lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Edit: Mijn ktm-verhaal ;-)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vonkenboer

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

wtr500 schreef:
Net gebeld met MVC: Zij: "Tjah, luister...je garantie is al ruim voorbij. Dan zouden we moeten gaan onderzoeken waardoor het komt, en afhankelijk daarvan moeten gaan kijken hoe we het afhandelen...en we kunnen pas een afspraak maken over drie weken want we zitten volgeboekt". Ik: "Ja, hallo...sinds ik dat ding bij jullie heb gekocht heb ik der pas 2000km mee kunnen rijden vanwege al die reparaties" Zij: "Ja, maar drie maanden is drie maanden". Ik: "naja ook lekker dan...ik weet waarschijnlijk toch al waar het probleem zit namelijk dat en dat veertje, ringetje, circlip enz enz". Zij: "Mja..moet ik even gaan kijken naar de typenummers" Ik: "die heb ik al voor jullie...en ik heb een voorstel...als jullie nu de onderdelen betalen dan zet ik het er zelf wel in, want die drie weken duren me sowieso te lang". Zij: "ja, uhm..ok...geef de typenummers maar".

Op de vraag welke olie ze erin hadden gedaan....dat was 10w50. Dus daar zal het wel niet door komen....

In ieder geval fijn dat je de onderdelen krijgt.....

Ik moet daar binnen kort ook nog langs want mijn teller is niet goed. De letters staan af en toe te knipperen op het display.
Maar ik heb nog een klein jaar garantie dus daar zal niet zo moeilijk over gedaan worden.

Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

en die waterpomp keerring gaat nooit in 1x stuk... die gaat langzaaaam een beetje lekker. dankan je nog rustig 10dkm doorrijden. je moet dan hooguit een keertje extra water bijvullen, maar das op reis toch ook geen probleem.
wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

@Vonkenboer:

Ja, ik kan ook niet zeggen dat ik geheel ontevreden ben over MCV, maar ik begin wel een beetje moe te worden van dat constante geleur. Ben dat ding in totaal bijna een maand kwijt geweest ivm reparaties, en 2 maanden niet kunnen rijden... DAT neem ik ze niet kwalijk, maar ik neem ze wel kwalijk dat niet net effe wat flexibeler zijn, niet meedenken, en worst of all, dat ik de hele tijd moet aangeven wat volgens mij het probleem is, omdat ze het zelf niet weten. Kortom...echte know how zit er niet.

@Dr. Bean:

V.w.b die waterpomp, dat klopt, maar na een kwart liter koelvloeistof bijvullen begon de nokkenasketting al te kletteren en was de oliefilter compleet dichtgeslagen. Ben het minste of geringste koelvloeistofgebruik gaat die waterpomp desnoods preventief vernieuwd worden.

wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jul. 2011, 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ohja, nog even een kleine aanvulling. Net twee uurtjes de tijd gehad dus alvast wat voorbereidend werk gedaan. Olieniveau was goed...zat zelfs iets teveel in. Olie vervolgens afgetapt (twee plaatsen) en de oliefilter en het zeefje bekeken (zie foto) Oliefilter was mijns inziens nog goed, niet dichtgeslagen ofzo, het zeefje was wel wat aan de smerige kant. Verder nog gekeken naar wat metaalresten in de olie of de beide magnetische bouten. Alleen onderaan zat er een beetje metaalgrijs, maar minimaal. Volgens mij normaal, mochten er andere meningen zijn hierover hoor ik het graag.

Laatst aangepast door wtr500 op Di, 2 Aug. 2011, 22:54, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Jul. 2011, 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er best normaal uit, maar zorg dat je wel nog een keertje 5000km+ rijd voor je trip, en kijk dan nog eens naar het filter. Er zit wat wave in, dat zou water kunnen zijn.

Ik decht echter ook olie klepje in combinatie met 10w40 olie, ook al zeggen ze je nu wat anders.
maak alle zeefjes ook schoon, ook in je tankje. pak zeker ook meteen je koppeling sproeier mee.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
wtr500

BerichtGeplaatst: Za, 9 Jul. 2011, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Steven.

Gaat gebeuren. Ik vervang meteen alle filters dus ook de twee zeefjes. Koen gaf al aan dat ik dat andere ding, boven het veertje,, ook beter kon vervangen aangezien ik toch bezig was. Olie denk ik dat 5w50 gaat worden, hoewel het ivm onze reis volgens mij niet zoveel uitmaakt of het 5, 10 of 15w is. De oliefilter zelf vervang ik voor zo'n Scotts. Zal de sproeier ook meepikken! Gr. Wouter

wtr500

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jul. 2011, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, het begin is gemaakt. Aangezien ik vandag een vrije dag had, en geen zin had om te wachten op MCV maar even op en neer gereden richting Oberhausen (KTM team-west). Mooi, daar hadden ze dus alle spulletjes op voorraad tegen een schappelijke prijs. Al het spul op de foto voor 100 euro: bougies, veer dumpvalve, dumpvalve, circlip, oliefilterkit, koppelingshuispakking, waterpomppakking en niet te vergeten 3 liter olie van Motorex. (10W50).

Eerst een uur gepriegeld met m'n circliptang onder de motor, om zo de circlip los te krijgen van die de veer en dumpvalve op z'n plaats houdt. Voor het tandartsspiegeltje had ik geen ruimte (lees motoriek). Vervolgens motor uit pure frustratie maar op z'n linkerkant gegooid: "hey, das makkelijk"....klik eruit. Tip voor anderen, duw effe een stop op je benzineleidingen...maargoed...effe dweilen en dat was weer opgeruimt. Veertje vervolgens gecheckt, die was inderdaad te kort (foto 2): 41,6mm. De nieuwe is 42,8mm en volgens het werkplaatshandboek moet de veer bij 42mm vervangen worden. Laten we hopen dat dit het is.

Maargoed...aangezien die dumpvalve het geld inderdaad niet is (thanks voor de tip Koen) had ik deze dus ook nieuw gehaald. Alleen tjah, daarvoor moet dus de hele koppeling eraf. Kennelijk vonden de ontwerpers van KTM het nodig om de dumpvalve net 0,5 mm te groot te maken ( of het carter 0.5mm te klein -hoe u wil ) om hem er zo uit te halen. PFFFF. Naja....dat is dus iets voor de volgende keer. Nog wel effe snel de benzinefilter gecontroleerd op lekken. Na lang zoeken was ik namelijk uitgekomen bij een kleine filter van het merk Polini. Deze zit niet in de weg bij de benzinetank en heeft zich goed gehouden.

foto3.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  173.02 KB
 Weergegeven:  416 keer

foto3.jpg

foto2.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  173.29 KB
 Weergegeven:  358 keer

foto2.jpg

foto1.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  223.15 KB
 Weergegeven:  365 keer

foto1.jpg

wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zo...even een update (zal de volgende keer foto's plaatsen, voor het geval er mensen zijn die hetzelfde een keer willen gaan doen). Bij een lokale ijzerboer een koppelingssleutel laten lassen met behulp van een stalen koppelingsplaat van Koen Warner. Kosten (na ruzie over de prijs -niet met Koen overigens-: 20 euro). Vervolgens de centrale moer getracht te verwijderen met een dopsleutel. Overigens versnelling in de 5 en de evengoed een spanband tussen achterwiel en middenbok om het achterwiel te blokkeren. Onbegonnen werk!! Dan maar zwaarder materieel, lees: luchtsleutel van huis-tuin en keukenkwaliteit. Wederom, onbegonnen werk!

Toen werd ik een beetje pissig. Motor gepakt....de garage uitgeduwd, OP naar de garage om de hoek. "Hebben jullie een zware luchtsleutel?" " Jawel, daar hangt ie, veel plezier ermee". Tak en los.

Daarna de koppelingskorf gedemonteerd. Doe dat overigens niet zonder dat stukje van het werkplaatshandboek te hebben gelezen, want het is echt kei-simpel dan.....en zie daar...het druk-gedeelte van de oliepomp, met daarvoor een tandwiel. Voor de duidelijkheid...na wat research op ADVRIDER heb ik besloten dat hele gedeelte van de pomp te vervangen, dus niet alleen de veer en de piston, maar alles. Kosten 24euro!!

Even circlipje loshalen, tandwieltje en o-ringen verwijderen en je kunt aan de slag. Bouten kruislings voorzichtig losgehaald en gereinigd, druk-gedeelte van de oliepomp verwijderd en vervangen voor nieuw exemplaar. Natuurlijk trok ik het binnenwerk (schoepje) mee naar buiten...even puzzelen en weer teruggemonteerd. Nadat de bouten gereinigd waren deze voorzien van Loctite 243 en vastgezet met 10NM.

Ringetje, tandwieltje, ringetje en circlip gemonteerd en klaar is Kees. Hoewel...mijn circlipje ging naar neut, dus nu moet ik wachten tot de nieuwe binnen is. Grrrrrrr. Werking overigens gecontroleerd van de pomp. Tandwieltje draait vloeiend, echter wel met wat weerstand. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb natuurlijk niet gecheckt hoe soepel hij eerst liep.....so...anyone?????

rene+adventure

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

wtr500 schreef:
Werking overigens gecontroleerd van de pomp. Tandwieltje draait vloeiend, echter wel met wat weerstand. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb natuurlijk niet gecheckt hoe soepel hij eerst liep.....so...anyone?????

He'Wouter. Goed bezig geweest. Het schoepje van de waterpomp loopt inderdaad wat stroef. Let er wel op dat je ringetje achter het schoepje niet vergeten bent. Zie foto. Is mij de vorige keer gebeurd. Dan loopt hij nog wat stroever en koste mij muiteindelijk een extra waaiertje.
Verder boutje van schoepje netjes aandraaien met momentsleutel conform Newtonmeters handboek.

ktm_waterpump_17[1].jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  26.38 KB
 Weergegeven:  8456 keer

ktm_waterpump_17[1].jpg

StevenD

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

jaja, de ene heeft het over de olie pomp, het antwoord komt over de waterpomp Smile Smile

Die oliepomp voel je wel als je hem draai. let op datje hem ingeolied monteer en dat het schoon is.

Wat heb je nu precies vervangen? het buitenhuis of ook het draaiende pomp werk?

wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 15:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Steven,

Alles wat op de foto staat heb ik vervangen. Komt als een compleet kitje van KTM a 24 euro (alles zit al erin gemonteerd) en het is een gemodificeerde versie ten opzichte van de oorspronkelijke 2003 versie. De korf moest er toch vanaf vanwege de piston, en naar mijn mening (en die van Koen) is het pas 100% als je naast de piston ook het gedeelte vervangt waar het in beweegt.

Heb vantevoren daarbij het e.e.a. afgestemd met die Pynden van adventure-riders, en die was ook deze mening toegedaan. Hij heeft destijds zijn hele blok gereviseerd (hij had ook last van klapperende nokkenaskettingen), waarbij hij onder andere ook de toleranties van de oliepomp had gecontroleerd. Die bleken na 70000km nog gigantisch ruim binnen de specs te zijn...en tjah...wil je de oliepomp geheel vervangen dan moet je het blok splitsen, waar ik geen zin in had. Eerst dit maar eens proberen...en de olie ofcourse;-)

oil_bypass_1.gif
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  71.41 KB
 Weergegeven:  8440 keer

oil_bypass_1.gif

StevenD

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

pyn. rijd oa. met een setje carters van mij rond, ik ken zijn motor wel.

Je had het binnenwerk nu ook kunnen vervangen hoor, dit is aleen het dekseltje.

Voor het geld hoef je het niet te laten dus.

maar: had je werkelijk speling tussen tonnetje en huisje dan? Ik heb die al meermaals gedaan met alleen een nieuw veertje a 2,80 wat de problemen ook op heeft gelost.

wtr500

BerichtGeplaatst: Do, 21 Jul. 2011, 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het veertje idd de oorzaak was, die zat onder de tolerantiegrens. Het pistonnetje had wel wat gebruikskrassen, maar niet heel erg ernstig. Je hebt gelijk dat ik het het drukgedeelte van de oliepomp ook had kunnen vervangen, maar dat ding was nog als nieuw. Geen krassen o.i.d.. Ik vond het wel goed nu eigenlijk.
rene+adventure

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jul. 2011, 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
jaja, de ene heeft het over de olie pomp, het antwoord komt over de waterpomp Smile Smile

Smile Toevalig pas nog bij Wouter geweest en toen hebben we de waterpompas nog bekeken. Dacht dat hij deze dus meegenomen had in zijn reparaties. Maar ok. Als alles maar weer goed komt. thumbsup

Trouwens Wouter voor circlips kun je ook bij automaterialenzaak langs gaan. Deze hebben massa's op voorraad en circlipje kost net niet niks...

wtr500

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jul. 2011, 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ha Rene,

Die waterpomp was onlangs nog gereviseerd remember? Dus nee...die heb ik niet gedaan. Neem wel een reservekitje mee. Circlipje is al geregeld en het blok zit alweer zo goed als dicht. Alleen nog alles effe dubbelchecken... Clipje hadden ze inderdaad op voorraad bij Ben.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: