Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 13:54 Onderwerp: (erg) gevaarlijke wobble, veerinstelling? |
|
|
Zondag was het dan zover, testen voor Marocco op het strand.
Zand redelijk hard door de regen, dus vrij makkelijk en 140 nog goed te doen.
Helaas ergens tussen de 60 en 80 kon het stuur gaan klapperen, iedere keer goed op kunnen vangen met vol gas.
Helaas alleen de laatste keer niet, bij 60 begon het toen ik een spoor raakte, dus weer kont naar achter en vol op het gas. Het werd alleen erger en bij 70 a 80 hapte de voorkant in het zand, ik er af geworpen en motor over de kop (heeft vrijwel nix!!) alleen ik 20 meter verder in de kreukels. leg je dan 5 km ver van de eerste oprit.
Achterop terug en door naar ziekenhuis want ik voelde direct me gebroken sleutelbeen.. Daar bleek ook een nier te zijn gescheurd ofo dus moest ik nog blijven ook.
Om te herleiden wat nou de oorzaak was wil ik weten of jullie brommers er ook last van hebben, of wat ik fout deed..
Vering heb ik voor de stenen ingesteld, dus de "conford" instelling van KTM. Banden op 1,8 bar. Voor dus een desert, achter de terraflex2.
Ik verdenk de vering, met name de veervoorspanning van de voorvork.
Eerder met standaard banden en veer instelling is ie altijd lief geweest in het zand. Maar dan ging het misschien iets minder hard ook..
Nog iets: zijn er mensen met ervaring in gebroken sleutelbenen? Kan ik evengoed de 3e Januari weer offroad rijden? ben ik dan genoeg hersteld? Hoe snel reden (en belasten!!) jullie weer? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
kameel
Geregistreerd op: 1-12-2004 Berichten: 119 Woonplaats: dronten
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 15:56 Onderwerp: |
|
|
Aai, dat is niet zo mooi man, of je sleutelbeen over een maand weer goed vast zit dat weet ik niet, maar ik heb wel een Sommer-tip die ik zelf onderschrijf: "snelles fahren im Sand/Afrikareisen".
Üm die fahrwerksqualitaten im sand noch zu optimieren, kann die federvorspannung erhoht werden. Die einstellmuttern werden im uhrzeigersinn gedreht (bis maximum erreicht ist). Die gabelfedern sind nun straffer vorgespannt und damit wird das fahren im sand stabiler.
beterschap Piet en Sint. _________________ riding the camel. |
|
Naar boven |
|
|
Theo.nl
Geregistreerd op: 28-11-2004 Berichten: 736
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 15:58 Onderwerp: |
|
|
Jezus, wat een verhaal,...je hebt denk ik best geluk gehad.
Sterkte met de blessures,....140km/h door het zand,.ik dacht dat ik gisteren al hard ging !
Ik hop dat je Marocco nog red, maar vrees het ergste voor je,...wat zeggen ze in het ziekenhuis ? _________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna) |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 16:34 Onderwerp: |
|
|
Oei,oei das K.T man!!
Wat de vering ed betreft weet ik het niet. Maareh, denk dat je in januari niet rijd.
Met afgescheurde pezen in je schouder (2 van de 4) rij je wel binnen 23 weken weeer (zelf ervaren)
Iedere schouder breuk is denk ik ook verschillend dus dat zegt ook niet veel.
Ik hoop voor je dat het wel LUKT!!!
Beterschap in ieder geval |
|
Naar boven |
|
|
dukerider
Geregistreerd op: 21-8-2005 Berichten: 566 Woonplaats: wuustwezel Belgie
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 17:07 Onderwerp: |
|
|
AUW!!!!!
Dat ziet er niet goed uit voor Marokko
Ik ben deze zomer een kerel tegengekomen die met de motor naar het WK Superbike gereden was.
Hij had drie weken daarvoor ook zijn sleutelbeen gebroken bij het off roadrijden.
Maarja dat is wel op de weg dan hé, en niet in de woestijn
Veel beterschap _________________ RON
'23 890 SMT
Voorheen
Yamaha XJ600N '94, TDM 850 '97, TDM 850 '98, KTM Duke 2,KTM GS 600 '94, KTM Exc 525 '03, KTM 950 Adv 04, '05 950 Adv S, '05 450 Exc, '11 Duke 690 R, '13 Adv 990R, '03 950S, '17 1090R |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2672 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 18:15 Onderwerp: |
|
|
Ja, bedankt allemaal.
Ik snap nu wel dat alle americanen met stuurdemper rijden..
De doctoren raden het af om te gaan rijden, maar zeggen dat het na zo'n 3 weken weer zo aangegroeid is dat je KAN rijden. Het risico is dat het nog niet hard is, dus als je er weer op val ook makkelijk weer breekt.
Dat is het risico wat ik moet overwegen, daarom wou ik ervaringen horen. Woensdag beslis ik.. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Brinkie
Geregistreerd op: 12-11-2005 Berichten: 89 Woonplaats: Oldemarkt
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 20:55 Onderwerp: |
|
|
He Speedyves
KL..T.N dat dit je nog ff overkomt na zoveel voorbereidingen ik hoop dat je het redt en veel sterkte
grt Ton |
|
Naar boven |
|
|
Harley
Geregistreerd op: 19-11-2005 Berichten: 14 Woonplaats: Maarssen
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 21:17 Onderwerp: |
|
|
Hee speedyves,
Das allemaal niet zo mooi, het enige wat ik uit ervaring weet is dat je met een gebroken sleutel been een enduro uit kan rijden, je moet dan wel het helm bandje in je mond nemen om in te bijten.
Als ik jouw ongeval zo lees denk ik ( aanname) dat je wat ervaring mist?
In de voor selectie en training van Dakar en tijdens de Veronica strandraces gebeurde het mij ook en dan met een lichte lc4. vorige week tijdens de proefrit op de lc8 ben ik het taluut van de A2 bij Maarssen opgereden 10 km ogespoten zand en ontdekte het zelfde. Het is natuurlijk een hele zware fiets die zijn eigen weg kiest Het enige wat ik je kan aanbevelen is veel heel veel oefenen en dat is nou eenmaal met vallen en opstaan. Rijden in rul zand geldt de regel hoe harder hoe makkelijker en daar komt ook nog wat techniek bij kijken, en dan de dosis conditie niet vergeten. en uiteraard technisch gezien de juiste afstelling van banden en vering. Wellicht ben je hartstikke ervaren en weet je het allemaal wel, in dat geval is het goed bedoeld. (b)
Ik hoop dat je snel weer boven Jan bent en hoop dat ik snel met jullie een ritje kan gaan rijden.
Beterschap en veel succes.
Harm _________________ FLY KTM |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 21:21 Onderwerp: |
|
|
auwauw... mmm idd niet best.
Ja, veringinstelling (=>balhoofdshoek) + demping helpen, maar niet alles
Een stuurdemper help echt tegen dit soort dingen, maarja, dat kost dan weer dik centen (misschien wel de moeite waard).
't helpt niet, maar anderzijds kan ik je zeggen dat dat soort wobbels een interactie van motor en rijder zijn: Te veel knijpen en aan het stuurhangen zijn vaak de oorzaak.
Ik had het in het begin ook wat met de lc8, maar later steeds minder omdat ik er makkelijker mee reed. Feit is natuurlijk ook wel dat je gewoon snel heel hard gaat met dat ding.
Ik doe maar even voorzichtig met trainen geloof ik
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
erwindob
Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 22:40 Onderwerp: |
|
|
Ik heb m´n sleutelbeen in Frankrijk een keer gebroken.
Na 3 weken mocht de ´sling´ eraf, dat is een band achter over je rug onder je oksels door en dan weer achter je nek lekker strak vastgeknoopt zodat je schouders naar achter blijven staan.
Pijn had het geheel nog niet gedaan al die tijd, totdat ik opstond van de bank met de AB in de ene en koffie in de andere hand.
Leek erop alsof door het aanspannen van wat spieren bij het opstaan dat botje nog even wat bijboog ofzo.
Het was nog niet zo´n enorme breuk ook....
Met een week of 6 was er volgens mij geen verschil meer met daarvoor of nu bv. (behalve dan een blijvende bobbel onder m´n nek)
In ieder geval beterschap en sterkte met je beslissing nemen.... |
|
Naar boven |
|
|
Johan
Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 544 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Ma, 5 Dec. 2005, 22:48 Onderwerp: |
|
|
Baalen
Hoop voor je dat het nog door kan gaan. Gebroken ribben heb ik wel een keer gehad, dit duurde een week of 6.
Beterschap
Groet Johan |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 3:00 Onderwerp: Re: (erg) gevaarlijke wobble, veerinstelling? |
|
|
[size=18][
Laatst aangepast door mr wheely op Zo, 8 Jan. 2006, 22:28, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
Gast
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 8:19 Onderwerp: |
|
|
En dat moet dan richting Dakar !! |
|
Naar boven |
|
|
Flatslide
Geregistreerd op: 1-9-2005 Berichten: 332 Woonplaats: Pillegom
|
Geplaatst: Di, 6 Dec. 2005, 10:27 Onderwerp: |
|
|
Das mooi kl*te .
ik hoop dat je gauw hersteld en alsnog je reis kunt gaan maken
Wat betreft de vering, ik lag er van de week ook bijna af nadat ik dacht van kom,ik neem ff een bermpje mee,dus met een gangetje of 80 van de weg af en ff een stukkie gras meepakken, hadden ze dus net de slootkanten uitgebaggerd en dus diepe geullen in (en onder) het gras, toen begon ie ook hevig te slaan en kon m nog net vasthouden(ik zag mezelf al onderuitgaan), hier kun je weinig tegen doen,met veel gasgeven wordt ie vanvoren dus lichter met als gevolg dat t voorwiel gaat dansen, als dan net t wiel naar links/rechts staat, en hij vindt weer grip of er klapt iets tegen aan ,dan hou je m bijna niet vast,(komt mede ook door t grote voorwiel, kracht maal arm weet u nog....) stuurdemper biedt dus uitkomst.
suxs! _________________ Dr Zeuss's Bike |
|
Naar boven |
|
|
Flatslide
Geregistreerd op: 1-9-2005 Berichten: 332 Woonplaats: Pillegom
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|