Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Do, 8 Mrt. 2012, 15:25 Onderwerp: |
|
|
Hey Guus,
ZEKER WETEN, dat balanspijpje!!!
Toen ik die nieuwe tank erop moest zetten vanwege mijn kleine misfortuintje had de nieuwe tank ook geen gat erin om dat pijpje op aan te sluiten. Toen had ik dezelfde problemen. Horten en stoten -als in bijna lege tank- en soms benzinelampje aan. Linkertank was dan (bijna) leeg, terwijl de rechtertank helemaal overvol zat (daar spoot het letterlijk uit zodra je het klepje open deed)
Toen ik de nieuwe tank kreeg heb ik dat slangetje in eerste instantie "afgedopt". Toen kreeg ik de problemen. Als ik het slangetje openliet, niks aan de hand (alleen vervelend als ie helemaal werd afgetankt en ik een bocht doormoest...). Ik kan me voorstellen dat er dan toch een soort van balans kon worden gecreeerd. Later gaatje geboord in nieuwe tank en slangetje terug gemonteerd (bij mij zat ie er wel al op) en nooit meer last van gehad.
Waarom je er nu last van hebt en eerder nooit, geen idee (bij mij gebeurde het OOK in Tanzania, MAAR dat zal wel toeval zijn...). Maar als een zijde overloopt, ben ik ervan overtuigd dat het NIET de filters zijn.
Als je geen gaatjes in tanks wilt boren (of niet de juiste aansluitingen daarvoor kunt vinden) is het idee van Dr Bean wellicht een goede tijdelijke oplossing.
Succes ermee!
J. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Do, 8 Mrt. 2012, 18:58 Onderwerp: |
|
|
Dan maak ik der nummer 3 van. Had dat probleem OOK in Tanzania.
Aangezien bij mij de modificatie belansslangetje niet was uitgevoerd, heb ik eerst de twee ontluchtingsslangen doorgeblazen en gecheckt of ze niet knel zaten.. Daarna heb ik beide overloopslangen vervangen en daarna heb ik geen gezeur meer gehad.
Gok dat het toch iets te maken met de temperatuur. In Nederland nooit last van gehad. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 8 Mrt. 2012, 19:55 Onderwerp: |
|
|
hoi,
is het zo dat je in de tankdop zelf wat aanpassingkjes kan doen zodat er langsdaar ook gemakkelijker lucht binnenkomt? Dat heet de flapendectomy op het advrider-forum, in de Hall of Wisdom. Vooral interessant in hete omgevingen naar het schijnt:
HIer heb je de tekst:
"All Years. Due to the design of the emissions equipment pertaining to the fuel tanks and carburetor, many owners have experienced cases ranging from unequal fuel feeding, to violent, pressurized fuel escaping from filling caps, plus hydrolock and flooding/poor running issues. The fix is to perform the Canisterectomy, and if needed due to extremely hot climates, the Flapendectomy. These procedures must be combined with proper fuel tank and carburetor bowl venting.
Note that KTM has issued a Tech Bulletin to install a balance tube between the tops of the two tanks to mitigate the tank pressurization caused when one or more of the emissions devices failed. Unfortunately, the upgrade kit was poorly thought out and executed, and some of the parts supplied are attacked by motor fuel resulting in failure of the parts and fuel leaking from the top of the tanks. Dad2dad provided an article on how he removed the balance tube and sealed the holes. "
En hier heb je de fotootjes van de Flapendectomy:
http://cpmodem.smugmug.com/gallery/2575878#109089728 _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Do, 8 Mrt. 2012, 22:36 Onderwerp: |
|
|
Ja, klopt. Dat kan je doen. Maar ik ben der te lui voor
Mede omdat ik alleen bij 40 graden er een keer last van heb gehad. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 8 Mrt. 2012, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Gosh, ik ben ook eigenlijk ne luie, maar het is echt heel simpel. Ik heb het eens gedaan in een periode dat mijn 950 ietskes teveel stilviel naar mijn goesting. Toen dacht ik dat het was omdat mijn tanks vacuum trokken. Niet dus.
Nu heeft hij dat trouwens nog steeds. Zo heel af en toe valt die gewoon uit. Zomaar, ik trek de koppeling in en boenk hij is gestopt met draaien. Onmogelijk te achterhalen waarom, maar ik lig er ook niet wakker van. Daarvoor gebeurt het écht te weinig. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Vr, 9 Mrt. 2012, 0:30 Onderwerp: |
|
|
Dat zomaar uitvallen is idd een tik van de 950. Heb ik ook 1x in de 2500 km. Heeft alleen echt niets te maken met vacuum-zuigen. Denk eerder dat het een foutje is in de ontsteking.
Ik had in Tanzania ook last van een rechtertank waar het, bij openen van de tank, uitspoot als ik flink offroad had gereden. Links was de tank dan bijna leeg en rechts zat tjokvol. Volgens mij zit er dan een drukverschil in de tanks, waardoor hij benzine aanzuigt van de linkertank. Na het schoolmaken had ik nergens last meer van. Komt namelijk wel eens voor dat de ontluchtingsslangen verstopt raden door woestijnzand. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 10:15 Onderwerp: |
|
|
Boys! Jullie zijn helden.
De dag na Dar (waar voor het eerst het probleem zich aandeed) 375km gereden waarvan ruim 100km echt serieus offroad. Geen centje pijn. De dag daarna begon hij weer in te houden bij doortrekken. Het was idd belachelijk warm. En weer 800m voor het huis van vrienden in Arusha (stadsverkeer, fan sloeg aan) kapt ie er mee. Ik had niet superveel benzine meer, dus rechts liep niet over. Maar links (DR. Bean mag nooit meer raden) had enorme OVERdruk. Je zag voor langere tijd echt benzine dampen opstijgen, net alsof de benzine aan de kook was.
Ik ga die Advrider aanpassing eens bekijken en nogmaals de slangetjes langslopen.
Kan iemand uitleggen/laten zien hoe de modificatie van KTM zelf is?
Verder denk ik nog steeds dat een ietwat smerig benzine filter ook een duit in het zakje doet. De pomp moet harder werken en wordt extra warm? Ik controleer het anyway. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 10:52 Onderwerp: |
|
|
Doordat de benzine zo warm is, kan het zijn dat hij licht gaat "koken" in de zuig van de pomp (druk verlaging = kookpunt omlaag) en daarmee word de opbrengst van je pomp beperkt.
De mod. is niets meer dan een slangetje van de eene tank naar de andere + 2 koppelingetjes die in de tank gedraaid worden. Gebruik liever geen teflontape voor het dicht maken van de schroefverbinding in de tank, die kan niet zo goed tegen benzine.
Tevens is het belangrijk dat alles vrij kan ademen, er mag niets geknikt of afgekneld zitten.
Deze gast was niet zo blij met zijn balans-slangetjes en heeft ze weer terug dicht gemaakt. Je kunt hier wel precies zien hoe en wat, mocht je ze toch willen aanbrengen;
=======
Note that KTM has issued a Tech Bulletin to install a balance tube between the tops of the two tanks to mitigate the tank pressurization caused when one or more of the emissions devices failed. Unfortunately, the upgrade kit was poorly thought out and executed, and some of the parts supplied are attacked by motor fuel resulting in failure of the parts and fuel leaking from the top of the tanks. Dad2dad provided an article on how he removed the balance tube and sealed the holes.
http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Fuel%20Tanks/balance_tube_removal/tank_balance_tube.html
Voor de rest --> hou dat benzine filter schoon!
Keepongoing dude! _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2012, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Tnx! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Ma, 19 Mrt. 2012, 16:11 Onderwerp: |
|
|
Oke, een update na een weekje vakantie met mijn vriendinnetje op Zanzibar en safari:
Flapjes verwijderd en pomp met filters eruit gehaald. Resultaat: roestbruine filters...
Het 'zakje' heb ik redelijk schoon gekregen met injectiereiniger (carbcleaner is hier niet te koop). Als iemand nog betere ideeen heeft als schoonmaakmiddel hou ik me aanbevolen, want terug wit krijg ik het echt niet.
Dan het papieren ronde filter. Nog bruiner en kapot. De lijm waarmee het papier tussen de 2 metalen ringen zit is voor een deel losgelaten. Het lijkt erop dat het of kapot gezogen is (te verstopt waardoor het vacuum is gaan trekken?) of de lijm uitgezet heeft waardoor het uit zijn verband gedrukt is.
Is het filter universeel zodat ik niet bij KTM Nairobi hoef te bestellen? Of kan iets anders dienen als papierenfilter?
Tips zijn wederom welkom!!! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Ma, 19 Mrt. 2012, 16:35 Onderwerp: |
|
|
[/url] _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 19 Mrt. 2012, 21:37 Onderwerp: |
|
|
als het van dat rode fijnstof in benzine-gom is, werk soaken in ammonia goed. Geen garantie dat alle kunstoffen daar ook goed tegen kunnen, dus effe rustig proberen.
Maar anderzijds: Als er maar brandstof doorheen komt, dan zou ik me niet te veel zorgen maken en het zakje lekker zo laten _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Di, 20 Mrt. 2012, 12:35 Onderwerp: |
|
|
Oke. Er is idd al een hoop zut uit gekomen, dus hij moet het al beter doen. En zo slecht liep ie niet eens. Het grootste probleem was de ontluchting bij hitte.
Hier in Arusha een boel pikipiki (motor) en auto shops gezien. Geen van hen heeft iets wat er ook maar bij in de buurt komt. Boeltje gaat dus weer dicht en probeer het te bestellen voor in Nairobi.
Dank voor het meedenken! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Di, 20 Mrt. 2012, 15:31 Onderwerp: |
|
|
Hey Guus,
Die KTM gast die we in ZA waren tegengekomen, vertelde me dat dat "zakje" meerdere lagen heeft (leek me ook wel) en lijkt me dat je ze daardoor niet meer terug wit zult krijgen. Bij mij heeft beetje ermee spelen in een kommetje (zuivere) benzine wel wat geholpen. Als het maar iets beter uitziet, loopt ie over het algemeen al beter...
Dat papieren filter... tja..... geen idee!! Ik heb het alleen zo gezien nadat ik er carb cleaner overheen had gespoten. Bij nader inzien vond ik dat ook niet zo slim. Maar ook de keren dat ie helemaal niet meer liep, zag het er zo niet uit. Lijkt wel alsof er iets in je benzine heeft gezeten waardoor de lijm is opgelost ofzo.. weet ik het..
Maaruh, geen idee wat je er mee kunt of wat je er tijdelijk voor in de plaats kunt gebruiken... Nairobi heeft het zeker liggen!
Kijk, als je nou een zaagje bij je had gehad, dan had ik wel wat tips (inside joke)
Succes ermee! |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

Geregistreerd op: 15-6-2008 Berichten: 399 Woonplaats: Velp
|
Geplaatst: Wo, 21 Mrt. 2012, 12:03 Onderwerp: |
|
|
Mijn vrienden hebben een werkplaats met zaagtafel, slijpschijf, kolomboor etc. Kan ik daar wat mee? (inside joke-je terug)
ps: bij het monteren van de pomp de grote o-ring gemold... droplul die ik ben. Maar TIA, en er is zowaar een shopje met allerlei ringetjes, washers en o-ringen in alle maten die je maar kunt bedenken (vraag naar Houssein hardware). Heb er maar 3 gekocht, kan ik het nog eens vern*@ken.
Alles gemonteerd en net een testritje gemaakt. Eerste kilometer nog even gebrek aan power, daarna 180km/h zonder probleem. Hout vasthouden! _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
|