lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

gereedschap
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 15:54    Onderwerp: gereedschap Reageer met quote

Nu ik een eigen garage heb wil ik mij eens deftig gereedschap aanschaffen. Nu is de vraag natuurlijk: welk?
Zelf dacht ik aan zo'n gevulde gereedschapswagen, maar da's natuurlijk nogal duur. Uiteraard kan je geen miskopen doen met Stahlwille en Facom, maar ook dat is boven mijn budget Zijn er merken die jullie kunnen aanbevelen met een goede prijs-kwaliteitsverhouding? Waar kan je die dan kopen? Ik hoorde al over TengTools, maar vind nergens een verdeler (in België).

Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tengtools in B: neem eens contact met TRX (hier of via motorforum.be), die weet het wel geloof ik.
Doppensets: ik ben zeer tevreden met mijn Proxxon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe al heeeel lang met veel gerief van Stanley. Gezien de tijd dat die dingen nu al meegaan en de aktie die ze al gezien hebben kan ik niet anders dan besluiten dat het goed materiaal voor een goeie prijs is.

Maar mettertijd begint eea toch te slijten en merk ik dat alles toch door Facom, Beta en Stahlwille vervangen wordt...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harry

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jan. 2012, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk ook eens naar Mannesmann. Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding, zeker als je het online bestelt in Duitsland.
Naar mijn eigen ervaringen doet het niet veel onder voor Facom, Stahlwille, Gedore en Hazet. Ook voor deze merken kun je op het Duitse Ebay nog wel eens erg leuk slagen trouwens.

Zorg wel dat je op gereedschap niet al teveel gaat bezuinigen, daar krijg je hoedanook spijt van.

highrider

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 0:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn gereedschap bestaat voornamelijk nog uit gereedschap van de Lidl.

Kost de doppenset van de lidl klein ± 40 euris kost exact dezelfde van mannesman 249 euris. Ik heb beide en kan het verschil niet ontdekken.

Ik heb ook de grote Lidl set aangeschaft en die kost incl set steek ringsleutels ik dacht iets van 80 euris.

Ga er verder niet over discussieren maar ik vind het topgereedschap. 1 keer een een inbussleuteltje 6 mm genekt maar das eigen schuld. Een inbussleutel is geen bandenlichter. Nieuw setje erbij gekocht en klaar is kees voor een euro of 7

Zoveel mensen zoveel wensen maar ik heb niets te wensen qua gereedschap

Harry

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 1:56    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.nextag.de/mannesmann/suche-html?nxtg=2220a280d08-6879713251B3CB6A

Inderdaad, sommige Duitse Lidl-winkels bieden weleens Mannesman aan.
Mijn doppenset van Mannesman kosstte me 60 euro incl. verzenden. Niet via deze site overigens. Tussenmaatje ratelset met als doordacht extraatje verlengde doppen. En die zijn goud waard.

Trouwens, je kan ook eens naar Kraftwerk kijken. 1 van de betere B-merken.

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

ik had al gehoord van kraftwerk en manesmann, maar vond deze merken altijd verdacht goedkoop. Uiteraard wil ik optimale prijs-kwaliteit, maar het moet wel een paar jaar meegaan natuurlijk.
Goed om een paar eerste-hand ervaringen te lezen dus.
Nog interessanter: wie heeft slechte ervaringen met deze merken?

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Kwa pasmaten, stijheid en afwerking zijn dit soort merken vaak heel redelijk
is mijn ervaring. (ook Lidl spul en bijv de Lux(profi) van de Praxis)

Ik heb alleen slechte ervaringen met hele goedkope onbekende merksetjes... waar spul echt breekt of veel te zacht is zodat je moeren stukdraait ipv los.

90% van je gereedschap gebruik je niet zo heel vaak.. en blijft dus best heel.
Dus wat ik altijd doe is beginnen met zo'n 'medium' quality' setje. En voor die dingen die echt slijten/stukgaan, op den duur dan gewoon een duurdere versie kopen.

Zo heb ik bijv dus wel 'merk' dopjes 10 en 13, ratel, steek 15 (lang) enzovoors... maar een dop 14 slijt je nooit met een KTM!

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Kent er iemand de merken Force en KS-tools?
Deze werden mij aangeraden als evenwaardig t.o.v. Facom, maar een stuk budgetvriendelijker. Ervaringen of gedachten?
http://www.kstoolsnederland.nl/
http://www.force-tools.eu/

Rico

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

Voor het zware werk heb ik handgereedschappen van Stahlwille (sleutels e.d.). Voor het minder zwaar belaste spul heb ik o.a. Kraftwerk. Van Kraftwerk heb ik een 1/4" setje, ondanks veelvuldig gebruik niet kapot te krijgen en (volgens mij) levenslange garantie.
TengTools staat elk jaar op de motorbeurs. Zij hebben echt heel leuk spul voor een nete prijs. Ik heb het zelf niet, maar volgens mij is de prijs-kwaliteitverhouding wel goed.

Harry

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:
ik had al gehoord van kraftwerk en manesmann, maar vond deze merken altijd verdacht goedkoop. Uiteraard wil ik optimale prijs-kwaliteit, maar het moet wel een paar jaar meegaan natuurlijk.
Goed om een paar eerste-hand ervaringen te lezen dus.
Nog interessanter: wie heeft slechte ervaringen met deze merken?

Over zowel Kraftwerk en zeker over Mannesman hoef je niet te twijfelen hoor. Beiden zijn gewoon goed. Persoonlijke ervaringen met de Mannesman-doppenset na jaren intensief gebruik aan diverse auto's: Passing van alle delen prima, je draait geen bouten/moeren kapot. Goed doordachte sets verkrijgbaar. Het gereedschap geeft geen krimp, ook bij keer op keer zware mishandeling niet. Iets minder vind ik dan weer dat de (middelmaat) ratel een vrij grove vertanding heeft, wat in kleine ruimtes niet altijd makkelijk sleutelt.
Ik gebruik de Mannesman bij iedere sleutelklus en merk dat ik er veel vaker naar pak dan naar de Gedore- en Facom sets. Voornamelijk omdat er gedacht is aan verlengde doppen.

Van Kraftwerk heb ik het idee dat het iets roestgevoeliger is (een keer vaker door een met olie doordrenkte doek halen lost dat wel op), verder echt wel goed.

disco stu

BerichtGeplaatst: Za, 14 Jan. 2012, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Het ene merk blinkt ook meer uit v.w.b. het ene soort gereedschap terwijl het andere merk meer uitblinkt voor het andere soort gereedschap.

Mijn ervaringen:

Mijn ratel+doppen sets zijn van facom. De ratels zijn geweldig. Compact en makkelijk te hanteren, kunnen een hoog koppel aan, en vooral: de kleine ratelhoek van 5 graden is veel aangenamer sleutelen dan een ratelhoek van 10 of 12 graden zoals je bv bij Aldi-materiaal hebt.

Bit set: Wera heeft zeer sterke bits die je niet zomaar kapot draait.

Tangen: Knipex

Bij doppen zijn in het algemeen bijna alle merken goed. Gewoon doppen die op de flanken en niet op de hoeken van een zeskant pakken. Verder draai je een dop niet zomaar kapot.

Momentsleutels: zelf nog niet veel ervaring mee maar Stahlwille zou zeer goed hebben waarvan de veer alleen wordt belast bij het vastdraaien zelf (deze hoeven niet terug op 0 gezet te worden). Maar duur...

Een goed, redelijk volledige, en toch goedkope starterskit met ratels, doppen, bits, sleutels: de Mannesmann mamoet koffer
Naar boven
Koen

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2012, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Durf het haast niet te zeggen maar al jaren zeer tevreden over de Lidl set, kan je blind kopen (zeker voor dat geld). Inclusief een dop die op de achterwiel moer past,

Groeten,
Koen

doppenset_Lidl.jpg
 Beschrijving:
Doppenset Lidl
 Bestandsgrootte:  39.88 KB
 Weergegeven:  13479 keer

doppenset_Lidl.jpg

highrider

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Die heb ik dus ook samen met de mannesman die het 5 voudige kostte.

Heb ze beide al vele jaren en zoals gezegd wie me het verschil kan komen uitleggen is welkom

De grote set van de Lidl is helemaal een toppertje qua inhoud. Kost iets van 70 of 80 euris

De tangen zijn ook erg goed maar er gaat niets boven een knippertje van knipex das een feit zoals boven vermeld.

disco stu

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jan. 2012, 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Meet Lidl geen ervaring, dus kan ik niet over zeggen. Ik geloof gerust dat dat prima setjes zijn.

V.w.b. doppen ga je inderdaad niet of nauwelijks verschil merken. Een dop is een statisch blok metaal. Het heeft een ontwerp (dat die op de flanken pakt bv.), een materiaal (chroom vanadium) met misschien licht afwijkende legeringen en een afwerking (gehard, passing). Maar voor de rest kan een dop niet heel slecht zijn.

Meer verschil kan je merken bij bv. een ratel. Dit is een iets complexer werktuig met meerdere onderdelen die bewegen. De ratel uit de Aldi set die ik heb liggen vergeleken met de ratel uit de Facom set, dat is dag en nacht verschil. Bij de Aldi set voel je merkbaar meer speling tussen het aansluitvierkant en de rest van de ratel, en de terugstelhoek is 10 graden. Bij de facom ratel, heeft alles veel minder speling en heeft een terugstelhoek van 5 graden.
Nu dat gezegd zijnde, de Aldi ratel werkt gewoon en daarmee kan ik alles doen wat moet gedaan worden. De facomraatel geeft gewoon veel meer sleutelplezier. Sommigenzijn tevreden als het werkt. Anderen willen dat ietsje meer. Iedereen moet uiteraard kiezen waar hij/zij gelukkig mee is. Zo zie je maar dat gereedschap iets heel persoonlijk is.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: