lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vragen van een nieuwe LC8-rijder
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Feb. 2012, 11:12    Onderwerp: Vragen van een nieuwe LC8-rijder Reageer met quote

De 950 Adventure is nieuw voor mij, dus ik ga de komende tijd nog wel wat vragen hebben. Daarom start ik maar even een apart topicje; dan kan ik dat lekker hier doen en hoef ik niet telkens andermans topic te 'vervuilen' met mijn eigen vragen.

Goed, de eerste paar:

- Ik vind de LC8 nogal hoog op z'n zijstandaard staan. Ziet er maar wankel uit, zeker als de weg wat schuin loopt en je 'm nou net met de zijpikkel aan de 'hoge' kant van de weg neer wil zetten. Heeft iemand het ooit gehad dat-ie er vanaf knikkerde, of is die angst ongegrond?

- Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat de motor afsloeg bij inknijpen van de koppeling voor het schakelen. Dan is een druk op de startknop (met nog steeds ingeknepen koppeling) overigens voldoende om 'm meteen weer aan de gang te krijgen. Stationair toerental is netjes 1400-1500 met warme motor. Vaak gebeurt het als de motor net-aan lauw is, dus zeg een kilometer of 2-3 van huis af. Da's opzich nog wel te snappen; motor nog niet helemaal warm en de choke eraf. Maar ik heb het ook al een keer gehad na 50km rijden.
Is dit normaal gedrag?

- Bij een koude motor 'krast' de koppeling wat op het punt waar-ie net aangrijpt. Je voelt het, en je hoort het. Met warme motor is dat weg. Normaal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Feb. 2012, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Stilvallen : te arme vrijloop, synchro niet helemaal goed, beginnende signalen van een falende benzinepomp...komt zo spontaan op.

Krassen van de koppeling : belleville veer die begint in te slijten in de laatste harde plaat.

Niks abnormaals dus lipsrsealed2 ...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Feb. 2012, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat belleville-veer-slijt-in-op-de-plaat iets waar je wat aan moet doen ter voorkoming van ergere schade, of gewoon pas wat aan doen als het irritant word of gaat happen? Met wat googlen vond ik weinig 'doe er meteen wat aan'.

Dat van de synchronisatie vermoedde ik al. Die is zeker niet perfect.
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Feb. 2012, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

dat happen van de koppeling is een bekend fenomeen. Staat ook op diverse plekken op het forum.

maar het kan aan vele factoren liggen of het wel of niet gebeurt.

De achtergrond er achter is alsvolgt:

De LC8 koppeling heeft een kracht-versterker: Deze drukt de koppeling zelf harder aan als deze doorslipt.

Al je dus de koppeling aanzet, dan grijpt ie krachtversterker soms aan en zet de koppeling nog harder aan: hierdoor hapt ie... dat is intrinsiek aan het systeem.

De volgende factoren hebben daar invloed op:
- de belleville veer, die voorkomt dat de platen 'rammelen', en ze altijd lichtjes aandrukt
- de soort olie, temp etc.
- de hoeveelheid olie: Deze wordt bepaald door de oliesproeier die aan de andere kant van het blok, bij de koppelings-slave-cilinder zit. Deze wordt soms vuil.
- slijtage van de oploopnokken van de krachtversterker (die 3-klauw in het midden van de koppeling)
- slijtage van de platen (platenset dunner -> belleville veer drukt minder
- ruwheid van de platen: Als je veel slipt met je koppeling wordt het erger. Als je lomp aanzet en veel wheelies maakt heb je er nooit last van smiley

...

* kwaad kan het niet.
* als je de platen en belleville eens wil bekijken: Koppelingsdekseltje (die ronde) er af (heeft een o-ring), drukplaat loshalen (6 boutjes) en je pakt het er zo uit! Let wel op: De binnenste en de buitenste gevoerde plaat zijn afwijkend tov de rest van de platen!

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond maar even de koppeling geinspecteerd. Leek me wel een leuk klusje om de 'oei, nieuwe dure brommer'-angst kwijt te raken laugh2

Halve koppelingspakket. Wat me vooral opviel was dat die koppelingsplaten ontzettend droog zijn. Dit nadat de motor circa twee uur stilgestaan heeft, en niet dagen.

Vraag: Hoort dat zo, zo droog?

In de binnenste korf is ook al praktisch geen olie te bekennen, en d'r zit iets bruinigs vettigs bij de klauwen van die drukversterker:

Vraag: Is dat montagevet of zo? Hoort dat zo?

De onderste stalen plaat was inderdaad stevig ingesleten door de veer:

Ik heb 'm maar even gewisseld met een plaat een stukje verder in het pakket. Niet helemaal netjes; verse stalen plaat gaat op het lijstje.
Verder moet ik dit soort secties uit het WPHB toch eens printen zodat ik de slijtgrenzen van de veertjes e.d. kan nazoeken als ik ze los heb liggen. Ik ben nu maar begonnen onder het motto 'Het werkt toch bij alle motoren ongeveer hetzelfde'.
Nouja, de boel zag er nog als nieuw uit en de dikte van het hele platenpakket valt met 50,42mm nog ruimschoots binnen de slijtagegrens (48mm geloof ik). Individuele platen heb ik niet opgemeten.

Omdat ik de boel wat droogjes vond heb ik de boel maar lekker in de olie gezet bij het monteren en ook maar die oliesproeier bij het tandwiel schoongemaakt. Probleem was dat ik het metalen blikjes rondom het tandwiel met geen mogelijkheid los kreeg van het frame en dat er zonder de koppelingscylinder even los te halen een flapje over de inbusbout zit. Nouja, het kon net ver genoeg buigen.

Oliesproeier leek dicht te zitten toen ik 'm tegen het licht hield, maar dat kan ook wat olie geweest zijn. Een messing, nylon of koperen draadje dat dun genoeg was om er doorheen te halen had ik niet (dat gat is ECHT klein!), en staal durfde ik niet. Dus maar wat remmenreinger en perslucht er doorheen gejaagd. Daarna zag ik wel licht door de sproeier heen. Weer d'r in schroeven, klaar. Je bent meer tijd kwijt met die kettingvet-koek verwijderen.

Als laatste een testritje: krassen/happen is volledig weg en het koppelt precies zoals het hoort. Wel lag het koppelings-aangrijppunt een stuk dichter bij het handvat en heb ik dat wat moeten regelen met het stelschroefje. Da's wel raar met een hydraulische koppeling.

Vraag: gebruikt de LC8 koppeling dezelfde rode 'Magura Blood' olie als de LC4? Dan zal ik dat drabje binnenkort ook eens verversen.
Naar boven
Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 0:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, Magura Blood. Wordt geoogst van de Magura boom, diep in het regenwoud. Zeldzaam plantje, lange en gevaarlijke tocht.
Allez, dat denk ik toch als ik de prijs van zo'n potje zie.

Een 1literfles hydraulische olie van bij de Citroën-dealer werkt even goed en is goedkoper. die is wel groen.
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dat weet ik. Gewone Dexron ATF doet de truuk ook prima overigens. Maar ik heb nog een flesje blood staan dat ik gekocht heb toen de LC4 koppelingsproblemen had. Daar kan ik nog wel een paar keer de koppeling mee verversen.

Nog een vraagje voor het onderdelenlijstje: doen iridium-bougies nog wat zinnigs in een LC8 kwa mooier lopen? Bij de BMW en KLX deed het aardig wat, bij de LC4 en SV maakte het geen drol uit. Ik vond hier nog wel een topic, maar daar kwam geen duidelijk ja of nee uit.

En nog eentje: ik heb geen gereedschapssetje bij de LC8. Past een standaard 16mm pijpsleuteltje in het bougiegat, of moet ik daar weer wat speciaals voor hebben?
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:

Nog een vraagje voor het onderdelenlijstje: doen iridium-bougies nog wat zinnigs in een LC8 kwa mooier lopen?

Geen idee, ik vind de LC8 zo al mooi genoeg lopen. Beste verbetering motorisch (=meest rendement voor de minste kosten) vind ik het correct afstellen van de CO-stelschroefjes (op carbs) en andere silencers.

Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:

En nog eentje: ik heb geen gereedschapssetje bij de LC8. Past een standaard 16mm pijpsleuteltje in het bougiegat, of moet ik daar weer wat speciaals voor hebben?

Dat kan zwaar tegenvallen. Ik heb 2 "gewone" 16mm bougiesleutels, en die passen niet. De zijwanden zijn te dik. Enkel de originele van KTM en een exemplaar dat bij Triumph in de toolkits zit blijken te passen. Zo dun kan je standaard sleutels moeilijk afdraaien of vijlen zonder dat ze hun stevigheid in de hoekjes verliezen.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

OK, dat een dop niet past snap ik. Maar zoiets in 16mm uitvoering, werkt dat ook niet?
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Probeer hem eens uit op de achterste cylinder...daar kan je gemakkelijk bij. Maar de kans is groot dat hij niet past. Ik heb zo'n set buissleutels van Beta, maar die 16 past er niet op.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

- olie in de koppelingshuis: Mja, daar zit normaliter nooit veel olie: De olie komt alleen via de oliesproeier binnen, en slingert naar buiten.
Veel van de olie komt langs de drukverstekrer... misschien dat dat de sporen heeft achtergelaten, maar ik heb het nooit zo sterk eerder gezien.

Zoals je zei: mogelijk zat de oliesproeier verstopt, lijkt er wel op.

- Volgens mij zit die ketting-vanger (ik neem aan dat je die bedoelt?) samen met de drukgever vast.. dus moet je idd de drukgever er ook even afhalen. Dat is geen enkel probleem, maar et wel op:
- NOOIT de koppeling inknijpen als ie er af ligt: Je drukt dan de zegering van de drukcilinder stuk,
- Zet het ding niet te vast: Het plastic huisje vervormt makkelijk.

- hydrolisch koppeling is in principe volledig zelf stellend. Als je wat gewisseld hebt zal ie misschien iets softer aangrijpen totdat ie weer ingelopen is... het 'gevoel' kan je instellen met het stelpiefje idd.

DaBit

BerichtGeplaatst: Vr, 24 Feb. 2012, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Probeer hem eens uit op de achterste cylinder...daar kan je gemakkelijk bij. Maar de kans is groot dat hij niet past. Ik heb zo'n set buissleutels van Beta, maar die 16 past er niet op.

Hmm :(
Ik plan toch binnenkort eens een naloop-sessie in. Da's tussen de oren wel lekker. Grote beurt, vering een opfrisbeurtje, lagertjes in het vet, en meteen maar de waterpomp, EPC-meuk (SAS moet ik nog eens over denken) en dat oliedrukveertje aanpakken.

Maar als ik ergens een bloedhekel aan heb is dat zoiets stokt op een bougiesleutel of missend ringetje ofzoiets.

Ik haal binnenkort bij de Gamma ofzo wel zo'n pijpsleuteltje. Eens kijken of dat past of makkelijk passend te maken is.

Over die 'grote beurt' heb ik nog wel een vraagje: zijn de shimmetjes die KTM gebruikt voor de kleppen toevallig gelijk aan iets wat er ook in een Japanse motor te vinden is toevallig? KTM-dealers zitten al niet om de hoek, laat staan KTM-dealers met LC8 spul op voorraad. En het is wel makkelijk om even met de shimmetjes ergens langs te gaan en ze gewoon om te wisselen ipv de boel 2 dagen open laten staan totdat de postduif een keer op de mat neerploft.

Dr_Bean schreef:

Veel van de olie komt langs de drukverstekrer... misschien dat dat de sporen heeft achtergelaten, maar ik heb het nooit zo sterk eerder gezien.

Kan het iets van roest zijn? De kleur klopt daar wel mee. Ik zou alleen niet weten hoe er water moet komen.

Quote:
- Volgens mij zit die ketting-vanger (ik neem aan dat je die bedoelt?) samen met de drukgever vast.. dus moet je idd de drukgever er ook even afhalen. Dat is geen enkel probleem, maar et wel op:
- NOOIT de koppeling inknijpen als ie er af ligt: Je drukt dan de zegering van de drukcilinder stuk,

Het probleem was meer dat de bout waarmee de kettingvanger aan het frame vastzit (via rubber bus) niet los wil. Koppelingscylinder loshalen zijn maar 2 boutjes en je trekt 'm er zo vanaf. Da's het werk niet.
Naar boven
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Za, 25 Feb. 2012, 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb zelf een bougie dop van skandia uit een DHZ zaak en deze een stuk afgedraaid.
Werkt goed thumbsup
De buiten maat mag niet meer zijn dan 21mm anders past het niet

DaBit

BerichtGeplaatst: Za, 25 Feb. 2012, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Buitenmaat max 21mm, check. Da's nuttige info als ik eens ga shoppen.

Ik denk trouwens dat ik liever voor de simpele pijpsleutelvariant ga dan voor de dop. Ding op maat zagen, moertje erop lassen, en het is mooi compact om bij het boordgereedschap te doen.

Over boordgereedschap gesproken: wat zijn de maten gereedschap die je onderweg nodig hebt? binnenzeskant 6 en 8, buitenzeskant 8, 10 en 13 (of 12?), buitenzeskant 36, en verder?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Volgende
Pagina 1 van 11

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: