Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Qua Patet Orbis

Geregistreerd op: 24-10-2011 Berichten: 83 Woonplaats: Alphen a/d Rijn
|
Geplaatst: Zo, 6 Nov. 2011, 23:04 Onderwerp: even voorstellen en hulp gevraagd!! |
|
|
Hallo Ktm Rijders,
Mijn naam is Daan , geboren in '75 en woonachtig in zuid holland.
Bekleder van beroep,getrouwd en vader van een zoon en dochter.
Ik heb nog niet zo lang geleden particulier een 950 adventure aangeschaft en wat rijdt dat als een beest zeg.
Mijn vorige motor was een aprilia dorsoduro die ook goed reed maar verbleekt bij de rijeigenschappen van de KTM.
Nu kwam ik vanmiddag bij de dakar pre proloog vandaan en 5 km vanaf huis reed ik met mijn maat op een lekkere stuk weg en vol accelererend naar 120 km per uur over een lage drempel verloor ik ineens al mijn vermogen en leek het net alsof ik afgeremd werd door de motor.
Het rare is dat de motor gewoon goed start en stationair loopt en normaal rijdt tot +_ 3500 rpm en daarboven is al het vermogen weg.
Het lijkt net alsof er iets ( stekker/slang/carburateur oid) afgeknald is na het volle accelereren en de hoge snelheid over de drempel.
ben nog niet in de gelegenheid geweest om te kijken maar ik zit er best wel mee in mijn maag en misschien hebben jullie dit al eens meegemaakt of herkennen jullie dit probleem.
Vandaar mijn schreeuw om hulp.
Alvast bedankt!
gr Daan
|
|
Naar boven |
|
 |
PHS
|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 8:51 Onderwerp: |
|
|
Lijkt idd iets van onvoldoende brandstof.
Volgens mij is het met de ontsteking wel/niet.
Verder geen symptomen, zaken die anders zijn?
gr
Peter
Oh, en welkom!
_________________ ex. KTM 950 Adventure 2005 |
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 9:11 Onderwerp: |
|
|
Thnx
Voor de rest "lijkt"het alsof er niks aan de hand is,totdat ik boven de 3500 tpm kom.
Enorm inhouden alsof de motor gesmoord wordt en alsof die op 1 cilinder loopt. Zo'n brooaaamp geluid zeg maar.Dit is alleen bij deellast want als ik in zn vrij aan de gashendel draai jaagt ie m gewoon door naar de 9000 tpm.
Bij gas terug en stationair draaien ploft ie ook wel wat ondanks dat ik denk dat de vorige eigenaar de SAS heeft afgeblokt omdat de tuit van het luchtfilterhuis is afgedopt.
De motor reed heel goed hiervoor en na de volle acceleratie en de drempel was het dus afgelopen...stransjee!!!
Oja!, de motor is van 2004 en heeft 24500 km op de klok.
|
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 12:33 Onderwerp: |
|
|
Carbu's gedeeltelijk losgekomen van de inlaatrubbers ? Daar denk ik zo spontaan aan omdat het net na een heftige schok begonnen is...
_________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 13:29 Onderwerp: |
|
|
Zat ik ook aan te denken,maar zou dat kunnen?
Omdat ie wel start en stationair loopt,gewoon gas open ook niks aan de hand totdat je gaat rijden....
Zal de boel eerst eens gaan bekijken..ik hou jullie op de hoogte.
Beetje klote dit, nadat ik er zelf ook erachter kwam dat mijn voorasbout dol is en mijn freewheel vervangen moet worden( door soms slippende startkoppeling bij koude start en er geen torque limiter opzit)en waarschijnlijk de waterpompas en seal vervangen moet worden omdat ik een beetje koelvloeistof moest bijgooien..
Nu lukt dat zelf ook wel en kan ik mooi van de winter doen,maar ja toch weer wat kosten en ik heb em pas een week en 300 km mee gereden....
De verkoper er op aangesproken van de verborgen gebreken maar gooit zijn kont in de kribbe en ik heb dus gewoon pech...maar goed,komen we ook wel weer overheen.
Ik heb die 300 km wel met een enorme grijns op mijn smoelwerk gereden en dat is ook belangrijk..
Iig bedankt voor de reacties tot dusver.
|
|
Naar boven |
|
 |
Wout
|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 14:07 Onderwerp: |
|
|
Koppelstangetje tussen de carbs losgeschoten?
Heb dat zelf gehad, dan loopt hij stationair alsof er niets mis is maar trekt bij gasgeven maar op 1 cilinder en ben je meer dan de helft van het vermogen kwijt.
Lijkt in ieder geval op iets dat is losgeschoten (of nooit goed vast heeft gezeten) succes met je zoektocht.
groet
Wout
|
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
Geplaatst: Ma, 7 Nov. 2011, 14:14 Onderwerp: |
|
|
Bedankt wout, ik hoop dat je de spijker op zn kop slaat,omdat wat jij omschrijft precies de symptomen zijn van wat er bij mij gebeurd.
Ik ga snel evn checken vanavond.
Thnx
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
Geplaatst: Di, 8 Nov. 2011, 9:59 Onderwerp: |
|
|
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om te gaan kijken, maar in ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Nu weet ik al een beetje waar ik het moet gaan zoeken.
Over de SAS...Ik heb het vermoeden dat de sas al is verwijderd omdat de aansluiting op het luchtfilter is afgedopt,maar toch heb ik dat geplopperde plop bij gas loslaten en soms zelfs als ie alleen al stationair loopt en is volgens mij iets erger geworden nadat ik met een rotgang over de drempel ben gegaan.
Dat duidt waarschijnlijk op een kleine lekkage en misschien is het nu wel een grote lekkage geworden na de drempel en is dat de reden waarom ie nou zo beroerd loopt.... ik zeg ook maar wat hoor.
morgen ben ik vrij en heb ik eindelijk de tijd om te gaan kijken...ben benieuwd wat ik tegen kom..
Zal KTM is bellen en zeggen dat hun motoren niet tegen drempels kunnen
gr
|
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
Geplaatst: Di, 8 Nov. 2011, 20:15 Onderwerp: |
|
|
Hallo allen,
Nou. ik ben even bezig geweest en mijn vermoedens dat de epc en sas verwijderd waren werd bevestigd.
Alleen het afdoppen is wel een beetje happiepappie gedaan. met de slangen er nog aan en schroeven erin etc.
Ook de originele sasplaten met slang zitten er nog op en de slangen zijn afgedopt.
Ook zag ik dat er een "sommer's door" gemaakt is en wel aan beide kanten van het luchtfilterhuis.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de voorste carb erg nattig is van de brandstof (er ligt zelfs een klein plasje tussen de ribben)
De carb van de achterste cilinder is mooi droog en schoon.
Ook dit is te zien aan het luchtfilter.
Op 1 van de foto's is ook te zien dat er 2 slangen van de carburateur aan de onderkant door het luchtfilterhuis steken ( ik heb er een rode schroevendraaier in gedaan om te laten zien) en je ziet dat de slangen aan de uiteindes rafelig zijn en lijkt alsof ie geknapt is.....KAN DIT MIJN PROBLEEM VEROORZAKEN???
ik hoop het iig.
Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen...
Beschrijving: |
de 2 slangen waarvan ik niet weet waar ze voor dienen en hopelijk mijn probleem veroorzaken |
|
Bestandsgrootte: |
284 KB |
Weergegeven: |
457 keer |

|
voorste carb nat met een klein plasje benzinen tussen
achterste carb schoon en droog |
|
344.51 KB |
458 keer |

|
rare manier van afdoppen en sommers door met gaten in geboord. |
|
331.47 KB |
466 keer |

|
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 8 Nov. 2011, 21:17 Onderwerp: |
|
|
dit zijn de vlotterbak-ontluchtings/overloop-slangen. Die horen daar, allen horen volgens mij origineel wat langer te zijn, en schuin afgesneden. Lijkt er dus op dat iemand die zelf korter gemaakt heeft. Kan niet echt kwaad denk ik.
Zitten beide slangetjes van het spruitstuk-vacuum goed vast en zijn ze afgedicht? anders heb je een valse -lucht lek.
Ik zou de carbs gewoon loshalen , schoonmaken, de rubbers goed inspecteren en alles fatsoenlijk afwerken... tis een beetje een zooitje zo te zien.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
disco stu
|
Geplaatst: Di, 8 Nov. 2011, 22:08 Onderwerp: |
|
|
Op de onderdelen microfiches, kan je normaal zien hoe lang de slangen moeten zijn die zijn overgeknipt.
Afdoppen EPC zou ik opnieuw doen want dat ziet er heel slordig uit. (SAS ook als dit slordig is). Dit moet goed luchtdicht afgedopt zijn.
Is het voorste gat (voor EPC slang) wel degelijk afgedicht? Op de foto lijkt het wel dat het stukje slang wat uitsteekt nog gewoon open is.
Tip voor het afdoppen/afdichten EPC:
- slang volledig verwijderen van de carburator en uit luchtfilterhuis
- gaten in het luchtfilterhuis (waar de EPC-slangen doorgingen) kan je afdichten met de KTM-doppen die in je achterbrug zitten (= tip van divaha). Dit is bij mij een heel geworstel geweest om ze erop te krijgen maar ik denk wel dat het perfect afdicht. (hoe meer moeite het kost om een dop erop te krijgen, hoe beter hij afdicht )
- het buisje van de carburator waar de EPC-slang op zat kan je afdichten met deze: http://www.ktmteamwest.com/oxid/EPC-SLS-Stopfen.html
Voor SAS heb ik de slangen op de carburators wel degelijk laten zitten omdat je die zou kunnen gebruiken voor het synchroniseren van de carburators. Hier heb iik gewoon een plastiek kapje op de slang gezet.
|
|
Naar boven |
|
 |
Qua Patet Orbis

|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 8 Nov. 2011, 23:57 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat Wout het slangetje bedoelde wat het EPC van de voorste carb en de achterste carb verbindt.
Dat heb je dus niet als die wit/transparant plastic dopjes er op zitten (foto-2).
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 5:26 Onderwerp: |
|
|
De voorste carburateur is waarschijnlijk wat vervuild met olie ,afkomstig van de carterontluchting. Die dunne zwarte slangetjes, onder het luchtfilter op de inlaat van het blok, zitten die goed luchtdicht gemonteerd???
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|