Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 10:45 Onderwerp: Moto Hooligan airbox |
|
|
Gisteren wezen experimenteren met het luchtfilter van mijn SE.
De papieren OEM filter was oud en moest vervangen worden.
Dus tank eraf gehaald en filter huis opengemaakt om het filter te vervangen.
Als je ziet hoe klein de luchtsnorkel is kreeg ik het idee dat wanneer je de lucht toevoer verbeterd het vermogen van de motor ook moet verbeteren.
Zo gezegd, zo gedaan.
Dus als probeersel en zeker niet als permanente aanpassing heb ik het luchtfilter verwijderd en op de aanvoerkelken van de carburateurs slechts een haarnetje gebonden.
(soort van open kelken idee) Ik heb de luchtfilterkast verder gewoon open gelaten en alleen de tank weer terug gemonteerd. Voor de rest geen andere aanpassingen.
Ik start de motor en werd aangenaamd verrast door het mooie rauwe inlaat geluid dat vanonder mijn zadel uitkwam.
Maar dat was het enige positieve. Tot mijn grote verbazing is het vermogen met minstens 50% weggevallen. ???
Hoewel ik niet van plan was om zonder luchtfilter te blijven rijden vraag ik me toch af hoe het komt dat al het vermogen weg valt.
De motor kan veel makkelijker ademen maar gaat daardoor minder presteren??
Wie kan dat verklaren?? _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Laatst aangepast door Mosseltje op Zo, 2 Okt. 2011, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
R-yen
Geregistreerd op: 19-6-2011 Berichten: 18 Woonplaats: Landgraaf
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 11:33 Onderwerp: |
|
|
Te weinig benzine voor de hoeveelheid lucht. In het geval van carburateurs te verhelpen door te spelen met sproeiers/naaldhoogte. In het geval van FI te verhelpen door te spelen met de ECU en wanneer de inspuiters de beperking zijn andere inspuiters. |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 11:41 Onderwerp: |
|
|
Omdat er alleen een toename van lucht en geen toename van brandstof zou dat verklaren waarom er geen toename van vermogen is. Het blok zal alleen sneller warm worden en meer risico op verbrande kleppen.
Maar meer lucht kan toch niet beteken minder vermogen?
En dan heb ik het over vééél minder vermogen.
p.s. Een super enduro heeft het LC8 blok met carburateurs en nog geen injectie. _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.........
Laatst aangepast door Mosseltje op Vr, 19 Aug. 2011, 11:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
R-yen
Geregistreerd op: 19-6-2011 Berichten: 18 Woonplaats: Landgraaf
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 11:51 Onderwerp: |
|
|
Als in verhouding zonder luchtfilter 2 X zoveel lucht aangezogen kan worden, maar de toegevoerde benzine blijft gelijk is het mengsel veel minder explosief. 50% minder vermogen kan ik me best voorstellen, zeker bij een carburateur fiets, bij FI moet zeker onderin nog voldoende benzine aanvoer mogelijk zijn met de standaard injectoren. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 12:56 Onderwerp: |
|
|
voornamelijk omdat je gasschuif op vacuum werkt. De set trekt nu vrijwel geen vacuum, dus de gasschuif word ook niet omhoog getrokken en komt niet verder dan een beetje open.
Daarnaast, als ie al open zou gaan, heb je veeeel te kort benzine, again, te kort vacuum om door die mini sproeiertjes de peut omhoog te trekken. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 13:05 Onderwerp: |
|
|
En als ik het wel werkende zou willen hebben zou ik dan andere sproeiers moeten plaatsen en de gasnaalden verschuiven?
Ik gebruik de SE nu hoofdzakelijk alleen nog maar voor op het asfalt en dan vind ik wat extra vermogen wel wenselijk.
Je kan K&N filters kopen voor de Super Enduro dus het zou theoretisch moeten werken.
http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=41&product_id=72 _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
R-yen
Geregistreerd op: 19-6-2011 Berichten: 18 Woonplaats: Landgraaf
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 13:56 Onderwerp: |
|
|
In mijn brommer-knutsel periode heb ik eens een vacuum kanaaltje in een gasschuif opgeboord om zo sneller vacuum te krijgen. Dat was toen ook een van de handelingen die volgens de handleiding nodig was om een race luchtfilter optimaal te laten werken. Maar dat zou ik nooit "zomaar even" op de motor proberen. Toch een stukje kostbaarder allemaal... |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2011, 17:15 Onderwerp: |
|
|
Gij zijt ook een mossel hé
Meer lucht zonder meer benzine is altijd knudde....
Op mijnen bonneville is de luchtfilter kast er ook af, hoofdsproeiers van 110 standaard naar 150 moeten brengen om iets of wat redelijk te laten rijden. Moet trouwens nog altijd eens op de bank. Voor praktisch straat gebruik zou ik de luchtfilterkast maar laten zitten en daar dan bv een K&N insteken en de carb aanpassingen doen, zonder luchtfilterkast is rijden in de regen geen pretje....
Op de GS zit er gewoon een K&N in, en samen met wat aanpssingen aan benzinedruk, katvervanger en sportuitlaat en alles goed afgesteld loopt die een pak beter dan standaard
Oppassen met het vacuum gat op te boren, het is al snel te groot. ik zou zeker niet meer dan 0.5mm vergroten in eerste instantie en eigenlijk eerst proberen zonder dat vacuum te vergroten. Er zijn wel kitjes waar je een te groot vacuum gat mee kan reduceren. _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Za, 20 Aug. 2011, 5:25 Onderwerp: |
|
|
Als je meer power wil, zou ik eens beginnen met een pre-filter ipv de org snorkel.
Hierdoor krijg je een dieper vacuum=meer spriet ... Denk alleen dat je voor het beste resultaat ook een paar sproeiertjes moet aan passen _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 20 Aug. 2011, 12:07 Onderwerp: |
|
|
pre filter is geen power mod hoor. die kost je wat top zelfs.
1 moto hooligan air box + afstelling (die heeft wel advies bij die airbox)
2 setje superduke nokken assen + 1
3 poortwerk, superduke-R nokken stokken + 1
4 boren, stroken, + 3 + 1
Alle in combinatie met juiste afstelling en goede uitlaat.
Ook zou je naar een setje FCR carburateurs kunnen gaan voor een directe boost en vooral enorme beleving van extra pit.
Denk dat de fcr als eerste stap, met bijpassend filter setje, de meeste punch for mony geeft. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Za, 20 Aug. 2011, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Een motorblok tunen - want dat ben je aan het doen als je met zulke modificaties begint - kan natuurlijk niet zo eenvoudig zijn als zomaar wat meer lucht toevoegen. Al decennia lang zijn er mensen die zich hun hele leven lang specialiseren in het tunen van motorblokken om er zoveel mogelijk en zo bruikbaar mogelijk vermogen uit te krijgen. Een goede tuner wordt eenvoudigweg - met een beetje overdrijving- wereldwijd bekend en is zijn gewicht in goud waard.
Dus het luchtfilter wegnemen en hopen op supermegaveel extra vermogen was wat te simpel gedacht eigenlijk.  _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2011, 10:06 Onderwerp: |
|
|
Ik had ook niet verwacht dat het eenvoudig zou zijn.
Hoewel het in eerste instantie zomaar een probeersel was heeft het idee van meer vermogen me niet losgelaten.
Dus afgelopen weekend de stoute schoenen aangetrokken en de MotoHooligan airbox besteld.
Al wel een berichtje ontvangen van MotoHooligan over de carb settings:
"I have sold many of the carbureted motoboxes and
everyone has had good gains with only minor jetting changes. Up 1-3 sizes on
the main jet and 1 on the pilot is average depending on if the jetting was
changed after adding the exhaust."
Zodra ik ze binnen heb zal ik jullie op de hoogte houden.
Ik weet dat met deze mod de terreinwaardigheid van de SE flink omlaag gaat.
Echter daar heb ik dan ook de Husa voor. De SE word steeds meer m'n poser fietsje.
Setje FCR's klinkt ook wel erg aantrekkelijk maar net een beetje te duur. _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Zo, 2 Okt. 2011, 20:48 Onderwerp: |
|
|
Zojuist de MotoHooligan airbox gemonteerd en het eerste ritje gereden.
Klusje van niks.
1. zijpanelen en tank eraf
2. alles boven de kop eraf gesloopt. (Hoofdzakelijk de airbox)
3. carbs terug geplaatst
4. Nieuwe airbox er bovenop gezet
5. tank en zijpanelen weer terug gemonteerd.
Heb nog niks veranderd aan de carbs settings.
Bevindingen na het eerste ritje:
Het geluid is fenomenaal!!!
Je hoort het aanzuig geluid goed tussen je benen vandaan komen.
Gevoelsmatig zeker 50pk extra erbij gekregen.
In werkelijkheid zal het waarschijnlijk te verwaarlozen zijn maar het is een wezenlijk verschil in beleving.
Het lijkt wel of ie nu sneller toeren maakt.
Misschien nog eens op een rollerbank zetten voor de juiste afstelling. _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Mosseltje

Geregistreerd op: 16-3-2008 Berichten: 185 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Zo, 2 Okt. 2011, 21:18 Onderwerp: |
|
|
 _________________ Heaven won't have me and hell is afraid I'll take over !
Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak......... |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 3 Okt. 2011, 20:38 Onderwerp: |
|
|
meer plaatjes !
ik bergijp dat dit een airbox is die gewoon bovenop de carbs staat?
Hoe verloopt het aanzuigpad? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|