
|
Naar boven |
|
 |
|