Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 17:46 Onderwerp: Oliedruk en gerammel |
|
|
Oke, nog steeds een KTM990 uit 2006. Maar zij doet weer een beetje raar.
De laatste tijd is ie steeds meer gaan ratelen; er komt een gruwelijk getik vanuit het blok, ik denk de linkerkant (zeker niet de "normale" ketting). Laatst nog een grote beurt gehad en die heeft me zat duku gekost, dus geen zin om nu weer naar KTM te moeten gaan hier.
Er zit 10W60 in en aangezien het hier nogal warm is geweest (40-50gr) zou dat wel juist moeten zijn.
Maar goed, nu 6000km later opeens begint ook het oliedruklampje op te lichten direct na de start. Heeft ie nooit eerder gedaan, eerste keer kort geflikker, nu steeds langer geflikker. Maar gaat na paar seconden uit.
Het gerammel gaat dan echter door. Als de temp.meter op 4 strepen zit werd het minder, maar inmiddels gaat het tegenwoordig vrolijk door.
Tijdens het rijden, zelfde als in stationair. Gerammel als koud, minder gerammel naarmate motor warmer wordt. Maar nooit echt goed.
Dus eerst maar eens olie gepeild na paar minuten stationair draaien: op een of andere manier voller dan vol. Dus olie gaat niet naar het blok??? (kan me voorstellen dat dat een lage druk veroorzaakt )
Omdat ik ook gedoe heb gehad met koelvloeistofverlies eerst maar eens naar de waterpomp gekeken: ziet er helaas helemaal perfect uit... ware het niet dat ik de impeller (heet dat plastic ding zo) heb gesloopt (daar zal wel weer 6 liter loctite op zitten...
Verder ook geen wit spul in de olie. En het olie"screen" ziet er schoon uit.
Kortom, waterpomp is het niet!! (koelvloeistofprobleem is ook opgelost door de nieuwe dop te vervangen door de oude.. logisch he)
Omdat de koppeling ook een beetje begon te happen, die ook maar eens gecontroleerd. Ik dacht, misschien is het die drukstift wat zo rammelt of zo. Niet dat dat de oliedruk zou verklaren, maar als je er toch mee bezig bent...
Maar nee, die is het dus ook niet. Die is onversleten, zo goed als nieuw. De belleville had een mooie streep getrokken in een van de metalen platen, wellicht verklaart dat het (lichtjes) happen.
Kortom, dat is het ook niet.
Zal het dan dat veertje wel zijn? Daar maar eens naar kijken nu het blok toch open ligt? En dus lekker gaan priegelen daar onder/achter de koppeling???
Dit is nu mijn eerste keus (de tweede eerste keus dus), maar verklaart dat ook het hoge oliepeilniveau??? Ik heb het ktm950info verhaal over oliepomp gelezen, maar wordt me niet duidelijk wat dat veertje precies doet en hoe dat de olie "tegenhoudt".
Wellicht weten de knappe koppen hier meer.
De tips zijn weer welkom!!!
Groeten,
Jeroen |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 18:46 Onderwerp: |
|
|
Jan,
Klinkt als "het veertje" achter de koppelingskorf. Op dit forum heb ik een fotoserie geplaatst met hoe ik het veertje heb vervangen (met foto's)
Deze ingreep die achteraf bezien goed te doen bleek, loste het rammelen geheel op, sindsdien geen problemen meet gehad.
Succes ermee!!
Michel _________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 19:01 Onderwerp: |
|
|
Dat vertelde ik ook bij wat sommer is geweest en daar zeiden ze dat ze dat veertje nog nooit hebben vervangen. Wel het veertje in de afsluiter van de olietank. Siw heb ik laten vervangen bij een beurt en dat loste het probleem op. Later ook wel dat veertje nog vervangen maar meer uit voorzorg.
Succes, Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 21:44 Onderwerp: |
|
|
Die oliepomp achter de koppeling is de drukpomp, dat veertje is de bypass, die opent als de druk te hoog wordt. Als het veertje moe is gaat de bypass te snel open ...
Dat geratel komt van de nokkenaskettingen. De spanners werken op oliedruk. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 21:45 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | Die oliepomp achter de koppeling is de drukpomp, dat veertje is de bypass, die opent als de druk te hoog wordt. Als het veertje moe is gaat de bypass te snel open ...
Dat geratel komt van de nokkenaskettingen. De spanners werken op oliedruk. |
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. |
|
Naar boven |
|
 |
Sjarelke
Geregistreerd op: 15-6-2010 Berichten: 209 Woonplaats: Hollands Limburg
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 23:21 Onderwerp: |
|
|
Nou, het blok ligt toch open, eens kijken of ik erbij kan komen... gepriegel wordt het. De koppelingskorf krijg ik er in ieder geval niet af.. we zien wel, morgen weer een dag.
Tof dat er weer zo snel wordt gereageerd. Bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
michelbijl
|
Geplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 23:34 Onderwerp: |
|
|
Het loshalen van het veerringetje moet met een circlip tangetje. Een (tandarts) spiegeltje komt je dan goed van pas, ik kreeg er een van mijn huisarts cadeau. Die van de tandarts / huisarts zijn wat kleiner en handzamer dan die grotere die je bij een automaterialenwinkel kunt kopen.
Wellicht helpt het.
Grtzz
Michel _________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 0:22 Onderwerp: |
|
|
als die veer eruit komt: even meten.
van advrider:
This valves function is to keep the oil pressure “with engine at operating temperature (oil temperature 100ºC in oil tank) between min. 0,8 bar at 1500 rpm to min 2,4 bar - max 3,5 bar at 6000 rpm.
Also the spring has some tolerances;
Bypass valve Length of spring, unloaded min. 41.5 mm
Spring tension 27 mm at a load of at least 3.5 kg
In dit draadje. post 12: de truc om de veer er weer in te krijgen. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 10:55 Onderwerp: |
|
|
Sjarelke schreef: | De koppelingskorf krijg ik er in ieder geval niet af |
Moer te vast, of weet je niet hoe? Als je de moer wel los krijgt:
- as met tandwiel zo draaien dat het deel zonder tanden ter hoogte van de koppelingskorf komt.
- rollagers uit de koppelingskorf halen (korf iets naar voren trekken, lagers tegen houden en korf weer naar achter duwen).
- korf past nu precies langs de tandwielpartij.
Dit deel staat niet in de beschrijving, maar wel in het WPH.
Zo heb ik het gedaan en zit je niet te pielen met een spiegel/gebogen circliptang. Je kan dan de hele koppelingsveer-unit eraf halen en op je gemak dat veertje vervangen (of de hele unit vervangen zoals ik heb gedaan). _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 12:01 Onderwerp: |
|
|
klopt Guus.
Om de centrale koppelinsmoer los te krijgen:
Zet de motor in de 6e versnelling, stamp de achterrem in (iemand die je helpt is daarbij handig!) en draai de moer los met een stevige dopsleutel, wringijzer met een pijp erop om voldoende kracht te zetten.
(slagmoersleutel werkt ook....) Zorg vooral dat je de dop netjes blijft aandrukken zodat die niet over de moer heen schiet.
Je kunt overigens de voorste helft van de oliepomp er in zijn geheel afhalen, MAAR: Theoretisch zit de andere helft, die in het blok zit dan 'los'. Ik vind dat een rare constructie, maar ik kan het niet anders zien uit de plaatjes.
(wie weet meer?)
Anderzijds komt ie niet zomaar los en kan je het asje niet doorduwen ofzo. Ik heb dat met beleid dus wel gedaan, en dan is het verwissleen van het veertje op de werkbank natuurlijk een paar seconden werk ...
ps.: het oliedruk gebrek kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben:
- overdrukveertje (zoals hierboven beschreven, en vaak het geval is)
- Slechte aanvoer van de olie (Kogelklepje onderaan de tank blijft hangen, toevoer leiding die dicht zit.. etc. Check dit op cuil enzo.
- oliedruk verlies door ander 'lek' (Spanners, glijlager e.d. die niet stuk zijn), maar dit komt gelukkig heeeeel weinig voor.
succes. _________________ Dr_Bean
Laatst aangepast door Dr_Bean op Wo, 18 Jan. 2012, 12:08, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 12:08 Onderwerp: |
|
|
als de olie niet je blok in komt is dat veertje achter de koppeling prima nog.
Kijk eerst eens naar de kogel die je olietank afsluit, die zou nog wel eens vast kunnen zitten. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Guus

|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 12:23 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
Je kunt overigens de voorste helft van de oliepomp er in zijn geheel afhalen, MAAR: Theoretisch zit de andere helft, die in het blok zit dan 'los'. Ik vind dat een rare constructie, maar ik kan het niet anders zien uit de plaatjes.
(wie weet meer?)
Anderzijds komt ie niet zomaar los en kan je het asje niet doorduwen ofzo. Ik heb dat met beleid dus wel gedaan, en dan is het verwissleen van het veertje op de werkbank natuurlijk een paar seconden werk ...
|
Ik heb hem ook in zijn geheel eraf gehaald. De boutjes waarmee het loskwam rustig terug gezet en pakte direct weer draad. Ook volgens mij kan die andere helft niet zomaar los vallen.
Wat betreft dat balletje in de koppeling bij de tank: koppeling losmaken en met een inbusje dat balletje indrukken. Als het vast zit, of veel weerstand geeft, schoonmaken.
Ik meende dat er ook een officiele modificatie is geweest aan die (retour)leiding?? Brouwer heeft er bij mijn eerste grote beurt iets over geroepen en aangepast, maar ik weet niet meer wat het precies was/gedaan is. _________________ Het hebben van de zaak (oranje Adv. 990, 2006) is niet altijd het einde van het vermaak! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Wo, 18 Jan. 2012, 12:32 Onderwerp: |
|
|
Guus schreef: |
Ik meende dat er ook een officiele modificatie is geweest aan die (retour)leiding?? Brouwer heeft er bij mijn eerste grote beurt iets over geroepen en aangepast, maar ik weet niet meer wat het precies was/gedaan is. |
Ja, maar voor zover ik weet alleen voor de allereerste 2003 modellen. (daar liep de olie te hard terug uit de tank het blok in) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 6:21 Onderwerp: |
|
|
Eij Jeroen.
Het klinkt idd als de veer van de dumpvalve in de drukpomp...gezien de dingen die je al hebt uitgesloten. Zoals gezegd...de dumpvalve "dumpt" de olie te snel, waardoor de nokkanasketting gaat klapperen. De nokkenaskettingspanners (die hydrolisch zijn) zitten bij de voorste cylinder namelijk aan het einde van het oliekanaal, waardoor ze te weinig oliedruk krijgen en de ketting niet meer spannen. Dit klinkt dan alsof het geluid van rechts uit het blok komt.
Ik ben alleen bang dat je bij jouw motor tot sint juttemus kunt zoeken naar het veertje. Hoewel ik het niet helemaal zeker weet of het bij jouw motor al het geval is, is er in ieder geval bij de 990 een update gekomen in de deksel van de pressure-pump, waardoor het veertje niet meer verwijderbaar is. De deksel en veertje is namelijk sinds de update 1 geheel geworden. Er zit dus geen circlipje meer in, maar een ring, die je niet kunt verwijderen. Dat kunt je zo zien btw door vanonder de dumpvalve te bekijken.
In dat geval moet je de hele deksel van de pressurepump vervangen. kosten iets van 25 euro. Ik zou dan die deksel bestellen, en op zoek gaan naar een luchthamer om die centrale moer los te halen. (naar een autogarage toegaan dus), want ondanks dat sommigen het kennelijk wel lukte...zonder luchthamer lukte me het niet. Verder is het een relatief makkelijke reparatie. Mocht het ding wel die circlip nog hebben kun je hem als noodoplossing uittrekken...maja...blijft een houtje-touwtje manier.
Overigens...vol-syntheet 10W60 zet behoorlijk uit als die heet is. Als je olievult volgens het boekje bij 50 graden dan kan je er donder op zeggen dat hij met een warme motor boven MAX staat. Nu zit ik me alleen nog iets af te vragen...ben je toevallig net (na de beurt) overgestapt van 10W50 naar 10W60? Als dat het geval is dan is het gewoon de dumpvalve. Een veer die aan het einde van z'n latijn is gaat bij deze dikkere olie eerder olie dumpen....met de bovengenoemde dingen tot gevolg. Verder...heb jij een papieren oliefilter? Check die voor de zekerheid toch ff op waving cq water...
Succes!
Gr. Wout
@Dr.Bean: Bij het verwijderen van de deksel van de pressure-pump.."zweeft" het aanzuiggedeelte inderdaad aan de andere kant van het carter. Die wordt wel vastgehouden door 2 pinnen..maar in theorie kan hij inderdaad losschieten..en dan moet je het blok splitsen. Pyndon heeft daar op advrider een hele fotoreportage van gemaakt, dus daar staan foto's van op. Overigens..ik heb de deksel ook gewoon losgemaakt en vervangen, evenals Koen Warner. No problems! Ding zit gewoon stevig vast. _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Do, 19 Jan. 2012, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerst het makkelijkste nakijken, nl de nokkenaskettingspanners. Deze hebben nu de nodige km;s achter de rug. Spelling is goed tussen de 6 en 12mm. Je kun ze er zo uitdraaien en mogen niet uit elkaar vallen als je ze uit het blok verwijdert.
De oliedruksensor wil de boel ook wel eens belazeren ....
Succes met zoeken! _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|