Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 759 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Za, 8 Okt. 2011, 20:10 Onderwerp: |
|
|
Daar, helemaal centraal in uw koppeling, schoon blinkend met een putje, is het uiteinde van de drukstift. eigenlijk is dat de stang die door de clutchslave aan de andere kant van het blok ingeduwd wordt om te ontkoppelen. Om te verwijderen: slave eraf, het pinnetje uit de drukstift halen en je kan hem er aan de koppelingskant uittrekken. Op uw 2004 is die uit alu met 2 stalen uiteinden, de latere zijn volledig uit staal. een paar gram gewonnen, wel sneller slijten, die eerste versie. Alle details hier.
Eigenlijk jammer dat je niet weet welke olie erin gegaan is, samen met een vervuilde oiljet is foute (te dikke) olie 1 van de oorzaken voor een koppeling die niet helemaal vrij komt, volgens wat ik lees op een paar fora.
Ik zou beginnen met de oiljet te reinigen en zien wat dat geeft. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 11:41 Onderwerp: |
|
|
gissteren de Clutch jet screw proberen eruit te krijgen..maar kreeg hem wel los maar niet eruit en toen was het donker..poging 2 vandaag
Wat me wel opviel
Hoort er in de slave cylinder niet wat olie te zitten?
zat vooral wat dikke 'modder' olie in..
Bij het afmonteren is er ook zo een koperen o ring tussenuitgevallen en niet gezien waar die nu juist zat..is dat tussen de slave cylinder en de moto of tussen de moto en dat uizeren buisje (geen idee hoe je dat noemt)
k heb gezocht maar vind nergens een handleiding ofzo voor de slave cylinder installatie..ook dat kleine stalen pennetje is me niet duidelijk
Maar met frisse kop en daglicht gaat het misschien wat beter
bazz |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Oiljet:
koperen ring is waarschijnlijk ringetje die onder de schoef zit waar je toegang krijgt tot de Oil jet.
Zou niet weten waar deze bij de clavecylinder moet zitten.
Oiljet neem ik zelf er steeds uit door een spitse pincet in het gat van de oiljet te duwen. Kan ook met beetje vet aan bv een spaak oid.
(Als je toch bezig bent met oiljet zou ik zeggen dan doe de laatste update van 2009 er in)
Slavecylinder:
Ja en de dikke olie in de slavecylinder is natuurlijk niet goed. Zit er heel dik in dat dit de oorzaak is van de problemen. Waarschijnlijk nog nooit ververst als ik het zo lees.
Ik zou hem als ik jou was helemaal opnieuw van olie voorzien. Beste is goed doorspoelen.
Kapje van koppeling bij linker handvat er af schoeven. Doorzichtig slangetje aansluiten op ontluchtingventiel van slavecylinder. Ontluchtingnippel open draaien, handrem intrekken, voordat je handrem weer loslaat weer nippel dicht anders wordt er lucht aangezogen. Dit herhaal steeds opnieuw totdat alle troep er uit is. Let op dat er geen luchtbellen meer komen. (vandaar doorzichtig slangetje, verkrijgbaar bij iedere motorzaak). Zorg tevens dat je reservoir van de koppeling steeds voldoende gevuld is. Als hij leeg raakt trek je weer lucht naar binnen en kun je weer opnieuw beginnen met ontluchten.
Stalen pennetje:
Als je de slavecylinder er af hebt zie een stangetje (uiteinde drukstang). Hier zit een pinnetje doorgeen. (let op dat hij er niet uitvalt of is hij al weg ?)
Als je het plastic deel van de slavecylinder neem zie je aan de binnenzijde een sleufje hier moet bij montage het pinnetje precies invallen anders kan de drukstang niet vrij werken.
Suk6 _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 18:27 Onderwerp: |
|
|
!WARNING!
GEEN remvloeistof in het koppelingssysteem. Wel minerale hydraulische olie, in noodgevallen: sla-olie, olijfolie, baby-olie.
Voor de rest: zoals René zegt. |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 18:29 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | !WARNING!
GEEN remvloeistof in het koppelingssysteem. Wel minerale hydraulische olie, in noodgevallen: sla-olie, olijfolie, baby-olie.
Voor de rest: zoals René zegt. |
En die minerale olie kan je in de meeste fietsenwinkels wel krijgen. Ik weet niet in Marokko? Maar de olijfolie is daar wel zeer goed natuurlijk.  |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 20:36 Onderwerp: |
|
|
vandaag de oiljet gereinigd..eruitgekregen met een lucifer
Olie in slave cylinder helemaal doorgespoeld. Halve liter gebruikt om door te spoelen.Heb wel olijfolie moeten gebuiken. De enigste andere clutch oil die ik hier vond was dot 3 voor remmen en koppeling.
Het resultaat is helaas niet geweldig.
Nog steeds moeilijk in neutraal en het schakelen in de laagste versnellingen gaat ook weer stroever. Ging precies even beter na de clutch eruitgehaald en erin gestoken te hebben maar dat effect is weg nu.
Begin erover te denken om via Casablanca te rijden en toch maar even in de KTM garage te stoppen.
Tenzij er nog iemand ideeen heeft.
tx
bazz |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 10 Okt. 2011, 22:29 Onderwerp: |
|
|
bazz schreef: | vandaag de oiljet gereinigd..eruitgekregen met een lucifer
Olie in slave cylinder helemaal doorgespoeld. Halve liter gebruikt om door te spoelen.Heb wel olijfolie moeten gebuiken. De enigste andere clutch oil die ik hier vond was dot 3 voor remmen en koppeling.
Het resultaat is helaas niet geweldig.
Nog steeds moeilijk in neutraal en het schakelen in de laagste versnellingen gaat ook weer stroever. Ging precies even beter na de clutch eruitgehaald en erin gestoken te hebben maar dat effect is weg nu.
Begin erover te denken om via Casablanca te rijden en toch maar even in de KTM garage te stoppen.
Tenzij er nog iemand ideeen heeft.
tx
bazz |
Als die olie echt zo vuil is heb ik een sterk vermoeden dat je oil jet weer verstopt zit. Maar het zal wel aan de drukstift liggen die wat slijtage zal hebben.
Laatst aangepast door Freebert op Di, 11 Okt. 2011, 10:16, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 2:18 Onderwerp: |
|
|
Koppelingsproblemen kunnen een hoop oorzaken hebben zoals je wellicht begrepen zal hebben. Niet al te makkelijk om per direct vast te stellen. Een aantal mogelijke problemen heb je nu geeliminieerd. (juiste montage palten, oiljet, vloeistof slavecylinder...)
Je platen komen in ieder geval niet voldoende vrij. Zo lijkt het..
De meest voor de hand liggende is nu misschien wel ingesleten drukstang waardoor deze dus tekort is geworden en waardoor de platen niet vrij kunnen komen.
Zoals gezegd je hebt de aluminiumversie en deze slijt nogal makkelijk in. Vandaar de update naar staal. (Zoum je nog goed zelf kunnen doen als je tenminste ene drukstang hebt).
Je hebt nieuwe platen er in en ik zou me kunnen voorstellen dat het hele pakket koppelingsplaten nu ietwat dikker is dan het oude pakket waardoor de drukstang nu weer net tekort is geworden.
Maar het kan natuurlijk ook wat andere oorzaken hebben, maar dan moet je dieper het blok in duiken. En hier heb je toch al wat sleutelervaring voor nodig in dit geval.
Mijn advies:
Toch maar even naar KTM dealer zou ik zeggen en drukstift alvast voor laten bestellen. Er zal nu toch wel een of ander onderdeel bijbesteld moeten worden... _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 20:21 Onderwerp: |
|
|
even een kleine update
vandaag na een kilometer of 10 rijden ging het schakelen perfect, in neutraal zetten ook. Misschien heb ik gisteren niet lang genoeg gewacht..
Ondertussn een dikke 200 km gereden en hij doet het nog steeds perfect.
In ieder geval besloten om de drukstang in Belgie te bestellen samen met de update voor de oiljet en te laten meebrengen door iemand die over een kleine maand op bezoek komt.
Dan kan ik nog zien wat ik moet doen..
Kan het kwaad om met die olijfolie verder te rijden in men slave cylinder?
(vind hier nergens de juiste olie)
Allemaal bedankt voor alle hulp en ik laat weten hoe het verder afloopt..
grt
bazz |
|
Naar boven |
|
 |
Blackbert

|
Geplaatst: Di, 11 Okt. 2011, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Olijfolie kan geen kwaad en is redelijk verkrijgbaar in die contreien denk ik.
Als je toch onderdelen gaat bestellen hier, doe er dan ineens een flesje hydraulic fluid bij van motorex bvb (bij de ktm dealer, zit genoeg in voor 2 wissels) of een grotere fles van bvb de citroën dealer. de originele vloeistof is Magura 'blood' maar die rode kleur betaal je dan wel erg duur. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 18:31 Onderwerp: |
|
|
een kleine update
het probleem met het zwaar schakelen was toch weer terug gekomen.
Vandaag de push rod en de bearing vervangen door een nieuwe vanuit Belgie.
Bearing is volgens mij exact dezelfde, de push rod is nu uit 1 stuk en een klein beetje langer, zoals voorheen al gezegd was.
Beide dus vervangen en ook de koppelingsplaten nog eens nagekeken..helaas het probleem blijft.
Soms perfect schakelen, soms heel moeilijk en dan trekt de moto ook wat..hij ontkoppelt dus niet goed.
De olijfolie is ondertussen ook vervangen door echtye koppelingsolie maar ook dat brengt amper verbetering.
Moet er tussen de push rod en de koppeling een veertje zitten? Heb ik iig niet..
Iemand nog een idee? |
|
Naar boven |
|
 |
lc8tinus
|
Geplaatst: Wo, 9 Nov. 2011, 19:54 Onderwerp: |
|
|
ik krijg een beetje het idee dat er toch nog lucht in het systeem zit, wat goed gaat is met een grote injectie spuit en een slangetje vanaf je koppelingscilinder (slave) door spoelen naar je hoofd cilinder. Je drukt dan alle lucht naar boven eruit. wel even opletten dat je stuur/hoofdcilinder goed staat om ook daadwerkelijk de lucht eruit te laten gaan. Daarna kun eventueel wat spelen met de stand van je stuur en hoofd cilinder en kleine tikjes tegen de koppelingshendel om eventueel de laatste kleine belletjes uit je hoofdcilinder te krijgen. Je ziet dit snel genoeg als je tegelijk in het reservoir kijkt.
Wat ik gebruik is olie van citroën, zogenaamde LHM dit is ook minerale olie en kost weinig. en bijna overal verkrijgbaar.
Zou ook even je hoofd en slave cilinder uit elkaar halen, was bij mij ook 1 grote bagger, daarna weer perfect koppelen. |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 22:42 Onderwerp: |
|
|
ondertussen de koppelingsolie nog eens vervangen, hoofd en slave cylinder uit elkaar gehaald en grondig gekuist maar zat niet echt veel vuil in.
ook de koppelingsplaten nog eens nagekeken en daar merkte ik wel wat vreemd op
zie volgende pic:
Er zat wat vuile olieprut in de koppeling..allemaal weggeveegd (bij nr 1)
maar wat me vooral opviel is dat dat zwart stuk metaal (nr 3)met de drie uitstulpels (hoe noemt dat?) zich 'inslijpt' in de andere metalen plaat(nr 4).
Er zat ook wat 'ijzervijlsel' aan de zijkanten..dat lijkt me niet normaal?
daarnaast zit er wat speling op de cirkel met het driehoekje rond de koppelingsplaten (nr 2)..normaal?
Misschien moet ik die middenste vijs(nr 5) eens losdraaien en zien of alles goed aangedraaid zit aan de binnenkant? of niet zo'n goed idee.
En kan dat zonder olie te vervangen?
Wat wel een beetje geholpen heeft is de buitenste gevoerde plaat een slag te draaien tov de rest. Het koppelen gaat iets beter..
Ben in Marokko langs de KTM dealer geweest maar die hadden echt niet veel te vertellen. Koppelingsplaten nog eens vervangen maar dat lijkt me niet zinnig.
Misschien in Dakar nog eens zoeken naar een mecanicien..
Weet dat het allemaal niet zo duidelijk is maar de kennis is hier dan ook wat beperkt
Maar misschien kan iemand me toch nog vooruit helpen
bedankt iig!
grt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 22:52 Onderwerp: |
|
|
wat me nu vooral opvalt is dat je 1 steun/bevestiging van je drukplaat/verenset mist (rechtsboven 1 van de 6... (dus maar 5 veren? in de koppeling??) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
bazz
|
Geplaatst: Do, 8 Dec. 2011, 22:55 Onderwerp: |
|
|
ja 'k weet het die komt er altijd mee uit en krijg ze niet apart losgedraaid...zit echt muurvast.
Maar ik heb er nog wel degelijk 6..anders zou ik niet ver geraken vrees ik.
Misschien ook een deel van het probleem? |
|
Naar boven |
|
 |
|