Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Konrad
Geregistreerd op: 21-10-2008 Berichten: 17
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 14:42 Onderwerp: Benzine in olie SE |
|
|
Heren,
Ik amuseer me al enkele jaren met mijn SE, maar nu liet mijn minnares me even in de steek:
De motor startte moeilijk, en er stond een 10 daagse pyreneeën voor de deur, dus ik gooi hem effe binnen bij de dealer (racing center deurne BE).
Daar vinden ze bij de oliewissel 3 liter (!) benzine in de olie.
Nieuwe olie erop, motor loopt terug als een trein.
De juiste oorzaak was hen nog onduidelijk.
Maar soit, alles werkte weer dus ik vertrek op vakantie en na 40 km rijden leg ik de motor even af om mijn gps te checken, leg hem terug aan en het klinkt alsof er een steentje ligt te rammelen in de caterbeschermplaat.
Het geluid wordt erger en luider (geen steentje dus) tot de motor vanzelf afslaat. Ik start hem terug maar het maakt echt een verschrikkelijk rammelklengelgeluid. Einde van de reis (met de SE).
Voor de volledigheid, ik heb net 2 maand geleden mijn benzine pomp vervangen door een vacuumpomp van bij deze mannen:
http://www.raiddesigns.com/en/products/products-and-services/ktm-950-super-enduro/vacuum-fuel-pump-kit.html
Nu ik heb de motor nog niet opengehad, maar mijn hypothese:
Weer benzine in de olie, te weinig smering + oliedruk, dus kletterende distributieketting en hopelijk niet te veel schade aan de pistons...
Wat de oorzaak van de benzine in de olie betreft: qua timing lijkt het iets te maken te hebben met de benzinepomp, maar hoe dat dan juist komt, weet ik niet...
Wat denken jullie techneuten van deze kwestie?
Fijn reisje by the way, die pyreneeën  _________________ -SE- |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2717 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 16:21 Onderwerp: |
|
|
De vacuum pompjes hebben geen tegendruk.. dus als je zelf de kraan niet dicht draai kan de inhoud van je tank boven de carburateurs, door de carb heen druppelen, zo je blok in, langs de zuiger in de olie.
Ofwel: Niet monteren, tenzij je de kraan altijd dicht draai (of in combinatie met een vacuum afsluiter na de pomp.
Had je een brandend olie lampje met het gerammel?
benzine bij de olie zal heel weinig oliedruk geven (en verdomd weinig smering op de krukas lagers :( ) _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Konrad, wil je de handleiding van die pomp eens inscannen en plaatsen? Ben er wel benieuwd naar eigenlijk. [/code] _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Konrad
Geregistreerd op: 21-10-2008 Berichten: 17
|
Geplaatst: Zo, 31 Jul. 2011, 21:51 Onderwerp: |
|
|
Tja, die handleiding is naar goede gewoonte al lang verdwenen natuurlijk...
En zou dat gewoon via de carburators zo naar binnen kunnen? Is dat daar niet iets met vlotters enzo? En dan nog langs de zuiger heen? _________________ -SE- |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 8:33 Onderwerp: |
|
|
Daar heb je wel een punt ...
Zou dit theoretische ook mogelijk zijn bij een orginele pomp _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 13:46 Onderwerp: |
|
|
Konrad schreef: | Tja, die handleiding is naar goede gewoonte al lang verdwenen natuurlijk...
En zou dat gewoon via de carburators zo naar binnen kunnen? Is dat daar niet iets met vlotters enzo? En dan nog langs de zuiger heen? |
Normaal wel, maar als er iets vervuild geraakt kunnen vlotters blijven hangen, dan heb je dit dus....
Ik zet op de Bonneville altijd de kraan dicht bij niet gebruik, is een gewoonte.
Je kan ook benzine bij de olie krijgen door een extreem rijk mengsel, maar ik vermoed dat je dat zou voelen.
Benzine bij de olie zou ik toch uit voorzorg blok opgengooien en lagers checken/vervangen. Wie weet hoeveel kms heb je zoal rondgereden... beetje raar van Deurne dat ze je dat niet gezegd hebben, 3l is niet niets  _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2717 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 15:58 Onderwerp: |
|
|
de originele pomp laat niets door als deze geen stroom krijgt. daarom vind ik het ook geen kit die ze zonder waarschuwing mogen verkopen. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 1 Aug. 2011, 21:50 Onderwerp: |
|
|
toch vind ik het wel wat raar:
- Normaliter kan de benzine niet door de carb lopen omdat de vlotter die afsluiten (ok.. die kunnn doorlekken en blijven hangen)
- normaliter loopt de carb dan NIET over naar de cilinder, maar door de vlotterbak-overloop... en loopt het dus (tenminste gedeeltelijk!) naar buiten en zou je toch iets moeten zien of ruiken.
Andere theorie waar ik wel iets in zie:
Die vacuump[omp werkt op de vacuum aansluiting aan het spruitstuk! ALs die pomp een lek membraan heeft, kan de benzine via die vacuumslang direkt naaar het spruitstuk en dus naar de cilinder lopen!!
Dat lijkt me een waarschijnlijker geval.
check dat maar eens
(of zelfs fout aangesloten oid?) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Konrad
Geregistreerd op: 21-10-2008 Berichten: 17
|
Geplaatst: Di, 2 Aug. 2011, 0:35 Onderwerp: |
|
|
Fout aangesloten zeker niet, zo ver reikt mn technische kennis nog net
Kzal morgen alles eens van naderbij bekijken, hopelijk loopt ie weer als vroeger met enkele liters verse olie en een nieuwe (originele) benzinepomp...
En anders, zoals ze bij ons zeggen: dik geschoren, afgezopen, zwaar genegerd.
(en tijd voor een 690 R?)
 _________________ -SE- |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Di, 2 Aug. 2011, 0:58 Onderwerp: |
|
|
Ben benieuwd. Nooit al te stellig zeggen dat je alles goed hebt aangesloten, kan ik je uit eigen ervaring zeggen. Vertrouwen is goed, controleren is beter. (en zelfs dan kan je nog iets over het hoofd zien) _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Konrad
Geregistreerd op: 21-10-2008 Berichten: 17
|
Geplaatst: Di, 2 Aug. 2011, 1:10 Onderwerp: |
|
|
3 slangetjes, moeilijk kan het niet zijn toch?!
Maar controleren is beter - uiteraard... _________________ -SE- |
|
Naar boven |
|
 |
wtr500

Geregistreerd op: 20-8-2010 Berichten: 381 Woonplaats: Stevensweert
|
Geplaatst: Wo, 3 Aug. 2011, 7:13 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, maar toch vind ik het raar dat er nergens een membraam/klep is ingebouwd in de opgaande leiding. Lijkt mij dat de benzinedruk, die door de zwaartekracht vanuit de tank wordt opgebouwd, ervoor kan zorgen dat de benzine gewoon naar boven kan stromen? _________________ www.rally-motor.nl / Husaberg FE 450 2012 |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 3 Aug. 2011, 20:47 Onderwerp: |
|
|
Normaliter zit bij de adventure de electrische pomp er tussen en daar komt ook niet veel doorheen (als ie ouder is soms wel wat overigens).
Maar ook zonder benzinepomp gaat het gewoon goed natuurlijk: De carb heeft gewoon een vlotterbak die afsluit als ie vol is.
dus of je vlotter werkt niet goed (maar zoals gezegd zou het dan ook uit de overloop lopen naar mijn idee, en dus ook naast de motor komen...)
of er lekt van je membraanpomp rechtstreeks het spruitstuk in....
en gezien niemand anders dit heeft, en het gekomen is nadat je die pomp er op gezet hebt....
ps.: Ik heb ook eens een membraanpomp geprobeerd op mijn 950, en als de carburateur leeg was.... kreeg ik hem nbooit meer gestart: Dan is het vacuum van 1 cilinder ronddraaiend op de startermotor niet genoeg om de carb vol te krijgen voordat de accu leeg is. Dus dat risico wilde ik niet nemen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2717 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 4 Aug. 2011, 1:06 Onderwerp: |
|
|
De SE heeft daar door de plaatsing van de pomp minder last van.
Heb het heel wat vaker gelezen hoor, met de vacuum pomp (of vervangende electrische pompjes die vrij doorlopen) dan het blok vol staat na een keer scheef wegzetten op de zijstandaard.
Die CVK's lijken er erg gevoelig voor te zijn.
Ook zit er naar mijn weten geen overloop op de vlotterbak hoor, alleen ontluchting. Die zit volgens mij hoger dan de venturi, dus al wat er overloopt uit de vlotterbak, loopt de cylinder in.
Zal volgende week/week er op er even op letten, luchtfiltertje moet er toch nog even nieuw op voor ik weer 'op reis' ga  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Do, 4 Aug. 2011, 18:43 Onderwerp: |
|
|
De ontluchting van de tank verstopt ....... _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
|