Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 3 Okt. 2011, 20:44 Onderwerp: |
|
|
Is deze mod aan te raden voor een beetje offroadgebruik ook? Lijkt me makkelijk om aan je carbs te geraken tegenover de originel airbox die alles omhult.
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 9:33 Onderwerp: |
|
|
ik denk dat me deze constructie ook bevroren carburateurs tot het verleden behoort,
immers de carburateurs zitten zo te zien niet meer in hun eigen aanzuigtraject, dus zullen ook niet meer bevriezen.
(of in ieder geval minder snel).
Je zou alleen op de lange duur wel eens knettergek kunnen worden van het aanzuiggeluid
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Laatst aangepast door Daan op Di, 4 Okt. 2011, 11:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 9:36 Onderwerp: |
|
|
De originele airbox omhult het luchtfilter en de carbs.
Door een smalle snorkel boven op de box zuigt deze lucht door het filter aan.
De nieuwe luchtfilter is een aluminium plaat rechtstreeks boven op je carbs.
Op die aluminiumplaat zit een ronde K&N luchtfilter met weer een alu deksel erboven op.
De originele airbox is compleet verwijderd.
Ik heb er nog een waterafstotend hoesje omheen gedaan.
Ik zal zeker nog met de SE het terrein in gaan en verwacht niet teveel problemen.
De filter zit nog steeds erg hoog en zal niet snel vol lopen met water.
Aanzuiging gebeurd min of meer hetzelfde als eerst want had aan beide kanten de sommerdoor mods. En daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ook niet in de meest modderige condities.
Uiteraard zal ik het filter vaker moeten verschonen als het stoffig is. Echter kan ik nu het luchtfilter erafhalen zonder de tank te verwijderen. Een K&N filter is ook vrij makkelijk schoon te maken dus een echt groot probleem is dat niet.
Wat wel problemen kan opleveren is het feit dat de carbs nu helemaal bloot liggen. Geen idee hoe gevoelig deze zijn tegen vuil. Na een moddertochtje zal ik anger bezig zijn om de motor weer schoon te krijgen vermoed ik.
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om de onderste helft van de originele airbox te laten zitten met de nieuwe airbox erboven op. Maar zoals ik al zei wordt de SE steeds meer mijn poser straat fietsje en vond ik het mooier om de hele box weg te halen.
_________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 12:18 Onderwerp: |
|
|
Op het ADVrider forum wordt gespeculeerd over het feit dat deze airbox bij de adventure te weing koele lucht zou kunnen aantrekken door de omhullende tank- en koetswerkconstructie. De Superenduro lijkt me meer geschikt door z'n meer 'open' constructie.
Ook wordt er verwezen naar het feit dat CV-carburatoren beter zouden functioneren met een gesloten airbox tegenover een open model, maar daar weet ik dan weer te weinig van...
Ik veronderstel sowieso dat er een andere jetting moet worden geplaatst om alles uit deze mod te halen, naar't schijnt is H2W ermee bezig.
Ik ben benieuwd...
|
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 13:23 Onderwerp: |
|
|
Heb ook al getwijfeld om die airbox te kopen, maar heb er maar van af gezien.
Er wordt overal beweerd dat deze airbox meer vermogen geeft, maar ik heb nog geen enkele grafiek gezien waar dit bewezen word. Op 1 of ander superduke forum heb ik eens een vergelijkende grafiek gezien en daar was geen winst te zien.
Ook een beetje logisch. Als dit een schot in de roos zou zijn, zou ktm hier zelf wel al aan gedacht hebben.
Maar al bij al is die airbox een prachtstuk. Alleen voor looks zou ik hem al willen.
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 13:30 Onderwerp: |
|
|
Vleesklak schreef: |
Ook een beetje logisch. Als dit een schot in de roos zou zijn, zou ktm hier zelf wel al aan gedacht hebben.
willen. |
ktm zou dat ook wel kunnen verzinnen/maken hoor,
alleen krijg je de motor dan nooit door een typegoedkeuring heen,
de standaard airbox is zo gemaakt vooral om het inlaatgeluid te dempen lijkt mij.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 13:51 Onderwerp: |
|
|
top vermogen en grafiek vermogen zou het nouwelijks geven, zonder afstelwerk kost het je eerder.
Maaaaaaarrrrr, vermogen in beleving gaat dus echt wel omhoog, een dyno laat je de response en gasgewillighijd van je motor niet zien, juist die kunnen flink worden verbeterd, denk dat deze box dat aardig kan doen.
Alleen het geluid al doet je denken 2x zo hard te gaan..
Het heeft wel een hele hoop nadelen ook hoor, reken maar op 5x zovaak filters wassen (ipv. vervangen) Die herrie is niet iedere dag leuk en een flink plas/regenbui kan je beter niet meer nemen, als die een flinke plens water krijgt trekt ie het zo inclusief vuil je motor in.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 17:20 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | top vermogen en grafiek vermogen zou het nouwelijks geven, zonder afstelwerk kost het je eerder.
Maaaaaaarrrrr, vermogen in beleving gaat dus echt wel omhoog, een dyno laat je de response en gasgewillighijd van je motor niet zien, juist die kunnen flink worden verbeterd, denk dat deze box dat aardig kan doen.
Alleen het geluid al doet je denken 2x zo hard te gaan..
Het heeft wel een hele hoop nadelen ook hoor, reken maar op 5x zovaak filters wassen (ipv. vervangen) Die herrie is niet iedere dag leuk en een flink plas/regenbui kan je beter niet meer nemen, als die een flinke plens water krijgt trekt ie het zo inclusief vuil je motor in. |
Helaas nog niet veel tijd gehad om uitvoerig te testen.
Hopelijk a.s. weekend eens een stuk rijden onder verschillende condities.
Omdat ik de standaard uitlaten heb vervangen door Akra's had ik de naald in de carb al een standje hoger gezet. Nu met open luchtfilter denk ik dat de afstelling niet eens zo heel fout is. Maar meten = weten dus tot die tijd heb ik alleen de extra beleving.
Nadelen? Ik hoop dat het filter niet veel sneller vuil zal worden door het extra condoompje er omheen. Dit condoompje houdt ook water tegen. Dat heb ik al wel getest door de tuinslang er recht op te zetten. Na zeker een minuut flink spuiten heb ik maar een paar kleine druppeltjes aan de binnenkant van het condoompje gezien.
Ook zitten de originele kelken nog in de nieuwe airbox. De nieuwe airbox kan minstens 2 liter water bevatten voordat het in de carbs loopt.
Het extra lawaai valt ook wel mee. Het is meer dat het geluid wat naar voren is geschoven.
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 20:35 Onderwerp: |
|
|
mmm lijkt me niet heel geschikt voor offroad werk.
De originele box werkt wat dat betreft nu juist zo mooi: Een snorker die achterwaards gericht staat en dus nauwelijks vuil aanzuigt,
dan komt de lucht ONDER het filer, en gaat opwaards door het filter heen (waardoor het vuil terugvalt). Een flink filteroppervlak en dus lage flow zorgen er voor dat dat filter bij niet vies wordt (in verhouding tot andere constructies)
Hier waait het vuil en water er zo in...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Di, 4 Okt. 2011, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Vleesklak schreef: | Heb ook al getwijfeld om die airbox te kopen, maar heb er maar van af gezien.
Er wordt overal beweerd dat deze airbox meer vermogen geeft, maar ik heb nog geen enkele grafiek gezien waar dit bewezen word. Op 1 of ander superduke forum heb ik eens een vergelijkende grafiek gezien en daar was geen winst te zien.
Maar al bij al is die airbox een prachtstuk. Alleen voor looks zou ik hem al willen. |
Zo'n airbox werkt wel degelijk
Althans op de 990 blokken, op de 950 heb ik weinig tot geen vermogens winst gezien maar dat betekent niet dat de motor misschien in het midden gebied(ander gasklep standen) meer pk's heeft maar dat zie je op zo'n vermogens meting niet want dat zijn volgas runs(leuk voor praat met je maten in de kroeg maar verder.....)
Deze waardes zijn alleen zichtbaar voor diegene die de dyno bedient en daar moet je zelf naar vragen als je het wil weten natuurlijk.
Je hebt ze nu in 4 verschillende varianten (MAR = degene maar het allemaal mee begonnen was, is ook niet meer te verkrijgen, motohooligan, DNA, Highscore = is meer zelf bouw verkrijgbaar op ktmforum.eu)
En ja zo'n ding is luid en daarom officeel ook niet toegestaan op de weg.
Niet dat je last krijgt met de politie maar in landen met zo'n motoren apk (engeland,duitsland,oosterijk) heb je wel een probleem met de keuring.
Op een Adv werkt het inderdaad niet i.v.m. hitte die van de motor komt
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=15730935&postcount=5
Ik heb zelf ook nagekeken maar ik ga niet voor de motohooligan variant.
Omdat deze een K&N filter gebruikt(houd stof niet geweldig tegen al helpt zo'n hoesje wel extra http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=701049&highlight=airbox&page=4 ).
Mijn voorkeur gaat uit naar de DNA mk2 enigste wat me tegen houd is de prijs..
Beschrijving: |
Highscore variant.
niet de beste overigens door dat de hoogte tussen de deksel en de inlaat kelk eigenlijk aan de kleine kant is. |
|
Bestandsgrootte: |
204.37 KB |
Weergegeven: |
532 keer |

|
Beschrijving: |
Vermogens vergelijking met Highscore variant |
|
Bestandsgrootte: |
112.55 KB |
Weergegeven: |
584 keer |

|
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Vleesklak
|
Geplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 19:35 Onderwerp: |
|
|
Door verschillende redenen ben ik nog steeds niet overtuigd.
Bij mijn vorige motoren heb ik ook custom mappings laten maken en veel gelezen en gezocht naar vermogenswinst. Helaas draaide het uit op slechts een paar pk's winst door de combinatie van open uitlaten, sportluchtfilter (hoewel dit zelfs al in vraag wordt gesteld) en een pc of tuneboy mapping.
Er is al veel geëperimenteerd met luchtfilterkasten. Snorkels verwijderen, extra gaten boren, airbox volledig verwijderen... Dit had telkens een averechts effect. Een airbox heeft de bedoeling een bepaalde druk op te bouwen zodat de juiste hoeveelheid lucht in de motor komt. Dit kan de motohooligan airbox niet. Eigenlijk is het geen airbox meer. Het is niet meer dan één grote luchtfilter.
Een tweede punt is dan het effect van de secundaire gaskleppen. Hier zijn ondertussen al hele boeken over geschreven. Het verwijderen van deze kleppen geeft als resultaat dat de motor meer lucht krijgt (hey, hier hadden we het dus over). Maar de motor verslikt zich in de lucht bij het brutaal opendraaien van de gas. Het resultaat van de Motohooligan airbox moet niet verder uitgelegd worden denk ik.
Anderzijds, de motohooligan airbox plaatsen en de secundaire gaskleppen laten zitten heeft ook geen zin. De extra lucht die de airbox geeft wordt tegen gehouden door de sec gaskleppen.
De vele grafieken die op diverse fora staan zijn ook te eenvoudig om het verschil te bewijzen. Veel 990 eigenaars plaatsen open uitlaten, motohooligan airbox, verwijderen gaskleppen, verwijderen epc, schakelen lambdasondes uit,... Zonder enige aanpassing aan de mapping word dan een run gedaan die achteraf word vergeleken met de custom mapping. Op deze manier is het wel héél makkelijk om de airbox de hemel in te prijzen. Ik zou graag een grafiek zien waar een motor met standaard airbox vergeleken wordt met een motohooligan airbox met dezelfde modificaties.
Wat betreft het rijgevoel in vermogen kan je al héél veel bereiken met het verwijderen van de secundaire gaskleppen. Dit effect gaat volgens mij veel groter zijn dan de invloed van de motohooligan box. De secundaire gaskleppen remmen de luchttoevoer in lage toeren naar het blok af, weet je nog? Dit is juist het gebied waar het rijgevoel word weergegeven. Bij mijn smt heb ik de sec gaskleppen verwijderd en o2 sensors uitgeschakeld. Samen met met een custom mapping was dit dag en nacht verschil in rijgevoel. De motor pakt veel soepeler aan en voelt ook sneller aan. Of hij echt sneller is geworden is nog altijd de vraag. Volgens mij kan je de motor niet zomaar beter laten lopen door hem over de hele lijn meer lucht te geven.
Ik wil deze airbox niet helemaal afkraken. Het is een mooi stuk en van mij mag een moto lawaai maken.
Trouwens, er is toch een superduke cup. Weet er iemand iets van de modificaties van die motoren ivm airbox?
|
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 20:12 Onderwerp: |
|
|
dit topic gaat over een SE950.. carburateur motor.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

|
Geplaatst: Wo, 5 Okt. 2011, 22:45 Onderwerp: |
|
|
Hehe, ik zat al te zoeken naar die secundaire gaskleppen maar ik kon ze niet vinden.
p.s. Iemand nog een setje FCR's liggen?
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
Geplaatst: Do, 6 Okt. 2011, 16:14 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mmm lijkt me niet heel geschikt voor offroad werk.
De originele box werkt wat dat betreft nu juist zo mooi: Een snorker die achterwaards gericht staat en dus nauwelijks vuil aanzuigt,
|
Een orgineel filter kan ook heel erg vies worden = 950SE
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=440368
[offtopic]
Vleesklak schreef: | Wat betreft het rijgevoel in vermogen kan je al héél veel bereiken met het verwijderen van de secundaire gaskleppen |
Alleen al het openen van de gas kleppen van 15% over de gehele linie gaf mij een loom gevoel (motor trok niet meer zo hard, maar werd wel soepeler op lage toeren)
Verder heb ik hier over nog geen enkel goed bewijs voor gevonden dat het wel werkt (jij hebt een custom mapping dus dat telt niet, want dat doet meer als dat je denkt).
Op Advrider heeft een heeft een tuner getest met verschillende settings
Quote: Originally Posted by Power-Tripp
Tested secondary throttle blade settings from stock to 100% above 10% main throttle opening. The results show little difference from 4000-6000 rpm. But elsewhere...
[/offtopic]
Maar zo'n airbox zou inderdaad in theorie niet werken ivm met de luchtverplaatsing en luchtsnelheid
Maar het blijkt inderdaad wel te werken: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=3593&hilit=airbox
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Do, 6 Okt. 2011, 19:22 Onderwerp: |
|
|
mmm natuurlijk krijg je alles vies, maar:
- das geen origineel filter (die heeft geen metaalkooi)
- en hij ziet er vettig en nattig uit.. wat normaliter niet gebeurt
- en was dit met de box en snorkel origineel???
Ik heb er 3x 8 dagen Tuareg rally mee gereden, en dan heb je echt wel (droog) stof. http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=14990#14990
De laatste keer met de 950 heb ik het filter gedurende de hele rally niet losgehad of gewisseld (wat je bij een EXC iedere dag doet!).
Na de rally: natuurlijk wel een beetje vies, maar veeel minder dan hieronder afgebeeld.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|