lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Enkele vragen achterrem
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
disco stu

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 16:50    Onderwerp: Enkele vragen achterrem Reageer met quote

Tijd om de achterremblokken te vervangen (ik denk nog originele, ongeveer 9500km), maar ik zit nog met enkele vragen. Omdat remmen toch belangrijk zijn dubbelcheck ik het hier toch liever voor ik eraan begin...

De linkse t.o.v. de remschijf is nog maar net 1mm dik en de rechtse t.o.v. de remschijf is nog 2-2.5mm dik.
1) Is dit verschil in dikte normaal?

Verder heb ik nog een setje nieuwe blokken liggen. Ik heb ze met mijn allerbeste (kuch: slechtste) Frans gekocht als voorremblokken, maar de pasvorm blijkt perfect overeen te komen met de huidige achterremblokken, maar het zijn niet dezelfde als origineel. In de originele staat brembo en nog wat gegraveerd en in de nieuwe KTM 59013030000.
Nu heb ik ook al gelezen dat voorremblokken van 1-cilinders ook op de achterremmen van sommige LC8's mogen.
2) Als de pasvorm overeenkomt, is het dan sowieso veilig om te gebruiken? Of zijn er nog meer criteria die ik moet checken voor ik ze gebruik?

Verder viel er een metalen deeltje uit de remklauw. In de onderdelen lijst wordt het aangeduid als "retaining plate"

Om dit terug te monteren denk ik dat dit bovenaan in de remklauw moet geplaatst worden zodat het remblokje er als volgt in past:

3) Klopt dit?

4) Verder heb ik ook gezien (zie 2e foto) dat er in het midden een driehoekje (pijltje?) op staat. Geeft dit aan in welke richting het plaatje moet gemonteerd worden? Pijltje naar voor / pijltje naar achter?

5) Op de derde foto is zichtbaar dat het rechtse lipje minder gebogen is dan het linkse lipje? Kan dit kwaad?

PS: het gaat over een SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

normaal, doe je niets aan. Zijn mooi gesleten zelfs, geen dikte verschil aan dezelfde kant van de padjes.

gewoon monteren, geen probleem.

even die lipjes bijbuigen dat ie weer blijft hangen in de klauw, precies daar waar jij hem afbeeld inderdaad!

over dat pijltje geen idee, maar zal me daar geen zorgen om maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
gaint

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Feb. 2012, 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

uw olie is vervangen kan ook nooit kwaad
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Feb. 2012, 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

remklauw is nooit 100% symetrisch.

Aan beide kanten heb je een zuigertje.. als de een net wat stroever gaat dan de ander dan slijten ze niet helemaal gelijk. Je kunt met een dikke verflat er tussen de rem even indrukke en dan zie je snel genoeg of beide zuigertjes mooi bewegen.
je kunt ze er ook een stuke uitdrukken (maar niet helemaal) en dan effe schuinspuitne met wat reiniger. daarna klein spuitje teflonspray er op.. en klaar.
Terugdrukken doe je met de hand! of met de oude blokjes er tussen, en dan de blokjes uit elkaar drukken: NIET met een schroevendraaier ofzo tegen de zuigers drukken... dan druk je het middenstukje stuk of beschadig je ze.

verder 'zweeft' de klauw: Je kunt de zweef-penne ook loshalen en smeren.

rtfm voor verdere instructies smiley

disco stu

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ok bedankt voor de tips.

De retaining plate zit er na veel proberen en veel gevloek terug op de goede plaats. De nieuwe remblokken zijn gemonteerd. Terugduwen van de zuigers met de hand lukte niet, daarvoor zaten ze te straf vast. Ik had al kort met een platte en botte schroevendraaier voorzichtig geprobeerd maar zonder succes en daarbij goed in het oog gehouden of ik niets beschadigde, maar met de tip van Dr Bean zal ik dat dus helemaal niet meer proberen. Daarna inderdaad met de remblokken ertussen geprobeerd terug te duwen en dat ging wel.

Elke remblok is op zich vrij gelijkmatig afgesleten, maar als ik de 2 ten opzichte van elkaar vergelijk is die die rechts van de remschijf zit nog dikker dan die die links de remschijf zit. Ikzal allensinds uitgaan van worst case en vervang links en rechts gelijktijdig.

Verder de afstelschroeven voor de kettingspanning volledig uit de achterbrug gedraaid waarbij dat er links niets uitkwam maar rechts zeker een halve liter water. Goed laten uitlopen (motor verder naar achter doorgekanteld) en wat uitgedroogd en de schroeven met een dikke kwak vet teruggeplaatst. Dat wordt voortaan een onderhoudspuntje telkens het achterwiel eruit gaat. laugh3

Nu nog achterwiel terugplaatsen en kettingspanning in orde brengen (wat ik eigenlijk initieel enkel wou doen) en ik kan er weer even tegenaan.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet zeggen dat ik er tegenwoordig wel fan van ben om eens per jaar ofzo de klauw even los te halen en dan op de werkbank de boel even uit elkaar te halen en schoon te maken. Zeker bij die poppekastklauwtjes die KTM gebruikt is het toch de moeite waard om het in goede conditie te houden.

Dat klinkt als veel werk, maar uiteindelijk ben je een stuk sneller omdat je overal heel goed bij kunt. Verder kruipt er stof achter de stofringen, en dat zorgt weer voor stroeve zuigers. Even de ringetjes eruit wippen, schoonvegen (en eventueel vervangen), de aangekoekte rotzooi uit de gleuven poetsen (dremel+nylon borsteltje doet de truuk snel en grondig), klauw in een bak met diesel gooien en wat schrobben, glijpennen tussen klauw en bracket schoonmaken en invetten, etc.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Aan beide kanten heb je een zuigertje...

Euh...de zuigertjes zitten bij de achterrem enkel aan de rechterkant (tenzij je dat bedoelt, maar dat kan ik ff niet opmaken zo). Dat de (van achter geziene) rechterblok dus iets meer versleten zal zijn dan de linkse kan bijna niet anders. Heb ik trouwens nog nooit anders gezien bij de mijne, en die klauw en zuigertjes gaan heel soepel.

Dat dat slijtagepatroon bij die van disco omgekeerd lijkt te zijn, plus zijn uitleg dat de zuigertjes met de hand en zelfs met wat andere hulpmiddelen niet terug te duwen zijn doet mij vermoeden dat die zuigertjes veel te vast zitten...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Ik moet zeggen dat ik er tegenwoordig wel fan van ben om eens per jaar ofzo de klauw even los te halen en dan op de werkbank de boel even uit elkaar te halen en schoon te maken.

Wel, ik ga niet zover om de klauw helemaal te demonteren. Maar bij elke wissel van remblokken verzorg ik de klauwen alsof het baby'tjes zijn. Ik pomp de zuigers er zover als ik durf uit, reinig alles zo goed mogelijk met remmenreiniger, doekjes, een tandenborsteltje ... en voorzie de zuigers dan weer van een likje speciaal vet dat ik eens gekregen heb van een garagist. Dit vet is werkelijk boterzacht en de zuigertjes glijden nadien met plezier in en uit hun zitting. En inderdaad heb ik nog nooit misérie gehad met vastzittende zuigers en zo.

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dat deed ik ook, dat gepruts met tandenborstels, doekjes, remmenreiniger, net niet eruit, etc.

Maar het kost je een 'eeuwigheid', helemaal lekker schoon is lastig, en de rotzooi achter de stofring haal je er niet mee weg.

Uiteindelijk vond ik remhendel in ingetrokken toestand vastzetten, banjootje los, klauw en bracket los op tafel, met een beetje perslucht en een doekje de zuigertjes eruit ploppen (kun je d'r ook gewoon uittrekken als je dat niet hebt), en de delen los schoonmaken veel handiger. Als is het alleen maar om die 'puntjes' hard aangekoekte zooi op de zuigers weg te poetsen. Knikker de klauw en bracket in een emmer met diesel, en schobben maar met de afwasborstel.

Ook het inspecteren is dan een stuk makkelijker. Dicht/stofringen nog OK? Zuigers nergens beschadigd? Harmonicarubbertjes nergens lek? Retaining-clips niet uitgelubberd? Last van het standaard KTM-brembo-klauwtje-op-leeftijd kwaaltje?

Daarna de zuigertjes monteren met wat remmenvet of verse DOT4, lekker de glijpennen invetten, blokken erin, spul weer in elkaar, klauw op z'n plek, banjootje erop, en remvloeistof verversen.

Als er niks bijzonders aan de hand is dan schat ik dat ik met een klauw 15-20 minuten bezig ben vanaf het moment dat ik de banjo losdraai tot het moment dat ik de banjo weer vastdraai. Da's echt niet veel langzamer dan dat gepruts met die klauw aan de motor vast, maar wel veel grondiger.

Laatst aangepast door DaBit op Di, 28 Feb. 2012, 13:04, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Dabit, kan ik mijn motor niet bij jouw in het onderhoud doen? Smile

TS: mbt. water in de brug, je kan beter even onder in de brug vlak voor de lasnaad een 2mm gaatje boren om het water er voortaan uit te laten.

DaBit

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Jij kunt dat zelf ook prima wink
Maar als iemand het allemaal niet durft en het eerst een keer wil zien dan is-ie welkom.

Maar het zijn echt die kleine dingen die van een lekker rijdende motor een heerlijk rijdende motor maken. Daarom krijgt mijn LC8 binnenkort ook een voor-tot-achter beurt. Gewoon om de puntjes op de i te zetten. Hij rijd prima, maar het kan nog lekkerder.

Om het bij remklauwen te houden: ik heb nu al bij 3 KTM-Brembo-klauwen de speling uit dat U-vormige veerstalen clipje gehaald dat de remblokken vasthoud. Al die klauwen op leeftijd krijgen daar wat last van. Da's een KTM-Brembo-kwaaltje; ik heb het bij Nissin-klauwen nog niet gezien, en bij de Brembo's op een GS ook niet. Maar bij dat clipje een halve millimeter speling levert piepende remmen op die ook minder lekker progressief remmen. Vraag me niet waarom, want een goeie verklaring ervoor heb ik niet. Ik heb het per ongeluk ontdekt.

Maak ook de ruimte achter de stofringen goed schoon (achter de keringen zit meestal amper troep), en opeens piepen je remmen niet meer, en kun je de motor met 2 vingers op z'n neus zetten. Kopervet op de blokken tegen piepen is symptoombestrijding, geen oplossing.

Je merkt het effect pas goed als je het opgelost hebt; de verslechtering gaat anders zo langzaam dat je je aanpast. Zelfde met vering eigenlijk; je merkt niet dat het achteruit gaat, maar als je na 50.000km de boel een keer laat reviseren is het 'wow, dus dat heb ik gemist!'.

En verder: wat je op de werkbank kunt doen gaat 2x rapper dan hetzelfde klusje ergens half onder een motor hangend. Als het betreffende deel loshalen en weer terugzetten niet zo tijdrovend is (is het bij een remklauw niet als je toch de vloeistof gaat verversen), dan ben je vaak sneller door dat maar gewoon te doen, ook al lijkt het extra werk.
Naar boven
ivanbase

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de grondige uiteenzetting dabit!

dit is een klusje waar ik deze week wou mee starten, nu ik de punten weet waarop te letten zal het een stuk vlotter verlopen thumbsup
Naar boven
disco stu

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Dr_Bean schreef:

Aan beide kanten heb je een zuigertje...

Euh...de zuigertjes zitten bij de achterrem enkel aan de rechterkant (tenzij je dat bedoelt, maar dat kan ik ff niet opmaken zo). Dat de (van achter geziene) rechterblok dus iets meer versleten zal zijn dan de linkse kan bijna niet anders. Heb ik trouwens nog nooit anders gezien bij de mijne, en die klauw en zuigertjes gaan heel soepel.

Dat dat slijtagepatroon bij die van disco omgekeerd lijkt te zijn, plus zijn uitleg dat de zuigertjes met de hand en zelfs met wat andere hulpmiddelen niet terug te duwen zijn doet mij vermoeden dat die zuigertjes veel te vast zitten...

Inderdaad 2 zuigers aan de rechterkant.
Hoedanook zou ik gelijke slijtage verwachten want actie = reactie en het is een zwevende klauw (maar dat is misschien alleen maar theorie).
Als die zuigers heel soepel moeten gaan, dan zal ik inderdaad eens een DaBit-onderhoudje moeten doen want soepel gaan ze niet. Maar dat is voor een andere keer. Ik neem dan zeker de uitleg en tips in dit topic ter harte.

Ik heb nu ook een pot watervast lagervet aangeschaft, kan dat ook dienen of is "remmenvet" nog iets speciaals?
Naar boven
Freebert

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

disco stu schreef:

Ik heb nu ook een pot watervast lagervet aangeschaft, kan dat ook dienen of is "remmenvet" nog iets speciaals?

Ik gebruik voor remmen steeds kopervet. Motorex verkoopt zoiets in potjes met kwast: zeer makkelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 28 Feb. 2012, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

ah sorry ja het is een enkelzijdige klauw, maar zwevend...

Op de zuigertjes: geen vet ofzo, daar plakt alleen maar vuil in. hooguit wat teflon of speciaal remcilinder-spul

op de glijpennen van de klauw: Druk-smeer-vet, of watervast vet (als je veel winter rijdt)

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: