Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Damster
|
Geplaatst: Za, 25 Feb. 2012, 15:03 Onderwerp: Voorvork rebound probleem? |
|
|
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een 950 adventure S uit 2003, nu wou ik de vering settings eerst eens op standaard zetten. Dit is bijna helemaal gelukt alleen bij de voorvork rebound welke volgens het handboek op 18 clicks moet staan lukt dit links niet. Rechts kan ik hem naar 18 clicks draaien maar links kom ik niet verder dan 13 clicks. Ik heb ze nu eerst beide op 10 gezet maar wat kan dit zijn.
Groet,
Richard |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 25 Feb. 2012, 16:03 Onderwerp: |
|
|
Je moet wel altijd tellen vanaf helemaal 'dicht/vast/max" he!
Dus eerst helemaal rechtsom draaien en dan linksom 18 clicks aftellen.
Het moeten er totaal 25 zijn dacht ik (van max naar min).
Als je er maar 13 kan draaien zit er iets fout!
Links en rechts ongelijk is geen aanbeveling: Dan wringt de vork bij het inveren. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Damster
|
Geplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 14:45 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Bedankt voor je reactie, dat van vast en dan naar los tellen was bekent. Maar ook al zou ik het verkeerd om doen dan moet ik nog steeds 25 clicks kunnen draaien. Zoals gezegt heb ik ze nu beiden op 10 staan maar het is niet gezegt dat de linker nu ook werkelijk op 10 dempt..
Ik dit een probleem wat ik zelf zou kunnen oplossen of is het cartridge defect. Of weet iemand waar ik het zou kunnen zoeken? In iedergeval bedankt.
Groet,
Richard |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2012, 11:09 Onderwerp: |
|
|
Ik blijk hetzelfde probleem te hebben:
met de linkse poot kan ik met de rebound in totaal 9 clicks draaien terwijl de rebound bij de rechtse poot 25 clicks te verdraaien is. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Vr, 2 Mrt. 2012, 23:49 Onderwerp: |
|
|
Als je de dop van de poot los kunt krijgen (heb je zo te zien een of andere pin-sleutel voor nodig), dan kun je eens kijken of-ie dan wel goed draait. Dan weet je of het probleem 'm in het klikding op de dop zit, of onderin de poot.
De 48mm poten van de LC4 Adventure hadden nog wel eens last van een wegrottend veertje in de reboundverstelling. Water kan daar binnenkomen via de reboundverstelling (is op de LC4 een schroefje, geen knop), loopt door de demperstang naar beneden, en daar roest dan een veertje. Bij LC8's ben ik zoiets nog niet tegengekomen bij mijn 'inlezen', maar het zijn wel vrijwel dezelfde poten. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 0:07 Onderwerp: |
|
|
mmmm tis wel iets lastiger dan dat bij de LC8:
- Je hebt idd een pin-sleutel nodig
- je moet de kroonplaatklem losdraaien (anders klemt de dop in de buitenbuis en draai je de pin-gaatjes stuk
- IN de dop zit een voorspanning-steller
- Onderaan de dop zit de demperstang vastgeschroeft met de veer.
De dop komt dus niet los, en de veer komt ook niet los... alleen komt het HELE binnenwerk omhoog als je de vork indrukt: Dit moet je dus met de motor op de middenbok doen, anders zakt ie meteen door zijn pootjes...
en als je de onderpoot omhoog drukt, dan komt de olie er natuurlijk uit.
- De rebound wordt door het stelknopje ingesteld via een lange dunne aluminium buis van een mm of 4 , die binnendoor de demperstang loopt, en die je dus niet kan zien.
ps.: WIj het WPH zit een deel over de vorkpoten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 0:21 Onderwerp: |
|
|
Hmm, ik vertelde het er niet bij, maar ik zou dan voorstellen om de poten er gewoon uit te halen. Kun je ook gelijk de olie verversen
(oja, de dop een half slagje losdraaien met de bovenste kroonplaat-klembouten los en de onderste nog vast is handiger dan wanneer het ding op de werkbank ligt) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 0:31 Onderwerp: |
|
|
ja, en ja, en dan kan je ook beter meteen nieuwe dichtingen plaatsen
ps.: Om de dop los te draaien van de demperstang moet je een DUNNE steeksleuten (ik meet 17) net boven de veer langs steken (veer omlaag trekken... beetje lastig, want het zit dan allemaal nergerns meer aan vast en onder de olie  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 0:39 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat vind ik niet. Pootje loshalen en een keertje wat doorspoelen met verse olie is zo gebeurd, altijd goed voor de levensduur van het spul, en kost ook niet zo gek veel geld (2 liter voorvorkolie). Door eerste de oude olie eruit te kieperen ben je ook gelijk van je olieprobleem af als je de dop los wil halen.
De hele rambam van uit elkaar/geleidebussen/keringen/stofkappen/bladiebla vervangen/etc. kost meteen wel redelijk wat centjes, tijd, en wat gereedschap om de demperstang vast te houden terwijl je 'm losdraait aan de onderkant (ik ga er effe vanuit dat het bij de LC8 poten ook zo werkt. Kan het mis hebben). |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 0:57 Onderwerp: |
|
|
nee, volgens mij kan je hem niet zo aan de onderkant niet losdraaien.
aan de onderdop zit het schimpakket (ingaand als ik het goed zeg)
De veer e.d. komt dus niet los als je die loshaalt. logish ook.. want het is upside-down
verbaasd me dan de LC4 (met upsidedown dan wel. natuurlijk... ) echt anders is.
- Keerringen kosten je ook de kop niet.
- 2L fatsoenlijke vorkolie (dunne, 5) is ook niet goedkoop.
geleiders vervang je alleen als ze gesleten zijn, schapers idem, wel schoonmaken natuurlijk. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 10:04 Onderwerp: |
|
|
Wij praten lang elkaar heen denk ik
De veer haal je los door de vorkpootdop los te halen; de veer schuif je er dan zo vanaf.
Wil je de poot helemaal uit elkaar hebben, dan moet je de demperstang vasthouden en de cartridge/dingus onderaan losdraaien. Dan is het een paar keer de poten uit elkaar trekken/tikken, en de binnenpoot komt los van de buitenpoot. De kans dat je bij die actie de geleidebussen licht beschadigt is overigens best groot, dus als de poten toch uit elkaar gaan dan zorg ik ervoor dat ik tenminste een setje heb liggen.
Magoed, ik doe dit even los uit m'n geheugen, en ik heb in de tussentijd wel meer pootjes uit elkaar gehad, dus ik kan het mis hebben en wat door elkaar halen. Poten op de LC4 zijn modelletje WP4860MXMA. Lijkt me idd sterk dat de LC4 en LC8 poten zoveel van elkaar schelen (de 2005+ bouwjaren van de LC4Adv heeft dezelfde voorkant als de LC8, BTW)
Magoed, ik zie vanzelf een keer hoe het in elkaar zit. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Za, 3 Mrt. 2012, 22:54 Onderwerp: |
|
|
ja, ik haal de demper dus helemaal niet los.. niet nodig.
dop uit bovenbuis
dop van veer/demperstang
schraper naar onder
poot uit de klemmen, leeggieten
zegering voor keerring los
poot een paar keer 'uitslaan' zodat de keerring er uit komt
rustig de zaak uit elkaar trekken.
poot op zijn kop goed leeg laten lopen, en demepr een paar keer bewegen zodat ook de binenndemper leeg is.
nieuwe olie er in,
nieuwe keerringen OM de poot, effe plakbandje over de geleiders zodat de nieuwe keerringen niet beschadigen
poot weer in elkaar, keerring er in tikken met een 'special tool' (kunstof ringetjes wat ik ooit overhad vande droogmolen)
olie er in, demper paar keer bewegen zodat de lucht er uit is
10 - 8 cm luchtkamer overhouden (ingeveerd, zonder veer)
(doe ik door het te veel aan olie er uit te zuigen op nivo)
veer, dop etc. terug.
klaar is klara
vaak zat gedaan, ook wel buiten in het rallygebeuren... niet altijd vene makkelijk/schoon/te weinig plek etc. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Ma, 5 Mrt. 2012, 21:31 Onderwerp: |
|
|
Dat gaat voorlopig nog mijn petje te boven, dus ik heb maar een afspraak gemaakt met WP mol om de zaak volledig in orde te zetten. Rechterpoot lekt ook... |
|
Naar boven |
|
 |
Damster
|
Geplaatst: Za, 10 Mrt. 2012, 20:37 Onderwerp: probleem opgelost |
|
|
Hallo Allemaal,
Ik had het probleem dat mijn rebound instelling niet naar behoren werkte. Dit is nu opgelost, de oorzaak was vervuiling. De stelnaald van de Zugstufenaufnahme was ernistig vervuild waardoor de naal niet meer te verstellen was. Hij wordt door de draaiknop in gedraaid en dan veerretour, dit was dus niet mogelijk.
De Zugstufenaufnahme (weet de nederlandse benaming niet) heb ik volledig uitelkaar gehaald, schoongemaakt en ingevet.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan, het is prima te doen met een handboek. Alleen is een beetje technisch inzicht wel handig, je hebt als je alles uitelkaar hebt nogal wat losse onderdelen.
Groet,
Richard |
|
Naar boven |
|
 |
|