lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Oplossing voor happende koppeling

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raketman

BerichtGeplaatst: Za, 26 Mrt. 2011, 20:22    Onderwerp: Oplossing voor happende koppeling Reageer met quote

...een probleempje dat ik in de loop der tijden nog al eens de revue zien passeren heb hier. Een paar dagen geleden had ik hetzelfde : springende/happende motor bij het vertrekken vanuit stilstand.

Oorzaak : de laatste metalen plaat die tegen de belleville-veer drukt, is ingesleten (door de veer). In mijn geval kwam dat door een beetje extreem aan het gymkana-en te gaan wink3 .

Oplossing :

-snel- : de ingesleten plaat ergens in het midden van het pak steken

-degelijk- : de ingesleten plaat vervangen door een nieuwe goofy

Als vroegere oorzaken heb ik wel eens dingen gelezen over te weinig olie in de korf, verstopte sproeier ed... maar ook verschillende keren gelezen dat het probleem eigenlijk niet opgelost was. Bij deze dus nog een optie voor dat probleempje.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 29 Mrt. 2011, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

wel Raketman,

hartelijk dank voor je tip. Dat ga ik zeker eens bekijken ! thumbsup

Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

ziezo,

even de koppelingsplaten eruit genomen.

Ook bij mij was de laatste metalen plaat mooi door die belleville-veren voorzien van één (1) behoorlijk diepe fijne groef. Even heb ik verwogen om die laatste plaat gewoon achterstevoren te monteren, maar ik heb ze dan toch maar verwisseld met een plaat die verderop in het pak zat.

Maar er viel me nog iets op : de allereerste gevoerde plaat was behoorlijk ferm overdekt met kleinere groeven, en die groeven waren duidelijk veroorzaakt door de "pressure cap", het deksel met zes bouten en drukveren, die gelijkaardig ingesleten was. Ik heb er niets aan gedaan en alles weer gewoon gemonteerd zoals het hoorde.

Moet ik me daar nu zorgen over maken?

StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Weet je heeeeeel zeker dat de laatste plaat er dan wel een van het 'zachte' type is? De eerste en laatste plaat draaien tegen aluminium in plaats van staal aan. Het alu zal wat harder slijten en meer sporen, maar als je de verkeerde gevoerde plaat er tegen aan zet kan je er van uit gaan dat ie wel heeeel hard zal slijten aan de alu kant.

je ziet het bij een nieuwe plaat aan de kleur, gebruikt bijna niet. Maar, de harde platen hebben een ander nummer dan de zachte: ik geloof 9x A0 en de zachte is een A9.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Weet je heeeeeel zeker dat de laatste plaat er dan wel een van het 'zachte' type is? De eerste en laatste plaat draaien tegen aluminium in plaats van staal aan. Het alu zal wat harder slijten en meer sporen, maar als je de verkeerde gevoerde plaat er tegen aan zet kan je er van uit gaan dat ie wel heeeel hard zal slijten aan de alu kant.

je ziet het bij een nieuwe plaat aan de kleur, gebruikt bijna niet. Maar, de harde platen hebben een ander nummer dan de zachte: ik geloof 9x A0 en de zachte is een A9.

Steven, spreken we over dezelfde platen? Je begint toch te tellen vanaf de pressure cap hoop ik? smiley

Bij mijn weten zijn er maar twee soorten platen, die met vertanding naar binnen en die met vertanding naar buiten. De eerste zijn ongevoerde metalen platen, de laatste hebben blokjes voering. Er zijn in totaal 11 platen met "remvoering" en 10 gewone stalen platen, wat maakt dat zowel de eerste als de laatste plaat in de korf remvoering heeft.

De allerlaatste plaat in de korf is er één met blokjes voering. Die is perfect in orde, daar is niks aan te zien. Maar ik heb het over de laatste metalen plaat in de korf. Daar drukken die belleville-veren tegen.

En ook spreek ik van de allerallereerste gevoerde koppelingsplaat, die drukt tegen de pressure cap aan. In die cap en in die koppelingsplaat zitten slijtagegroeven. De hamvraag is of ik daar iets aan moet vervangen.

michelbijl

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen hier foto's bij?

Ik moet daar ook eens aan de slag.

Thnx!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 14:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heeey Mister Flanders Smile Er zitten eeeecht 3 verschillende gevoerde, blokjes platen in hoor!

9 x gewone gevoerde platen, geschikt om tegen staal te draaien: Hard
1 x zachte gevoerde plaat, extra smal met de belleville veer in het midden.
1 x zachte gevoerde plaat die bijna niet te onderschijden is van de andere 9 van het zelfde formaat. Die moet dus bovenop, aan de buitenkant van het blok, onder de alu drukgroep waar je veren op rusten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Aleph

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

okay, ik geloof je. thumbsup

Maar de platen heb ik er terug ingedaan zoals ze er zijn uitgekomen en ik ga er voor het gemak van uit dat ze er in de goeie volgorde inzaten. nice

Waarmee mijn vraag eigenlijk nog steeds niet beantwoord is. goofy

demito

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Aug. 2011, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

FWIW:

Bij mij sinds de laatste oliewissel nooit meer happende koppeling waargenomen terwijl ik er voordien serieus last van had.
Nieuwe olie is putoline 20W50 halfsyntheet.

T

Aleph

BerichtGeplaatst: Di, 9 Aug. 2011, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

wel, op advrider weten ze er alleszins meer over. Daar zijn toch enkele mooie topics te vinden over het fenomeen van de "shudder ring" ofte "belleville spring" die een groef trekt in de laatste metalen plaat. Exact zoals Raketman zegt.

Nu nog een antwoord op die groeven in de "pressure cap". thumbsup

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: