Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 16:45 Onderwerp: demontage/montage voorste remblokken |
|
|
Vandaag ging ik mijn voorste remklauwen eens onderhanden nemen (990 adventure 2009). Tijdens het proces zijn er toch een paar vragen gerezen:
- Wat is de juiste manier om de staafjes die de remblokken op hun plaats houden te verwijderen? Ik heb me nu beholpen door een boutje als doorslag te gebruiken (bij gebrek aan doorslagjes). Vooral terug monteren was moeilijk omdat die plaats vrijwel onbereikbaar is om een hamer te gebruiken. Beschadig je bovendien die staafjes niet zo?
- Waarom gebruikt KTM niet hetzelfde systeem als voor het staafje van de achterklauw? Veel eenvoudiger te verwijderen dan het systeem dat ze nu vooraan gebruiken waarbij het staafje in de klauw wordt geklemd.
- Waarom "zweven" mijn remklauwen slechts met een beperkt bereik? Ik wilde de klauwen openduwen om de blokjes gemakkelijk te verwijderen en merkte dat ik weinig speling kreeg. Ik dacht dat dit kon liggen aan de cylinders die niet voldoende konden teruggeduwd worden, maar ook na het uitnemen van de remblokjes kon niet meer speling bekomen worden, hoewel de cylinders dan dus nergens contact mee maakten en de klauw in principe vrij zou moeten kunnen bewegen. Is het normaal dat de voorste remklauwen zo weinig speling hebben? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 19:04 Onderwerp: Re: demontage/montage voorste remblokken |
|
|
Master of Disaster schreef: |
- Wat is de juiste manier om de staafjes die de remblokken op hun plaats houden te verwijderen? Ik heb me nu beholpen door een boutje als doorslag te gebruiken (bij gebrek aan doorslagjes). Vooral terug monteren was moeilijk omdat die plaats vrijwel onbereikbaar is om een hamer te gebruiken. Beschadig je bovendien die staafjes niet zo?
|
Normaal gezien moeten die staafjes daar zonder veel moeite uitkomen. Eigenlijk zonder enige moeite zelfs. Doortikken doe ik, jawel, met een dunne doorslag. Maar aangezien die daar vanzelf uitkomen moet er helemaal niks beschadigd worden.
Quote: |
- Waarom gebruikt KTM niet hetzelfde systeem als voor het staafje van de achterklauw? Veel eenvoudiger te verwijderen dan het systeem dat ze nu vooraan gebruiken waarbij het staafje in de klauw wordt geklemd.
|
Euh...dat is toch identiek hetzelfde systeem ? Klemmetje eraf, staafje eruit, klaar...
Quote: |
- Waarom "zweven" mijn remklauwen slechts met een beperkt bereik? Ik wilde de klauwen openduwen om de blokjes gemakkelijk te verwijderen en merkte dat ik weinig speling kreeg. Ik dacht dat dit kon liggen aan de cylinders die niet voldoende konden teruggeduwd worden, maar ook na het uitnemen van de remblokjes kon niet meer speling bekomen worden, hoewel de cylinders dan dus nergens contact mee maakten en de klauw in principe vrij zou moeten kunnen bewegen. Is het normaal dat de voorste remklauwen zo weinig speling hebben? |
Ja, die klauwen sluiten nogal nauw aan. Daardoor is het nogal onhandig om remblokken vooraan te vervangen zonder de klauwen los te maken, dan is het 2 keer geen werk. Voor de rest zweven de klauwen zo weinig omdat je ook met semi-zwevende schijven zit. Een deel van de "flex" om de remblokken te laten aanduwen zit in de klauw, een deel zit in de schijf. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 20:03 Onderwerp: |
|
|
Is niet hetzelfde systeem raar genoeg. Volgens de werkplaatshandleiding zou het nochtans wel hetzelfde moeten zijn. De staafjes van de voorklauwen zitten vast met 1 clip. Aan het uiteinde zit een veerringsysteem dat spant in de opening in de klauw. Het staafje komt nergens volledig uit de klauw en heeft heel wat overtuigingskracht nodig om eruit te komen (en er terug insteken is bijna niet te doen).
Ik zou een foto nemen, moest het niet zo zijn dat ik het dan terug moet demonteren...
edit: het lijkt hier wat op: op het uiteinde een verend stuk dat klemt.
 _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
african

Geregistreerd op: 19-6-2006 Berichten: 274 Woonplaats: tussen emmelle en oemelegoem
|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 21:08 Onderwerp: Re: demontage/montage voorste remblokken |
|
|
Master of Disaster schreef: | Ik wilde de klauwen openduwen om de blokjes gemakkelijk te verwijderen en merkte dat ik weinig speling kreeg. |
Heb je misschien remvloeistof bijgevuld/vervangen toen de remblokjes half versleten waren? Misschien is het potje te vol om nu de zuigertjes helemaal terug te kunnen duwen... _________________ Greet's |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 21:32 Onderwerp: Re: demontage/montage voorste remblokken |
|
|
african schreef: |
Heb je misschien remvloeistof bijgevuld/vervangen toen de remblokjes half versleten waren? Misschien is het potje te vol om nu de zuigertjes helemaal terug te kunnen duwen... |
Had ik nog niet aan gedacht, maar nee: het bakje is niet vol en bovendien werd het niet veroorzaakt door het niet voldoende terugkeren van de cylinders. Blijkbaar is het normaal zo... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Do, 26 Jan. 2012, 21:43 Onderwerp: |
|
|
Doet nekeer wat kopervet (met mate natuurlijk) op het uiteinde waar het ringske/veerke zit. Kan wonderen doen... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Thorri

|
Geplaatst: Ma, 13 Feb. 2012, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het zelfde probleem. Bij mij zit het staafje onwijs vast. Ik heb het ingespoten met wd40. Rammen met een doorslag. Maar er gebeurt niets. En voordat ik hem sloop ff op het forum vragen of iemand nog een idee heeft hoe ik het staafje er uit kan krijgen.
Alvast dank. _________________ Groeten Thorri |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Ma, 13 Feb. 2012, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Het 'staafje' heeft aan de wielkant een verdikking met een veer-ding er op. Als die vastgerot zit, wil ie er idd wel eens lastig uit.
doe in ieder geval de volgende zaken:
- Spuit vooral aan de wielkant het gaatje van de pin goed vol met kruipolie
- Zorg dat je de veer-splitpen die halverwege het staafje zit, er uit hebt !!!: Je kunt dit dwars-gaatje in het staafje ook lekker gebruiken om het staafje rond te draaien, zodat de kruipolie er lekker in wil komen.
- neem de remklauw van de motor, en zorg dat je deze met de wielkant/binnekant bijv op de bankschroef kan leggen (best effe met 2 man)
- leg de klauw zo dat het staafje er wel uti kan (bijv tussen de klauwen van de bank door, of met een dopje in de bankschroef ofzo
- Sla nu met een dunne drevel, die door het dunne gaatje aan de buitenkant van de klauw heen gaat, het staafje er uit...
Evt kan je de remklauw wat heetstoken: Aluminium zet meer uit dat het staal, dus dan wil de kruipolie er goed tussenlopen, en de zaak loswerken.
succes
ps.: In de BetriebsAnleitung staan een 'ongeveer' plaatje... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|