lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Accu gedoe

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 9:57    Onderwerp: Accu gedoe Reageer met quote

Oke,

Daar ben ik weer... en weer snap ik het niet...

Onlangs 2x stil gestaan met de motor, (990 2006) of nou ja, 2x wilde hij niet starten na amper een nachtje "rust". 1e keer aan een auto gehangen en liep meteen. 2x keer de accu eerst laten opladen; ontkoppeld toen spanning op 14.5 was, in 3 minuten teruggelopen van werkplaats naar motor en toen was de spanning al weggezakt naar 13.3. Na inbouwen was nog 12.8V over... is dat normaal??!?!

Gisteren dan maar eens wat meer gemeten:
-spanning alles uit: 12.9V
-lekstroom gemeten... 0.0
-spanning contact aan: 11.9V (met xenonverlichting aan)
-spanning tijdens start: zakt naar ca. 10V
-spanning tijdens stationair: 13.8V
- kabelschoentjes ed op accu zagen er goed uit...

Bij meer rpm zakt de spanning weg: hoe hoger de rpm, des te lager de spanning (gaat richting 13V) en komt nooit in de buurt van wat het handboek zegt (14.5-15V bij 5000rpm). MAAR als ik hem dan weer stationair laat lopen, zit er wel wat meer spanning in/op de accu; die kruipt dan langzaam omhoog, als ik dit een paar keer achter elkaar doe..

Verder heb ik er ook weer een paar uur mee gereden en dan is er niks aan het handje. Alleen komt de accuspanning ook aan het einde van een rit van een paar honderd km niet boven de 13.1V uit. Daarentegen is ie ook niet helemaal leeggetrokken.. (al rij ik voornamelijk zonder licht tegenwoordig, maar de EFI zal toch ook wel stroom trekken neem ik aan!)

Dan de regulator:
het ding wordt nog steeds gloeiend heet, wat me doet vermoeden dat er toch wel iets gebeurt in dat ding.. MAAR ik zie 3 kabels uit de generator komen, naar een stekker, daarna 3 gele kabels naar de regulator.
Op die groene kabels krijg ik op een of andere manier niets gemeten.. of dat kan niet, of ik doe iets fout, of de weerstand is te hoog omdat ze kapot zijn (alledrie dan meteen ook). De weerstand van de gele kabels ligt in de range van 0.55-0.6ohm.. (gemeten in 2k bereik). Da's te laag? Moet 1ohm zijn toch?!

Iemand ideeen wat er nou mis is... "alleen" nieuwe accu, of juist de regulator of (zeg me dat het niet zo is) zelfs de generator???? Ik snap het niet. Als de regelator/generator niet meer werkt, zou ik toch binnen no-time zonder accuspanning moeten staan? TOCH?! Maar dan zou ik die gele kabels dus verkeerd gemeten moeten hebben?

Hoop dat jullie iets weten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien ik geen idee heb van je technische achtergrond : je meet de alternator toch uit met de meter op wisselspanning hé...Per wikkeling moet je toch (afhankelijk van het toerental) tussen de 50-80V AC hebben.

Het feit alleen al dat er nog 13V of meer op de batterij toekomt wilt toch al zeggen dat de alternator nog iets doet.

Wat me verder nog opvalt bij de metingen : lekstroom 0.0 kan niet. Zelfs met contact uit is er altijd iets. Meettoestel op fijnere stroommeting zetten.

Spanning bij starten : je zegt +/- 10V, maar als die dus soms ook eens onder de 10V gaat is de batterij toch bijna gaar. Hoe oud is die ?

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

de 3 gele kabels zijn 3 fasen wisselspanning van de generator.

open spanning meting zoals raketman suggereerd beveel ik niet aan, daar is ie niet op gemaakt en daarmee kan je de isolatie stuk maken.

Je heb de weerstand gemeten en die is laag, en dat hoort zo: Dat zeg dar er geen draadbreuken in zitten. Je kunt aan die weerstand met een 'gewone' multimeter niet aflezen of er ergens een kortsluiting in zit, daar is die meter niet goed genoeg voor.
Overigens ook niet zo waarschijnlijk: de generator gaaat niet vaak stuk.

De groen kabel (Dubbel) is de massakabel van de regelaar: Deze moet GOED kontakt maken met het motorblok (en massa van de accu).

12.8V is een nominale accuspanning, die een beetje temperatuur afhankelijk is. Das dus normaal. Kort na het laden is er altijd wat overspanning en dat zakt snel weg.

Met alles aangesloten moet de motor de accu met ongeveer 14,5V laden. Het is normaal dat dit iets terugzakt met het toerental (zo werken al die regelingen), maar richting 14V, hooguit 13.8 ofzo. 13V is te weingi, dan laad de accu niet meer.

HOewel de spanningsregelaar wel fors warm wordt normaliter, hoort ie niet gloeiendheet te worden. Ik denk dus dat die stuk is. (Dat is ook het meest waarschijnlijke component .... ).
Behalve controleren of alle kabeltjes goed zijn, kan je daar weinig aan nameten.

Tot slot: Onder de motor langs loopt een dubbele rood-witte draad, die ook van de regelaar af komt. Deze dubbele draad leidt de stroom van de generator, na de regelaar naar de accu, en wel via de hoofdzekering op het startrelais. Als deze draad niet goed is , laad de motro ook niet (maar gezien je bij stationair wel laad, denk ik dat daar niets mis mee is.

Het kan een slechte accu zijn (dan wordt je spanningsregelaar ook warm), maar het klinkt een beetje als stukke regelaar.

Makkelijkst is om hem uit te wisselen (ik heb er een liggen... ), misschien wil een dealer dat ook wel voor je doen. Nieuw dacht ik rond de 80 euro.

succes

Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 10 Nov. 2011, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik suggereer nergens dat hij open moet meten hé...zelfs met alles aangesloten moet je redelijk hoge waarden AC meten.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Sjarelke

BerichtGeplaatst: Do, 10 Nov. 2011, 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga er nog een keer mee aan de slag.. eens kijken wat ervan komt
Naar boven
dukey

BerichtGeplaatst: Di, 10 Jan. 2012, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ben je er al uit ,klinkt hetzelfde als mijn probleem .

990 adv 2007

Sjarelke

BerichtGeplaatst: Di, 17 Jan. 2012, 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er in zoverre uit, dat ik er inmiddels weer duizenden kilometers mee heb gereden zonder enkel probleem. Geen idee wat er aan de hand mee was. Heb ook niet meer gemeten. Hij doet het, dus blijkbaar laadt ie weer op zoals het hoort.
Het enige wat ik in feite heb gedaan is alles eens goed los halen, schoonmaken en weer terug vastzetten. Een connector zat vol met stof en zand, misschien dat het daar iets mee te maken heeft gehad. Geen idee verder.
Succes ermee!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: