Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2011, 22:03 Onderwerp: Oliewissel |
|
|
Vandaag dus. Met een lauw blok. Zoiets van een 53000km intussen.
Begonnen met het blok. Opvangbak (zo'n gesloten geval, model gootsteen) eronder en de plug eruit. omdat die bak niet leeg was kan ik het niet nameten, maar ik had de indruk dat er toch wel veel olie uitkwam. Zeefje en filter vervangen (joepie, geen golfjes in het papier), blok weer dicht.
Olie uit het reservoir laten lopen, was ook best veel. Zeefje vervangen, het kogeltje in de leiding zit op z'n plaats en is makkelijk in te drukken.
Volgens het boekje nieuwe olie erin: 2,5l, laten warmdraaien, nog halve liter erbij, peilen. het topje van de stick is net nat, een mm of 3 (ja, helemaal ingeschroefd). Nog ongeveer 250cc verder zit ik halfweg tussen min en max.
Dus. Da's eigenlijk teveel. Het koelwater is proper, wel sinds de laatste wissel in 2 keer een kleine halve liter moeten bijvullen. Met het idee dat hij toch wel op een BMW begint te lijken. Nu denk ik eerder dat het kogeltje zijn werk niet goed meer doet en er olie naar het carter loopt.
Behalve nameten hoeveel er uit het blok komt, andere manieren om dat te weten te komen? Olie in de luchtfilterbak wegens teveel druk?
Het kogeltje en de veer vervangen zal ook de grote kost of het grote werk niet zijn, maar ik weet het graag eerst zeker(der). |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2011, 22:52 Onderwerp: |
|
|
Het kogelklepje is alleen maar om te voorkomen dat de olie vanuit de voorraadtank terug het blok in loopt (door de oliepomp) ALS de motor stilstaat!! zodat na een aantal dagen niet alle olie onderin staat en het te lang zou duren voordat je goede oliedruk hebt.
Zonder dat kogeltje loopt de olie nog steeds niet als een plens terug het carter in, simpelweg omdat het door de oliepomp moet.
Je zou het kunnen 'testen' door de slang onder het kogelventiel los te halen, en dan mag het in stilstaande toestand dus niet uit de tank lopen.
Verder: RTFM... Olievervangen bij droog blok (dus nieuwe filters, alle zeefjes er uit, leidingen leeg etc) = 3,3 liter. Bij 'nat' blok - 3liter.
Dus volgens mij zit er helemaal niet TE veel in...
ALS er echt te veel in het blok blijft staan, dan betekend dat dus dat de retourpomp (die het blok leeg zuigt) zijn werk niet doet, of de olie niet kwijt kan. De retourpomp heeft meer volume dan de aanvoerpomp en olie kan alleen door de aanvoerpomp het blok ik, anders niet. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

Geregistreerd op: 19-7-2008 Berichten: 462 Woonplaats: Echt
|
Geplaatst: Di, 23 Aug. 2011, 8:50 Onderwerp: |
|
|
Pasgeleden nog een geheel droog blok voorzien van nieuwe olie. Ook 3,3 liter olie er in. _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Di, 23 Aug. 2011, 15:09 Onderwerp: |
|
|
Idem als bij Rene _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 757 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Di, 23 Aug. 2011, 18:15 Onderwerp: |
|
|
De magische woorden: RTFM.
Klopt uiteraard, maar toch bedankt om dan verder te typen.
Iemand zou die FM dan eens moeten updaten. Zo staat in de Nm-tabel nergens dat de boutjes van 't filterdeksel maar 6Nm mogen hebben. 't Staat wel in het hoofdstuk oliewissel. waar dan ook alleen staat dat er 2,5 + 0,5 liter in moet, na de beschrijving van een volledige wissel, incl. filter en zeefjes.
Bedankt voor de reacties, ik ga er gewoon mee rijden.  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 23 Aug. 2011, 20:18 Onderwerp: |
|
|
6nm is ook zat voor die dekseltjes: De o-ring dicht zijdelings af, en gaat dus niet meer afdichten door het harder aan te trekken. Als ie lekt, niet vaster draaien maar een nieuwe o-ring pakken.
ps.: De dry-sump draait met 1 liter olie... en bij 3,5 zit ie vol... wat wil je nog meer? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 376
|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 20:16 Onderwerp: |
|
|
Bij de grote beurt is er in mijn blok 10 w40 halfsyn. olie gedaan hiermee heb ik zo'n 1000 km gereden, kan ik deze olie er af laten lopen via de plug onderaan het blok en vervolgens 10 w60 volsyn. erin of moet het blok gespoeld worden en een nieuwe filter geplaatst worden ed. ? Komt er al de olie uit via de onderste plug of moet er op meer plaatsen olie afgetapt worden ? Ik merkte dat hij niet zo soepel schakelde"met name in z'n vrij zetten"en na navraag bij de monteur bleek er dus 10 w40 in te zitten , (adv. 990). |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 20:28 Onderwerp: |
|
|
ehm ...
RTFM?
olie eruit laten via de plug en de filter en twee zeefjes en ook de tank leeg laten lopen. Staat in de manual !
halfsyntheet vervangen door volsyntheet. Boeiend experiment. Lijkt me belangrijk om het oliefilter te vervangen, je doet er immers TOTAAL andere olie in. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 376
|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 23:04 Onderwerp: |
|
|
Is het overbodig Aleph wat ik wil gaan doen denk je, of zal ik de winter toch wel doorkomen met de olie die er nu in zit, zonder de motor hierdoor schade toe te brengen ? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 18 Okt. 2011, 23:10 Onderwerp: |
|
|
schade: Nee (ktm deed er lang zelf ook 10w40 in)
de winter door: Ja (afhankelijk van hoeveel je rijdt natuurlijk)
10W40 is net zo dik al 10W60 als ie koud is.. alleen als ie erg warm wordt dan wordt de 10W40 veel dunner.
Voor de winter is de 10W40 dus helemaal niet erg.
bij 'te' dunne olie gaat bij de LC8 snel het olielampje flikkeren bij hete motor als je even stationair draait (door div oorzaken... zie elder forum). dat gebeurt dan sneller met dunne olie.
maw.: Lekker mee doorrijden, en gewoon op tijd weer wisselen.
niet TE moeilijk doen over olie: Verse olie en voldoende olie is belangrijker dan 10w40/10w50/5w50 of 10w60. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 376
|
Geplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 18:31 Onderwerp: |
|
|
Ok bedankt voor jullie reactie , maar wat is RTFM ? |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 18:42 Onderwerp: |
|
|
john68 schreef: | maar wat is RTFM ? |
ehhh... Read The Fantastic Manual ???  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
|
Naar boven |
|
 |
john68
Geregistreerd op: 22-5-2008 Berichten: 376
|
Geplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 19:46 Onderwerp: |
|
|
Okeeej nogmaals bedankt , ik leer hier nog elke dag. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Wo, 19 Okt. 2011, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
|