Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

|
Geplaatst: Vr, 7 Okt. 2011, 16:45 Onderwerp: |
|
|
Je hoeft die flaps daar niet zelf uit te halen hoor, mettertijd verwijderen die zichzelf. Zo heb ik ooit eens zo'n flap onderaan in de carterplaat gevonden, geen idee toen wat het was. Toen ik er nadien nog eentje vond aan de olietank ben ik eens beter gaan zoeken en gevonden wat die rare rubberen lapjes waren ...Bij mij zitten ze er dus ook niet meer in. Merk niet veel problemen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Zo, 30 Okt. 2011, 14:44 Onderwerp: |
|
|
Hij loopt ! Alles bij elkaar viel het eigenlijk wel mee. Het is vooral veel werk. Maar als je een beetje sleutelervaring en het werkplaatshandboek hebt is het goed te doen. Het is in ieder geval een goede manier om je motor te leren kennen! Het blok verwijderen en inbouwen met de garagekrik er onder, en iemand die de boel rechtop houdt viel me ook erg mee. Het blok is wel zwaar. Wat ik heb gedaan: Een 990 SM blok uit '99 ingebouwd in een 950 uit 2003 met de carburateurs en luchtfilterkast van de 950. Alles past gewoon zonder problemen. Omdat het nieuwe blok uit een SM komt heb ik de waterslangen naar de radiator en de waterbuis vanaf de waterpomp overgezet. Verder de SAS etc. verwijderd en de blindplaatjes van mijn oude blok overgezet. Het 990 blok heeft één olieleiding van de olietank naar de voorste cilinderkop in plaats van twee. Ik kon zo snel geen nette manier vinden om de aansluiting op de tank dicht te maken, dus heb gewoon het slangetje ingekort en er met siliconenkit een M10 boutje ingezet. Verder is de watertemperatuursensor anders, dus die heb ik ook overgezet. Op de 990 heeft die een stekker met drie contacten in plaats van twee. Helaas kwam ik daar pas achter toen het blok al was ingebouwd. Je krijgt die sensor dan nog wel los met een platte ring 19 als je de waterslang die er naast zit weg haalt, maar het is natuurlijk makkelijker dat eerder te doen. Dan het bekende wieltje van de ontsteking dat moet worden overgezet: Om te beginnen moet de koppeling uit elkaar omdat de koppelingkorf wat naar voren moet om het wieltje er uit te halen. De grote moer (linkse draad!) waarmee dit ontstekingswiel vastzit ging erg makkelijk los met een dop 46 op de luchtsleutel (rechtsom dus). Stop een doek tussen het tandwiel van de koppeling en het tandwiel waar deze ingrijpt om de boel te blokkeren. Het is niet goed voor de distributie om het blok te laten ronddraaien met de luchttol, vandaar de doek. Geen blokkeerpen gebruiken, want die kan hier ook niet tegen. Wel een blokkeerpen gebruiken voor het vastdraaien met de momentsleutel. Mijn momentsleutel bleek alleen rechtsom te werken, dus die 150 nm heb ik gegokt. Het werkplaatshandboek is erg goed, ik miste echt niets. Meest gebruikte gereedschap: het blauwe T-sleuteltje met dop 8 uit het boordgereedschap.. Met dank aan StevenD en André Verpalen voor de tips. Hij loopt prachtig en schakelt en koppelt lekker licht. Volgende week wordt testweek. Nog vragen? |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Zo, 30 Okt. 2011, 21:39 Onderwerp: |
|
|
Erg goed man, veel plezier ermee. Denk dat ik volgend jaar ook maar eens op zoek ga naar een 990 blok... _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
vsrrh
|
Geplaatst: Ma, 31 Okt. 2011, 21:18 Onderwerp: |
|
|
beste janjan,
met die olieleidingen van de voorste kop naar de olietank moet je ff opletten. Het 950 blok heeft 2 leidingen. Da's volgens mij niet voor het blok maar voor de olietank. De leidingen zitten op de olietank om de lucht uit de bovenste lobben van de olietank te kunnen laten gaan als deze volloopt (volgepompt wordt) met olie. (de 990 sm heeft een andere vorm olietank) Je moet de leiding van de tank dus niet zomaar afdoppen. Ik heb bij mijn ombouw gewoon het kleppendeksel van het 950 blok op het 990 blok gezet, dan heb je weer twee aansluitingen en kunnen beide leidingen aangesloten worden. |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2011, 12:44 Onderwerp: |
|
|
vsrrh schreef: | beste janjan,
met die olieleidingen van de voorste kop naar de olietank moet je ff opletten. Het 950 blok heeft 2 leidingen. Da's volgens mij niet voor het blok maar voor de olietank. De leidingen zitten op de olietank om de lucht uit de bovenste lobben van de olietank te kunnen laten gaan als deze volloopt (volgepompt wordt) met olie. (de 990 sm heeft een andere vorm olietank) Je moet de leiding van de tank dus niet zomaar afdoppen. Ik heb bij mijn ombouw gewoon het kleppendeksel van het 950 blok op het 990 blok gezet, dan heb je weer twee aansluitingen en kunnen beide leidingen aangesloten worden. |
Ok, bedankt voor je commentaar. Ik heb nu dus een wat kleinere capaciteit van de olietank. Gelukkig heb ik het oude blok nog staan. Jammer dat ik dit niet wat eerder heb gepost, want ik moet denk ik weer flink wat dingen weghalen om dat deksel te vervangen. Ik neem aan dat de luchtfilterbox hiervoor weg moet, of hoeft dat niet? |
|
Naar boven |
|
 |
vsrrh
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2011, 13:33 Onderwerp: |
|
|
als je de radiator losschroeft een een beetje naar voren/onderen laat zakken (dus zonder de slangen los te maken) moet je er bij kunnen. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2011, 15:35 Onderwerp: |
|
|
Heey Jan,
Dat dekseltje met een uitgang wil ik wel van je overnemen (ruilen?) voor mijn situatie heb ik er juist weer een nodig  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2011, 17:54 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Heey Jan,
Dat dekseltje met een uitgang wil ik wel van je overnemen (ruilen?) voor mijn situatie heb ik er juist weer een nodig  |
Dag Steven, Natuurlijk, geen probleem. Dan kan ik mijn oude blok weer origineel maken. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2011, 18:09 Onderwerp: |
|
|
je heb mijn nummer toch? bel maar eens/even hoe we dat gaan organiseren dan! _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2011, 9:50 Onderwerp: |
|
|
De testweken zijn geslaagd. Op een paar kleine dingen na dan. Hij start alleen als ik een streepje gas geef. Dan springt ie wel onmiddellijk aan, zonder gas geen klap. Dat zal denk ik komen omdat ik nog niets aan de afstelling van de carburateurs heb gedaan. Het blok loopt als een tierelier. Verder slipt de koppeling een beetje als ik het blok maximaal belast. Gisteren bleek dat er koppelingsolie uit het reservoir kwam na opendraaien. Blijkbaar gaat het zuigertje met dit blok wat meer naar binnen. Kan dat slippen veroorzaken? Verder ga ik vanmiddag naar de centrale moer van de koppeling kijken. Die heb ik vastgezet op de kleefkracht van de platen. Voor zover ik me herinner ging dat goed, Maar het is vast beter om de korf goed te fixeren. Weet iemand daar een truuk voor als je de speciale blokkeerring niet hebt? Alvast bedankt weer, Jan. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2011, 12:04 Onderwerp: |
|
|
achterrem intrappen en blok in zijn 4/5/6.
slippende koppeling wel oplossen, daar worden de platen niet beter van. Maar het zou me niets verbazen als dit komt doordat je centrale moer aan het loslopen is!!
Die moet echt wel vast, niet alleen op slippende platen hoor. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2011, 15:20 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | achterrem intrappen en blok in zijn 4/5/6.
slippende koppeling wel oplossen, daar worden de platen niet beter van. Maar het zou me niets verbazen als dit komt doordat je centrale moer aan het loslopen is!!
Die moet echt wel vast, niet alleen op slippende platen hoor. |
Daar ga ik naar kijken. Maar weet je ook een truuk om de korf te fixeren? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2011, 16:15 Onderwerp: |
|
|
Dat is de truuk om zonder blokkeer sleutel de korf te fixeren.
Buitenkorf fixeer je met de krukas blokkeer bout. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
JanJan
|
Geplaatst: Zo, 20 Nov. 2011, 17:36 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Dat is de truuk om zonder blokkeer sleutel de korf te fixeren.
Buitenkorf fixeer je met de krukas blokkeer bout. |
O, dat wás de truuk!
De moer zat inderdaad niet helemaal met 130 Nm vast, dus dat zal het wel zijn geweest. Hoe dat komt begrijp ik niet helemaal, maar goed. Koppeling zag er nog mooi uit. Geen weer nu voor een high speed proefrit, dus ik merk het morgen wel. Bedankt en tot kijk, Jan. |
|
Naar boven |
|
 |
|