lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Van 990 N naar 990 S wat met de ABS
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 8:02    Onderwerp: Van 990 N naar 990 S wat met de ABS Reageer met quote

Hallo,

Ik heb mijn N naar S veren gezet. Nu is mijn vraag wat moet ik met de ABS?
Steven zij dit weekend dat die niet meer werkt. waarom eigenlijk niet?

Als ik er niets meer mee ben haal ik da liever uit de moto ( gewicht he )
Maar de vraag is hoe moet da? ooit al iemand gedaan?

Roeligan

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

En waarom zou die niet meer werken?
Bij mij doet die het toch nog altijd hoor wideeyed

KTM onderstuent het alleen niet meer (en in duitsland is er een probleem met TUV ofzo) omdat ze nooit getest en goedgekeurd hebben met 265mm veerweg en ABS

Als je er vanaf wil: volledig remleiding van de S/R kopen ,alsook de snelheids sensor; en alles omwisselen dan

StevenD

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan niet zeggen dat het niet werkt, het werkt gerust. Maar niet zoals het bedoeld is. met een noodstop zou het gerust eens kunnen beslissen niet te doen wat het moet doen.

Het heeft geloof ik iets te maken met de duiksensor die ook op tilt gaat met die extra duik aan de voorkant.

Op dit forum is er al heel wat geschreven, op advrider nog veel meer.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Roeligan

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

die duik (of tilt) sensor, werkt die op hellingshoek of op de snelheidsverandering in de hoek?

In theorie zou het dus ook mis kunnen gaan op een steile of plotseling steiler worden afdaling, ongeacht of er nu N of S vering onder staat...

Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik het me herrinner zit er geen tiltsensor geschakeld in het ABS-systeem. Als ik het goed heb is het adventure ABS een zeer basic systeem dat simpelweg de vertraging van de wielrotatie meet op het voor- en achterwiel apart. De tiltsensor heeft volgens mij met de ontsteking te maken.
Volgens mij zit het wel als volgt: als je remt zal bij een langere veerweg de vering meer induiken terwijl de wielen vertragen. Voor eenzelfde vertraging zal dus harder geremd moeten worden (kracht nodig om verder in te veren + kracht nodig voor de vertraging). Dit heeft volgens mij echter niets met het ABS te zien omdat die enkel de vertraging op de wielen meet, en die is onafhankelijk van de veerweg.
Lang verhaal kort: ik denk dat ABS in combinatie met lange veerweg wordt afgeraden omdat het ABS-systeem ontworpen en gekeurd is op de korte veerweg en er dus geen officiële goedkeuring is voor de langere veerweg, wat niet wil zeggen dat het niet goed zou functioneren met de langere vering.

-disclaimer- de auteur van bovenstaande is niet verantwoordelijk voor ongevallen als gevolg van malfunctie van het systeem smug

Roeligan

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Master of Disaster schreef:

Lang verhaal kort: ik denk dat ABS in combinatie met lange veerweg wordt afgeraden omdat het ABS-systeem ontworpen en gekeurd is op de korte veerweg en er dus geen officiële goedkeuring is voor de langere veerweg, wat niet wil zeggen dat het niet goed zou functioneren met de langere vering.

-disclaimer- de auteur van bovenstaande is niet verantwoordelijk voor ongevallen als gevolg van malfunctie van het systeem smug

wat ik dus ook dacht...

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2011, 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

opmerkelijk feit is wel dat KTM die combi ook echt NIET uitbrengt:

OOk de nieuwe special edition R (dus wel met extra power zoals de witte 2010 R), in dakar style, met ABS krijgt kortere vering, en niet de lange 265mm van de echte S/R ...
(misschien de laatste 990?)

Ik denk zelf dat de lange veerweg bij heftig remmen, loslaten en weer remmen zoveel weglengte verschil oplevert dat de ABS niet goed kan bepalen of er slip is en ten onrechte de rem loslaat. Het geen bij de 'gewone' met ABS ook al geconstateerd is (door VROM?)

Roeligan

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2011, 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
opmerkelijk feit is wel dat KTM die combi ook echt NIET uitbrengt:

OOk de nieuwe special edition R (dus wel met extra power zoals de witte 2010 R), in dakar style, met ABS krijgt kortere vering, en niet de lange 265mm van de echte S/R ...
(misschien de laatste 990?)

Ik denk zelf dat de lange veerweg bij heftig remmen, loslaten en weer remmen zoveel weglengte verschil oplevert dat de ABS niet goed kan bepalen of er slip is en ten onrechte de rem loslaat. Het geen bij de 'gewone' met ABS ook al geconstateerd is (door VROM?)

Denk dat het ook wel wat met 'marketing' te maken heeft .

StevenD

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2011, 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

jullie hebben n'en met s. Probeer het eens uit, back to back met een normale. test de remweg en reactie. (wel vol in de abs duiken dus!)

Ook bij de offroad modellen is direct om een uitzondering gevraagd door diverse fabrikanten bij het praten over verplichte abs op alle nieuwe motoren, dit omdat het technisch ook niet goed te doen was.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Raketman

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2011, 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

Ik heb dat ooit eens uitvoerig getest en beschreven hier...
Het "probleem" doet zich idd voor bij het loslaten en terug beginnen remmen. Dan voel je de ABS bijna letterlijk tiltslaan, is vrij gemakkelijk te simuleren. Heeft imho te maken met de vertraagde gripopbouw door de lange veerweg. De reaktie is zelfs te veranderen door met de ingaande demping te spelen. Wanneer je een "echte" noodstop doet, namelijk hendel tot tegen handvat en blijven knijpen tot stilstand, dan doet dit primitieve ABS mooi zijn werk.

Als Rob dat wenst uit te testen is dat ook exact hetgeen hij moet doen, gewoon blind aan 70-90 km/h alles dichtgooien tot stilstand. Dan weet je meteen hoe hij reageert. Ik zou mij daar verder trouwens niet te druk in maken, als je offroad of op circuit rijdt dan schakel je'm toch uit, en die anderhalve kilo meer of minder voelt geen mens...

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rob Motard

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2011, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

ga da allemaal is netjes testen dan
john68

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2011, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

:]] Ik rij al 3 jaar zo n met s vering (26,5),abs wordt nooit uitgeschakeld bevalt prima , je kan altijd vol in de ankers , de abs word wel sneller ingezet dan voorheen maar dat went snel.Ik ben ook niet echt een "frans verhoeven of deprës.(meer richting pastrana,,,,,,,,,,,"s zus )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Do, 15 Sep. 2011, 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Rob Motard schreef:
ga da allemaal is netjes testen dan

vergeet geen verslag te doen!

Rob Motard

BerichtGeplaatst: Do, 15 Sep. 2011, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst testje met ABS

Op een verharde weg tegen 60 in rem zonder ABS en dan erna met gaf een remweg verschil van 4 meter (met ABS vier meter verder) lijkt me normaal.

Maar bij rem, rem los en dan weer vol in de rem gaat het inderdaad mis. niet elke keer maar paar keer gehad dat de ABS geheel de rem wegnam.

Na dat te weten ben ik echt wat feller gaan doen en het is me zelfs gelukt om de ABS zo te laten flippen dat ik het voorwiel kon laten slippen.

Tot zo ver de eerst test.

Roeligan

BerichtGeplaatst: Do, 15 Sep. 2011, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Rob Motard schreef:
Eerst testje met ABS

Op een verharde weg tegen 60 in rem zonder ABS en dan erna met gaf een remweg verschil van 4 meter (met ABS vier meter verder) lijkt me normaal.

Maar bij rem, rem los en dan weer vol in de rem gaat het inderdaad mis. niet elke keer maar paar keer gehad dat de ABS geheel de rem wegnam.

Na dat te weten ben ik echt wat feller gaan doen en het is me zelfs gelukt om de ABS zo te laten flippen dat ik het voorwiel kon laten slippen.

Tot zo ver de eerst test.

Had je eigenlijk identiek hetzelfde moeten doen toen er de originele vering nog onder zat he... Pas dan hadden we het verschil geweten...

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: